Hervorming opleiding

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mito555
Politie
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2010, 12:05

Re: Hervorming opleiding

Bericht door mito555 »

Er zijn puntentabellen, waar er verschillen zijn tussen geslacht en leeftijd. Deze zijn van toepassing op het functioneel parcours. Ik durf niet met zekerheid zeggen of deze eveneens voor de looptest gelden.
OPAC 105de
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300034568

In verband met bovenstaande link over de rekruterings- en opleidingshervorming heb ik een vraag ivm het volgende stukje tekst op die site:
Buitengewone cyclus van mobiliteit
Wanneer politiezones of -diensten geen gebruik maken van deze voorkeurslijst, selecteren zij aspiranten tijdens de opleiding. De kandidaten lopen dan stage in de betrokken zone of dienst, waarna ze hier worden aangeworven voor een periode van 5 jaar. Wanneer een zone dan nog niet voldoende kandidaten heeft gevonden, kunnen ze kiezen uit een lijst van kandidaten die nog niet zijn aangeworven. Op het einde van hun opleiding zullen de aspiranten dan hier worden tewerkgesteld voor een periode van 3 jaar. De overblijvende aspiranten, die aan het einde van hun opleiding nog geen politiezone of -dienst hebben gevonden, komen terecht in de algemene reserve gedurende 3 jaar.
Begrijp ik het hier goed dat de standaardprocedure van aanwerving (dus geen aanwerving deficitaire korpsen) dus zou veranderen in de zin dat alle korpsen/eenheden meteen al hun aspiranten tijdens de opleiding uitkiezen en dat die aspiranten daar verplicht hun stage lopen en direct eraan vasthangen voor 5 jaar? Dus als aspirant heb je niet de vrije keuze zoals nu om (bij het afstuderen) zelf je korps/eenheid te kiezen, of blijft er nog zeggenschap voor hen?

Ik vraag het omdat ik mij afvraag of volgende situatie in de toekomst nog mogelijk zou zijn:
een aspirant kiest ervoor zijn stage te doen in het Brusselse omdat hij/zij daar vrij vlug vrij veel ervaring kan opdoen en ook om te zien of het werken in Brussel hem/haar wel zou liggen (als mogelijke toekomstige plaats tewerkstelling). Maar de aspirant hangt nog niet vast aan een Brussels(e) korps/eenheid gezien hij/zij het reguliere opleidingstraject volgt en heeft dus nog steeds de vrije keuze om op het einde van zijn opleiding gelijk welk(e) korps of eenheid te kiezen (al dan niet in Brussel, afhankelijk van zijn/haar ervaringen tijdens de stage).

Verdwijnt deze mogelijkheid?
cero
Politie
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:48

Re: Hervorming opleiding

Bericht door cero »

Hielcom schreefCOLONhttp://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300034568

In verband met bovenstaande link over de rekruterings- en opleidingshervorming heb ik een vraag ivm het volgende stukje tekst op die site:
Buitengewone cyclus van mobiliteit
Wanneer politiezones of -diensten geen gebruik maken van deze voorkeurslijst, selecteren zij aspiranten tijdens de opleiding. De kandidaten lopen dan stage in de betrokken zone of dienst, waarna ze hier worden aangeworven voor een periode van 5 jaar. Wanneer een zone dan nog niet voldoende kandidaten heeft gevonden, kunnen ze kiezen uit een lijst van kandidaten die nog niet zijn aangeworven. Op het einde van hun opleiding zullen de aspiranten dan hier worden tewerkgesteld voor een periode van 3 jaar. De overblijvende aspiranten, die aan het einde van hun opleiding nog geen politiezone of -dienst hebben gevonden, komen terecht in de algemene reserve gedurende 3 jaar.
Begrijp ik het hier goed dat de standaardprocedure van aanwerving (dus geen aanwerving deficitaire korpsen) dus zou veranderen in de zin dat alle korpsen/eenheden meteen al hun aspiranten tijdens de opleiding uitkiezen en dat die aspiranten daar verplicht hun stage lopen en direct eraan vasthangen voor 5 jaar? Dus als aspirant heb je niet de vrije keuze zoals nu om (bij het afstuderen) zelf je korps/eenheid te kiezen, of blijft er nog zeggenschap voor hen?

Ik vraag het omdat ik mij afvraag of volgende situatie in de toekomst nog mogelijk zou zijn:
een aspirant kiest ervoor zijn stage te doen in het Brusselse omdat hij/zij daar vrij vlug vrij veel ervaring kan opdoen en ook om te zien of het werken in Brussel hem/haar wel zou liggen (als mogelijke toekomstige plaats tewerkstelling). Maar de aspirant hangt nog niet vast aan een Brussels(e) korps/eenheid gezien hij/zij het reguliere opleidingstraject volgt en heeft dus nog steeds de vrije keuze om op het einde van zijn opleiding gelijk welk(e) korps of eenheid te kiezen (al dan niet in Brussel, afhankelijk van zijn/haar ervaringen tijdens de stage).

Verdwijnt deze mogelijkheid?
Ook nu kan/kon je jou stageplaats niet kiezen. Je moet/moest stage doen in de zone waar je woont (tenzij speciale omstandigheden, maar dan in een naburige zone). Het scenario dat je dus voorschrijft xas dus niet mogelijk, tenzij je in Brussel woont.
clubje
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2012, 19:20

Re: Hervorming opleiding

Bericht door clubje »

Bedoelt men de 'nieuwe' 6-maandenstage?
Want zoals het daar staat is stageplaats = werkplaats na de opleiding, terwijl dit tot nog toe totaal niet perse het geval is.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

cero schreefCOLON Ook nu kan/kon je jou stageplaats niet kiezen. Je moet/moest stage doen in de zone waar je woont (tenzij speciale omstandigheden, maar dan in een naburige zone). Het scenario dat je dus voorschrijft xas dus niet mogelijk, tenzij je in Brussel woont.
Dat dit in vele/de meeste politiescholen zo is wist ik, maar in de GIP mag je tot op de dag van vandaag dacht ik wel je voorkeur opgeven/kiezen. Zeker als je zelf Brussel wil als stageplaats doen ze daar vermoedelijk gemakkelijk over (en ik dacht bij sommige andere scholen ook)?

Mijn vraag was dus gesteld vanuit de idee dat men dan ook de opleiding volgt in de GIP.
cero
Politie
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:48

Re: Hervorming opleiding

Bericht door cero »

Hielcom schreefCOLON
cero schreefCOLON Ook nu kan/kon je jou stageplaats niet kiezen. Je moet/moest stage doen in de zone waar je woont (tenzij speciale omstandigheden, maar dan in een naburige zone). Het scenario dat je dus voorschrijft xas dus niet mogelijk, tenzij je in Brussel woont.
Dat dit in vele/de meeste politiescholen zo is wist ik, maar in de GIP mag je tot op de dag van vandaag dacht ik wel je voorkeur opgeven/kiezen. Zeker als je zelf Brussel wil als stageplaats doen ze daar vermoedelijk gemakkelijk over (en ik dacht bij sommige andere scholen ook)?

Mijn vraag was dus gesteld vanuit de idee dat men dan ook de opleiding volgt in de GIP.
Als dat inderdaad zo is dan neem ik mijn woorden terug. Ik kan alleen spreken vanuit de ervaring op Campus Vesta.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Effe kleine update:

- de zes maanden stage na de opleiding is momenteel van de baan.
- Iedere aspirant, ook diegenen die niet tot het proefproject VESTA behoren, zal een brief met meer uitleg krijgen toegestuurd.
- het is het doel van de minister om die zes maanden toch toe te voegen. Ze is eerder te zien als een proefperiode ipv een stage
- als die 'proefperiode' er door komt, dan is die meteen ook voor iedereen en niet voor de collega's uit VESTA alleen.
- het proefproject in Vesta wil men laten lopen, maar dat zal eerder een herschikking van de lessen inhouden. Lessen worden in blokken gegeven ipv modules, de examens verlopen anders, de portfolio wordt een werkstuk om te groeien en niet meer om te beoordelen (=geen punten op portfolio), het werkplekleren wordt herleid tot een geïntegreerde oefening.
- de opleiding blijft in 12 maanden vervat

Nu, zal die proefperiode er nog dit schooljaar doorkomen? Dat is koffiedik kijken. In principe is dit onmogelijk, gezien al de procedures die doorlopen moeten worden (Dit is niet zomaar een pennentrek, maar vergt een statuutswijziging, met aanpassingen in verschillende wetten, kb's en mb's) Langs de andere kant: de regering heeft al bewezen dat wanneer ze echt iets willen, dat het zeer snel kan gaan.

Daarnaast zal in de toekomst de politieopleiding weldegelijk sterk aangepast worden en zal ze waarschijnlijk ook langer worden. Op zich is daar niemand tegen als daar meer kwaliteit uit voortvloeit.
Maar er is nog héél véél werk eer dit allemaal op poten zal staan.
Het wordt alleszins sterk opgevolgd.
clubje
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2012, 19:20

Re: Hervorming opleiding

Bericht door clubje »

Voor alle duidelijk: er verandert dus niets aan het proces om als aspirant een keuze te maken van waar je gaat werken?

Je volgt je opleiding, en op het laatste van je opleiding solliciteer je bij een openstaande plaats bij een korps naar keuze. Daar ga je dan werken na je opleiding. Deze plaats van werken heeft totaal niets te maken met de school waar je je opleiding volgde of waar je je stage deed (dat is immers meestal = woonplaats).

Dus dit kan perfect: je woont in Leuven, je doet je opleiding aan het GIP in Brussel, je doet je stage in Leuven en gaat uiteindelijk werken in Hasselt (ik zeg maar iets).

Klopt dit?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

clubje schreefCOLONVoor alle duidelijk: er verandert dus niets aan het proces om als aspirant een keuze te maken van waar je gaat werken?

Je volgt je opleiding, en op het laatste van je opleiding solliciteer je bij een openstaande plaats bij een korps naar keuze. Daar ga je dan werken na je opleiding. Deze plaats van werken heeft totaal niets te maken met de school waar je je opleiding volgde of waar je je stage deed (dat is immers meestal = woonplaats).

Dus dit kan perfect: je woont in Leuven, je doet je opleiding aan het GIP in Brussel, je doet je stage in Leuven en gaat uiteindelijk werken in Hasselt (ik zeg maar iets).

Klopt dit?
Ja
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

Ja, maar ...

ze hebben weer iets tof in de mobiliteit gestoken.
'k Moet het zelf nog eens goed doornemen, maar het gaat om deficitaire zones.
Zones die geen volk vinden (of die hun eigen volk wegpesten en dus tekorten hebben) krijgen een speciaal statuut.
Dwz: ze krijgen voorrang bij de verdeling van de studenten.

Als student dien je bij mobiliteit je drie keuzes door te geven. Let dus goed op wat je doet.
Het gevaar bestaat er in dat men de deficitaire zones gaat bevoordelen en dus de pas afgestudeerden naar daar gaat sturen als ze daar de kans toe krijgen. En dan zit je daar opeens vijf jaar vast in een zone waar iedereen gaan lopen is ... Stel dat je een deficitaire zone als derde keuze staan hebt, krijgen ze de kans om de eerste twee keuzes niet te weerhouden en je meteen in je derde keuze te droppen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Dimitri »

Robby,

is dit niet de keuze die je moet maken als je na je studies afgedeeld wordt? Toen de mobiliteiten open kwamen te staan, heb ik gewoon 1 zone uitgekozen. Daar moest ik dan eerst op gesprek komen en zien als ze me wilden aanvaarden. Wat maakt het dan uit dat je in je lijst een deficitaire zone staan hebt? Wel weet ik dat je een formulier kunt invullen voor een deficitaire zone. als je dit inlevert, kan je zo goed als direct starten in die zone. Zo hebben enkele collega-aspiranten dit gedaan dit jaar. Er zijn er ook die meegedaan hebben aan de gewone mobiliteit en ook een deficitaire zone in hun lijst gezet hebben. Echter is er een verschil tussen plaatsen die een zone in mobiliteit zet en plaatsen die men openzet voor de "deficitaire" procedure.

Zo zijn er mensen die voor Brugge ingetekend hebben via deficitaire manier en zo quasi onmiddellijk aangenomen worden en anderen die even afgewacht hebben en dan via de gewone mobiliteit meegedaan hebben. Daar waren er mensen die na de gesprekken niet weerhouden werden en dus niet mochten beginnen daar. Tenzij dit dus de veranderingen zijn waarover je spreekt en dat dit dus door elkaar zou lopen vanaf nu.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Jens »

Wie de basisopleiding tot politie-inspecteur volgt, verdient voortaan ietsje minder. Aspirant-inspecteurs vallen niet langer in loonschaal B1, maar in loonschaal HAU(1). Met de opbrengst van deze weddeverlaging wil de regering maatregelen financieren tot verhoging van de politiecapaciteit.
Ook hulpagenten die (na minstens 2 jaar anciënniteit) worden toegelaten tot de basisopleiding klimmen niet meer automatisch naar loonschaal B1. Ze behouden de loonschaal die ze bezaten de dag vóór hun aanstelling tot aspirant-inspecteur.
Ter compensatie wordt de overgang in de baremische loopbaan van het basiskader versoepeld. Momenteel komen inspecteurs pas terecht in loonschaal B2 na 6 jaar anciënniteit in loonschaal B1. Die periode wordt nu ‘verminderd met de normale duur van de basisopleiding van het basiskader’ (momenteel 12 maanden).
De aanpassing geldt voor alle personeelsleden die vanaf 1 oktober 2012 zijn aangesteld tot aspirant-inspecteur.

Bron: Koninklijk besluit van 24 oktober 2012 tot wijziging van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de loonschalen van de aspirant-inspecteur van politie, BS 29 oktober 2012.

Extra informatie: Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, BS 31 maart 2001. (RPPol art. II.II.7, VII.II.9 en VII.II.22)

Bron: http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300037277
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Robby »

U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Tjah, ik kan verstaan dat diegenen die in opleiding (zullen) zijn dit niet tof vinden, maar anderzijds: ik wil nog de eerste tegenkomen die erin slaagt om in tijden van financiële moeilijkheden (momenteel nog meer dan anders) tegelijk te besparen en extra geld te 'vinden' zonder iemand ontevreden te stellen. Er is altijd wel iemand ermee gekloot.
Ik wil niet zeggen dat het "ook niet zo erg is, omdat het 'maar' aspiranten zijn", maar misschien is dit een van de minst-kwade oplossingen... En als het toch rechtstreeks ten goede van de politie komt (en niet dient om het gat in de begroting te dichten)...
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Ties »

Weet je, ik bekijk het zo: ik ben al blij dat de opleiding gefinancieerd wordt.
Voor zowat iedere andere opleiding in ons land moet je betalen. Er is bijna geen enkele opleiding die je volgt waarvoor je ook nog eens betaald wordt ook.

Akkoord dat de opleiding van inspecteur dan ook niet te vergelijken is met een andere opleiding maar toch... ik ben gewoon heel dankbaar voor de inkomsten. Zonder die financiering zou ik de opleiding hoogst waarschijnlijk nooit kunnen volgen.
En dat zou wellicht voor de meeste mensen gelden. Enkel in mijn studententijd had ik dat kunnen volgen (toen ik nog geen huis had af te betalen en nog bij mijn moeder woonde), maar eerlijk gezegd was ik op mijn 18de niet rijp genoeg voor deze opleiding en job, laat staat dat ik op dat moment zelfs nog helemaal nooit bij had stilgestaan dat de politie iets voor mij zou zijn!

Je kunt heus wel rond komen als je met zen 2'en bent en zelfs als je partner niet meer dan dat verdient. Zelfs als je kinderen en een auto hebt.
Mensen kunnen dan misschien geen villa kopen of een vakantiehuis aanschaffen, op met een dikke bak rijden, maar het is zeker wel haalbaar als je wat verstandig met geld kunt omgaan.

Bovendien heb ik begrepen dat je - vanaf dat je je attest van slagen ontvangt - 2 jaar de tijd hebt om je in te schrijven? Eventueel spaar je dan nog een jaar of 2 goed zodat je wat extra aan de kant hebt en schrijf je je later in in de politieschool hé.

Enfin ik ben nog altijd tevreden met wat ik zal krijgen (als ik door mijn laatste proef geraak tenminste ;-) )
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
BUTTON_POST_REPLY