FCCU - forum ?

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Lo...
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2017, 14:24

FCCU - forum ?

Bericht door Lo... »

Beste,

ik heb een vraagje i.v.m. met cybercriminaliteit.
Ik ben ICT-verantwoordelijke in een org. en geregeld als ik iets online te koop zet (2dehands.be) krijg ik meteen een aantal mailtjes van oplichters die mijn "item" wel willen kopen. Allemaal mooi en wel tot ze allemaal beginnen dezelfde dingen te sturen zoals "ik ben geïnteresseerd in je item, stuur me je laatste prijs door" of "is je item op 2dehands nog beschikbaar".
Ten eerste het item wordt nooit bij naam genoemd altijd het "Item" (zelfde in het frans: "l'objet").
Ten tweede ze vragen altijd private info zoals naam, telefoonnummer, mailadres, paypal enz.
Ten derde ik weet dan al dat het oplichters zijn uit een ver warm land en ga altijd in op hun vragen om ze bezig te houden (hoe langer ik dat doe hoe minder ze andere eerlijke mensen kunnen oplichten). Ik weet waar ik mee bezig ben, die mannekes (meestal vrouwennamen) kunnen mij niet veel doen aangezien ik in een beveiligd netwerk zit en nooit mijn echte gegevens verklap.

Nu mijn vragen:
1. hoe ver mag ik gaan om wettelijk in orde te blijven ? Ik gebruik een email-adres die niet verwijst naar een specifiek persoon.

Ik speel dus het spelletje mee dat ik naar de krantenwinkel ben geweest of naar Western Union en de voucher heb gekocht of het geld al heb door gesluisd naar hun West.U.-kantoor in vb. Senegal. Als ze een paar uurtjes later erachter komen dat ik met hun voeten speel worden ze meestal verbaal kwaad in hun e-mails en dat ze mij gaan vervolgen wegens oplichterij....

Intussen heb ik wel een schat aan informatie over hun trucjes en emailadressen die ze gebruiken om hun oplichterij verder te zetten.

2. Is er een forum van de FCCU waar ik deze info kwijt kan om andere eerlijke burgers te kunnen verwittigen over de trucjes achter de e-mails van die gasten ? Zoals ze eens durven zeggen dat je een voucher van NEOSURF moet doorgeven aan de bank waarvan (zijzelf) een mail sturen om te zeggen dat ze de code nodig hebben om mij in te schrijven in hun system etc... welgekende combines met blijkbaar nog veel mensen die erin tuimelen !

Ik hoop de juiste personen te bereiken en nog meer mensen heb verwittigd hoe het eraan toe gaat op het internet.
Alvast bedankt voor een antwoordje,
m.v.g., Lo...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: FCCU - forum ?

Bericht door vdv »

Het FCCU en de RCCU's kennen die trucjes al. Probleem is dat die mannen in het buitenland wonen waar wij niets te zeggen hebben en de eigen politie snel opgekocht wordt.
Uw tweede vraag is wel een goeie: hoe kan je de mensen waarschuwen? Onlangs in de media vernomen dat duizende oplichters gaan geblokkeerd worden, maar daar vinden ze was wel iets op. Ik denk dat de media de enige wijze is om mensen te bereiken, en dan nog. Sommigen worden opgelicht en geloven het nog niet als we het ze zeggen!
Loop jij gevaar als je met hun voeten speelt? Neen, eigenlijk zou iedereen dat moeten doen, misschien stoppen ze dan.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
lemon
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 15:13

Re: FCCU - forum ?

Bericht door lemon »

Over de inhoud van je vragen op vlak van gerecht kan ik niets zeggen aangezien ik het simpelweg niet weet.

Met hun voeten spelen lijkt inderdaad niet gevaarlijk zolang het gewoon bij mailverkeer blijft geloof ik. Zoals hierboven vermeld zouden inderdaad meer mensen moeten doen. Dit deed mij onmiddellijk denken aan een TED Talk van James Veitch over wat er gebeurd als je op spam reageert. Misschien dat het anderen kan inspireren of jou kan helpen met je strijd tegen oplichters.
https://www.youtube.com/watch?v=_QdPW8JrYzQ
Een tweede TED Talk als vervolg op de eerste:
https://www.youtube.com/watch?v=C4Uc-cztsJo
Kandidaatsstelling: 21.03.2017
Functioneel parcours: 22.05.2017: Geslaagd
Cognitieve proef: 22.05.2017 Geslaagd: Redeneervermogen: 64, verslag: 45, Nederlands: 56
Persoonlijkheidsproef : 8.05.2018 Geslaagd
Selectiecommissie : Uitnodiging: 11.06.2018 - in afwachting van resultaat
Medische proef :
Lo...
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2017, 14:24

Re: FCCU - forum ?

Bericht door Lo... »

Beide bedankt voor jullie antwoord.
Ik wist ergens wel dat ik niets illegaals doe als zij mij niet kunnen aanklagen (zelfs al dreigen ze met aangifte bij de gendarmerie, dan doe ik alsof ik schrik heb en aangedaan ben en dan toch zal doorgaan met betalen en zijn we weer vertrokken... , hèhè).
Inderdaad, iedereen zou dit moeten doen en er zouden meer websites van dat soort moeten zijn met "tips om jan en alleman in te lichten om de oplichter zelf op te lichten..." mooie slogan ! ;-)

Zoals www.419eater.com ; www.reddit.com/r/scambait etc...
...maar die zijn in het engels en het is misschien niet slecht gesteld met onze talenkennis in BE, maar die sites worden veelal gemeden omdat het te ingewikkeld is !

misschien een gat in de markt ?

mvg, Lo...
BUTTON_POST_REPLY