Multitools voor politie
Moderator: Moderators

7 berichten   •   Pagina 1 van 1
Barend

Multitools voor politie

door Barend » 29 mar 2018, 10:42

In dit topic kunnen we bespreken, welke multitools geschikt zijn voor de politie. Met multitools bedoel ik in dit verband zakmessen met ingebouwd een opvouwbare combinatietang en andere mini-gereedschappen.

Ik denk dat een multitool de effectiviteit, snelheid en kwaliteit van het politiewerk in bepaalde situaties kan verbeteren, tegen geringe meerkosten en een gering draaggewicht. Dat geldt zowel voor criminaliteitsbestrijding, als voor slachtofferhulp en andere dienstverlening.

Ik ben hier beslist niet, om reclame te maken voor Leatherman of andere merken. Ik gebruik zelf geen Leatherman multitools, omdat ik die te duur vind, en omdat ik goede ervaringen heb met veel goedkopere multitools.

Als goedkope multitools massaal in het buitenland worden gekocht bij de fabrikant door de politie, moeten ze wel eerst goed getest worden. Onder andere de breeksterkte van het snijblad moet dan worden getest bij strenge vorst, evenals de sterkte van de scharnieren en vergrendelingen, en de mate waarin het mes scherp blijft bij gebruik.

Ik stel voor, dat grotere en sterkere politieagenten permanent een lichtgewicht Leatherman Skeletool dragen, bijvoorbeeld de Skeletool RX. Die weegt 148 gram. Kleinere agenten met minder spierkracht kunnen permanent een Leatherman Squirt PS4 dragen, die met 56 gram nog veel lichter is. Van deze beide multitools kun je video's en foto's vinden op internet.

De Squirt PS4 kun je zelf van een paar kartels voorzien, in het mes naast het scharnier. Dat kan met een bankschroef en een smal rond ijzervijltje, of met de haakse rand van een handmatige slijpsteen. Bescherm daarbij de multitool met een oud lapje tegen beschadiging door de bankschroef.

Het lijkt me goed, als elke agent in zijn persoonlijke uitrustingstas in de politieauto een tweede multitool heeft, die veel groter en uitgebreider is dan de multitools, die ik hierboven heb genoemd. Die uitgebreide multitool moet o.a. een houtzaagje, blikopener en ijzervijltje hebben, voor rampen, aanslagen en andere onverwachte ernstige calamiteiten. De blikopener van en multitool heeft veel verschillende andere toepassingen, dan het openen van blikken.

Zo'n uitgebreide zware multitool is ook geschikt, om me te nemen in de bagagekoffer van een politiefiets of motorfiets, omdat daar geen uitgebreide gereedschapskist in past, terwijl die voertuigen onderweg wel kapot kunnen gaan. In die bagagekoffer op een fiets of motorfiets kunnen politieagenten ook een kleine verstelbare moersleutel meenemen, en een kleine traumaschaar.

Een heel uitgebreide en zware multitool is ook geschikt voor agenten van de technische recherche, omdat zij niet vaak achter een verdachte hoeven aan te rennen.

Het snijvlak van een multitool, moet telkens na intensief gebruik even worden geslepen, daar waar het geen kartels heeft. Dat kan met een slijpsteentje van vijf cm lang, dat wordt meegenomen in het voertuig.

Barend

Uitgebreide multitools in politievoertuigen

door Barend » 31 mar 2018, 11:56

Ik heb hierboven voorgesteld, dat politieagenten in hun uitrustingstas in de politieauto een tweede multitool meenemen, die groter, zwaarder en uitgebreider is, dan de multitool, die ze permanent op hun lichaam dragen. Geschikt daarvoor lijkt me de Leatherman Surge, plus alle accessoires, die daarbij gekocht kunnen worden.

Die uitgebreide multitool kan ook worden meegenomen in de bagagekoffer van politiefietsen en politie-motorfietsen. Andere bekende en dure merken voor multitools zijn: Gerber, SOG,en Victorinox.

Ik stel voor, dat een speciale multitool-werkgroep van de overheid gaat samenwerken met veel andere landen. Die samenwerking kan kostenbesparend plaatsvinden via een speciaal internationaal internetforum over multitools voor politie, brandweer en ambulancediensten.

Die werkgroep kan onderzoeken welke multitools het meest geschikt zijn voor verschillende politiefuncties. Dit kan worden onderzocht, op basis van internet-reviews, testrapporten, interviews met politieagenten en fabrikanten, en met eigen vergelijkend experimenteel-wetenschappelijk onderzoek.

Daarbij kunnen ook veel goedkopere multitools worden onderzocht, zoals die te koop zijn in bouwmarkten, gereedschapswinkels en webshops, of direct bij de fabriek in bijvoorbeeld China. Vervolgens kunnen de deelnemende landen de favoriete multitools gezamenlijk, massaal en goedkoop inkopen voor hun hulpdiensten, met kwantum-korting en gunstige service-voorwaarden.

Barend

Mini-multitool

door Barend » 07 apr 2018, 18:59

De mini-multitool uit de volgende video heb ik hierboven al genoemd, als lichtgewicht optie voor kleinere (vrouwelijke) politieagenten. Hij heeft goede "user reviews" op diverse websites, maar is erg duur.

Video: Leatherman Squirt PS4 | Torture Test
https://www.youtube.com/watch?v=qHo3o_ZyHoo

Barend

Losse bithouder

door Barend » 09 apr 2018, 08:48

De politie kan eventueel zelf multitools gebruiken, die in beslag zijn genomen wegens de wapenwet. Of de politie kan goed geselecteerde multitools landelijk aanschaffen met kwantumkorting.

Een multitool gaat vaak vele jaren mee, en kan in die tijd veel werkuren en geld besparen, en kan misschien mensen of dieren redden. Ook kan hij regelmatig worden geslepen, en zo nodig kunnen beschadigingen aan een multitool worden bijgewerkt met een bankschroef en ijzervijl. Of hij kan worden gerepareerd via de fabrieksgarantie. Toch zijn velen voor persoonlijk gebruik geneigd om te kiezen voor een goedkope multitool, die mogelijk minder lang meegaat, en mogelijk minder goed functioneert.

Een multitool met weinig schroevendraaiers erin, kun je combineren met een afzonderlijke bithouder met losse schroefbits in verschillende maten en schroefprofielen. Bijvoorbeeld schroefbits voor kruisschroeven, rechte schroeven, inbus-bouten, enz.

Daarbij kun je een los etui kopen bij een webshop, waar die bithouder in past, samen met je multitool en schroefbitjes. Dat etui kan worden gedragen aan een koppelriem, of op een MOLLE leg-plate, of op een MOLLE utility-vest. Als je gewicht wilt besparen, kun je die bithouder en schroefbits tijdelijk uit het etui halen, en in je voertuig bewaren.

Schroefbits met een standaard opname-maat kun je eenvoudig vervangen als ze versleten zijn. Liefst zijn ze gemaakt van gehard staal.

Een goedkope metalen haakse bithouder is vaak heel stevig en doelmatig. Je kunt ze kopen bij bouwmarkten en gereedschapswinkels. Hieronder een willekeurig voorbeeld daarvan:
https://www.hornbach.nl/shop/Bithouder- ... tikel.html

Barend

SOG PowerPint

door Barend » 09 apr 2018, 13:00

De nieuwe SOG PowerPint multitool is mogelijk heel geschikt voor politieagenten. Hij weegt slechts 120 gram, en heeft toch veel mogelijkheden, waarvan ik er een paar noem:
- Smalle combinatietang met hefboommechanisme (compound leverage), o.a. om vast zittende moeren los te draaien.
- Magnetische bithouder voor standaard schroefbits in allerlei maten en profielen. Daarin kan ook een bithouder-verlengstuk worden gestoken, voor verzonken schroeven. Zo'n verlengstuk plus de bitjes kun je er zelf bijkopen (ook van andere merken), en zijn niet inbegrepen bij het opgegeven gewicht van 120 gram.
- Snel te openen autogordelsnijder.
- Een koordoog ontbreekt. Maar je kunt een synthetisch koord vastknopen aan de riemclip, en dat vastzetten met textiel-tape. Zo'n koord voorkomt, dat je de multitool verliest, bijvoorbeeld doordat je hem het water laat vallen, tijdens een reddingsactie bij een auto in het water.

De SOG PowerPint is onlangs geïntroduceerd op internet, en is binnenkort te koop voor vermoedelijk 70 euro. Ik heb er nog geen reviews van gezien, die de kwaliteit beoordelen.
Specs: https://www.sogknives.com/type/multi-to ... rpint.html
Video: "SOG Knives Power Pint"
https://www.youtube.com/watch?v=KQexGg9HCww

Barend

SOG PowerAccess

door Barend » 17 apr 2018, 10:24

Ook de SOG PowerAccess multitool kan geschikt zijn voor de politie. Hij weegt slechts 167 gram, en heeft o.a. een magnetische 1/4 inch bit-houder.
Specs: https://www.sogknives.com/type/multi-to ... ccess.html
Video: https://www.youtube.com/watch?v=v8vkNgG86cM

Barend

SOG PowerAccess

door Barend » 17 apr 2018, 12:04