Luchtpistool met meer dan 7,5j

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

Als ik een vergunning wens aan te vragen voor een luchtpistool die onderhevig is aan een vergunning moet ik mij dan ook inschrijven bij een schietclub? Mag ik dan elk type aanschaffen eens ik de vergunning heb?
Het is mij overduidelijk dat ik mij niet vrij mag bewegen met een dergelijk pistool, maar hoe zit het met als ik mij verplaats naar mijn werk na een bezoek van een schietclub? In dit geval heb ii hem wel bij maar ga ik hem thuislaten eens ik klaar ben met werken.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door vdv »

Voor zo een krachtig luchtpistool moet je dezelfde vergunning aanvragen zoals voor een vuurwapen, dus ja ook de andere vuurwapenregels gelden dan. Lid worden van een schietclub, doktersattest, verplichte schietbeurten...

Ook voor het vervoer val je onder dezelfde wetgeving, dus vervoer in een afgesloten koffer én, om te antwoorden op uw laatste vraag, vervoer alleen toegestaan vanaf uw woonplaats naar de schietstand en terug, of naar een erkend persoon en terug. Onderweg naar uw werk gaan, familiebezoek of gaan winkelen bijvoorbeeld mag niet.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

Zijn de aantal schietbeurten ook gelijk aan dat van een echte vuurwapen? Ik moet heel onregelmatige uren werken waardoor ik mij niet elke maand voldoende vrij kan maken voor de Schietbeurten.
In hoeverre gaat dat een probleem geven bij een aanvraag van een dergelijke vergunning?
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

Kan ik mij niet lid maken bij een schietclub zonder dat ik een aanvraag indienen voor een vuurwapen? Zodat ik in de schietclub met een huur pistool kan schieten waardoor ik mij niet moet houden aan de verplichte schietbeurten?
Het gaat mij niet zozeer om het bezit van een wapen maar gewoon af en toe een uitlaatklep heb eventueel bij een erkende schietclub waar ik gewoon een hobby kan uitoefenen?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door vdv »

Je mag maar een keer per jaar met een vergunning plichtig wapen vuren in een club zonder zelf een vergunning te hebben.
De oplossing: Ga voor een luchtpistool met minder kracht dan 7,5 joule, dan gelden die regels niet. Er zijn er die precies genoeg zijn om mooie resultaten te schieten.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
mudtrack
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2012, 04:40

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door mudtrack »

Word Amerikaanse Staatsburger als u een wapen liefhebber bent. Als wet eerbiedige burger is uw vergunning is in de grondswet als een ondschendbaar recht.
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

Het is niet omdat ik een wapenliefhebber ben dat ik ook effectief een echte wapen in mijn huis wil hebben? Ik wil gewoon af en toe een beetje kunnen schieten, hiervoor moet ik er toch niet eentje voor aan te kopen. Die kan je in een schietclub ook gewoon huren. Zoals Vdv dat zegt is het voor mij 1x jaar mogelijk om dat te doen.
@mudtrack, dat Amerikaanse wetgeving vind ik onzin, er moet meer controle komen op bezit. Zoals zij het nu doen kan elke idioot er een wapen bezitten.
Gebruikers-avatar
mudtrack
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2012, 04:40

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door mudtrack »

Lucvandolck schreefCOLONHet is niet omdat ik een wapenliefhebber ben dat ik ook effectief een echte wapen in mijn huis wil hebben? Ik wil gewoon af en toe een beetje kunnen schieten, hiervoor moet ik er toch niet eentje voor aan te kopen. Die kan je in een schietclub ook gewoon huren. Zoals Vdv dat zegt is het voor mij 1x jaar mogelijk om dat te doen.
@mudtrack, dat Amerikaanse wetgeving vind ik onzin, er moet meer controle komen op bezit. Zoals zij het nu doen kan elke idioot er een wapen bezitten.
Met strengen wapen wetten hebben de wet eerbiedige burgers geen wapens maar elke vastberaden "idioot" dus wel.
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

@Mudtrack maar die idioot is dan onderworpen aan strenge controles en kan gecontrolleerd worden omdat de politie weet dat hij er eentje in bezit heeft.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door vdv »

Luc, je kan wel een sportschutterslicentie halen. Daarmee mag je met anderen hun wapen schieten maar moet je wel 12 keer per jaar schieten of je verliest ze.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lucvandolck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2017, 01:48

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door Lucvandolck »

Is dat 12x jaar of 1x maand?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door vdv »

12 per jaar,max 1 per dag telt
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Luchtpistool met meer dan 7,5j

Bericht door vdv »

12 per jaar,max 1 per dag telt en gespreid over twee trimesters.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY