Hervorming opleiding

BUTTON_POST_REPLY
Christof
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2013, 18:09

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Christof »

Ik vind persoonlijk dat jullie daar luchtig overgaan.
Een verschil van 600 euro t.o.v mijn huidig loon vind ik niet een klein verschil.
Jaarlijkse vakantie? Ik ben 34 jaar nog maar 1 keer op vakantie geweest dus aan dat zal het niet liggen.
Beetje sparen zeg je, een verschil van 7200 euro op een jaar is niet een beetje sparen hoor.(grof berekend)
Welke soort leningen hebben jullie lopen, kijk daar is naar en wat verdient de partner, dit zijn allemaal factoren waar je beginnende aspirant moet rekening houden als je maar loon krijgt van 900 euro.

Momenteel verdient de aspirant met 1 kind 1390 euro max.
Dat verschil is te overbruggen omdat het idd maar tijdelijk is.

@ Dimitri
Het hoeft geen drama te zijn idd maar het is toch niet zo simpel zoals je het uitleg hoor.
Never give up, you will make it :-D
slisse
Aspirant
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2013, 21:27

Re: Hervorming opleiding

Bericht door slisse »

Van welke bron komt die info? Ik vind nergens iets weer waar staat dat het loon zal veranderen naar 900euro...

mvg
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Christof schreefCOLONIk vind persoonlijk dat jullie daar luchtig overgaan.
Een verschil van 600 euro t.o.v mijn huidig loon vind ik niet een klein verschil.
Jaarlijkse vakantie? Ik ben 34 jaar nog maar 1 keer op vakantie geweest dus aan dat zal het niet liggen.
Beetje sparen zeg je, een verschil van 7200 euro op een jaar is niet een beetje sparen hoor.(grof berekend)
Welke soort leningen hebben jullie lopen, kijk daar is naar en wat verdient de partner, dit zijn allemaal factoren waar je beginnende aspirant moet rekening houden als je maar loon krijgt van 900 euro.

Momenteel verdient de aspirant met 1 kind 1390 euro max.
Dat verschil is te overbruggen omdat het idd maar tijdelijk is.

@ Dimitri
Het hoeft geen drama te zijn idd maar het is toch niet zo simpel zoals je het uitleg hoor.
Ik doe er luchtig over omdat:
1. Ik voor de job gekozen heb niet omwille van het geld.
2. Als je denkt dat het simpel is te leven met een baby en een partner die door medische redenen zo goed als niks kan doen tijdens dat jaar dat je studeert, wil ik gerust wisselen.
3. Ik heb voor mijn hypotheek, (die ik afgenomen heb voor de ziekte en verandering) altijd met gezond verstand gekeken wat haalbaar is + een goeie reserve maandelijks
4. Als je weet dat het moeilijk zal zijn om 1 jaar 7200€ minder te verdienen (als het zoveel zal zijn), dan begin je best nu al te sparen. Aan alles valt er een mouw te passen. BTW doordat mijn partner van fulltime A1 naar ziekte uitkering viel en ook ik minder verdiende, was het verschil nog groter. Wij hebben een gans jaar iedere maand bijgepast van onze spaarrekening.
5. Veel mensen verdienen niet eens 1390€
6. Luxe is iets wat duur betaald wordt. Zo hebben wij eventjes een jaar zonder TV gedaan, eens onze boodschappen uitgaven anders aangepakt (goeie gewoonte die we nu nog steeds doorzetten), alle verzekeringen eens op een rijtje gezet en veel "slechte" gewoontes die op jaarbasis veel centjes kosten zo veel mogelijk afgeleerd.
7. Waar een wil is, is een weg. Als je de job echt wil, zal het je wel lukken met een jaartje op de tanden te bijten. Dat gezegd zijnde wil ik wel opmerken dat ik een stuk boven die 900€ lag. Dat een aspirant nu 1390€ verdiend kan ik niet bevestigen noch ontkrachten. Dan is het al gezakt t.o.v. 2 jaar geleden.
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Hervorming opleiding

Bericht door PieterGC »

Christof schreefCOLONMomenteel verdient de aspirant met 1 kind 1390 euro max.
Dat verschil is te overbruggen omdat het idd maar tijdelijk is.

@ Dimitri
Het hoeft geen drama te zijn idd maar het is toch niet zo simpel zoals je het uitleg hoor.
Dat van die €900 lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Dat je nu als Aspirant (Inspecteur) met 1 kind ten laste €1390 zal verdienen is ook onzin. Zonder iemand ten laste verdien ik meer dan €1400. Wat geen onredelijk bedrag is voor een opleiding te volgen. Ik begrijp het standpunt dat je bepaalde vaste kosten hebt waar je niet langs kan, maar dat weet je op voorhand wanneer je voor dit beroep kiest.


Ik denk dat je je informatie en/of bronnen toch met een serieuze zak zout zal moeten nemen
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
ND1994
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2014, 18:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door ND1994 »

Ik had maandag 24 maart mijn moraliteitsonderzoek bij een hoofdinspecteur in mijn eigen zone, zelf zei hij dat de opleiding wel met zekerheid verlengd is tot 18 maanden waarvan de laatste 6 maanden stage in de zone waarvoor je kiest in het begin van je opleiding. Tijdens deze stage ben je wel al een volwaardig INP en kan je ook weekendvergoedingen krijgen.

Voor de rest blijft alles hetzelfde alsook de verloning (Volgens deze hoofdinspecteur :wink: )
Nu zoals bij meeste veranderingen is er nog altijd onduidelijkheid aangezien ik vandaag op bezoek ben gegaan in PZ Leuven waar ze me vertelden dat de opleiding nog steeds niet is gewijzigd. Iedereen zegt dus iets verschillend dus het zal wachten worden tot de bevestiging op Jobpol.be verschijnt :-D
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Wat ik al heb horen waaien duidt ook op een wijziging van de opleidingsduur voor INP naar 18 maanden, waarvan dus 6 maanden probatiestage. Volgens wat ik eerder al hoorde en wat de psychologe op de persoonlijkheidsproef zei is men dacht ik nog steeds aspirant-inspecteur tijdens de probatie. De vaste benoeming zou pas volgen wanneer die probatie succesvol beëindigd wordt.

Nu, ik ben gisteren nog langs geweest bij een van de beroepenvoorlichters in mijn PZ en die zou mij het recentste nieuws over de opleiding doorgeven na een bijscholing over o.a. de basisopleiding die hij (en wellicht al zijn andere collega-voorlichters) volgende week bijwoont. Indien mogelijk laat ik hier weten wat de recentste stand van zaken is (zou moeten een betrouwbare bron zijn, aangezien het van bij DSR zelf komt).
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Naar wat ik gehoord heb zou de verloning voor de onregelmatige prestaties in die 6 maanden doorgerekend worden.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Vandaag rechtstreeks vernomen van een commissaris van de GIP (één van de opleidingscoördinatoren stages): het is inderdaad zo dat de opleiding vanaf heden nadien (!) aangevuld wordt met een probatie'stage'. Daarbij wordt de aspirant na geslaagd te zijn na het jaartje opleiding net zoals nu vast benoemd als inspecteur. Na die benoeming doorloopt die kersverse INP de probatie (een stage is het eigenlijk niet omdat het nu nog steeds buiten de opleiding valt!) in het korps of de eenheid die de hij/zij gekozen heeft. Eigenlijk hoort de probatie dus nog niet tot de opleiding, maar is het er voorlopig aan 'geplakt'.

Bedoeling is wel om op termijn (het schijnt te kunnen aanslepen tot 2017) effectief die probatie onderdeel te maken van de opleiding, waardoor de opleiding dan inderdaad officieel 18 maanden duurt. Daardoor wordt men ook pas benoemd nà het succesvol beëindigen van die probatie (lees: dit laat dan wel toe om niet-geschikte aspiranten terug naar de school te sturen of desnoods uit de politie te zetten, waar dat nu nog niet echt kan). Momenteel is er echter dus nog niets officieel, want het nieuwe KB over de opleiding moet nog goedgekeurd worden door het federaal parlement en de kans bestaat dat ze dit niet meer doen voor de verkiezingen (enkel lopende zaken worden behandeld in de paar weken voor de verkiezingen). Als die goedkeuring moet komen van de nieuwe regering, dan zal het dus wel weer maanden wachten zijn (en dan mag die regering natuurlijk geen andere gedachten krijgen over die opleiding).

Misschien ook interessant om te weten i.v.m. de stage:
- Aspiranten die voor of helemaal in het begin van de opleiding (bij de aspirantenmobiliteit zal dat zijn zeker?) tekenen voor een bepaald lokaal korps of een federale eenheid moeten hun stages lopen in dat korps of die eenheid.
- Zolang aspiranten geen zo'n keuze maken (dus op de klassieke manier de opleiding doorlopen), wordt er door de politieschool beslist waar de stage gelopen wordt. Bij de meeste politiescholen (in Vlaanderen) is dat de politiezone waar je woont of is het in de provincie waarin je politieschool gevestigd is. Bij de GIP laten ze die keuze nog steeds volledig aan de aspiranten, dus je kan gelijk waar stage lopen.
- Het (huidige) KB over de opleiding stipuleert dat alle aspiranten - die standaard tot de federale politie behoren - hun stage bij de lokale politie moéten lopen. Je hebt als aspirant dus niet de keuze om in het klassiek traject gewoon een federale stageplaats te nemen. Je loopt uiteraard wel stage bij de federale politie als je voor/in het begin van de opleiding al tekende voor zo'n bijzondere aanwerving voor een federale eenheid (bv. SPC). Al de rest is dus lokaal (en natuurlijk ook als je via een rechtstreekse werving voor de lokale politie de opleiding aanvat).
Laatst gewijzigd door 1 op VRS, in totaal 31 keer gewijzigd.
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Hervorming opleiding

Bericht door nielsvl »

Bedankt, Hielcom!
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Kevin_Fox »

Christof schreefCOLON@ Kevin Fox

Welk voordeel is hier aan een lager aspirantenloon ?
Je theorie van zakkenvullers slaat totaal nergens op. :snif:

Mensen die een lening voor een huis lopen hebben zullen dit niet graag zien aankomen.
Geloof me vrij als je een gezin hebt met 3 leden en een hypotheek dan is 900 euro zeer krap.
Dan is het huidig aspirantenloon op zijn plaats.
En er zijn veel dertigers die meedoen aan de proeven die zich in deze situatie bevinden.


Volledig mee eens, ik ben zelf student met een leefloon dus ik weet wat je bedoelt ;-)
en 'k bedoel maar dat mensen die enkel voor 't statuut binnenkomen daar door worden ontmoedigd..
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Kevin_Fox »

slisse schreefCOLONVan welke bron komt die info? Ik vind nergens iets weer waar staat dat het loon zal veranderen naar 900euro...

mvg

dat was een voorstel ;-) daar is helemaal nog niks concreet over beslist, en de vakbonden zullen dat niet toestaan.
Een ander idee was zelf om de theorie rond verkeer te laten volgen op hogeschool(kosteloos) en datge met dat attest pas kunt beginnen aan de politieschool, maarja zoals 'k zei 't zijn "wilde ideeën"
niettemin mag men wel eens duidelijkheid beginnen scheppen!!
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Sarah11 »

Er is me ook gezegd geweest dat het zou kunnen dat ik mijn anciënniteit van 8 jaar als ambtenaar misschien zou kunnen meenemen als ik het tot inspecteur schop. Ze zouden ermee bezig zijn. Ik vind dit vrij ongeloofwaardig aangezien het overal en zeker ook bij de politie besparingen zijn (zie het persbericht dat ook op dit forum staat ivm recente maatregelen voor een nieuwe hervormde federale politie).
Hoe dan ook, ik zet door hoor, anciënniteit meenemen of niet.
En als de voorgaande info klopt en ik dit via een document te lezen krijg, dan zal dat mijn keuze van school beïnvloeden. Ik zal eens op die link klikken.
Alvast heel erg bedankt voor de info!

Groeten
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Voor de loonanciënniteit is dat normaal zo.
Voor de graadanciënniteit niet.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Wat ik me nu afvraag: zijn er hier aspiranten die getekend hebben voor een specifiek instaptraject voor een korps van de lokale politie? Zijn jullie eigenlijk ook gewoon 'federale' aspiranten zoals zij die het klassiek instaptraject kozen, of zijn jullie toch 'lokaal' (zoals bij de bijkomende aanwerving zoals "Begin er maar eens aan")?
Vermoedelijk liepen jullie dan ook altijd stage in het gekozen korps?
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Sarah11 »

Heeft er iemand ondertussen al meer info over wat er nu precies verandert in de opleiding (buiten een half jaar langer stage). Dit is al een vraag geweest tijdens een selectiegesprek dus het antwoord moet toch te vinden zijn? Nogal belangrijk voor mij vermits ik vrijdag mijn gesprek heb :) Ik blijf zoeken...

groeten,
Sarah
BUTTON_POST_REPLY