101st Airborne WW2 Bastogne

ModeratorCOLON Moderators

Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Ben je ooit naar Lanzerath geweest?

"The longest winter; The battle of the Bulge and the epic story of ww2's most decorated platoon." - Alex Kershaw.

Als je in Lanzerath dorp bent ga dan west door de weide. Je moet onder of over een paar omheiningen kruipen. Zogauw je de bosrand binnengaat zal je de resten van de foxholes zien.
Een understrength I&R (Intelligence and Reconnaissance)peloton (18 man)van de 99th Div elimineerde daar een gans batalion Duitse Falshirmjager (ong 500 man).

Wees delicaat met vragen aan de plaatselijke bevolking. Ze zijn Duitsgezind.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Nee daar ben ik nog niet geweest. Maar de kans zit erin dat ik wel eens naar daar trek want ik heb er wel al over gehoord. Lijkt me een boeiende omgeving om eens te gaan kijken. Ik denk dat, als je daar bent, je de strijd nog voelt. Het laat altijd zijn sporen na. Ook al is het niet meer zichtbaar. Straks na mijn werk vertrek ik naar Lichtaart. Bluecoat treffen. Gepakt en gezakt op het werk :-D

Ik vind het eigenlijk vreemd dat er mensen Duitsgezind kunnen zijn. Hebben die dan geen idee wat er toen gebeurde?
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ik heb de docu gevonden over D day. Surviving D-Day. http://www.youtube.com/watch?v=NHtRr7O9 ... re=related
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

kirsten VdB schreefCOLONNee daar ben ik nog niet geweest. Maar de kans zit erin dat ik wel eens naar daar trek want ik heb er wel al over gehoord. Lijkt me een boeiende omgeving om eens te gaan kijken. Ik denk dat, als je daar bent, je de strijd nog voelt. Het laat altijd zijn sporen na. Ook al is het niet meer zichtbaar. Straks na mijn werk vertrek ik naar Lichtaart. Bluecoat treffen. Gepakt en gezakt op het werk :-D

Ik vind het eigenlijk vreemd dat er mensen Duitsgezind kunnen zijn. Hebben die dan geen idee wat er toen gebeurde?
We zijn allemaal het product van de omgeving waarin we opgroeiden. Zij ook.
Maar dat is zeker geen excuus voor criminele daden.

Het I&R platoon werd verraden (hun positie) door mensen in het dorp. Anders zou hun ambush waarschijnlijk nog dodelijker geweest zijn voor de moffen.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ja waarschijnlijk wel he. Je groeit er mee op. Maar langs de andere kant zouden ze wil moeten inzien, dat wat er gebeurde niet door de beugel kon he. Ik heb met men ouders gesproken, en de kans zit erin dat we er nog naar toe gaan.

Het Treffen dit weekend was vermoeiend. Wel goed weer gehad in de dag, en in de nacht heb ik vreselijke koud geleden :(
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

kirsten VdB schreefCOLONIk heb de docu gevonden over D day. Surviving D-Day. http://www.youtube.com/watch?v=NHtRr7O9 ... re=related
Hele goeie docu. Tijdje geleden gekocht in Target.
Deze kwam uit op laatste Memorial Day: http://youtu.be/ZOeGUQlIBDk
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ziet er mij wel iets goed uit. Straks eens opzoeken of die al uit is hier. :-D Ik zoek regelmatig naar een paar deftige films ofzo, maar echt veel vind je er niet van.
Als je er nog zou weten, mag je die altijd doorgeven hoor. Ik kan er maar uit leren.

Kom je regelmatig terug naar Belgie?
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Het is duur met een gezin. Voor hetzelfde geld kunnen we naar de Bahamas, Florida, Oahu of zelfs Azie en Australia.

Wil zeker geen afbreuk doen aan Belgie maar ik heb het al eerder gezien. Ook het Europees gezeik van leden van mijn eigen familie over "Bush dit en Bush dat" kwam de keel uit na een tijdje. En dan vragen ze zich af waarom ik een registered Republican ben. 8)

Verleden week zaterdag was Open Hangar Day in Oklahoma voor het WW2 Airborne Demonstration Team. Ik wou gaan maar het is 2 dagen rijden en als je getrouwd bent moet je leren compromissen sluiten he. Er zijn een paar oud collegas van bij de politie die ook al geweest zijn.

Het is de moeite. Je kan er ook 2x per jaar een cursus parachute springen volgen. Na de grondopleiding maak je dan 5 sprongen uit een WW2 C-47 en in WW2 paratrooper uniform. De kost is $1,350 voor alles inbegrepen lodging and meals. Maak u wel geen illusies: lodging is a bunk in the hangar. Bring your sleeping bag. Meals are probably military MRE's. Het is iets dat ik zeker nog wil doen voor ik te oud ben voor de verzekering. Als je een voormalig parachutage brevet hebt is het korter en goedkoper. Heb als Belgische snotneus toen ik 16 was vroeger in Schaffen de 2 weken para junior gedaan. Ik denk niet dat dat telt en het is al veel te lang geleden dus zal ik waarschijnlijk alles moeten overdoen. Heb daar geen enkel probleem mee. je zit immers bij goede mensen met dezelfde interesses en respect voor wat onze WW2 vets voor de wereld gedaan hebben.

Hier is een promotiefilmke uit Oklahoma:

http://youtu.be/edfoJYDev_k
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Mmmm lijkt me wel heel interessant :-D Het kost inderdaad wel veel he. Eerst naar America en dan nog die lessen zelf. Maar wie weet, als ik ooit de lotto win 8)
Als wij op treffen zijn, eten wij meestal MRE's die we dan warmen op een vuurtje van ww2.
Ik heb men haar daar gewassen in nen medic helm. Het was nogal een zicht :-D

Ach ja ergens begrijp ik het wel, als je heel de tijd zo een dingen moet aanhoren, dan krijg je het na een tijd wel op de zenuwen. Ik heb dit ook even gehad, toen ik voor Inspecteur ging, in begin. De politie, die zijn alleen maar goed voor boetes, en ze straffen alleen maar de gewone mens, en de criminelen laten ze lopen... Toen kwam er net op nieuws, dat er 2 inspecteurs hadden gestolen in een krantenwinkel. Dat kreeg ik dan ook weer op mene appel :-D

Maar ja dat was men schoonfamilie van toen he :) Laat ze maar zeggen denk ik dan. Rotte appels zitten er overal, en ik ben zo niet. :-D

En bevoorbeeld Bastogne, Kent of Normandië? Ga je daar soms naar toe?
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Also a very good (and funny) read is: " The Filthy 13" by Jake McNiece.

Jake zijn Pathfinder squad (101st ABD 506th PIR HQ) sprong boven het omsingelde Bastogne met nieuwe geheime apparatuur die diende om de komende drops (food and ammo) binnen te geleiden. Hij kwam neer tussen de grafzerken op het kerkhof.
Meestal wordt in de geschiedenis boekjes verteld iets in de zin van: "And the skies cleared over the Ardennes and hundreds of C-47's started dropping supplies". Weinig of nooit wordt het Pathfinder squad en hun opdracht vermeld die het allemaal mogelijk maakte. Jake was een rabble rouser en niet al te populair bij de command staff. Jake was a combat soldier and no ass kisser.
Jake maakte 4 combat jumps: Overlord, Market Garden, Bastogne and Varsity (over the Rhine). De gemiddelde levensverwachting voor een US paratrooper was 1.2 combat jumps.
Jake is half Native American. Hij leeft nog altijd en woont in Ponca City, OK.

Jake's squad in Normandy zijn degenen met de mohawks and the Indian war paint. Later werd dat voorgesteld alsof de ganse 101st dat deed wat niet waar was. Na de oorlog werd de Hollywood fantasy film "The Dirty Dozen" lichtjes gebaseerd op de echte Filthy 13. Geen enkele van zijn mannen waren criminelen. Maar dankzij Hollywood kreeg het publiek in Europa nu de indruk dat de US paratroops een bende crimineel veroordeelden waren. Thanks again, Hollywood.
http://youtu.be/fg-piaDQODQ
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Hey,

Ik kom net terug van een weekendje Ursel. Wings and weels bijeenkomst :) Het was super super warm ( ik ben helemaal verbrand) Maar het was echt de moeite. Er waren spitfire's die over vlogen, en battles die afspeelde, waar we moesten tussenkomen als medic's. En ik heb met een tank meegereden "the Iron Yankee" :-D

Zal dat zeker eens lezen, want het is inderdaad waar dat er heel veel mensen, die toch belangrijk waren, vergeten zijn. Meestal omdat het mensen waren die een taak uit voerde die niet zo zichtbaar was, of waar er niet veel mensen voor nodig waren, dat het niet in het oog sprong. Maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar vergeten mogen worden.
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Vigilance »

Yellowhair1 schreefCOLONBen je ooit naar Lanzerath geweest?

"The longest winter; The battle of the Bulge and the epic story of ww2's most decorated platoon." - Alex Kershaw.

Als je in Lanzerath dorp bent ga dan west door de weide. Je moet onder of over een paar omheiningen kruipen. Zogauw je de bosrand binnengaat zal je de resten van de foxholes zien.
Een understrength I&R (Intelligence and Reconnaissance)peloton (18 man)van de 99th Div elimineerde daar een gans batalion Duitse Falshirmjager (ong 500 man).

Wees delicaat met vragen aan de plaatselijke bevolking. Ze zijn Duitsgezind.
Ik zit erg hard na te denken en ik heb mijn boekenkast doorzocht, maar kan het niet vinden. Ik heb namelijk een boek wat over dat specifieke stuk van het Ardennenoffensief gaat en die I&R eenheid komt daarin uitgebreid "in beeld"
'vigilat ut quiescant'
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Vigilance schreefCOLON
Yellowhair1 schreefCOLONBen je ooit naar Lanzerath geweest?

"The longest winter; The battle of the Bulge and the epic story of ww2's most decorated platoon." - Alex Kershaw.

Als je in Lanzerath dorp bent ga dan west door de weide. Je moet onder of over een paar omheiningen kruipen. Zogauw je de bosrand binnengaat zal je de resten van de foxholes zien.
Een understrength I&R (Intelligence and Reconnaissance)peloton (18 man)van de 99th Div elimineerde daar een gans batalion Duitse Falshirmjager (ong 500 man).

Wees delicaat met vragen aan de plaatselijke bevolking. Ze zijn Duitsgezind.
Ik zit erg hard na te denken en ik heb mijn boekenkast doorzocht, maar kan het niet vinden. Ik heb namelijk een boek wat over dat specifieke stuk van het Ardennenoffensief gaat en die I&R eenheid komt daarin uitgebreid "in beeld"
Is het boek in het NL of Engels?
Lyle Bouck was de jonge LT in bevel van het I&R platoon in Lanzerath, als dat helpt.

Misschien 1 van de vlgnde werken?
Kershaw, Alex (October 30, 2005). The Longest Winter: The Battle of the Bulge And the Epic Story of World War II's Most Decorated Platoon. De Capo Press. ISBN 0-306-81440-4.
Wijers, Hans J. (2001). The Battle of the Bulge : The Losheim Gap Doorway to the Meuse : U.S. Troops Block Northern German Advances December 1944.
Cole, Hugh M.. U.S. Army in World War II: The Ardennes: Battle of the Bulge. Office of the Chief of Military History, Dept of the Army; 1st edition.
Eisenhower, John S. D. (August 22, 1995). The Bitter Woods: The Battle of the Bulge. Da Capo Press. pp. 552. ISBN 0-306-80652-5.
Astor, Gerald (December 3, 1993). A Blood-Dimmed Tide: The Battle of the Bulge by the Men Who Fought It. New York: Dell Publishing. pp. 544. ISBN 0-440-21574-9.
Kingseed, Cole Christian (May 5, 2006). Old Glory Stories: American Combat Leadership in World War II (annotated ed.). US Naval Institute Press. pp. 345. ISBN 1-59114-440-X.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ik heb net de verfilming gezien van het boek "The battle of the Bulge"
Moet zeggen dat het wel de moeite is. Ik heb nu net een boek in men bezit "Finding your fathers war". Hierin staat alles uitgelegd over de US army. Echt een aanrader :)
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Gebruikers-avatar
Zmarre
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011, 23:31

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Zmarre »

Ik kom net terug van een weekendje Ursel. Wings and weels bijeenkomst :) Het was super super warm ( ik ben helemaal verbrand) Maar het was echt de moeite. Er waren spitfire's die over vlogen, en battles die afspeelde, waar we moesten tussenkomen als medic's. En ik heb met een tank meegereden "the Iron Yankee"^
Dat waren geen Spitfires hoor ;)

Ik zat daar in de Bush Pub, onder de Rhodesische vlag (the green and white) net naast de klimtoren. Mijn andere groep zat aan de overkant, WW2 airsoft te promoten.

Als je Spitfires wil zien, moet je naar War & Peace komen, elk jaar eind juli. Dat is ongeveer een tweehonderd maal groter dan Wings&Wheels (is de grootste show ter wereld blijkbaar).
AINP28
vanaf 01/10/2011 in Bruxelles-Midi
BUTTON_POST_REPLY