Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

wat is het antecedentenonderzoek of moraliteitsonderzoek, .... hoe lang moet ik wachten op een uitslag ? Waarom wordt dit gedaan ?
BUTTON_POST_REPLY
Annelise
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2012, 15:55

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Annelise »

eldsm schreefCOLONheb gisteren langsgeweest bij mijn lokale politiekantoor voor het antecedenten.
daar bleek dat zowel mijn vriendin en mijn ouders en ik totaal 'clean ' zijn. Maar mijn tweelingsbroer bleek wel voor te komen in de databank. voor een drugsfeit begin 2012. men gaf mij mee dat ik mij beter kon voorbereiden op bepaalde situatieproeven dit betreffende...

iemand hier ervaring mee?

mvg
"Je omgeving is mee bepalend voor het resultaat, maar is zeker niet doorslaggevend. Hier geldt: het is hoe jij hier tegen over staat.
Mijn broer is ook een druggebruiker, en hier heb ik altijd open kaart gespeeld. Zelf heb ik nog wel nooit drugs gebruikt. En ik ben daar ook gewoon tegen. Dat heb ik hun duidelijk gemaakt bij de verschillende gesprekken, en ondanks dat het mijn broer is hebben ze mij hier niet voor afgerekend.
Ik heb gezegd dat we beiden meerderjarig zijn en ik mijn broer wel advies kan geven, maar de hij de beslissing moet maken, of ik hier nu mee akkoord ga of niet."

Dit heb ik al eens geantwoord in een ander onderwerp. Ik denk dat je er ook wel wat mee bent.

Succes
eldsm
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2012, 16:35

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door eldsm »

dank u wel voor het antwoord

gr
21/05/2012 bevestiging inschrijving AINP
21/06/2012 cognitief + sportief AINP : GESLAAGD
26/10/2012 persoonlijkheidsproef AINP: GESLAAGD
14/11/2012 medische testen AINP: GESLAAGD
10/12/2012 Antecedentenonderzoek: LOPENDE
21/02/2013 Selectie commissie: in afwachting van resultaat
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Ties »

Ik had nog niets gehoord van mijn antecedentenonderzoek, dus belde ik naar Brussel. Daar hadden ze mijn dossier nog niet ontvangen.

Uit voorzorg belde ik daarom even terug naar de wijkinspecteur met wie ik op gesprek was geweest (het kon bvb dat het dossier met de post verloren was geraakt en ik wil niet teveel tijd verliezen). Zij zou het die week nog hebben doorgegeven aan de korpschef ter ondertekening.
Ze zei me dat ze eens zou horen of hij het al ondertekend had en beloofde me terug te bellen.

Ik kreeg niet lang daarna telefoon, niet van die wijkinspecteur zelf maar van de secretaresse van de korpschef. Blijkt dat ik die ken! Die woont langs mijn vriend zijn oma :-)
Ze zou het vandaag aan de korpschef vragen want hij was op verlof geweest voor een paar dagen en zou vandaag pas terug komen.
Deze voormiddag al bericht gekregen dat de brief is verstuurd naar Brussel :-)

De wereld is klein, en zo zie je maar: een telefoontje kan je veel vooruit helpen! Ik ben blij dat ik gebeld heb, ik klonk niet aandringerig ofzo, en ik heb ook niemand verweten dat het dossier nog niet in orde was. Ik heb gewoon gezegd dat ik me wat zorgen maakte en dat ik me afvroeg of het dossier niet per post verloren was geraakt.

Dit geef ik gewoon mee als tip omdat ik soms lees dat mensen lang wachten. Als er niet veel te onderzoeken is zoals bij mij, zou het vlot moeten gaan. Ik kan me best inbeelden dat soms zo'n dossier doornemen en tekenen niet de grootste prioriteit is van een korpschef en dat het wel eens kan blijven liggen. Vandaar dat een belletje nooit kwaad kan.
Ik zou het persoonlijk ook zien als een teken van motivatie als ik zo'n kandidaat aan de lijn zou krijgen.
Je moet je natuurlijk wel goed verwoorden en zoals ik hierboven schreef niemand verwijten ofzo.

Hopelijk is iemand er iets mee!
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
samn
__________________________
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2012, 09:36

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door samn »

Leuk om te horen dat er terug schot in de zaak komt bij jou!
Ik heb gisteren een mailtje gekregen van een hoofdinspecteur van mijn zone, hij komt eerstdaags eens langs voor een gesprek.
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Ties »

Veel geluk Samn! Dat zal wel meevallen als je niet teveel hebt uitgespookt ;-)
Ikzelf heb de hoofdinspecteur enkel gesproken ter voorbereiding van mijn proeven. Voor het antecedentenonderzoek heb ik enkel de wijkinspecteur gesproken. Maar dat hangt vast van zone tot zone af.

Ik hoop dat nu snel de laatste oproepingsbrief volgt!
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Gebruikers-avatar
MarioTienen
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2012, 12:28

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door MarioTienen »

Ik zit met een volgende vraag: een paar jaar geleden heb ik een bekeuring gehad voor een snelheidsovertreding in de buurt waar ik woon. Ik was hier niet mee akkoord aangezien de wagen die de controle uitvoerde, half geparkeerd op het fietspad stond. Hiervoor is de wijkagent langsgeweest.
Na een tijdje heb ik een brief ontvangen van de Procureur die meedeelde dat er voldoende bezwaren waren om de boete toch aan te rekenen. Om veel miserie en het verschijnen voor de Politierechtbank te vermijden heb ik dan maar betaald. Markant detail: op diezelfde plaats waar ze toen op regelmatige basis controles uitvoerde, heeft er sindsdien geen controle meer plaatsgevonden.
Iemand een bepaalde visie hierover wat betreft het antecedentenonderzoek?
TheTrooper
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013, 11:19

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door TheTrooper »

Moest iedereen met een verkeersboete geweerd worden bij de politie zou geen blauw meer op straat zien hoor.
Gebruikers-avatar
MarioTienen
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2012, 12:28

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door MarioTienen »

TheTrooper schreefCOLONMoest iedereen met een verkeersboete geweerd worden bij de politie zou geen blauw meer op straat zien hoor.
I know maar het gaat ook niet over de inbreuk zelf maar over het feit dat ik deze betwistte.
Gebruikers-avatar
MarioTienen
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2012, 12:28

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door MarioTienen »

Vandaag antecedentenonderzoek afgerond bij een CP van onze PZ.
Een ex-Rijkswachter met de spirit van de "Gendarm" van vroeger. :-D
Gesprek ging vrij vlot en heeft maar een 20-tal minuten geduurd.
BERL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013, 09:17

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door BERL »

Krijg je eigenlijk een brief als je geslaagd bent voor dat antecedentenonderzoek? Of hoe gaat dat juist?
En hoe ver gaat zo'n screening? Zijn dit enkel feiten waar de politie weet van heeft? (pv's, parket,...)
AnkeT
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2013, 09:39

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door AnkeT »

Hallo

Ik heb een vraagje. Ik ben sinds een jaar men met mijn vriend.hij staat bij politie bekend om drugsgebruiker.
Sinds hij met mij een relatie heeft, is hij nog 1x moeten voorkomen bij de politierechtbank owv rijden onder invloed (wat een jaar voordien was gebeurd). Hij is ondertussen gestopt met drugsgebruik en dus volledig clean. Hij moest hiervoor tests doen en binnenbrengen. Zijn weekendrijverbod is nog steeds lopende.
Ikzelf heb nooit drugs gebruikt, ik ben er echt tegen. Mijn vriend is ondertussen ook niet meer in aanraking gekomen met de politie.

Kan dit invloed hebben op mij? Zou ik hiervoor niet kunnen slagen?
Proef 1 AP: vrijgesteld
Proef 2 AP: geslaagd
Proef 3 AP: geslaagd
Proef 4 AP: niet geslaagd

10/2013 inschrijving selectieproeven INP
Stevedotcom
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2011, 23:22

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Stevedotcom »

Denk dat ze dit wel gaan aankaarten, maar als je zelf niet gebruikt en er tegen bent denk ik niet dat dit een probleem zal vormen
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Kevin_Fox »

kenneke schreefCOLON
spyker schreefCOLON
Arthras schreefCOLONHey allemaal,

Ik ben gisteren op gesprek geweest bij ons lokaal politiecommissariaat voor mijn moraliteitsonderzoek.
Op een gegeven moment vroeg deze waar ik vaak vertoef, zoals vrienden,werk,enz..
Nu is mijn vraag of ze voor dit onderzoek ook aan mijn baas gaan vragen wat voor iemand ik ben en hoe ik mijn werk doe?
Op zich is dit niet zo een probleem, maar het addertje onder het gras is dat ik mijn baas nog niet ingelicht heb dat ik bezig ben met mijn testen om toegelaten te worden bij de politie.
Ik vond het niet nodig omdat ik nog niets concreet kan zeggen, daar het heel snel afgelopen kan zijn als je niet slaagt voor een test.
Ik zou nog steeds willen wachten tot ik zeker ben dat ik geslaagd zodat ik nog kan starten dit jaar en hem dan inlicht.
Kan iemand mij hier verder bij helpen? Want moesten ze dit toch vragen dan wil ik wel men baas eerst inlichten voordat hij het van iemand anders moet horen. :whoeha:

Alvast bedankt!
Ik denk persoonlijk dat ze daar niet zo ver in gaan
Ze gaan inderdaad wel ver, tot het contacteren van je oude school en vragen hoeveel maal je afwezig wetig en onwetig geweest bent. Ze kijken alles na geloof me ;)

dat lijkt me wel zéér sterk, ik denk niet dat men zover gaat in dit soort zaken.
het gaat 'm om uw moraliteit niet over "spijbelen".
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door VRS »

Zopas een commissaris van de zone waar ik woon bij mij thuis op bezoek gekregen voor een gesprek in het kader van het moraliteitsonderzoek. Dat was een eenvoudig en aangenaam gesprek van ongeveer 1u20 minuten; het duurde zo 'lang' omdat we hier en daar over andere dingen spraken of een beetje 'afdwaalden' van de kern van het moraliteitsonderzoek.
Over mijn gerechtelijke achtergrond of andere zaken die ik zou uitgespookt hebben viel niets te zeggen, want ik ben "een brave jongen" zei hij. Hij haalde gewoon eens de (7) keren aan dat ik in contact kwam met de politie voor het melden van o.a. een vechtpartij die ik zag gebeuren, een auto die verkeerdelijk op de plaats stond waar we met onze scouts een vrachtwagen met kampgerief moesten laden, etc. Dus het ging om de 101-oproepen die ik had gedaan.

Vervolgens vroeg hij wat ik in het middelbaar (in het laatste jaar) gestudeerd had, wat ik nu studeer (heb zelf uitgelegd wat het inhoudt), wat mijn hobby's zijn. Dan vroeg hij kort wat mijn zus, schoonbroer, moeder en vader deden/doen op professioneel vlak (hier en daar wat informeel over uitgeweid, geen diepgaande of kritische vragen). En dat was het eigenlijk zowat wat de kern van het onderzoek betrof.

We spraken verder nog over onder andere wat de proef bij de selectiecommissie inhoudt, anekdotes die hij had over kandidaten en stagiaires, anekdotes over zijn tijd als leidinggevende bij de rijkswacht, enzovoort. Toen hij vroeg of ik nog vragen had, heb ik nog het volgende voorgelegd:
- Of je als kandidaat pas uitgenodigd wordt als dat moraliteitsonderzoek achter de rug is, dus dat DSR daarop wacht? Dat is inderdaad zo, al zal DSR uiteindelijk wel uitnodigen als de lokale politie er echt te lang erover doet om dat onderzoek af te werken (men bekijkt dat onderzoek dan wellicht gewoon bij de deliberatiecommissie later).
- Of hij effectief met een soort checklijst moet werken om dat onderzoek naar mij te voeren, zoals gezegd in de laatste Inforevue van 2013? Dat was ook het geval, heb dan gezien dat hij een brief kreeg van de fedpol met de vraag een grondig onderzoek te voeren en de mededeling dat ik dus voor niets gekend sta. Eveneens krijgen ze enkele bladen met richtlijnen hoe dat onderzoek zou moeten gebeuren. Heb daarvan niets in detail gelezen evenwel.

Ik heb ook vernomen dat er een tijd is geweest na de hervorming (van ca. 2001 tot 2003/2004) dat men het niet nodig vond om moraliteitsonderzoeken te voeren, dat men gewoon eens de naam controleerde in de ANG... :roll: Naar verluidt zou het merkbaar geweest zijn aan die generatie politiemensen dat er geen zo'n onderzoek gevoerd werd.
Zelfs als kandidaat die het zelf moet ondergaan (niet dat het lastig is) vind ik het een zeer goede zaak dat er tegenwoordig (opnieuw) moraliteitsonderzoeken gevoerd worden. Zoals die CP het zelf zei: de politie kan dan echt zien en aanvoelen welk vlees ze in de kuip hebben door persoonlijk contact te hebben met de kandidaat in zijn eigen omgeving (wijk en thuis).
Hoewel het hem of zijn tegenhangers in andere korpsen vrijstaat om echt diepgaand kandidaten te onderzoeken door eens naar hun vrienden of misschien zelfs school te stappen (cf. hierboven: het contacteren van je oude school i.v.m. spijbelen), vond hij dat zelf wat te vergaand.

Het was dus een vrij los en aangenaam gesprek met een even aangename commissaris, met hier en daar wat gebabbel over allerlei kleinigheden.

Zijn advies/onderzoeksdocumenten zouden volgens hem ergens volgende week moeten belanden in BSL bij de federale politie. Daarna zou een uitnodiging voor de commissie niet al te lang op zich laten wachten...

Hopelijk helpt dit bericht anderen wat meer inzicht te geven in hoe dat onderzoek kan verlopen.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Amedee »

Het bovenstaande verhaal is iets anders dan het mijne.

Ik kreeg enkele dagen voor Hielcom bezoek van de wijkinspecteur in het kader van het antecedenten- en omgevingsonderzoek. In mijn geval ging de INP wel dieper in op wat bvb. mijn motivatie was. Het was eerder een tweede soort gesprek, zoals ik er al een gehad heb met de psychologe tijdens de tweede proef. Eerst en vooral komen natuurlijk de vragen rond je persoon en wat je zoal doet in het leven (aangezien mijn antecedenten ook niets speciaals waren).

Zo zie je, zelfs met de standaardisering blijft het nog afhangen van wie je voor je hebt zitten, en dat is eigenlijk maar normaal ook.
Inspecteur van Politie
BUTTON_POST_REPLY