Urban Exploring

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
jumbo0
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2019, 10:04

Urban Exploring

Bericht door jumbo0 »

Dag iedereen,


Ik zit met een vraag waar op dit forum mogelijks het beste antwoord op kan komen!
Al jaren ben ik urban explorer en bezoek verlaten plaatsen in België. Dit is niet zo zeer te doen om de 'uitdaging' of 'spanning' maar uitsluitend om foto's en video's te maken, en weer weg. Nu is het zo dat wij enkel verlaten gebouwen binnen gaan die toegankelijk zijn. Dus een open poort of afsluiting tot het terrein en een open deur (of uitzonderlijk, raam) om binnen het gebouw te geraken. Nog nooit heb ik een afsluiting overklommen of een deur/raam geforceerd om binnen te geraken. Indien er geen open toegang is is het gewoon een no-go.

Los van het feit dat verlaten gebouwen vaak donker en eng op zich zijn, en het altijd opletten is dat je geen mensen tegenkomt die wél slechte bedoelingen hebben, blijft de politie ook steeds een beetje een schrik. We zijn er ons van bewust dat het eigenlijk niet mag, ook al staat alles open, en ook al raken wij niks aan, maken we niks kapot of forceren we niks. Maar in praktijk, stel, wij worden betrapt terwijl we aan het exploren zijn, wat is dan hetgeen er doorgaans wordt gedaan? Waarschuwing, boete, celstraf? :shock:

Op zich mogen agenten mij controleren, ze zullen nooit iets aantreffen wat ik bvb heb meegenomen van binnen, of 'inbreektools' oid, dat heb ik allemaal niet. Maar ik had graag geweten wat dit doorgaans van narigheid met zich meebrengt. Veel "collega-explorers" zijn al eens betrapt geweest zonder echt gevolg, maar ik hoor graag de inside-info! :)

Alvast bedankt allemaal!!

Afbeelding


Groetjes
Bart
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Urban Exploring

Bericht door vdv »

Ik ken enkele adressen waar urbexers graag komen, zelfs vanuit het buitenland. Probleem is dat de eigenaars elke keer de plaatsen afsluiten en elke (betrapte) urbexer zegt dat hij/zij geen schade heeft toegebracht... Op den duur geloof je dat niet meer. Je pleegt geen huisvredebreuk want de woning is verlaten. Je kraakt niet maar opzettelijke beschadigingen kan dus wel.
Wij jagen ze na identificatie en fouille ook weg maar weet dat de eigenaars dat ook beu worden. Ik heb al vandalisme geweten komende vanaf de eigenaars. Fototoestellen die worden stukgesmeten, auto's gedeukt....
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
jumbo0
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2019, 10:04

Re: Urban Exploring

Bericht door jumbo0 »

Bedankt voor je reactie! Ik heb daar inderdaad ook wel schrik voor dat men ons zou kunnen verdenken van het aanbrengen van beschadigingen, vandaar dat ik meestal explores van begin tot eind film met een Gopro, zodat daarop te zien is dat we binnen gaan langs een weg die er reeds was. Helpt dit, of worden met die beelden eigenlijk geen rekening gehouden?

Ik kan er inderdaad wel inkomen dat eigenaars de mensen wel eens 'te lijf' durven gaan soms. Met de nieuwe privacy wetgeving is het ook zo moeilijk om aan gegevens te geraken om die mensen te contacteren..

Maar in principe, als een gebouw open staat en het domein is niet afgezet en vrij toegankelijk, kan er strafrechtelijk niet zoveel gedaan worden dan?
BUTTON_POST_REPLY