Hervorming opleiding

BUTTON_POST_REPLY
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Sarah11 schreefCOLONHeeft er iemand ondertussen al meer info over wat er nu precies verandert in de opleiding (buiten een half jaar langer stage). Dit is al een vraag geweest tijdens een selectiegesprek dus het antwoord moet toch te vinden zijn? Nogal belangrijk voor mij vermits ik vrijdag mijn gesprek heb :) Ik blijf zoeken...

groeten,
Sarah
Bel anders eens naar de Directie van de opleiding of de beroepenvoorlichter van je PZ? Zo zal je het met zekerheid kunnen weten.
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Sarah11 »

Ik heb contact opgenomen met de beroepsvoorlichter. In de bijlage kan je zien wat er inhoudelijk verandert aan de opleiding. "werkplekleren" ipv "stage" ... heel concreet is het niet :)

SORRY IK MOEST DE BIJLAGE VERWIJDEREN VERMITS HET GAAT OM EEN INTERN DOCUMENT
Maar wie zoekt die vindt...

groeten
ps: Duim allemaal voor mij morgen rond 14u
Laatst gewijzigd door 2 op Sarah11, in totaal 21 keer gewijzigd.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hervorming opleiding

Bericht door VRS »

Sarah, bedankt voor dit zeer interessant document! 't Is het lezen waard.
eralardz
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2014, 17:51

Re: Hervorming opleiding

Bericht door eralardz »

http://www.youtube.com/watch?v=ZeG2UgYwUcY
Vandaag kwam dit filmpje online.
Ik haal hieruit:
- Vanaf 1 oktober 2014 wordt de opleiding aangevuld met probatiestage van 6 maand.
- De stage tijdens de opleiding wordt vervormd naar werkplekleren
- Grondige wijziging programma
-- Onderverdeling van materie in clusters, volgens grote thema's.
-- Geen opleiding 'agent' meer gevolgd door 'inspecteur'
-- Wel 2 blokken.
--- Eerste blok duurt twee maand, en is vooral gericht op theoretische kennis.
--- Je moet hiervoor geslaagd zijn om naar het volgende door te gaan.


Nog enkele vragen hierbij:
- De langere opleiding van 18 maand, en de inhoudelijke hervorming (clusters, blokken,...) zouden echter pas voor 2017 zijn?
- Hoe verschilt dat werkplekleren dan exact van de bestaande stages tijdens het jaar?
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Barry »

eralardz schreefCOLON
Nog enkele vragen hierbij:
- De langere opleiding van 18 maand, en de inhoudelijke hervorming (clusters, blokken,...) zouden echter pas voor 2017 zijn?
- Hoe verschilt dat werkplekleren dan exact van de bestaande stages tijdens het jaar?
Ja, dan krijg je in de overgangsjaren dat je stages hebt tijdens de opleiding en dan vervolgens nadat je afgestudeerd bent terug een stage krijgt.

Ik vermoed dat die stages gedurende het jaar afgeschaft zullen worden en dat die 6 maanden stage mee inbegrepen zullen worden in de opleiding. Dus men zal vanaf 2017 dan waarschijnlijk pas afstuderen na 18 maanden.

Maar dat zal allemaal nog ingevuld moeten worden. Want ze zijn in brussel nog niet zeker hoe ze het gaan vormgeven, laat staan wie het allemaal gaat betalen.
INP
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Seb »

Er is mij nog iets niet duidelijk ivm de nieuwe opleiding. Wat ik tot nu toe genoteerd heb is het volgende:

1/ één jaar opleiding gevolgd door 6 maanden probatiestage (vanaf 2017 is de stage geïntegreerd in de opleiding)
2/ 2 grote blokken (eerste blok duurt ± 2 maand), met examens na elk blok met minimumscore van 12/20 per examen
3/ 15 clusters en 4 transversale clusters (bv. geweldbeheersing, sport)
4/ elke cluster staat onder toezicht van een coördinator en elke coördinator krijgt enkele dagen "werkplekleren-dagen" toegedeeld waarbij de kandidaten ervaring in the field kunnen opdoen

Mijn vraag: gezien de oude opleiding (eerste deel voor agent, daarna voortgezet voor inspecteur) niet meer van tel is... hoe zit het dan met mensen die agent willen worden? T.t.z.: hoe lang duurt hun basisopleiding dan? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ambieer weldegelijk de functie van inspecteur, maar misschien dat ze hier op het gesprek met de commissie iets over vragen. Alvast bedankt.
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Seb »

Niemand?

En is er in feite al ergens te vinden hoe die clusters nu precies ingedeeld zijn? Kwestie van op het gesprek - indien nodig - enkele clusters te kunnen opnoemen...
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Hervorming opleiding

Bericht door Seb »

Heb zelf net even op onderzoek gegaan en vond al een recent lessenrooster van onze vrienden van de PLOT:

http://politieschool.plot.be/lessenrooster/

Daar kan je min of meer de inhoud van elke cluster achterhalen met wat logisch denkwerk.
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
BUTTON_POST_REPLY