duur van selectie

duc
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 14:46

duur van selectie

Bericht door duc »

Mijn aanvraag is geregistreerd op 30 oktober 2013
Daarbij de notie 'duurt 3 tot 6 maanden'
Ook op jobpol site lees je nog steeds ''Deze selectieproeven zijn gespreid over vier dagen in een periode van drie tot zes maanden die volgen op je kandidaatstelling.''

Nu zijn we 16 april en binnen twee weken lopen die 6 maanden af.
Naast een sportproef (cognitieve proeven vrijgesteld) en een groepsproef op 22 januari moet ik de 2 resterende proeven nog afleggen. Heb nog steeds geen uitnodiging gekregen voor het gesprek met de commissie.
Eind januari nochtans de brief gekregen dat ik geslaagd was op die groepsproef en dat het 1 tot 2 maand zou duren vooraleer ik uitgenodigd zou worden.

Vind dit echt wel vervelend dat er zoveel willekeur is ivm duur selectieproeven. Als ik een termijn krijg, baseer ik mij daar ook op. Lijkt me gewoon normaal. Dan heb ik liever dat ik geen concrete termijn krijg, maar veeleer iets in de aard van 'duurt gemiddeld zoveel maanden, maar dit kan sterk varieren'.


Toen ik een eerste maal belde, legde men mij uit dat het moraliteitsonderzoek eerst diende te worden afgewerkt. (daar stond niets van vermeld in de brief) Hij was verbaasd dat er nog niemand was langs geweest want de opdracht tot dit onderzoek was op 6 febr reeds gegeven. Ik moest zelf maar eens contact opnemen met de wijkagent. Na veel gedoe krijg ik hem aan de lijn en vraag om een afspraak. Hij wou hier niet op ingaan en zei dat ie zelf wel contact zou opnemen. Jammer dus dat initiatief niet wordt beloond, maar goed. na drie weken niks gehoord te hebben, ging ik toch even langs op het wijkkantoor. Hij was net die week met verlof maar men zou de boodschap doorgeven en hij zou me maandag bellen. een week na die maandag weer niks en ben ik nogmaals naar het kantoor gegaan. Hij was er weer niet en ik vroeg aan zijn collega's waarom ie niet langskomt en of niemand anders dat zou kn doen. Geen respons en toen zei ik maar dat ik bn de week eens contact zou opnemen met de korpschef moest ik hem nog niet gehoord hebben. En dat werkte blijkbaar want twee dagen later belde ie me op om 's anderendaags af te komen voor het onderzoek.
Nu zijn we twee weken verder maar nog geen belletje voor een uitnodiging gehad. Vermoed dat het nog even gaat duren vooraleer het verslag naar Brussel wordt gestuurd.


Vind ook dat 95% van wat ie me vroeg tijdens het moral onderzoek overeenkwam met datgene dat ik zes maand geleden had genoteerd op de uitgebreide vragenlijst..Beetje dubbel werk lijkt me. En dat zou hij dan nu nog allemaal moeten gaan checken.

had me toch ingeprent in oktober in Genk van start te kunnen gaan moest ik op alles slagen, maar als dit nog lang blijft aanslepen, zie ik die kans kleiner worden.

btw: een mailtje naar info van jobpol sturen is geen goed idee, na 6 weken nog geen antwoord.

beetje jammer allemaal en werkt ook wat demotiverend. Hebben anderen dit ook voor? dat je zelf veel initiatief moet nemen,dat je weinig respons krijgt, dat je termijnen krijgt die niet kloppen etc? :snif:
Gebruikers-avatar
Rens
Aspirant
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2014, 21:14

Re: duur van selectie

Bericht door Rens »

Hey!

Ik versta je ergernis, maar weet dat het nu eenmaal zo verloopt. Bij mij heeft het welgeteld een volledig jaar geduurd voordat alles afgerond was. Heb me vaak zorgen gemaakt, maar zie nu: attest van slagen gehad.

Gewoon geduld hebben, hoe moeilijkhet ook is .

Grtz,

Rens
Inspecteur interventie
Politiezone TARL (Ternat - Affligem - Roosdaal - Liedekerke)
duc
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 14:46

Re: duur van selectie

Bericht door duc »

hoi

zou ik zeer jammer vinden moest het effectief een vol jaar gaan duren, want dan kan ik het net vergeten om in oktober van start te gaan. Ik ben al niet meer van de jongsten en er moeten keuzes gemaakt worden, kan me niet veroorloven nog een tijd nadien te wachten voor de opleiding.

vind het wel straf dat ze die termijn van 3-6 mnd dan blijven hanteren als er vele gevallen als de mijne zijn.
waarom niet gewoon een realistisch beeld schetsen...
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: duur van selectie

Bericht door PieterGC »

duc schreefCOLONhoi

zou ik zeer jammer vinden moest het effectief een vol jaar gaan duren, want dan kan ik het net vergeten om in oktober van start te gaan. Ik ben al niet meer van de jongsten en er moeten keuzes gemaakt worden, kan me niet veroorloven nog een tijd nadien te wachten voor de opleiding.

vind het wel straf dat ze die termijn van 3-6 mnd dan blijven hanteren als er vele gevallen als de mijne zijn.
waarom niet gewoon een realistisch beeld schetsen...
Ik zou toch eerder rekening houden met een jaar, alles minder zou gewonnen zijn.
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
Gebruikers-avatar
Rens
Aspirant
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2014, 21:14

Re: duur van selectie

Bericht door Rens »

PieterGC schreefCOLON
duc schreefCOLONhoi

zou ik zeer jammer vinden moest het effectief een vol jaar gaan duren, want dan kan ik het net vergeten om in oktober van start te gaan. Ik ben al niet meer van de jongsten en er moeten keuzes gemaakt worden, kan me niet veroorloven nog een tijd nadien te wachten voor de opleiding.

vind het wel straf dat ze die termijn van 3-6 mnd dan blijven hanteren als er vele gevallen als de mijne zijn.
waarom niet gewoon een realistisch beeld schetsen...
Ik zou toch eerder rekening houden met een jaar, alles minder zou gewonnen zijn.
Hier moet ik mij toch aansluiten bij het standpunt van rekening te houden met een jaar. Vergeet niet: je moet medisch ook nog doen, en dat heeft bij mij 5 maanden geduurd! Er moet maar iets klein zijn op medisch vlak, dan rekken ze het meteen spijtig genoeg. Bij mij bleek uiteindelijk dat het rekken was voor niets !

Tocht moed blijven hebben! Door al dat gedoe moet ik nu nog 5 maanden wachten om te starten.

Grtz,

Rens
Inspecteur interventie
Politiezone TARL (Ternat - Affligem - Roosdaal - Liedekerke)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: duur van selectie

Bericht door VRS »

Da's geen positieve ervaring.

Bij mij gaat het wel een pak vlotter. Sowieso hield ik er rekening mee dat die 6 maanden het meest optimistische was (3 maanden zal zeer zeldzaam zijn), dus daarmee heb ik geen verwachting geschept dat het echt snel zou gaan. Ik denk dat de huidige en toekomstige kandidaten meer en meer zullen aanvoelen dat ze bij DSR aan het werken zijn om die doorlooptermijn terug te dringen naar 6 maanden, maar het is er nog niet volledig. In mei zal ik effectief 6 maanden bezig zijn met de selectieproeven (wel eind oktober officieel ingeschreven), en dat terwijl ik toch een reeks data van onbeschikbaarheid heb doorgegeven. Ik denk dat je mag rekenen op enige vertraging als je onbeschikbaarheden hebt. Misschien is dat ook bij jou het geval?

Afgezien van eventuele vertraging die ik opliep doordat ik op bepaalde momenten niet beschikbaar was, is het wel steeds vrij snel gegaan met de proeven en ook de uitslag- en uitnodigingsbrieven. Het gesprek voor het milieu- en antecedentenonderzoek is ook binnen de normale termijn gebeurd (voor de inhoud: zie mijn post in het desbetreffend onderwerp op 't forum daarover); momenteel wacht ik enkel op een uitnodiging van DSR voor de commissie.
Weet wel dat er wellicht enige vertraging in het systeem is geslopen doordat men de volgorde van de derde en vierde proef sinds 2014 gewijzigd heeft en die 1 tot 2 maanden wachttijd eigenlijk de overgangsperiode was.


De keren dat ik gebeld heb naar DSR (3-tal keer ondertussen) hebben ze me goed geholpen en ik heb de indruk dat ze dan, indien mogelijk, je ook al proberen een datum te geven voor je volgende proef als je al iets langer dan normaal erop wacht. Je moet het zelfs niet altijd vragen. Dus ik, maar ook een medekandidaat en vriend van mij, heb(ben) tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met zelf initiatief nemen (al moet je natuurlijk de gewone wachttermijnen wat respecteren).

Het lijkt erop dat ze bij jouw politiekorps misschien een steek hebben laten vallen, of het moet zijn dat er iets speciaals was aan jouw dossier eventueel. 't Kom alleszins niet goed over als je het hier zo leest.
Behalve dat lijkt de selectieprocedure bij jou toch niet zo abnormaal lang te duren of slecht te lopen... Dat DSR moeilijk of niet antwoord op e-mails (ook als je nieuwe data van onbeschikbaarheid doorgeeft) is inderdaad een feit. Vraag me af hoe dat komt.
duc
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 14:46

Re: duur van selectie

Bericht door duc »

hey,

even zeggen dat ik nog geen enkele keer data van onbeschikbaarheid heb doorgegeven.
Ook niets moeilijks in dat moraliteitenonderzoek, zoals ik zei vroeg hij me voor 95 % zaken die ik al 6 maand geleden zelf had genoteerd in de uitgebreide vragenlijst.( ouders, broers, zussen, werk ) Het heeft me gewoon al een paar maanden gekost vooraleer de wijkagent mij effectief wou komen opzoeken nadat hij zijn opdracht vanuit Brussel had gekregen en dan nog omdat ik driemaal erachter ben gaan vragen. Heb al tweemaal gebeld voor een datum te kn krijgen voor het gesprek met de commissie maar daar blijven ze zeggen dat ze eerst het volledige verslag van dat moral onderzoek daar moeten hebben aangekregen. En hoelang dat dat nog gaat duren, mag Joost weten.

Ervan uitgaand dat ik ook op tijd iets op mijn huidig werk moet laten weten wil ik daar opstappen, zou ik toch rond midden augustus ten laatste zekerheid moeten hebben dat ik in oktober zou kn starten. Maar dat wordt op deze manier moeilijk vrees ik. Had ik nooit vermoed als ik in oktober me inschreef..
Superstrakkestrik
__________________________
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2013, 07:40

Re: duur van selectie

Bericht door Superstrakkestrik »

duc schreefCOLONhey,

even zeggen dat ik nog geen enkele keer data van onbeschikbaarheid heb doorgegeven.
Ook niets moeilijks in dat moraliteitenonderzoek, zoals ik zei vroeg hij me voor 95 % zaken die ik al 6 maand geleden zelf had genoteerd in de uitgebreide vragenlijst.( ouders, broers, zussen, werk ) Het heeft me gewoon al een paar maanden gekost vooraleer de wijkagent mij effectief wou komen opzoeken nadat hij zijn opdracht vanuit Brussel had gekregen en dan nog omdat ik driemaal erachter ben gaan vragen. Heb al tweemaal gebeld voor een datum te kn krijgen voor het gesprek met de commissie maar daar blijven ze zeggen dat ze eerst het volledige verslag van dat moral onderzoek daar moeten hebben aangekregen. En hoelang dat dat nog gaat duren, mag Joost weten.

Ervan uitgaand dat ik ook op tijd iets op mijn huidig werk moet laten weten wil ik daar opstappen, zou ik toch rond midden augustus ten laatste zekerheid moeten hebben dat ik in oktober zou kn starten. Maar dat wordt op deze manier moeilijk vrees ik. Had ik nooit vermoed als ik in oktober me inschreef..

Hi Duc

Om maar even te zeggen, ik heb een opzeg van 3 maanden en weet sinds (eind) januari dat ik geslaagd ben voor alle testen maar tot op heden weet ik nog steeds niet of ik effectief kan starten in juni..

Zekerheid ga je nooit meteen hebben, ga er van uit dat dit tot een anderhalve maand/maand voor aanvang van opleiding kan duren eer je zeker weet of je al dan niet kan starten.

Ikzelf heb het risico genomen, en men ontslag reeds gegeven... Hopelijk ben ik er bij, anders heb ik pech!

Wou je dit gewoon even meegeven, dat je dit ook al weet.

Wens je verder nog veel succes!

Groeten
Nick
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: duur van selectie

Bericht door PieterGC »

duc schreefCOLONhey,

even zeggen dat ik nog geen enkele keer data van onbeschikbaarheid heb doorgegeven.
Ook niets moeilijks in dat moraliteitenonderzoek, zoals ik zei vroeg hij me voor 95 % zaken die ik al 6 maand geleden zelf had genoteerd in de uitgebreide vragenlijst.( ouders, broers, zussen, werk ) Het heeft me gewoon al een paar maanden gekost vooraleer de wijkagent mij effectief wou komen opzoeken nadat hij zijn opdracht vanuit Brussel had gekregen en dan nog omdat ik driemaal erachter ben gaan vragen. Heb al tweemaal gebeld voor een datum te kn krijgen voor het gesprek met de commissie maar daar blijven ze zeggen dat ze eerst het volledige verslag van dat moral onderzoek daar moeten hebben aangekregen. En hoelang dat dat nog gaat duren, mag Joost weten.

Ervan uitgaand dat ik ook op tijd iets op mijn huidig werk moet laten weten wil ik daar opstappen, zou ik toch rond midden augustus ten laatste zekerheid moeten hebben dat ik in oktober zou kn starten. Maar dat wordt op deze manier moeilijk vrees ik. Had ik nooit vermoed als ik in oktober me inschreef..
Zonder onbeleefd te willen zijn kan je er beter aan wennen dat het niet super snel vooruit zal gaan. Je er zo in opboeien haalt niets uit en is verloren energie. Begrijp wel dat je iets van zekerheid wil, ik (en veel hier) hebben ook in dezelfde situatie gezeten.

Bellen kan in sommige gevallen wel helpen, maar de deur bij DSR en het lokale commissariaat plat lopen heeft weinig nut denk ik.

Desalniettemin succes :)
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
FlorianS
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2014, 10:04

Re: duur van selectie

Bericht door FlorianS »

Hallo iedereen,

Ik vond persoonlijk dat ik ook al vrij lang moest wachten op mijn uitnodiging voor het gesprek met de selectiecommissie.
Ik heb dan gewoon gebeld naar mijn contactpersoon die bovenaan mijn brieven staat.
Daar heb ik de man uitgelegd dat al vrij lang aan het wachten ben voor mijn volgende test. Daarop heeft de man direct een datum voorgesteld wanneer ik mocht langskomen voor de selectiecommissie.

Als je beleefd vraagt of het mogelijk is om eens in je dossier te kijken doen ze dat vrijwel direct hoor! En zo mag ik binnen een goede 2 weken al gaan voor mijn volgende proef.

Groeten,
Florian
Fysische en cognitieve testen: 5 december 2013 GESLAAGD
Persoonlijkheidsonderzoek: 3 februari 2014 GESLAAGD
Moraliteitsonderzoek: 5 maart 2014 POSITIEF
Selectiecommissie: 7 mei 2014 GESLAAGD
Medische proef: 12 juni 2014
duc
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 14:46

Re: duur van selectie

Bericht door duc »

kom je vlot meewerkende wijkagenten, contactpersonen etc tegen doorheen die proeven, zal het vlotjes gaan. Maar helaas is dat niet bij iedereen.

ik zie dat uw moraliteitsonderzoek binnen de maand na uw pers proef reeds was afgewerkt. Dat bedoel ik dus.
Ik had die pers proef rond 20 januari, en heb begin april de wijkagent pas gezien (en dat dus na zelf lang aandringen, anders was dit nog niet gebeurd vrees ik) ondanks dat hij de opdracht al had van 6 februari... ach ja
marjo
Aspirant
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2013, 23:24

Re: duur van selectie

Bericht door marjo »

Beste Duc,

De selectieprocedure neemt nu eenmaal zijn tijd in beslag! Daar zal je je toch moeten bij neerleggen zoals iedereen hier ook beaamt. Neem nu mijn situatie als voorbeeld:

Op 22/02/2013 heb ik de bevestiging gekregen van mijn kandidatuur bij de politie.
Op 10/01/2014 kwam dan de verlossende brief van slagen voor het geheel van de selectieproeven.
Op 01/10/2014 kan ik dan ten vroegste beginnen aan de opleiding!
(en er zijn geen gekke dingen gebeurd/voor elke test van de eerste keer geslaagd)

Tegen de tijd dat ik kan beginnen ben ik 585 dagen onderweg, en jij maakt na je dus 169 dagen al zorgen?

Je kon het erger getroffen hebben (like me) dus blijf gewoon kalm, maak intussen gebruik van de tijd om je 'politionele kennis' wat bij te schaven en je conditie wat te onderhouden en dan zal het wel goedkomen.

Gelukkig mag ik over 20 dagen eindelijk mijn huidige job opzeggen en kan ik uit de kast komen met mijn geheim want tot nog toe heb ik tegen iedereen moeten zwijgen.

Succes ermee ....
Promotie Oktober - PLOT
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: duur van selectie

Bericht door Lone Ranger »

De wijkagent heeft misschien ook wel wat meer te doen dan bij jou langskomen ... als je je nu al zo druk maakt, ga je later nog veel met je kop tegen de muur lopen.
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Gebruikers-avatar
Rens
Aspirant
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2014, 21:14

Re: duur van selectie

Bericht door Rens »

Het is misschien confronterend voor alle mensen die bezig zijn aan de procedure, of die er nog mee willen starten. Ik denk dat je gewoon best in je hoofd steekt dat het zeer lang kan duren, spijtig genoeg.
Bij mij zal het in totaal 555 dagen geduurd hebben tussen de dag van inschrijving en de dag van start van de opleiding. Veel mensen denken dat het lang duurt, maar sta er bij stil dat er mensen zijn waarbij het nog langer duurt.

Maar maak je er niet druk in, want als je dat doet, haal je het niet. Het feit dat je geduld hebt, en doorzet ondanks de lange procedure, laat zien dat je het echt wilt ! Ik heb dit zelfs aangehaald tijdens mijn commissie en daarop zeiden ze dat ik echt gemotiveerd was .

En gebruik al die tijd om je voor te bereiden, dat is het beste dat je kan doen. Ga naar opendeurdagen, beroepenvoorlichter, leer de websites van de politie vanbuiten, … Stel hier op het forum ook vragen, er zijn genoeg mensen die je willen helpen ( waaronder ikzelf).

Greetz,

Rens
Inspecteur interventie
Politiezone TARL (Ternat - Affligem - Roosdaal - Liedekerke)
duc
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 14:46

Re: duur van selectie

Bericht door duc »

ik besef natuurlijk ook wel dat als ik in maart ofzo zou beginnen met selecties ik er in oktober nog niet zou bij zijn. Alleen, als je in oktober begint, verwacht je wel dat je er een jaar later zal bij zijn (altijd gesteld dat je door de proeven geraakt). Zeker als je aan de telefoon te horen krijgt 'geen enkel probleem'

Ik heb geduld, vraag alleen om correcte info op hun website en in hun brieven ivm vooropgestelde tijdsperiodes. Jobpolsite zou correcte weergave moeten zijn. Dus als er zoveel mensen zolang selecties hebben, pas de info dan ook aan . That's all...Maak er gewoon van '6 tot 12 maanden, maar kan bij uitzondering langer uitvallen'.

En als ik een brief krijg na persoonlijkheidsproef, stuur dan niet 'binnen 1 tot 2 maand krijg je je uitnodiging' maar vermeld er dan bij dat er eerst een moraliteitsonderzoek moet plaatsvinden en dat dat verslag moet binnen zijn alvorens er een datum kan worden geprikt.

er is niets mis mee om te willen vertrouwen op info ..

en ik denk ook dat het voor iemand als 38j zoals ikzelf een ander verhaal is dan iemand die bv als 18 jarige zich inschrijft. Een beetje nood aan jobstabiliteit, hypotheekaflossingen etc maken het verhaal niet makkelijker.

Dus ik houd de moed erin, maar zal bijtijds toch een assertief telefoontje plegen.
BUTTON_POST_REPLY