Spoorwegpolitie

L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door L0k1- »

Pink_Floyd schreefCOLONBedankt voor het artikel, zeer leerrijk!
Ik zie het persoonlijk wel zitten om eens een half jaar ( in mei ben ik daar als alles goed gaat weg ) bij de SPC-metro te zitten. Veel nieuwe-leerijke situaties die zich op andere plaatsen niet voordoen.

De SPC-metro kwam zich tijdens het schooljaar ook voorstellen aan ons, deze mensen kwamen zeer gemotiveerd en gedreven over, net als het CIK Brussel. Volgens mij spelen ze dit enthousiasme puur om volk te lokken.

Leuk om te lezen dat het hoofdgebouw gelegen is in het Zuidstation, dat is voor mij de meest ideale weg!

Heeft iemand een idee hoe de SPC werkt qua uurregeling?
6-14
14-22
22-6

of eerder 7-19 / 19-7
iets anders?
Laat het weten, met het openbaar vervoer kan ik slechts ten vroegste om 07.25 in Brusse-Zuidzijn...
Hielcom schreefCOLONEen artikel van de ACV over de toestand bij SPC Brussel, geen al te rooskleurige waarheid...
http://www.acvpolitie.be/doc/2011-2012-acv-spc.pdf
Qua urregeling dacht ik dat ze 12 uur shifts deden. Zijn er vorige week 2 tegengekomen in het Zuid-Station van de SPC en die zeiden dat ze 12 uur werkten :)
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Eric »

Bij mijn weten is er een RORY-ploeg in Leuven 6u-14u en/of 14-22u en daarbuiten mogen de jongens van PZ Leuven het met véél goesting komen oplossen als er iets is :wink:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLONBij mijn weten is er een RORY-ploeg in Leuven 6u-14u en/of 14-22u en daarbuiten mogen de jongens van PZ Leuven het met véél goesting komen oplossen als er iets is :wink:
Wat is een RORY-ploeg?

En hoe komt het dat er blijkbaar op verschillende plaatsen alleen SPC-eenheden werken tijdens bepaalde momenten van de dag? Is er dan zo'n nijpende personeelstekort dat men slechts in de voor- en/of namiddag werkt en voor de rest de lokpol mag opdraven?
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONWat is een RORY-ploeg?
Sorry, dat is een ploeg van de SPC Leuven. Alle eenheden hebben een roepnaam: ROBO (SPC Antwerpen), RAMCO (Metro Brussel) etc etc
Hielcom schreefCOLONEn hoe komt het dat er blijkbaar op verschillende plaatsen alleen SPC-eenheden werken tijdens bepaalde momenten van de dag? Is er dan zo'n nijpende personeelstekort dat men slechts in de voor- en/of namiddag werkt en voor de rest de lokpol mag opdraven?
Dat en wellicht ook de grootte van de eenheid die een rol speelt.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Dimitri »

In West- en Oosr-Vlaanderen is er 's nachts steeds een permanentiedienst. In de praktijk is dit vaak dat er dan 1 ploeg beschikbaar is voor het ganse gebied. Zo was het toch een tijdje geleden toen er iemand een aanvaring had met de trein. Het was dan 19u 's avonds als ik me niet vergis.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Kortom, altijd werk in overvloed voor wie bij de SPC zou gaan. Bedankt voor de toelichtingen.
515
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014, 02:24

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door 515 »

Hielcom schreefCOLONKortom, altijd werk in overvloed voor wie bij de SPC zou gaan. Bedankt voor de toelichtingen.
Gaat dit nog steeds op? Of is er recent heel wat veranderd?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Ben in het kader van mijn selectie op bezoek geweest bij SPC West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Goed en vriendelijk onthaald geweest. Ze hebben daar toch wel een realistisch maar positiever beeld geschetst van hoe het is bij de Spoorwegpolitie. Er is enerzijds al 't een en 't ander verbeterd zoals voertuigen en betere omkadering; anderzijds is er wel nog steeds een (redelijk licht) personeelstekort. 'k Wil er later wel eens uitgebreider op ingaan, maar de samenvatting is dat het -althans in W-VL en O-VL - bij de SPC echt niet zo eentonig, grauw, triest, lastig,... is zoals soms gedacht wordt. Het is over het algemeen een stuk positiever. Logischerwijs is het in Brussel bijvoorbeeld minder gemakkelijk (je hebt daar bv. bendes in de metro).
Uiteindelijk zal iedere werkplek bij de lokale of federale politie wel zijn nadelen hebben.
Als er trouwens plaatsen bij de SPC worden opengesteld, dan blijken er toch steeds een stuk meer kandidaten dan aantal vacatures te zijn...

Een 'nadeel' van SPC voor een beginnend INP kan zijn: je komt meteen terecht bij een gespecialiseerde dienst, waardoor je wellicht niet het brede, algemene politiewerk leert maar je je meteen specialiseert. Het kan bijgevolg moeilijker zijn om daarna naar een andere soort dienst/functie te gaan en er ingewerkt te geraken. Omgekeerd kan het wel een goeie keuze zijn om voor de SPC te kiezen nadat je bv. eerst het brede werk hebt geproefd in de interventiedienst van een lokaal korps.

Dat is wat ik zoal heb bijgeleerd van gesprekken met zowel SPC'ers als andere (ook lokale) politiemensen (één van de SPC-inspecteurs kwam trouwens van de lokpol).
Laatst gewijzigd door 1 op VRS, in totaal 11 keer gewijzigd.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Dimitri »

Het "probleem" is echter dat je nu niet meer zo eenvoudig van de lokale naar de federale gaat. Federaal is het geld op. Ze schuiven dus liever met mensen van de ene federale dienst naar de andere. Indien ze iemand aanvaarden die uit een lokale zone komt, is dit een extra loon die plots moet uitbetaald worden. Als er dus verschillende plaatsen moeten ingevuld worden en er zijn een pak meer kandidaten, hebben de kandidaten die uit de federale poule komen toch een streepje voor.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Dimitri schreefCOLONHet "probleem" is echter dat je nu niet meer zo eenvoudig van de lokale naar de federale gaat. Federaal is het geld op. Ze schuiven dus liever met mensen van de ene federale dienst naar de andere. Indien ze iemand aanvaarden die uit een lokale zone komt, is dit een extra loon die plots moet uitbetaald worden. Als er dus verschillende plaatsen moeten ingevuld worden en er zijn een pak meer kandidaten, hebben de kandidaten die uit de federale poule komen toch een streepje voor.
Inderdaad, dat heb ik ook vernomen toen. Het personeelstekort zou alleszins niet liggen aan het imago van de SPC (of een andere eenheid met volk tekort), maar aan het constante geldtekort bij de fedpol. Er worden minder plaatsen vacant verklaard dan er effectief zijn.

Ter info: SPC WVL (Brugge dus) verhuist op korte termijn naar containers vlak buiten het station (bij het seinhuis) en zal binnen een aantal jaar terug kunnen intrekken in de vernieuwde voorkant van het station (hun huidige lokalen worden dus gerenoveerd, er komt een cel bij en ook een reftertje, etc.). Ook in Gent zullen ze na voltooiing van de grote stationswerken terug in het station kunnen zitten. Op vlak van infrastructuur is er duidelijk een omkeer merkbaar.
515
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014, 02:24

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door 515 »

Bedankt voor jullie bericht! Dit geeft mij toch al een beter inzicht en ook wat extra info die ik nog niet wist. Thanks!
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Wie enige interesse heeft of zelfs vragen - vooral als kandidaat: zet de stap om eens met die mensen te spreken, dan krijg je eens echt inzicht in die eenheid en het werk. Is doorgaans waardevoller dan alles van de tweede/derde/vierde/... hand te vernemen.
Dennis.spc
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2014, 10:31

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Dennis.spc »

Ik zit in de opleiding inspecteur en in kader van de mobiliteit ben ik ook eens gaan babbelen bij spc Leuven.
Leek me wel een leuke groep, zoals overal zullen er voor- en nadelen zijn voor een beginnend inspecteur ( je mist idd misschien de brede basis van interventie), maar het lijkt me toch wel boeiend en afwisselend.
Uiteindelijk heb ik toch besloten de gok te wagen en zal vanaf 1 november starten bij spc Leuven. Hopelijk wordt het even boeiend als ik hoop :wink:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door VRS »

Tijdens de gesprekken met die mensen heb ik ook vernomen dat hun werk inhoudelijk in de kern weinig verschilt van het werk van een interventiedienst van een lokaal korps. Ze krijgen er evenzeer te maken met ruzies, vechtpartijen, dronkaards die voor problemen zorgen, drugsproblemen, overlast, diefstallen, overvallen, etc. Bepaalde zaken kom je wel enkel in de ene werkomgeving tegen en in de andere niet; bij de SPC hebben ze vaker te maken met bv. illegalen of koperdieven, bij de lokale politie krijgen ze dan weer meer te maken met verkeersgerelateerde dingen of huiselijke ruzies.
Het werkgebied van de SPC is wel pakken groter: elke post (BSL buiten beschouwing gelaten) is bevoegd voor een provincie. Ze voeren dus hun patrouilles en interventies uit over gans dat grondgebied (al gebeurt het logischerwijs vaak dat de lokale politie sneller ter plaatse geraakt en het - indien gepast - overneemt van de SPC).

Er zou wel een verschil in drukte zijn: bij de SPC (in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen) moet men minder de brandweerpolitie spelen die van het ene naar het andere koerst zoals dat doorgaans wel is bij (grotere) lokale korpsen. Zij hebben meer tijd om interventies 'op het gemak' af te handelen en het administratief werk gemakkelijker op te volgen. Dat werd gezegd door een INP die eerst een klein decennium op een interventiedienst van een PZ gewerkt heeft en dan koos voor SPC. Vermoedelijk kunnen ze zo ook gemakkelijker tijdens patrouilles bepaalde fenomenen opvolgen, gerichte controles doen, etc.

Het tekort aan personeel zorgt er wel voor dat ze niet alle werk kunnen doen zoals ze wensen, zoals bv. veel meer op treinen meerijden om te patrouilleren en te controleren.

Voor wie het nog niet wist: de SPC moet blijkbaar enkel hun dienstverlening verzekeren in de stations waar ze aan toegewezen zijn (= de provinciehoofdsteden en de belangrijke van Brussel), de rest valt onder de bevoegdheid van de lokale politie. Het is dus niet zo dat de SPC altijd de dienstverlening moét verzekeren in of rond ieder station.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Spoorwegpolitie

Bericht door Dimitri »

In de praktijk is het hier meestal zo dat wij inderdaad als eerste ter plaatse zijn, al beginnen met (indien nodig) perimeters te zetten en al wat verklaringen afnemen en infogaring doen en dat de SPC het dan overneemt. Het gaat hier dan wel over gevallen zoals ongevallen met een trein zelf, of een beschadiging aan de bovenleiding door een tractor of een zelfmoord. Koperdiefstal, diefstal in stationsgebouwen e.d. handelen wij gewoon af. Dus enkel als er wat meer know how nodig is, doen wij de stap om de SPC te verwittigen.
BUTTON_POST_REPLY