Hervorming opleiding

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Grappig ... de docenten in Vesta hebben hun lessenpakket terug moeten aanpassen omdat het 'werkplekleren' niet van de grond geraakt.

Ja natuurlijk ... als de scholen iets uitvinden zonder dat ze andere partijen hierin betrekken, dan lukt dat niet hé.
Bij 'werkplekleren' moeten er op de werkplek mensen zijn die die bijsturingen gaan begeleiden.
Je ziet het van hier dat de korpsen daar mensen gaan voor voorzien 'als proefproject'.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Kan je eens verder inlichten wat dat werkplekleren in principe moest inhouden?
Hasselaar
__________________________
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010, 13:58

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Hasselaar »

hey allemaal,

Graag wil ik weten of de opleiding agent van de politie ook onder deze hervorming valt??
Of is dit alleen maar voor inspecteur?
Ik moet in november voor de selectiecommissie verschijnen, wie weet krijg ik daar vragen rond.
Ook iemand enig idee wanneer de opleiding agent van de politie plaatsvindt in 2013?

GR
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Iced_Max »

Hasselaar schreefCOLONhey allemaal,

Graag wil ik weten of de opleiding agent van de politie ook onder deze hervorming valt??
Of is dit alleen maar voor inspecteur?
Ik moet in november voor de selectiecommissie verschijnen, wie weet krijg ik daar vragen rond.
Ook iemand enig idee wanneer de opleiding agent van de politie plaatsvindt in 2013?

GR
Beste,

Als je bovenstaande berichten leest, zou je opmerken dat het nog één grote grijze zone is.
Men gaat uw hoogstwaarschijnlijk daar niets over vragen, ... dit omdat ze het waarschijnlijk zelf niet weten. Of de opleiding van agent veranderd ? Wie zal het zeggen. Ik heb vorige week de opleiding tot beroepsvoorlichter gevolgd, ook daar werden er door ons vragen gesteld. Niemand weet het ! :mrgreen:
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Dimitri schreefCOLONKan je eens verder inlichten wat dat werkplekleren in principe moest inhouden?
Grappig is dat de school daar zelf ook niet goed op kan antwoorden.

De bedoeling was dat de aspiranten op 't school een bepaalde les kregen en dan in de volgende dagen in hun zone dit in praktijk gingen brengen.
Bv: er wordt les gegeven over slachtofferbejegening. Op 't school wordt dan de theorie gegeven en dan zou men in de zone mee gaan met een interventieploeg om te kijken hoe zij met slachtoffers omgaan.
2 problemen daarbij: je moet mensen hebben om te begeleiden en er moet dan juist wel een slachtoffer zijn om te bejegenen hé.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Hervorming opleiding

Bericht door vdv »

Dat is dus uitgevonden door mensen die denken dat er alleen grote zones zijn waar dagelijks veel gebeurt, kleine zones tellen duidelijk niet mee. Als men in die logica verder denkt zouden aspiranten enkel hun stage mogen doen in grote zones.
Dan komt het probleem dat men daar geen tijd en/of begeleiders genoeg heeft.
Iets wat de kleine zones weer wel hebben ...
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Ik kan niet spreken voor andere scholen maar wij kregen een pak doelstellingen mee op onze stages. De bedoeling was om zoveel mogelijk van die doelstellingen te bereiken. Onder andere ook dus bv. prioritair rijden, SLO bejegening e.d. Je diende zeker niet alles gedaan te hebben (je moet inderdaad eerst een slachtoffer hebben vooraleer je SLO bejegening kan doen) maar er moest wel actief naar gezocht worden. Op mijn stageplek werd daar ook rekening mee gehouden en wij dienden op alle diensten minstens 2 dagen te gaan werken. Zo kwam je eens met alles in contact.

Maar om dat dan direct onder de noemer werkplekleren te plaatsen? Dat is toch gewoon stage lopen?
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Nee, er is een verschil.
Nu volg je les gedurende een paar maanden over vanalles en nog wat, dan doe je examen en ga je op stage.

Bij het werkplekleren ga je per thematische les naar de zone om je les in de praktijk te zien.
Daarnaast is het de bedoeling dat je echt les krijgt op de stage, met bijsturingen.

In grote lijnen loopt dat samen met de huidige stagedoelstellingen, maar meer gestructureerd.
In wezen lijkt het mij dat men vooral de praktijklessen van de school naar de effectieve werkplek wil verplaatsen.

De portfolio past ook niet meer in dit plaatje.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONNee, er is een verschil.
Nu volg je les gedurende een paar maanden over vanalles en nog wat, dan doe je examen en ga je op stage.

Bij het werkplekleren ga je per thematische les naar de zone om je les in de praktijk te zien.
Daarnaast is het de bedoeling dat je echt les krijgt op de stage, met bijsturingen.

In grote lijnen loopt dat samen met de huidige stagedoelstellingen, maar meer gestructureerd.
In wezen lijkt het mij dat men vooral de praktijklessen van de school naar de effectieve werkplek wil verplaatsen.

De portfolio past ook niet meer in dit plaatje.
Kortom: het systeem van de politieacademie(s) in Nederland, waar men ook om de zoveel het weken de school wisselt voor het effectief werken in een korps (en daar dus de opgedane kennis toepassen).
https://www.politieacademie.nl/werkenbi ... demie.aspx
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Uiteraard gaat men weer kijken in Nederland. Dat zijn we al gewoon.
We zijn het ook gewoon dat België daar dan zijn eigen draai aan geeft en het goede Nederlandse systeem de nek om wringt.

Niemand is tegen de aanpassing van de opleiding, maar we tegen de manier waarop het nu gedaan wordt.
De politietop maakt zich gewoon belachelijk nu.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONUiteraard gaat men weer kijken in Nederland. Dat zijn we al gewoon.
We zijn het ook gewoon dat België daar dan zijn eigen draai aan geeft en het goede Nederlandse systeem de nek om wringt.

Niemand is tegen de aanpassing van de opleiding, maar we tegen de manier waarop het nu gedaan wordt.
De politietop maakt zich gewoon belachelijk nu.
Op welke manier wringt België dan de nek van het goede Nederlandse systeem om?
Of had je het daarmee gewoon op de chaotische en slechte implementatie van dit moment dat in dit onderwerp aangehaald werd?
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Iced_Max »

Robby schreefCOLONDe portfolio past ook niet meer in dit plaatje.
Woehoe !! :mrgreen: :mrgreen:
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Hielcom schreefCOLON Op welke manier wringt België dan de nek van het goede Nederlandse systeem om?
Of had je het daarmee gewoon op de chaotische en slechte implementatie van dit moment dat in dit onderwerp aangehaald werd?
Nee. In België gaat men regelmatig in Nederland kijken hoe ze het daar doen, om dan dat systeem over te nemen, maar met enige 'verbeteringen'. Die 'verbeteringen' zorgen er dan meestal voor dat het hier niet werkt en in Nederland wel ...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Robby schreefCOLONNee, er is een verschil.
Nu volg je les gedurende een paar maanden over vanalles en nog wat, dan doe je examen en ga je op stage.

Bij het werkplekleren ga je per thematische les naar de zone om je les in de praktijk te zien.
Daarnaast is het de bedoeling dat je echt les krijgt op de stage, met bijsturingen.

In grote lijnen loopt dat samen met de huidige stagedoelstellingen, maar meer gestructureerd.
In wezen lijkt het mij dat men vooral de praktijklessen van de school naar de effectieve werkplek wil verplaatsen.

De portfolio past ook niet meer in dit plaatje.
Ik wil je er wel op wijzen dat wij aan de WPS eerst stage doen en dan pas examens. Tussentijds staan er ook enkele acties op touw wat dingen in de praktijk te brengen. (Alcoholactie, drugs in het verkeeractie, verkeer regelen op kruispunt ed.) Maar niet zo ver gevorderd dat het echt per thematische les is natuurlijk. En de terugkoppeling naar de theorie dien je ook zelf te doen.
Charelmonty
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2012, 12:03

Re: Hervorming opleiding - sportproeven

Bericht door Charelmonty »

Naast de hervormingen die eraan komen of er al zijn (mogelijk verlengde stage en looninschaling volgens hulpagent) wil ik graag weten hoe het zitten met de sportproeven tijdens de opleiding.
In het verleden kregen oudere aspiranten (vaak vanaf 40j of jonger) extra tijd bij het halen van de 5km. 't Is te zeggen, er werd tijd van hun eindtijd afgetrokken.
Is dit nog steeds zo of moet hierover de minister ook weer beslissen. Op dit moment wordt er in Plot geen rekening mee gehouden. Enkel een klein verschil tussen jongens en meisjes.
Hoe zit dat in de andere scholen?
BUTTON_POST_REPLY