agent van gerechtelijke politie

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
pat
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2017, 17:26

agent van gerechtelijke politie

Bericht door pat »

Mijn job bij de NMBS brengt met zich mee dat ik tegelijk agent van gerechtelijke politie ben.
meer bepaald bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Sommige van m'n collega's (op regionaal niveau een leidinggevende functie binnen het kader van de operationele diensten) vroegen naar aanleiding van een oproep van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon, het volgende:
als gevolg van het dreigingsniveau 3 was de oproep of liever de mededelling: elke ambtenaar met een politiebevoegdheid mag een handvuurwapen dragen.

hoe mogen wij, als ambtenaar zijnde bij de NMBS, deze mededeling interpreteren?

Pat
Adjunct Manager Operational Unit Leuven
NMBS Transport
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: agent van gerechtelijke politie

Bericht door vdv »

Een mededeling is niks waard als ze niet in een wettelijk kader gegoten wordt.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
otisdc
__________________________
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 20:19

Re: agent van gerechtelijke politie

Bericht door otisdc »

Dergelijke mededeling en/of maatregelen van Binnenlandse Zaken zijn enkel van toepassing op de politieambtenaren van het operationeel kader van de federale en lokale politie die al reeds gewapend zijn, daar zij onder dit ministerie vallen.

Als inspecteur bij de luchthaveninspectie dragen wij tijdens onze dienst ook een vuurwapen, onze vuurwapenvergunning is uitgereikt door FOD Mobiliteit en Vervoer en dus geen rechtstreekse bevoegdheid van Binnenlandse Zaken.

Dus ongeacht de hoedanigheid die je draagt, zo'n maatregelen zijn dus niet van toepassing op andere gewapende diensten dan de politie (tenzij Binnenlandse Zaken dit specifiek omkadert).
CT / Dispatcher - Federale Politie – Police Fédérale | CSDCA – SICAD – CIC BRU.
BUTTON_POST_REPLY