Krijgswet / Martial Law

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Krijgswet / Martial Law

Bericht door Yellowhair1 »

Naarmate de situatie op de wereld scene meer onzeker wordt is de eventuele implementatie van de krijgswet zeker geen onmogelijkheid.
De meesten denken dat dit een concept uit het verleden is dat geen huidige relevantie heeft. Ze zijn naief en onwetend.
Volgens sommigen zou 1 enkel WMD/NBC incident met mass casualties voldoende zijn. Dat is zekere niet onrealistisch.
In 1998 was er een film die "The Siege" (Het beleg(?)) noemde die dit aankaartte. Ik kan de film aanbevelen.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door Yellowhair1 »

Er bestaat hier in de US een "Posse Comitatus Act" die (onder normale omstandigheden) verbiedt om federale troepen in te zetten op eigen grondgebied om politie taken over te nemen.
(Maak U geen zorgen er zijn wel meerdere uitzonderingen. Zo zag je de 82nd Airborne in New Orleans na Katrina).

Ik zag onlangs dat er sprake was om het Belgisch leger in te zetten in sommige gebieden van Brussel? Misschien was dat enkel veel politiek geblaas maar heeft Belgie iets zoals de Posse Comitatus of kan het Belgisch leger op gelijk welk moment ingezet worden om de politie bij te staan of zelfs te vervangen wanneer de taak gewoon te groot is voor de Belgische politie?
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door Dimitri »

Voor zover ik weet kan dit inderdaad ook niet. Maar vraag me niet waar dit beschreven staat.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door VRS »

Yellowhair1 schreefCOLONEr bestaat hier in de US een "Posse Comitatus Act" die (onder normale omstandigheden) verbiedt om federale troepen in te zetten op eigen grondgebied om politie taken over te nemen.
(Maak U geen zorgen er zijn wel meerdere uitzonderingen. Zo zag je de 82nd Airborne in New Orleans na Katrina).

Ik zag onlangs dat er sprake was om het Belgisch leger in te zetten in sommige gebieden van Brussel? Misschien was dat enkel veel politiek geblaas maar heeft Belgie iets zoals de Posse Comitatus of kan het Belgisch leger op gelijk welk moment ingezet worden om de politie bij te staan of zelfs te vervangen wanneer de taak gewoon te groot is voor de Belgische politie?
Dat is inderdaad van dat politiek geblaas, sommigen denken plots dat het inzetten van "stoere soldaten" dé reddende oplossing is. Geeneen van die mensen die er dan blijkbaar aan gedacht heeft om de politie te voorzien van gelijk wat van die militairen de redders in nood maakt (bv. kordate nultollerantie-aanpak om maar iets te zeggen). Het leger inzetten zou maar logisch zijn als er ofwel veel te weinig politiemensen zijn ofwel als de situatie echt om legertactieken of -logistiek vraagt (en niet vergeten dat er al veel logistiek en expertise beschikbaar is bij o.a. onze Civiel Bescherming).

Er wordt bij ons idd ook gezegd dat het leger niet tegen de bevolking/op eigen grondgebied kan ingezet worden, maar ik zou ook niet meteen een wet weten die dat expliciet vermeldt...
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door Yellowhair1 »

Zou interssant zijn om te weten wat die wet zegt. Of wat de naam van de wet is?

http://youtu.be/Kb5HYNY36bQ Aalst, Belgie 1985.

Ik weet nog dar er toen in '85 Belgische paras op straat stonden. Ik zeg niet dat daar iets mee verkeerd was, integendeel. Maar het was zeker geen NBC incident. Dus er is niet zoveel voor nodig om troepen op eigen grondgebied in te zetten.
Opmerkelijk is dat de geinterviewde mensen hun gevoelens uitdrukken zeggende dat de politie respons onvoldoende was. Vandaar de inzet van militairen.
De kritiek op de eerste politiemensen ter plaatse is natuurlijk niet fair. Ze werden bestookt met automatische oorlogswapens en zover ik weet waren ze daar ook niet op getraind. Zelfs als ze daar training in kregen...wat ga je doen als je maar met 2 bent of alleen. Ik denk niet dat ze in die tijd al op "Active Shooter" scenarios trainden.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door Yellowhair1 »

Niemand hier weet wat die wet zegt in Belgie?
Bestaat er zoiets als de "Posse Comitatus Act" in Belgie?

Als je denkt dat dit niet relevant is voor uw politietaak....think again.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Krijgswet / Martial Law

Bericht door Yellowhair1 »

Dit is een vereniging van politiemensen en militairen die declareren dat ze bepaalde orders niet zullen uitvoeren.

Ik ben geen lid. Maar doet wel efkes nadenken: http://youtu.be/Zf2K4-BQYAI
Character is how you treat those who can do nothing for you.
BUTTON_POST_REPLY