retentierecht

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

retentierecht

Bericht door prinspascal »

Beste lezers en experten,
In het bezit zijnde van diverse aanhangwagens met een mtm van 750kg
ken ik de regel van 24u op het parkeren.
Ik parkeer deze items op een parkeerstrook van 200 m alwaar zelden of nooit andere voertuigen staan.
Bijna dagelijks zet ik die items een tiental meters verder of terug zodat ze maximum 3 dagen na mekaar op dezelfde plek staan.
Ik vul die aanhangwagens met stevige puinzakken tot ze vol zijn en ga er dan 100m verder mee naar het containerpark.
Op een dag liggen er klemmen op en ik bel naar de blauwe lijn, die weten van niks.
Een dag later belt een agent en legt uit dat het verlaten voertuigen waren omdat de eigenaar onbekend was,
er hangen nochtans mijn nummerplaten op en ik ben bekend bij politiediensten met mijn voertuigen. Negen in totaal.
Of ik mijn remorken wil verzetten en het sluikstort wil verwijderen ?
Ik verzet mijn remorken en leg uit dat het geen sluikstort is maar mijn eigen bouwafval.
Een week later zijn de remorken vol met puinzakken . En een dag later helemaal leeg ??
Ik ga geen klacht neerleggen wegens diefstal natuurlijk.
Maar een paar dagen later zijn plots de remorken weg. ik weer de blauwe lijn gebeld, daar weten ze weer van niks.
Ik maak een afspraak met een kantoor, met bijna een week tussen ga ik verklaren dat mijn remorken gestolen zijn.
Blijkt dat die getakeld zijn , wegens overlast door sluikstort en langdurig parkeren. Het stort is door de stadsdiensten verwijderd.
Uiteraard ben ik niet akkoord, ik heb geen enkele hinder of gevaar veroorzaakt op die lege parkeerstrook van 200m.
Blijkt nu ook dat ze niet door een héél gekende firma van 500m verder zijn getakeld maar door een firma op 20km afstand.
Ben dus helemaal niet akkoord met deze werkwijze.
De feiten dateren nu van meer dan twee weken terug en heb nog altijd geen gas of pv mogen ontvangen.
Wel een document voor teruggave van achtergelaten voertuig, om tegen betaling de remorken af te halen.

En dan nu eindelijk mijn vraag ; Hoe zit dat nu eigenlijk met dat retentierecht ??
Ik wil mijn voertuigen terug zonder te betalen en laten voorkomen voor de politierechtbank.
Tot hiertoe heeft geen enkele agent hier een deftig geargumenteerd antwoord op gegeven, ze "denken" dit en "veronderstellen" dat .
In de zone kempen en Gent heb ik publicaties gevonden op de site van de politie die staven dat er niet "moet" betaald worden.
In de zone Antwerpen vind ik niks terug, ook niet in de codex.

Wat zijn hier de opties ??

Met dank voor jullie aandacht
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: retentierecht

Bericht door prinspascal »

Ik zal dan zelf het antwoord maar geven, met dank voor jullie respons

Geachte
Wij vonden de volgende informatie :
Retentierecht
Met betrekking tot het retentierecht ten aanzien van de op de terreinen van de takelaar gestalde voertuigen, wordt duidelijk gesteld: enkel bij gewone inbeslagnemingen ingevolge vermoeden van niet-verzekering, in navolging van de wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen (wet van 21/11/1989 - hoofdstuk V - afdeling 1 - art.21 tweede lid) bestaat een retentierecht. Er wordt immers letterlijk gesteld dat voor de opheffing van het beslag dient bewezen te zijn dat een verzekeringsovereenkomst werd gesloten overeenkomstig deze wet en dat de beslag- en bewaringskosten voor het motorrijtuig betaald zijn! Ten aanzien van de overige gestalde voertuigen bestaat geen enkel retentierecht en dient de takelaar bijgevolg deze voertuigen op vraag van de eigenaar/bestuurder vrij te geven, zelfs indien deze weigert te betalen. Dit geldt ook voor buitenlanders (zonder vaste verblijfplaats in België).

Met vriendelijke groeten
De Blauwe Lijn
Lokale Politie Antwerpen
Inforrmatie- en communicatiecentrum
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: retentierecht

Bericht door Bart V »

Beste prinspascal, dit is dan ook een forum dat in eerste instantie dient om geïnteresseerde, toekomstige collega's bij de politie te informeren over de selectieprocedure (zie de omschrijving: "Het forum is voor veel geïnteresseerden in een politiejob al een grote steun gebleken. Vragen over de politiejob en de recrutering maken een groot deel uit van het forum").

Dit is geenszins een forum waar u juridisch advies zal krijgen, hiervoor bestaan andere fora (https://juridischforum.be/) of een raadsman die u kan bijstaan.
PZ Gent
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: retentierecht

Bericht door Robby »

Aanhangwagens <750kg die gekoppeld zijn aan een voertuig, zijn verzekerd door dat trekkend voertuig.
Wanneer ze dus niet gekoppeld zijn, zijn ze niet verzekerd!
Daarnaast zit je ook met de wegcode:
27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

Je kunt dus op 2 basissen getakeld worden.
Bij het eerste is er retentierecht, bij het tweede niet.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: retentierecht

Bericht door prinspascal »

Beste Robby,
mijn polis zegt nochtans,
" is mede verzekerd, alle gekoppelde en niet gekoppelde aanhangwagens en caravans van minder dan 750kg met de reproductieplaat van het trekkend voertuig".
Deze worden ook niet ingeschreven bij de DIV bij gebrek aan technische fiches, en worden derhalve dus ook niet apart verzekerd. Hoeft ook niet.
De GAS betreft het ("vermeend") langer dan 24u parkeren , hetgeen niet het geval was maar dat is een andere discussie.
Het gaat mij nu om dat retentierecht, en daar antwoord u terecht dat het hier niet van toepassing is.
En toch wil de firma mijn remorken niet vrijgeven, omdat het document voor vrijgave verkeerdelijk vermeld dat er moet betaald worden , voorafgaande de vrijgeving.
De politie wil geen ander document opstellen en ik zit met onnodige kosten die blijven oplopen.
In eerste instantie had de firma zelfs niet mogen takelen, zij komen niet voor op de lijst van erkende takeldiensten, voor fout geparkeerde voertuigen,
en er zijn er twee dichterbij gevestigd, zelfs tot op 200m, en toch werd een firma van 20km verder opgeroepen.
Heb nu een advocaat aangesteld om alsnog mijn remorken vrij te krijgen zonder te betalen. Extra kosten van 250€, waarom ??
Groeten , Pascal
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: retentierecht

Bericht door Robby »

Niet-gekoppelde ook? Ok, dat is op zich wel raar aangezien de aanhangwagen geen officiële plaat draagt.
De wetgeving stelt dat je de reproductie van het trekkend voertuig op de aanhangwagen moet hangen. Maar als er geen voertuig voor hangt, is er ook geen trekkend voertuig, niet?
't Is een beetje raar dat je in Antwerpen tegen dit probleem loopt, aangezien ze daar al lang een regeling inzake retentierecht of niet hebben.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: retentierecht

Bericht door prinspascal »

Vind ik die "regeling" ergens op internet ? Of kan ik die opvragen ?
Wij vinden nergens een sluitend antwoord en ondertussen loopt de rekening voor stalling met 10€ per dag voort.
Politie wil geen formulier voor vrijgave afgeven waar niet moet "voorafgaand" betaald worden.
Takelfirma wil de voertuigen niet vrijgeven zonder betaling ten kantore.
De advocaat wacht op toestemming van mijn rechtsbijstand, en ik zie de kosten (onnodig) oplopen.
Het betalen van de rekening zou het simpelste zijn ware het niet dat ik mij dan akkoord verklaar met die rekening,
en dat is uiteraard niet het geval.
Bezwaar kan altijd nog qua overtreding maar eens de takelrekening betaald is, is het fluiten naar je geld .
Groeten , Pascal
BUTTON_POST_REPLY