Zwakke officer safety? Dodelijke gevolgen.

ModeratorCOLON Moderators

L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Zwakke officer safety? Dodelijke gevolgen.

Bericht door L0k1- »

Yellowhair1 schreefCOLONWij kunnen iemand de boeien aandoen zelfs al zijn ze op dat moment niet onder arrest. We kunnen dat gewoon doen voor officer safety redenen. Je moet wel kunnen artikuleren waarom je het doet wat niet moeilijk is.
Is dat bij in Belgie ook zo?
Om er niet dieper op in te gaan, ja.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Zwakke officer safety? Dodelijke gevolgen.

Bericht door Yellowhair1 »

Eric schreefCOLON
YvesM schreefCOLON
Gunther schreefCOLONZelfs bij het "overnemen" van een verdachte fouilleer ik deze ALTIJD...
Veiligheid wordt inderdaad wel eens vergeten. Je moet maar eens kijken waar " de beveiligingscollega " soms staat ....
of waar er gestopt wordt bij een interventie ....
Of - zelf meegemaakt - dat een dader van een geweldmisdrijf even verderop wordt tegengehouden door een opgeroepen ploeg en vervolgens ongeboeid en niet gefouilleerd terug naar de plaats-delict wordt gebracht om tijdens een soort informele reconstructie naast de getuigen/slachtoffer zijn verhaal te doen terwijl één inspecteur met de rug naar hem toe staat, de andere burgers geen bescherming genieten en de tweede inspecteur in het dienstvoertuig de dispatching aan het briefen is :roll:
Erg. Hier zie je dat weinig. Maar meer in sommige gedeeltes van het land. Velen van hen zijn al lang aan de job en er iets met hen nog nooit iets ernstig gebeurt. En zo krijgen ze een 'false sense of security.' Het ergste met die cops is dat zij meestal niet het slachtoffer worden van hun laksheid maar wel hun collegas of onschuldige burgers.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zwakke officer safety? Dodelijke gevolgen.

Bericht door Dimitri »

Lone Ranger schreefCOLONHet gebruik van handboeien is sinds enkele jaren aan een aantal regels gebonden. Persoonlijk vind ik niet dat die regels hier op een open forum uit de doeken moeten gedaan worden. Onze "klanten" hebben nu al veel noten op hun zang als ze geboeid worden, en ze denken allemaal de wet aan hun kant te hebben ... Als iemand een andere mening heeft, en die wettelijke regels hier toch wilt posten ... :|
Indien de betrokkene een gevaar is voor zichzelf, voor jezelf of voor derden, kan je deze altijd boeien... Zo heb ik het toch geleerd en vanuit dat standpunt ga ik iemand nog redelijk vlug boeien ook.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Zwakke officer safety? Dodelijke gevolgen.

Bericht door Yellowhair1 »

Dimitri schreefCOLON
Lone Ranger schreefCOLONHet gebruik van handboeien is sinds enkele jaren aan een aantal regels gebonden. Persoonlijk vind ik niet dat die regels hier op een open forum uit de doeken moeten gedaan worden. Onze "klanten" hebben nu al veel noten op hun zang als ze geboeid worden, en ze denken allemaal de wet aan hun kant te hebben ... Als iemand een andere mening heeft, en die wettelijke regels hier toch wilt posten ... :|
Indien de betrokkene een gevaar is voor zichzelf, voor jezelf of voor derden, kan je deze altijd boeien... Zo heb ik het toch geleerd en vanuit dat standpunt ga ik iemand nog redelijk vlug boeien ook.
Excellent. Dat is hetzelfde hier.
We kregen vroeger ook veel instructie in een search/fouille te doen terwijl de verdachte geen handboeien aanheeft. Dit terwijl 99% van de cops op straat het veel veiliger vindt om een search te doen MET boeien aan. Ik leerde snel via rapporten te schrijven dat, als ik kon justifieeren om iemand te fouilleren, ik meestal ook makkelijk kon justifieren om boeien aan te doen. Meestal wist ik toch al opvoorhand dat ze meer dan waarschijnlijk naar de slammer gingen. Door niet te aarzelen om boeien aan te doen werd de situatie veel veiliger.
Zelfs onder intens "cross examination" van de advocaat van de verdediging werd daar nooit door een rechter een probleem van gemaakt. Je kan zeer veel justifieren in de naam van "officer safety" maar je moet wel de wetten en case law in verband daarmee goed kennen.
Als je enigsins kan, schrijf u zo snel mogelijk in voor de cursus instructeur defensieve tactieken voor politie. Dat hielp mij enorm.
Als je de combinatie van ervaring, theorie en instructie kan combineren heebn die advocaten al zeer snel "no more questions, your honor." Hoe meer ze doordrijven met hun cross examination hoe meer jij de opportuniteit krijgt om het crimineel geval tegen hun klant voor de jury te bewijzen.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
BUTTON_POST_REPLY