alcochol controle 15min wachttijd

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
paul1987
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2017, 18:08

alcochol controle 15min wachttijd

Bericht door paul1987 »

hallo,

ik wou vragen hoe het zit met de 15 min wachttijd die je hebt tijdens een alcochol controle.
Mag je uit het voertuig stappen?
Mag je ondertussen water drinken?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: alcochol controle 15min wachttijd

Bericht door vdv »

Even het principe uitleggen. Als je alcohol drinkt, komt dat in je bloed. Bloed passeert langs de longen. Als je uitademt komen er dan partikeltjes alcohol vrij. Vandaar dat je vaak ruikt wanneer iemand gedronken heeft. Het ademtest/analysetoestel meet die deeltjes, en meet ook de hoeveelheid uitgeademde lucht.
Als je water drinkt, loopt dat naar je maag en liefst niet via de longen. Helpt water drinken dan denk je? Enkel om je mond te spoelen, maar dat helpt niks als het toestel lucht uit de longen meet. Ik heb mensen al vanalles zien proberen maar het enige dat werkt is de gok niet wagen en nuchter rijden. Denk liever aan de gevolgen bij een ongeval dan aan middeltjes om een test te manipuleren.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
paul1987
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2017, 18:08

Re: alcochol controle 15min wachttijd

Bericht door paul1987 »

Dank voor uw reactie.

Ik zoek geen wondermiddel om de analyse te manipuleren. Dat was eigenlijk ook mijn vraag niet.
Het gaat mij meer over die 15 min.
Ben je tijdens die 15 min administratief aangehouden?
Mag je uit het voertuig stappen om je benen te strekken en sigaretje roken? Of ben je verplicht in de voertuig te blijven?
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: alcochol controle 15min wachttijd

Bericht door Jens »

paul1987 schreefCOLONDank voor uw reactie.

Ik zoek geen wondermiddel om de analyse te manipuleren. Dat was eigenlijk ook mijn vraag niet.
Het gaat mij meer over die 15 min.
Ben je tijdens die 15 min administratief aangehouden?
Mag je uit het voertuig stappen om je benen te strekken en sigaretje roken? Of ben je verplicht in de voertuig te blijven?
U bent niet bestuurlijk aangehouden, vermits u niet van uw vrijheid bent beroofd. U wordt gedurende de controle enkel "opgehouden". Als u gebruik wil maken van het kwartier wachttijd dan zal de ophouding verlengd worden met 15 minuten, logisch uiteraard.
Of u uit het voertuig mag stappen om even de benen te strekken is mijns inziens afhankelijk van de afspraken die je maakt met de politieman die je uit het verkeer haalt. Ik laat de mensen vaak in hun voertuig wachten, al was het maar om te vermijden dat ze ongecontroleerd langs hun voertuig wandelen (sommigen wankelen) en zo zelf aangereden worden. Roken kan je doen na de controle.
Inspecteur van politie
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: alcochol controle 15min wachttijd

Bericht door Black Dog »

Die 15 minuten is een regel om te maken als je blaast dat er geen mondalcohol meer aanwezig is. Tegenwoordig of je nu een kwartier vraagt of niet, de nieuwe toestellen kunnen mondalcohol detecteren. Geeft het toestel mondalcohol aan dan wordt er automatisch een kwartier gewacht om een volgende ademtest af te leggen, om zo geen valse meetwaarden te bekomen.
Weet dat de politiediensten niet verplicht zijn om je die 15 minuten aan te bieden. In principe moet je er zelf naar vragen als je denkt er nood aan te hebben. Weet wel dat in vele gevallen het averechts werkt. Je geeft de alcohol die je hebt gedronken 15 minuten meer tijd om door het lichaam opgenomen te worden.
BUTTON_POST_REPLY