De gordel heeft wel degelijk al zijn nut bewezen en veel meer dan de meeste mensen willen aannemen. Veelal hoor je steeds die verhalen over onthoofding e.d. maar de naakte cijfers tonen een veel accurater en bewezen resultaat.
Het BIVV leert ons verder volgende cijfers. De gordel vermindert het gevaar voor schedeltrauma’s met meer dan 40% en de kans op overlijden of letsels met ongeveer 50%. Zonder gordel kan een botsing tegen 20 km/u al dodelijk zijn. Bovendien worden niet-vastgeklikte passagiers bij een ongeval tegen de inzittenden voorin gesmakt, met vaak fatale gevolgen voor beiden.
komt uit:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
Interessant zijn de cijfers onderaan de pagina. En onthoud ook dat er bij verkeersongevallen 1 van de 2 (of meerdere partijen) zich meestal wel aan de verkeersregels hield en wel verantwoord reed, maar daarom niet de gordel droeg.
Ook een interessante studie:
http://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstr ... del%20.pdf
Over de verhoging van de maximumsnelheid kan je ook dit eens lezen:
http://plazilla.com/wat-als-de-maximum- ... muur-wordt
Natuurlijk kan je argumenteren dat je op sommige stroken toch zonder problemen dit kan doen omdat er geen verkeer is ofzo. Sowieso blijft je reactietijd zeer belangrijk en als het toevallig wel eens iets drukker is op die weg, ga ik niemand plots 120 zien rijden. En het Belgenvolk kennende, die nu al makkelijk 130km/u rijdt, zal dus bij een max. snelheid van 130km/u al vlug naar 140-145 gaan.
Bovendien moet je je eens afvragen of het allemaal eigenlijk wel de moeite is. Als ik bijvoorbeeld van mijn huis naar Brussel rij, wat voor mij zowat de grootste verplaatsing is die niet kan gecatalogeerd worden als uitzonderlijk, dan is dit traject 100km.
Van die 100km is het 90km autostrade. Neem nu nog dat ik in het beste geval de verkeerswisselaar aan 130 kan nemen en ik een continue snelheid kan aanhouden vanaf dat ik op de autostrade zit tot het einde. Dan zal mijn tijdswinst nog geen 4 minuten zijn.
Als ik van Oostende naar Aarlen rij, zowat de grootste verplaatsing die je via de autostrade kan doen, dan scheelt dit 12 minuten. Vind je het dan nog steeds echt nodig om de maximumsnelheid van 120 naar 130 te brengen voor die tijdswinst als je er, hoe je het ook draait of keert, toch zeker iets van verkeersveiligheid mee opoffert.