Vraagje politiebevoegdheden

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
JorenV
Politie
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010, 21:50

Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door JorenV »

hey allemaal,
Ik had een vraagje over politiebevoegdheden.
Kan iedere politie inspecteur een boete uitschrijven?
(ookal is hij niet aan het werken, ookal zit hij alleen in combi -> moet normaal toch altijd met 2 zijn per dienst?)

Politieambtenaren die bv. bij FGP Zeden of dergelijke werken, kunnen deze ook boetes uitschrijven voor bijvoorbeeld bellen achter het stuur?

dank bij voorbaat,

*edit (omdat ik niet kan replyen :p) Nee geen boete gehad, maar ik heb al van een paar mensen gehoord die tegengehouden zijn door politie voor overtredening maar geen boete kregen (ik D8 omwille van bovenstaande reden)

1voorbeeld: Broer was aan het bellen aan het stuur & auto die voorbij rijdt laat politiekaart zien, hij vroeg dan aan mij of hij nu boete zal krijgen (aangezien ik criminologie studeer) --> moest hem dus antwoord schuldig blijven :p

2de voorbeeld: kennis staat aan rood licht, auto naast hem trekt heel hard op, waardoor kennis hem probeert in te halen (haantjes gedrag :p) dit lukt, maar 1ste auto zet zwaailicht op auto en laat hem stoppen. --> heeft hier geen boete gehad (volgens mij omdat de politie zelf ook in overtreding was -> snelheid)

Bedankt voor je antwoord, weet ik dat ook weer :p
Laatst gewijzigd door 3 op JorenV, in totaal 14 keer gewijzigd.
2013-2014: AINP @ PLOT
2014-2019: INP - PZ Kanton Borgloon // Interventie
2019-... : ACP @ ANPA
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door DerDritteMann »

Heb je een boete gehad? :mrgreen:

Ja, iedere politieambtenaar is 24/24 bevoegd in het volledige Belgische Rijk, in welke dienst hij ook werkt, in eender welke kledij, zelfs in zwembroek, tijdens dienst of buiten de dienst, vanop de grond of in de hoogte of in de combi, alleen of met meerdere samen.
Gebruikers-avatar
cpv
Politie
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:24

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door cpv »

Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Lone Ranger »

Toch raar dat veel burgers denken dat we met 2 moeten zijn om een vaststelling te doen.
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door DerDritteMann »

Dat komt van vroeger van de tijd van de gemeentepolies: één kon lezen en de andere kon schrijven. :mrgreen:

Als ik de pv's van tegenwoordig lees kunnen er nog steeds niet veel schrijven :cry:
JorenV
Politie
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010, 21:50

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door JorenV »

blijkbaar kan er terug gereplyed worden?

Waarom ze mij altijd hebben wijsgemaakt da politie met 2 moeten zijn voor vaststellingen te doen: omdat als er maar 1 politie aanwezig is is het eigenlijk woord tegen woord (en dit zou tot willekeur van de politie kunnen leiden)

Maarja thread mag toe :p ik heb mijn antwoord merci allemaal!
2013-2014: AINP @ PLOT
2014-2019: INP - PZ Kanton Borgloon // Interventie
2019-... : ACP @ ANPA
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Jens »

JorenV schreefCOLON

Waarom ze mij altijd hebben wijsgemaakt da politie met 2 moeten zijn voor vaststellingen te doen: omdat als er maar 1 politie aanwezig is is het eigenlijk woord tegen woord (en dit zou tot willekeur van de politie kunnen leiden)
Onze vaststellingen inzake verkeer hebben bewijskracht, tot het tegendeel door de overtreder is bewezen. Dit is de bijzondere bewijskracht.

Bvb. je krijgt thuis een onmiddellijke inning in de bus omdat je te snel reed op een bepaalde plaats. Later blijkt dat het voertuig niet het jouwe was (andere kleur, ander merk) en blijkt dat iemand jouw kentekenplaat had nagemaakt. Normaliter zal dan je geldboete vervallen.
Inspecteur van politie
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Jens »

DerDritteMann schreefCOLONHeb je een boete gehad? :mrgreen:

Ja, iedere politieambtenaar is 24/24 bevoegd in het volledige Belgische Rijk, in welke dienst hij ook werkt, in eender welke kledij, zelfs in zwembroek, tijdens dienst of buiten de dienst, vanop de grond of in de hoogte of in de combi, alleen of met meerdere samen.
Wel ambetant om de legitimatiekaart weg te steken he :mrgreen:

Zeker in die slip van de federale :p
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Robby »

Héla! Er zijn nieuwe zwembroeken hé! Daar past de dienstkaart wel in :wink:
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Lone Ranger »

zelfs mijn "telescopische wapenstok" :mrgreen:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Dimitri »

Lone Ranger schreefCOLONzelfs mijn "telescopische wapenstok" :mrgreen:
:lol:
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door DerDritteMann »

Jens schreefCOLONWel ambetant om de legitimatiekaart weg te steken he :mrgreen:
Je kunt het eens vragen aan die van PZ Rupel. Was dat daar niet dat ze 1 of 2 zomers geleden in het zwembad van Boom moesten gaan patrouilleren voor de Marokkanen-problemen?

En als je het hen vraagt, die kaart dat zal wel lukken, maar waar steken ze die Glock? :lol:
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door Jens »

Robby schreefCOLONHéla! Er zijn nieuwe zwembroeken hé! Daar past de dienstkaart wel in :wink:
Hola, rap mijn puntensaldo eens bekijken se :twisted:
Inspecteur van politie
ThomasVB
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2017, 15:36

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door ThomasVB »

Ik denk niet dat elke politieagent gemachtigd is om een verkeersboete (http://www.boetecalculator.be) uit te schrijven...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Vraagje politiebevoegdheden

Bericht door vdv »

Beste ThomasVB, het is wel een post van 2012 he.

Maar er is niks veranderd: elke politieman/vrouw van gelijke welke graad, alleen of met tien, binnen of buiten dienst is bevoegd om in heel België verkeersboetes te schrijven. Alleen is "heel België" enkel theorie aangezien de taalwetgeving bepaalt dat een PV moet opgesteld worden in de taal van het grondgebied waar de overtreding plaats vond. Dus als ik in Durbuy iemand zou willen opschrijven, zou dat in het Frans moeten zijn, en dan moet je al officieel tweetalig zijn enz. Dat zou voer voor discussie zijn. Hou het dan maar op "heel Vlaanderen" in ons geval.

Uw link is best leuk maar niet officieel, en ik vind op het eerste zicht nergens een verwijzing naar bevoegdheden.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY