HINP bijzonder specialisatie ICT

BUTTON_POST_REPLY
mvln
Aspirant
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2016, 14:50

HINP bijzonder specialisatie ICT

Bericht door mvln »

Hallo,

Zitten hier mensen die actief zijn binnen de RCCU's of FCCU? Wat is daar de gangbare praktijk rond het meenemen van anciënniteit ? Ik heb al 20 jaar ervaring binnen de privé. Uiteraard zal ik fors moeten inleveren, maar het moet ook leefbaar zijn natuurlijk. Kan er geldelijke anciënniteit meegenomen worden en hoeveel is dat dan typisch zodat ik me een idee kan vormen naar de haalbaarheid.

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Maarten
AHINP BS ICT
Gebruikers-avatar
YoeriV
Politie
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2011, 12:57

Re: HINP bijzonder specialisatie ICT

Bericht door YoeriV »

Geldelijke anciënniteit kan meegenomen worden voor jobs die binnen de overheid vallen (defensie, post, enz..)
Deze uit de privé niet. Dit is trouwens voor alle functies zo, niet enkel voor HINP BS.
Hoofdinspecteur BS van Politie - rechercheur
Federale gerechtelijke politie Brussel
Vdb
__________________________
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2017, 15:03

Re: HINP bijzonder specialisatie ICT

Bericht door Vdb »

Dit is wat ik terug vind op het net:

https://fedweb.belgium.be/sites/default ... -10-25.pdf

Art. 12.-
Voor de berekening van de geldelijke
anciënniteit verworven op het tijdstip van de
indiensttreding kan de leidend ambtenaar of
zijn afgevaardigde eveneens de diensten
verricht in andere overheidsdiensten of in de
privésector of als zelfstandige erkennen indien
hij van mening is dat deze diensten een
beroepservaring vormen die bijzonder nuttig is
voor de functie waarin het personeelslid wordt
aangeworven of in dienst wordt genomen bij
arbeidsovereenkomst.

De beroepservaring die bijzonder nuttig is voor
een functie is deze die aan de betrokkene die
erover beschikt een klaarblijkelijk voordeel
verschaft in termen van competenties, in het
bijzonder van technische competenties, voor de
uitoefening van de functie.
Het personeelslid dat de erkenning vraagt van
een beroepservaring die bijzonder nuttig is voor
de functie levert het bewijs daarvan.

Behoudens een bijzondere termijn toegekend
door de leidend ambtenaar of zijn
afgevaardigde wordt deze erkenningsaanvraag
ingediend vanaf de indiensttreding en is ze niet
meer ontvankelijk vanaf de vierde maand na de
indiensttreding.

De erkenning kan ook voor de indiensttreding
gebeuren, maar ze geldt pas bij de
indiensttreding.

In geval van onenigheid tussen de leidend
ambtenaar en het personeelslid wordt de
beslissing genomen door de voorzitter van het
directiecomité van de Federale Overheidsdienst
Personeel en Organisatie.

Het in aanmerking nemen van de diensten
erkend op basis van dit artikel wordt berekend
overeenkomstig artikel 11, §2, §4, eerste lid,
en § 5 tot 8.
kandidaatstelling: 28-03-2017
Functioneel parcour : 26-04-2017 geslaagd
Cognitieve vaardigheids- en taal proef: 26-04-2017 geslaagd
kennisproef: 16-05-2017, geslaagd
Persoonlijkheidsproef: 22-06-2017, geslaagd
Antecedentenonderzoek : 03-08-2017, geen info verkregen
Selectiecommissie: niet geslaagd
Vdb
__________________________
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2017, 15:03

Re: HINP bijzonder specialisatie ICT

Bericht door Vdb »

Vergeet voorgaande: hier is wel een heel belangrijke.

http://www.acvpolitie.be/doc/dgs_dsj_p_2014_25992.pdf

Zie blz6

2.3. Diensten van type 3 :

2.3.1. Begrip :
Het betreft diensten verricht in andere overheidsdiensten of in de privé sector of als zelfstandige.

2.3.2. Voorbeelden :
Diensten gepresteerd in de privé sector als loontrekkende, diensten gepresteerd als zelfstandige,
diensten gepresteerd in een openbare dienst die geen deel uitmaakt van de Europese Economische
ruimte, noch van de Zwitserse Bondsstaat, diensten gepresteerd in de hoedanigheid van contractueel
personeelslid bij een publiek- of privaatrechtelijk rechtspersoon die deel uitmaakt van de diensten van
type 2,…

2.3.3. Betrokken personeelsleden :
Overeenkomstig artikel XI.II.I5, §3, vierde lid, RPPol, betreft dit de personeelsleden van het
administratief en logistiek kader en de aspiranten-hoofdinspecteur met bijzondere specialisatie of
specialiteit politieassistent. De andere personeelscategorieën zijn niet betrokken gelet op het feit dat
hun aanwerving gebeurt op een generieke manier.

2.3.4. Wijze van valorisatie :
Deze diensten kunnen enkel gevaloriseerd worden indien de bevoegde overheid van mening is dat deze
diensten een beroepservaring vormen die bijzonder nuttig is voor de functie waarin het personeelslid
wordt aangeworven of in dienst wordt genomen bij arbeidsovereenkomst.

De bevoegde overheid die kan overgaan tot een dergelijke valorisatie is :

* voor de lokale politie : de gemeenteraad of de politieraad of, in geval van de delegatie bedoeld in
artikel 56, tweede en derde lid van de WGP, de burgemeester of het politiecollege ;
* voor de federale politie : de commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, zijnde in
casu DSP (art. XI.II.5, §3, eerste lid, RPPol).
Voor de erkenning van een bijzonder nuttige ervaring van meer dan negen jaar, dient de bevoegde
overheid eveneens het advies in te winnen van een commissie, die als volgt is samengesteld :
* een voorzitter, zijnde een lid van het Administratief en Technisch secretariaat Binnenlandse Zaken
aangewezen door de minister van Binnenlandse Zaken ;
* twee bijzitters, zijnde een personeelslid van de lokale politie aangewezen door de Vaste Commissie
van de lokale politie en een personeelslid van de federale politie aangewezen door de commissarisgeneraal
(art. XI.II.5, §3, tweede lid, RPPol).

De beroepservaring die bijzonder nuttig is voor een functie is deze die aan de betrokkene die erover
beschikt een klaarblijkelijk voordeel verschaft in termen van competenties, in het bijzonder technische
competenties, voor de uitoefening van de functie (art. XI.II.5, §3, derde lid, RPPol).
Deze valorisatie kan later niet gewijzigd worden met uitzondering van de twee gevallen voorzien in punt
2, zijnde bij een nieuwe externe aanwerving (INEX) of indien werd vastgesteld dat er een vergissing of
bedrog werd begaan (art. XI.II.5, §3, vierde lid, RPPol).
Wanneer men overgaat tot een herberekening van de geldelijke anciënniteit ingevolge een nieuwe
externe aanwerving (INEX) van een personeelslid, is het derhalve mogelijk dat voorafgaande diensten
van type 3 niet langer in aanmerking komen indien zij geen bijzonder nuttige beroepservaring meer
vormen voor deze nieuwe functie.

2.3.5. Erkenningsaanvraag :
Het personeelslid van het administratief en logistiek kader of de aspirant-hoofdinspecteur met
bijzondere specialisatie of met specialiteit politieassistent die de erkenning vraagt van een
beroepservaring die bijzonder nuttig is voor de functie levert het bewijs ervan (art. XI.II.5, §3, vijfde lid,
RPPol).
Behoudens een bijzondere termijn toegekend door de bevoegde overheid (zie supra punt 2.3.4), is deze
erkenningsaanvraag niet meer ontvankelijk vanaf de vierde maand na de indiensttreding (art.XI.II.5, §3,
zesde lid, RPPol), uitgezonderd :
* voor de personeelsleden die in dienst zijn getreden tussen 1 december 2008 en 31 december 2013
voor dewelke de ontvankelijkheidsvoorwaarde niet van toepassing is [art. 5 van het KB van 26
maart 2014 (Ref. 1)]. Geen enkele bijzondere termijn werd derhalve wat hen betreft bepaald, maar
het is evenwel aangeraden om een dergelijke aanvraag snel in te dienen, gelet op de regels die van
toepassing zijn inzake verjaring ;
* voor de personeelsleden die in dienst zijn getreden tussen 1 januari 2014 en 22 april 2014 (datum
van bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het KB van 26 maart 2014 (Ref. 1)], voor dewelke
deze aanvraag niet meer ontvankelijk is vanaf de vierde maand die deze bekendmakingsdatum
volgt [art. 3 van het KB van 26 maart 2014 (Ref. 1)], zijnde vanaf 22 augustus 2014.
De erkenningsaanvraag kan ook vóór de indiensttreding gebeuren, maar ze geldt pas bij de
indiensttreding (art. XI.II.5, §3, zevende lid, RPPol).

3. Berekeningsregels van toepassing op de diensten van type 1, 2 en 3 :

3.1 Volledige maand :
De voorafgaande diensten worden enkel in aanmerking genomen als ze de volledige maand of, ten
minste, alle werkdagen van de maand bestrijken, in voorkomend geval bij meerdere werkgevers. De
onvolledige maanden worden niet in aanmerking genomen (art. XI.II.6, §1, RPPol).


4.2. Diensten van type 3 (erkenningsaanvraag van een bijzonder nuttige ervaring voor de functie) :
Het personeelslid van het administratief en logistiek kader of de aspirant-hoofdinspecteur met
bijzondere specialisatie of met specialiteit politieassistent, die de erkenning vraagt van een bijzonder
nuttige ervaring voor de functie, dient hiertoe een aanvraag in te dienen (zie supra punt 2.3.5). Deze
aanvraag dient het volgende te bevatten: de stavingsstukken die het mogelijk maken om na te gaan uit
wat deze nuttige ervaring bestaat, de motivering waarom deze beroepservaring bijzonder nuttig is voor
de uitoefening van de functie alsook het aantal jaren waarvoor de valorisatie wordt gevraagd.
Voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader of de aspiranten-hoofdinspecteur met
bijzondere specialisatie of met specialiteit politieassistent, die de erkenning vragen van prestaties
verricht als contractueel bij een dienst van type 2 of van prestaties verricht in een andere
overheidsdienst of in de privé-sector of als zelfstandige, moet de werkgever, naast het
tewerkstellingsattest, eveneens meedelen aan het SSGPI welke voorafgaande diensten hij als zijnde
bijzonder nuttig erkent voor de nieuwe functie die dit personeelslid uitoefent.

Ter herinnering: in geval van afwezigheid van een bijzondere termijn toegekend door de bevoegde
overheid, is deze erkenningsaanvraag niet meer ontvankelijk:
ð voor de personeelsleden die in dienst zijn getreden tussen 1 januari 2014 en 22 april 2014 : vanaf
de vierde maand die deze datum volgt, zijnde vanaf 22 augustus 2014 ;
ð voor de personeelsleden die in dienst zijn getreden vanaf 23 april 2014 : vanaf de vierde maand na
de indiensttreding (zie supra punt II, B, 3.1.13, e).
In het geval het een aanvraag tot erkenning van een bijzondere nuttige ervaring van meer dan negen
jaar betreft, moet de werkgever steeds het advies inwinnen van de commissie bedoeld in punt II, C,
2.3.4, van deze nota. Dit advies dient vervolgens, ongeacht of de erkenning wordt toegekend of niet,
overgemaakt te worden aan het SSGPI. Deze erkenningsaanvraag dient samen met de vereiste
stavingsstukken verstuurd te worden door de bevoegde overheid aan het SAT Binnenlandse Zaken. Deze
aanvraag dient het volgende te vermelden: het aantal jaren die de negen jaar overstijgt en waarvoor het
betrokken personeelslid de erkenning vraagt, het aantal jaren die de negen jaar overstijgt en dat de
bevoegde overheid van plan is te erkennen als zijnde beroepservaring die bijzonder nuttig is voor de
nieuwe functie, alsook de motivering die een dergelijke erkenning rechtvaardigt.
Bij ontvangst van het volledige dossier (tewerkstellingsattest(en) + de beslissing tot erkenning van de
nuttige beroepservaring voor de functie + in voorkomend geval, het advies van de commissie + de
daaropvolgende beslissing van de overheid) gaat het SSGPI over tot de valorisatie van de voorgaande
diensten overeenkomstig de ter zake geldende regels (zie infra punt 3).
Het is evenwel de verantwoordelijkheid van de werkgever om aan het betrokken personeelslid de
motivering mee te delen op grond waarvan de beslissing tot het al dan niet erkennen van de
voorafgaande diensten als zijnde bijzonder nuttige ervaring voor de nieuwe functie van het betrokken
personeelslid werd genomen.
kandidaatstelling: 28-03-2017
Functioneel parcour : 26-04-2017 geslaagd
Cognitieve vaardigheids- en taal proef: 26-04-2017 geslaagd
kennisproef: 16-05-2017, geslaagd
Persoonlijkheidsproef: 22-06-2017, geslaagd
Antecedentenonderzoek : 03-08-2017, geen info verkregen
Selectiecommissie: niet geslaagd
BUTTON_POST_REPLY