Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
UFF24
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2017, 00:00

Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door UFF24 »

Ik weet niet waar te beginnen.
Ik ben 17 jaar en rij al een jaar rond op een best zwaar opgedreven scooter. Het is een a-klasse (25km/u) en hij rijdt 80km/u.
Ik wist de gevolgen maar ja, je kent het. Je bent jong en je wilt weten hoe het werkt.
Ik wist de gevolgen en de risico's.

Nu ben ik een uurtje geleden aangehouden door de politie.
Nu niet op zo maar een manier.
Ik en een vriend stonden aan de kerk van Merksplas met onze brommers. Op een parkeerplaats, op de stoep en wij zaten op een bankje naast de brommers.
Toen draaide ineens de politie de parking op en stapte uit. wij zijn uiteraard heel beleefd gebleven. ze vroegen onze papieren en we werkten gewoon mee.Toen vroeg de agent aan mij: "hoe snel gaat hij". Nu volgens mij mag hij dit zo niet op deze manier vragen. Hierop heb ik geantwoord: "hij rijdt iets sneller dan normaal, ik sleutel er graag aan". Toen zei de agent: "ja dat zie ik" en hij vroeg "maar zeg is hoe hard hij echt gaat. heb je een idee?". Hierop heb ik heel eerlijk geantwoord en zei: "75 km/u als ik gewoon normaal (rechtopzittend) rij". Toen hebben ze hem op de rollen gezet met 80km/u en daarna moest ik erop zitten en kwam hij (zoals ik eerlijk had gezegd) uit op 75km/u.
Ik heb gewoon goed mee gewerkt, ik heb zelfs nog geholpen toen de politieman een beetje aan het sukkelen was met de rollebank.
Terwijl de andere agent iets aan het doen was vroeg ik aan de ene agent heel vriendelijk: "zou ik misschien mogen vragen wat de reden was dat jullie gekomen zijn, want wij staan hier gewoon stil op de stoep, we vallen niemand lastig, we maken geen overlast.". ik zei ook zo op mijn vriendelijkste manier van: "ja volgens de rijschool is dit een openbare plaats en geen openbaren weg, Ik heb verstaan van de rijschool dat hier geen verkeersregels gelden, dat ik hier zelfs gewoon met een 1300cc motor mag staan). Hierop zei de agent: "Dit is een openbare parking dus ook openbare weg waar jullie je gewoon aan de regels moeten houden"

(Onze brommers lagen stil en stonden op de stoep naast de parking.)

(Wij zijn allemaal heel beleeft en heel eerlijk gebleven en de agenten waren ook heel vriendelijk. toen ik mijn brommer leeg haalde scheen zelfs een politieagent nog even met zijn licht in het bakje zodat ik alles goed kon zien)

Nu hebben ze hem op de rollen gezet en werd hij gesleept door een takelwagen en gaat de rechter beslissen wat mij straf wordt.

Nu is mijn vraag. hadden zij inderdaad het recht om mijn brommer op de rollen te zetten terwijl hij op de stoep met een stille motor staat en wij verder geen overlast maken.
maandag om 21u moet ik naar het politiebureau om een verklaring af te leggen
ik ben er van overtuigd dat ik daar gewoon mag staan om een stilliggende brommer, ookal is die opgedreven. want ze hebben met niet zien rijden. ze reden gewoon toevallig voorbij dus er heeft ook nietmand melding gedaan of iets. we waren gewoon op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd.

Alvast bedankt
Nick
VegasBaby
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2016, 20:16

Re: Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door VegasBaby »

Ik zou denken dat de politie je voertuig inderdaad altijd op de rollen mag zetten, zonder dat ze hier specifiek verdere redenen toe moeten hebben. Vrees ook dat je nog problemen kan krijgen met je verzekeringsmaatschappij, want die kunnen hun contract ook nietig verklaren als je getekend hebt dat je voertuig van klasse A is met een max. snelheid van 25km/u.
aspirant-inspecteur @ Campus Vesta sedert 02/10/2017
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door SHERIFF »

ja dat mag !

80 km/uur. Ben je nog normaal gast ?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door vdv »

En dan op het internet zoeken of je geen gelijk hebt, alsof die agenten niet zouden weten wat mag en wat niet.
Het mag dus, controleren op een openbare plaats. En hoe jij het beschrijft is het zelfs openbare weg.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gaetan
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2017, 19:12

Re: Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door Gaetan »

Volgens mij in een bromfiets pas een voertuig als deze word bereden zoals hier word beschreven https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Mag de politie mij hier op de rollen zetten?

Bericht door vdv »

Leuk geprobeerd, maar uw link slaat op de inleidende bepalingen van het kb 01/12/1975, ook gekend als de wegcode. Die bepalingen slaan dan ook op dat KB. Zo moet je geen helm dragen als je een bromfiets duwt. Bij een motorfiets in principe dus wel.
Maar... er zijn nog andere KB's, zoals die van de technische eisen, en daarin staat niet dat hij moet bereden worden om onder de definitie van bromfiets te vallen, en een opgedreven bromfiets zondigt nu net tegen dat KB.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4/541-art1
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY