Selectieprocedure (duurtijd)

BUTTON_POST_REPLY
anoniem93
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2017, 16:05

Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door anoniem93 »

Beste,

Ik heb vandaag 8/05/2017 mijn aanmeldingsbrief voor de selectieprocedure opgestuurd. Hierin moest ik noteren welke data voor mij niet passen en omdat dit heel moeilijk te regelen valt op mijn werk, heb ik gezet dat ik maar testen kan afleggen vanaf 5/06 (binnen een maand). Dit zal waarschijnlijk voor vertraging zorgen. Als ik het goed op heb, start de opleiding in oktober of april/mei. Denken jullie dat ik, wanneer ik voor alle proeven slaag, nog zou kunnen starten in april/mei 2018? Of moet ik zeker wachten tot oktober 2018? Zijn er nog instapmomenten mogelijk?
Ik vind het zo moeilijk dit in te schatten... Ik heb al gezocht maar zie dat dit zo verschillend is... Iemand die hier ongeveer een antwoord op weet?

p.s. Hoelang duurt het ongeveer tegen dat je een antwoord krijgt op je aanmeldingsbrief? (kan nu al niet wachten!)

Groeten
lemon
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 15:13

Re: Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door lemon »

De brief duurde bij mij vrij lang (zie onderschrift), ik dacht dat het vroeger zou komen. Voor de rest kan ik wel info geven, maar vergeet niet dat ik niets met 100% zekerheid kan zeggen aangezien ik alleen maar met derden praat en niet met de dienst rekrutering zelf.

Over hoe lang de procedure verschilt bij vele mensen blijkbaar. Een vriend van me die recent inspecteur geworden is, vertelde me dat het voor hem iets meer dan een jaar duurde. Voor anderen duurt het dan maar 6 maand. Het schijnt dat de rekrutering dit jaar rond de 1400 i.p.v. 1000 aspiranten zoekt, dit kan er voor zorgen dat de proeven elkaar sneller opvolgen. Ook zou de verwerking van de kandidaturen sneller verwerkt worden dan een paar jaar geleden. Daarnaast vertelden ze me in de infodag van WPS dat als je rond maart-april je kandidaat stelde, je de opleiding in oktober nog zou kunnen starten als je voor alles slaagde.

Over vertraging van je eigen kant konden ze natuurlijk niet inschatten hoe lang het dan zou duren. Ikzelf stuurde mijn brieven op, op 21 maart, hierdoor zou ik als, alles goed gaat, in oktober moeten kunnen starten volgens WPS. Maar ik heb examens mei-juni en daarna ben ik op reis voor 5 dagen. In augustus ben ik opnieuw 10 dagen onbeschikbaar. Hierdoor zal ik veel geluk moeten hebben met de data van de proeven als ik in oktober nog zou willen starten, geloof ik. Ik hoop dat het lukt om in oktober te starten, maar het belangrijkste is dat ik voor de proeven slaag natuurlijk.

In jouw situatie zal het denk ik ook krap worden om in oktober te kunnen starten. Het is natuurlijk altijd mogelijk zolang we nog niet in oktober zitten ;). Als ik zo de gemiddelde (recente) intervallen bekijk tussen elke kandidaat zijn/haar proeven komt dit neer op ongeveer 1 maand. Bij sommigen zag ik dat dit soms iets minder dan een maand is (bv. 4 maart -> 29 maart). In het ideale scenario denk ik dat je na 4 maand alle proeven kan afgelegd hebben. Maar dit is denk ik enkel bij een perfect scenario. Factoren die een vertraging kunnen opleveren zijn, geloof ik, het antecedentenonderzoek, verhoging administratief werk, of wanneer ze je dossier vergeten hebben of iets in die aard. Ik zeg niet dat dit laatste gebeurt, maar het kan altijd en ik heb al enkele keren gelezen dat kandidaten de dienst rekrutering contacteerden om na te gaan hoe hun dossier verliep. Vandaar dat ik verwacht dat het ongeveer 6-7 maand zal duren om alle proeven af te leggen en om je in te kunnen schrijven in een school.

Om in oktober te kunnen starten zal het waarschijnlijk dus iets te nipt zijn, maar ik ben er vrij zeker van dat je in april wel zou kunnen starten als er niets verandert aan de proceduretijden etc.
Kandidaatsstelling: 21.03.2017
Functioneel parcours: 22.05.2017: Geslaagd
Cognitieve proef: 22.05.2017 Geslaagd: Redeneervermogen: 64, verslag: 45, Nederlands: 56
Persoonlijkheidsproef : 8.05.2018 Geslaagd
Selectiecommissie : Uitnodiging: 11.06.2018 - in afwachting van resultaat
Medische proef :
Zeeboenke
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2017, 09:15

Re: Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door Zeeboenke »

Hallo,

Bij mij heeft de selectieprocedure ongeveer een klein jaartje geduurd. Voor de eerste test werd ik redelijk vroeg uitgenodigd, daarna duurde het wel enkele weken voor ik terug opgeroepen werd en heb ik ook een paar testen moeten uitstellen wegens onbeschikbaarheden. Maar na de persoonlijkheidsproef is alles in een stroomversnelling terecht gekomen en heb ik de laatste testen in één maand afgelegd. Dus ik denk dat je wel zou kunnen starten in april/mei 2018.

Mvg
Bodman
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2016, 10:50

Re: Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door Bodman »

Oktober zal krap worden vrees ik. Wanneer je geluk hebt (zoals mij), duurt de selectieprocedure niet zo heel lang. Ik kreeg 4 weken na mijn kandidaatstelling een uitnodiging voor mijn eerste proeven. Enkel heb ik iets langer (ongeveer 6 weken) moeten wachten vooraleer mijn gesprek met de commissie. Indien je tijdelijk ongeschikt verklaard wordt, en een attest moet opsturen, kan het ook weer enkele weken vertraging opleveren. Minder dan 4 maanden voor heel de procedure te doorlopen lijkt me te optimistisch.

Je moet echter ook rekening houden met de eventuele opzegtermijn van je huidig werk.

Mei/april 2018 moet lukken, oktober zou ik niet teveel op rekenen :) Als ik me niet vergis, heb ik ook ergens gelezen op dit forum dat er ooit een opleiding in december start, het fijne weet ik daar niet van.

Veel succes met je proeven!
INP PZ 5364
Vikky
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2017, 12:56

Re: Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door Vikky »

Beste,
Het klinkt stom maar ik begin me af ta vragen of dit wel normaal is.
Ingeschreven op 11/02/17.
Cognitief en fysiek afgelegd op 11/04/17.
uitslag: geslaagd op 11/05/17.
Persoonlijkheids proef: nog reeds geen datum ontvangen van uitnodiging. Het is dus ondertussen bijna 5maanden dat ik daarop wacht? Zou er kans zijn dat ze me vergeten? Want een medekandidaat heeft al wel zijn proef afgelegd. Of zijn er bepaalde redenen dat het zo lang kan duren?
Is er een adres/ E-mail waar ik naartoe kan sturen voor vragen?
Kan iemand me helpen? Want wil echt wel stillaan iets weten.

Alvast bedankt!
Rob VO
__________________________
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2017, 19:28

Re: Selectieprocedure (duurtijd)

Bericht door Rob VO »

Vikky schreefCOLONBeste,
Het klinkt stom maar ik begin me af ta vragen of dit wel normaal is.
Ingeschreven op 11/02/17.
Cognitief en fysiek afgelegd op 11/04/17.
uitslag: geslaagd op 11/05/17.
Persoonlijkheids proef: nog reeds geen datum ontvangen van uitnodiging. Het is dus ondertussen bijna 5maanden dat ik daarop wacht? Zou er kans zijn dat ze me vergeten? Want een medekandidaat heeft al wel zijn proef afgelegd. Of zijn er bepaalde redenen dat het zo lang kan duren?
Is er een adres/ E-mail waar ik naartoe kan sturen voor vragen?
Kan iemand me helpen? Want wil echt wel stillaan iets weten.

Alvast bedankt!
Hallo Vikky

Je bent niet de enige.

Ik heb mij ingeschreven in December 2016.
Cognitief vrijgesproken maar fysieke proef op 22/02/2017.
Antwoord op 30/03/2017.

Sindsdien wacht ik op de uitnodiging voor de volgende proef. Dat is dus inmiddels bijna 7 maanden!

Ik heb contact opgenomen met Younsi Annisa en Eefje Van Snick bij Rekrutering en telkens konden zij mij geen sluitend antwoord geven. Elke maal een ruwe schatting die uiteindelijk niet klopt. (Eerste mail kreeg ik te horen dat ik in mei of juni ging uitgenodigd worden, tweede mail stond er september).

Ik heb ook contact gehad met een commisaris van de zone Brugge die mij wist te vertellen dat wegens de extra kandidaten de Rekruteringsdienst een achterstand oploopt, maar dat ze helaas in Brussel niet hebben beslist om de Rekruteringsdienst te versterken met extra personeel. Alsook is er iemand in zwangerschapsverlof.

Een mede-kandidaat waarmee ik de fysieke proef heb gedaan heeft ook nog niets gehoord.

Mijn partner is INP, ik heb nog een familielid die INP is en een paar vrienden. Zij kunnen ook niet meer vertellen.

Er zit niets anders op dan dat wij alleen maar wachten.

Hopende dat je hier iets mee bent.
Robin
BUTTON_POST_REPLY