Federaal of Lokaal Antwerpen?

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Brianvdb
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2018, 13:09

Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door Brianvdb »

Dag allemaal,

Ik zou graag solliciteren bij de politie. Echter zit ik nog te twijfelen tussen federaal of lokaal te solliciteren. Van de informatie die ik heb gevonden kan je via de site van jobpol solliciteren om lokaal in Antwerpen te gaan werken. Echter dan hebben we natuurlijk ook weer de lange selectie procedure en dergelijke en tegen dat de opleiding zou kunnen beginnen indien ik slaag zijn we een jaar verder. Nu is er ook vanaf dit jaar de versnelde procedure van de federale politie waarin alle testen worden afgelegd in de laatste week van augustus en indien je slaagt kan je met de opleiding beginnen in oktober. Wat uiteraard veel meer aanspreekt dan een jaar wachten. Vandaar dat ik ook een lastige keuze te maken heb tussen federaal of lokaal.

Mij werd verteld dat de lokale politie Antwerpen nieuwe kleren, wapens, ... heeft wat niet het geval zou zijn bij federaal. En dat ze ook een dienst voor alles hebben zoals gerechtelijke opvolging, SRT, mobiel, etc... Wat mij inderdaad ook niet slecht lijkt. Echter heb ik het idee van hetgene dat ik heb gehoord dat ze bij de lokale politie eerder bezig zouden zijn met kleine misdrijven zoals diefstal, dronkenschap, huiselijk geweld, verkeer overtredingen, enzovoort.

Echter heb ik zelf meer ambitie voor rellen, cel vermiste personen, recherche, DSU, en dergelijke. Maar dit zou dan voorbestemd zijn voor de federale hebben ze mij verteld. Uiteraard kan ik dit ook allemaal verkeerd opgevat hebben. Aangezien ook verteld werd dat de SRT in Antwerpen ook zeer vaak uitrukt.

Vandaar de vraag wat jullie bevindingen zijn van de lokale politie Antwerpen en hun voordelen en nadelen en die van de federale politie. Hopelijk kan ik dan beter en doordachter mijn besluit maken. Ik kon namelijk niet via de versnelde procedure starten om dan op het einde een keuze te maken tussen lokaal of federaal blijkbaar. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Brian
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door SHERIFF »

je kan altijd overgaan van lokaal naar federaal of omgekeerd, mits te voldoen aan enkele voorwaarden.
Brianvdb
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2018, 13:09

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door Brianvdb »

Enig idee waar ik deze voorwaarden kan vinden?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door vdv »

Als je ambitie hebt voor ordediensten (rellen doen onze opponenten) zit je lokaal ook goed. Vooral in grote steden hebben ze daar diensten voor, in kleine zones is voorzien dat 10% van het operationeel personeel inzetbaar is als bijstand.
De federale politie levert enkel de bijzondere middelen zoals de sproeiwagen, Spaanse ruiters, heli,...

De recherche vind je zowel bij de lokale als federale politie. De federale recherche doet dan in theorie de bovenlokale onderzoeken, alhoewel dat tegenwoordig niet meer zo zwart-wit vast ligt en de lokale daar ook meer en meer mee belast wordt.

Veel succes om bij de cel vermiste personen, CGSU of SRT te geraken, velen proberen, slechts enkele slagen. In afwachting dat daar plek vrij komt en ze jou boven alle andere kandidaten kiezen, zal je je toch moeten bezighouden met kleinere misdrijven, familiale geschillen en verkeersovertredingen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
RubenDM
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2018, 15:00

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door RubenDM »

Is de versnelde procedure niet voor lokale politie Antwerpen ? Federaal is volgens mij nog altijd via de gewone selectieprocedure.
Brianvdb
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2018, 13:09

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door Brianvdb »

RubenDM schreefCOLONIs de versnelde procedure niet voor lokale politie Antwerpen ? Federaal is volgens mij nog altijd via de gewone selectieprocedure.
Nee de versnelde is blijkbaar alleen voor federale politie en niet voor lokale politie.
Lina Cy
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2018, 14:09

Re: Federaal of Lokaal Antwerpen?

Bericht door Lina Cy »

Het is zowel voor lokaal als federaal, staat niet gespecificeerd. Er staat enkel dat het wordt georganiseerd door de Federale Rekruteringsdienst (dit is de dienst die alle aanwervingen doet, niet enkel voor federaal). Heb je je ingeschreven? Op sommige pagina's staat dat inschrijving tot vandaag is en op sommige niet...
BUTTON_POST_REPLY