Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
den ronny
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2018, 19:18

Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door den ronny »

Beste MEde forumers,

tot op heden hebben wij op de volgende vraag nog steeds geen sluitend antwoord gekregen :
Mijn vriendin, nederlandse met nederlands paspoort en belgisch ID kaart, reeds 5 jaar wonend in belgie, heeft een nederlands rijbewijs type B.
in nederland mag ze dus NIET met een 125 cc rijden.
in belgie als je de regels van de rijbewijzen strikt in acht neemt wel, en wel daarom.
- Alle europese rijbewijzen zijn gelijk gesteld aan een belgisch rijbewijs
- indien je rijbewijs van voor 2011 is mag je een 125cc besturen
Dus nu is mijn vraag, kan/mag ze in belgie, en enkel ook maar in belgie met haar nederlands rijbewijs een 125cc besturen ?
wij hebben dit reeds na gevraagd aan politie zone zwalm, zij konden ons geen correct antwoord geven daar ze geen rijbewijzen meer uitschrijven, wat ik raar vindt, want het is toch de politie die je een bekeuring moet geven als je in overtreding bent, dus waar wordt dan op gebasseerd.
De ene rijschool tegenover de andere rijschool zegt verschillende zaken, van ja, tot nee, tot je moet enkel 4 uur les volgen (kostprijs 330€ ) en dan kan je je rijbewijs inleveren en komt er een nieuwe code bij die je wel toelaat met een 125cc te rijden.
als ze haar rijbewijs (nederlands rijbewijs) wij gaan omruilen voor een belgisch, kon dit niet, want het is nog meer dan 1 jaar geldig, en inwisselen kan pas vanaf 3 maanden voor verval datum blijkbaar.

Mvg Ronny
Flemishwarcry
__________________________
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2017, 17:49

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door Flemishwarcry »

Je verwacht teveel van de politie, iedere politieambtenaar houdt zich niet elke dag 100% bezig om de wegcode vanbuiten te kennen en je kan deze best aan de Wegpolitie vragen (federale dienst) niet aan een politieambtenaar uit een lokale zone want de kans dat je daar een concreet antwoord op zal krijgen is enorm klein.
Selectieprocedure AINP
Kandidaatstelling: 15/12/2017
Fysieke proef: 09/02/2018 Geslaagd!
Cognitieve proef: 09/02/2018 Geslaagd!
Psychologische proef: Uitnodiging in afwachting!
Antecedentenonderzoek: 02/04/2018
Selectiecommissie:
Medisch onderzoek:
den ronny
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2018, 19:18

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door den ronny »

Flemishwarcry schreefCOLONJe verwacht teveel van de politie, iedere politieambtenaar houdt zich niet elke dag 100% bezig om de wegcode vanbuiten te kennen en je kan deze best aan de Wegpolitie vragen (federale dienst) niet aan een politieambtenaar uit een lokale zone want de kans dat je daar een concreet antwoord op zal krijgen is enorm klein.
misschien heb je wel gelijk, maar er wordt wel van ons verwacht dat we de wegcode kennen, eerlijk gezegd verwacht ik dan ook dat de mensen die ons moeten terecht wijzen ook de regels door en door kennen.
JeVa
Politie
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2016, 10:30

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door JeVa »

KB Rijbewijs, KB 23 maart 1998; Artikel 78, 5e lid (https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6)
Het rijbewijs geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd.
Indien je voor 1 mei 2011 je rijbewijs hebt behaald voor de categorie B, mag je zonder een extra opleiding voertuigen besturen van de categorie A1 (voertuigen tot 125cc).
Indien je na 1 mei 2011 je rijbewijs hebt behaald voor de categorie B moet je, in het geval je toch voertuigen van de categorie A1 wil besturen, 4 uren extra opleiding volgen waarna je code 372 bij op je rijbewijs verkrijgt.

Dus met en Europees rijbewijs mag je in België, indien je voldoet aan hogervermelde voorwaarden, rijden met een voertuig van de categorie A1.

@Collega's: indien ik iets over het hoofd heb gezien, feel free to correct me!
den ronny
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2018, 19:18

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door den ronny »

JeVa schreefCOLONKB Rijbewijs, KB 23 maart 1998; Artikel 78, 5e lid (https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6)
Het rijbewijs geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd.
Indien je voor 1 mei 2011 je rijbewijs hebt behaald voor de categorie B, mag je zonder een extra opleiding voertuigen besturen van de categorie A1 (voertuigen tot 125cc).
Indien je na 1 mei 2011 je rijbewijs hebt behaald voor de categorie B moet je, in het geval je toch voertuigen van de categorie A1 wil besturen, 4 uren extra opleiding volgen waarna je code 372 bij op je rijbewijs verkrijgt.

Dus met en Europees rijbewijs mag je in België, indien je voldoet aan hogervermelde voorwaarden, rijden met een voertuig van de categorie A1.

@Collega's: indien ik iets over het hoofd heb gezien, feel free to correct me!
Hartelijk dank voor je reactie, dat is wat ik er ook uit af leide, maar doordat het een nederlands rijbewijs is wilde ik wel zekerheid voor we haar plaat gingen aanvragen.

Mvg Ronny
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door vdv »

Is het aangewezen om op internet juridisch advies te zoeken? Welke garantie heb je dat het juist is, en welke referentie ga je gebruiken als het misgaat?

Flemischwarcry is geen politieagent. JeVa waarschijnlijk wel maar ben je zeker? En klopt die info?

Wil je zeker zijn, kan je best per mail de vraag stellen aan de dienst rijbewijzen van uw gemeente en/of uw verzekering. Dan heb je een schriftelijk bewijs als het fout gaat bij een ongeval ofzo.

Bij een ongeval gaat de politie niet oordelen of uw rijbewijs geldig is, nooit eigenlijk, zij gaat enkel vaststellen welk rijbewijs je hebt en dat rapporteren in een PV. Dan begint het juridisch getouwtrek.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
den ronny
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2018, 19:18

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door den ronny »

vdv schreefCOLONIs het aangewezen om op internet juridisch advies te zoeken? Welke garantie heb je dat het juist is, en welke referentie ga je gebruiken als het misgaat?

Flemischwarcry is geen politieagent. JeVa waarschijnlijk wel maar ben je zeker? En klopt die info?

Wil je zeker zijn, kan je best per mail de vraag stellen aan de dienst rijbewijzen van uw gemeente en/of uw verzekering. Dan heb je een schriftelijk bewijs als het fout gaat bij een ongeval ofzo.

Bij een ongeval gaat de politie niet oordelen of uw rijbewijs geldig is, nooit eigenlijk, zij gaat enkel vaststellen welk rijbewijs je hebt en dat rapporteren in een PV. Dan begint het juridisch getouwtrek.
Dat is nu net het probleem,
2 weken geleden bij de rijschool geweest, 3 verschillende nml, met 3 verschillende antwoorden
1 = je moet 4 uur les volgen
2 = je moet je rijbewijs omwisselen voor een belgisch en dan mag je ( maar dit kan niet voordat de vervaldatum in zicht is)
3 = ja geen probleem, je mag dit gezien de regels hierboven, rijbewijs is van voor 2011, en nederlands rijbewijs is gelijk gesteld in belgie
ik heb daarna een mail gestuurd naar de dienst politie, niet lachen hé :
ik kreeg als antwoord op mijn mail :
meneer, gezien wij reeds diverse jaren geen rijbewijzen meer afleveren kunnen wij niet antwoorden op uw vraag ( navraag doen en opzoeken dus ook niet)
en hebben uw mail doorgestuurd naar ..... zodra wij antwoord ontvangen sturen wij u een nieuwe mail.
ik wil gewoon mijn antwoord op papier, zwart op wit, sorry, maar één of andere pipo op burgerlijke zaken zegt wat hij wil, maar als je wordt tegen gehouden op de baan, heb je geen poot om op te staan.
haar plaat wordt donderdag aan gevraagt, en ze gaat voor alle zekerheid haar waarschijnlijk inschrijven voor de 4u cursus.
belgie, apenland, als je iets echt moet weten, wordt je steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
Flemishwarcry
__________________________
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2017, 17:49

Re: Vraag ivm nederlands Rijbewijs

Bericht door Flemishwarcry »

[quote="vdv"]Is het aangewezen om op internet juridisch advies te zoeken? Welke garantie heb je dat het juist is, en welke referentie ga je gebruiken als het misgaat?

Flemischwarcry is geen politieagent.

Binnenkort hopelijk en dan ben ik liever een politieambtenaar dan een politieagent.
Selectieprocedure AINP
Kandidaatstelling: 15/12/2017
Fysieke proef: 09/02/2018 Geslaagd!
Cognitieve proef: 09/02/2018 Geslaagd!
Psychologische proef: Uitnodiging in afwachting!
Antecedentenonderzoek: 02/04/2018
Selectiecommissie:
Medisch onderzoek:
BUTTON_POST_REPLY