legaal of illegaal

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

hallo ,

ik had een vraag of dit wapen legaal of illegaal is in belgie

in deze link staat de website : http://www.airgundepot.com/walther-cp99-compact.html
Dries
__________________________
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2009, 02:10

Re: legaal of illegaal

Bericht door Dries »

Je mag er niet mee over straat lopen of zo, maar airsoft is een legale sport :)
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

Dries schreefCOLONJe mag er niet mee over straat lopen of zo, maar airsoft is een legale sport :)
ha dank u maar het is toch maar voor vrije tijd
Gebruikers-avatar
Obey_The_Law
Aspirant
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010, 20:59

Re: legaal of illegaal

Bericht door Obey_The_Law »

Heb er net wat over opgezocht en ziet er me wel een interessante hobby uit!
Zo spelen ze echte historische veldslagen na :whoeha:

En in België is het inderdaad niet illegaal om zo'n wapen te hebben terwijl het in Nederland ten strengste verboden is.
Kevin Lievens
Politie
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 14:22

Re: legaal of illegaal

Bericht door Kevin Lievens »

Als ik mij niet vergis kan je beter je oor eens te luister leggen bij forumlid 'Black Dog', deze is daar nogal bedreven in. :wink:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=3664
"Sooner or later the things you own end up owning you"
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: legaal of illegaal

Bericht door Black Dog »

Idd :mrgreen:




Wat betreft de aankoop:

Een airsoftwapen valt in de wapenwet onder de categorie NIET-VUURWAPEN. Een niet vuurwapen is een wapen die door zijn karakteristieke eigenschappen niet of nauwelijks te onderscheiden zijn van een echt vuurwapen en die een projectiel afschieten die niet gebeurd door ontsteking van een vlam en buskruit.



Deze is vrij verkrijgbaar maar daar zijn bepaalde regels aan verbonden, namelijk dat deze niet mogen verkocht worden aan minderjarigen en airsoftwapens mogen enkel verkocht worden door een erkende wapenhandelaar. (KB van 30 maart 1995 Art. 2, 5 en 7)
Bijkomende (Art.3) is dat een niet vuurwapen vergunningsplichtig wordt indien de kinetische kracht hoger komt te liggen dan 7.5joule gemeten op 2,5meter. Dan wordt ze automatisch gerangschikt in de categorie vergunningsplichtige vuurwapens.



btw...De link hier gebruikt wordt is een site van US en voor hen staat daar een exportverbod op. Er zijn genoeg lokale (lees: vlaamse) handelaars die ze verkopen.

Verder moet ik wel vermelden dat het hanteren van een airsoftwapen ENKEL mag met een wettige redenen. Wettige redenen zijn natuurlijk spelen op het veld zelf, het vervoer naar een speelveld of handelaar (voor reparatie), ect... ELKE handeling die in het openbaar gebeurd, en daar valt schieten in de tuin ook onder als deze te zien is vanop de openbare weg, is verboden, want kwestie van handelingen in het openbaar valt die onder dezelfde wet als vuurwapens met dezelfde sancties eraan verbonden!

De manier van vervoeren valt onder dezelfde regels als een echt vuurwapen. Maw... munitie en wapen gescheiden, wapen onklaar in een gesloten wapenzak of koffer... en niet in (direct) handbereik van inzittenden.

Airsoft is sinds verleden jaar erkend al sport en we zijn met onze "airsoftbond" aangesloten bij BLOSO en FROST.

Meer info omtrend mag je altijd mailen.


btw....nu we toch over airsoft bezig zijn. VEEL lokale overheden zijn niet of nauwelijks op de hoogte van de wet omtrend. Vb. In Dendermonde had ik bij de laatste opendeurdag een gesprek met de "wapenexpert" (een HINP) die bij een stand stond van legale en verboden wapens. Die bleef voet bij stuk aanhouden dat airsoftwapens vrij van verkoop waren ook...dus ook mochten verkocht worden door speelgoedwinkels, verkoop op markten, weggeven op kermissen ect... Ik heb daar proberen overtuigen maar dan toch vriendelijk moeten staken omdat meneer de "expert" van dienst was. Dus komt m'n haar af ten toe recht als de jaarlijkse kermissen airsoftwapens in hun prijzengamma liggen hebben.

Zo heeft m'n vriendin als vervangende lerares al een snotaap van 15jaar gehad die het leuk vond een bivakmuts op te trekken en met zo'n airsoftwapen naar haar te richten tijdens de les. Gelukkig had ze door dat het een airsoftwapen was omdat ze die "gewoon" is van mij en de karakteristieke maar toch wel minieme verschillen kon opmerken tov een echt wapen
(ik ben trouwens verbouwereerd dat na melding er geen gevolg is aan gegeven door de directie).

Probleem is dat TEVEEL mensen dit zien als gewoon speelgoed en niet denken aan de wetten en plichten die bij het aanschaffen of verkrijgen van zo'n wapen bijkomen.

Wij (airsoftgemeenschap) houden ons hartje vast met al die gebeurtenissen van de laatste tijd waar ons "speelgoed" telkens in het slechte daglicht wordt gezet.

Soit...kan er blijven over discussiëren en op ingaan. :roll:

Wel moet je weten dat de verkoop aan minderjarigen verboden is maar het hanteren door minderjarigen niet. Ze kunnen dus gerust ermee "spelen" zoalng ze zich aan de wet houden, reking houdend dat de ouders de eigenlijke eignaars zijn van het wapn en dus ook de volledige verantwoordlijkheid dragen.

Ik krijg soms mails van ouders met de vraag omtrend en die moeten toch wel even slikken als ik de reactie op m'n antwoord zie....want ik draai er nu eenmaal geen doekjes om. Spijtig dat verkopers daar veel te laks in handelen.

Bij ons (airsoftgemeenschap) worden geen minderjarigen toegelaten, in hoogste uitzondering vanaf 16jaar mits ouderlijke toestemming.


btw...die wapens zijn wel gekend bij de politie want ik ken wel een hoop "blauwe" die het spelen, en voor zover ik weet trainen bepaalde diensten ermee ook.

Voor meer info omtrend airsoft kan je best ook de forums afschuimen http://forum.airsoftbrugge.be/indexori.php ("vlaams") en http://www.airsoft-games.com/forum/ (90% nederlands forum...zoals in "ollands"). Van dat eerste forum ben ikzelf admin...dus bij inlogproblemen (lees goed wat er in de inschrijfregels staat aub :roll: ) mag je me gerust contacteren.

Ik heb zelf ook nog een website maar die ga ik effe achterwege houden...ge gaat anders denken dat ik "ne freak" ben :oops: ....en dat ben ik verre van. :P


[EDIT]'k zou wel graag hebben dat als ge toch gaat "googlen" je geen foto's van me op dit forum post in de zijn van "kijk wie ik gevonden heb in z'n weekendkostuumke" Sommige van de foto's zin niet verenigbaar met een politieforum. Het materiaal/gear dat ik heb is op uitzondering van de airsoftwapens zelf allemaal echt en mensen zouden denken dat ik van 1 of andere politiedienst ben... en dan ben ik zeker niet!
Laatst gewijzigd door 2 op Black Dog, in totaal 28 keer gewijzigd.
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

dank u voor de tips en antwoorden maar het is voor wij hebben een fruitbedrijf met veel open plaatsen en daar zou ik dan willen schieten maar weet u misschien een belgische site van airsoftwapens die korbij limburg liggen
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: legaal of illegaal

Bericht door Black Dog »

bennnekke schreefCOLONdank u voor de tips en antwoorden maar het is voor wij hebben een fruitbedrijf met veel open plaatsen en daar zou ik dan willen schieten maar weet u misschien een belgische site van airsoftwapens die korbij limburg liggen
You got PM :wink:



En om nog iets toe te voegen: Belgische handelaren mogen niet werken met postorders. Ze mogen dus niks opsturen. Noem het typisch belgisch want particulieren mogen zelf wel airsoftwapens kopen via internet van buitenlandse handelaren. Go figure :roll:
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

maar c02 bb guns zijn die legaal ? want zo een zou ik willen hebben
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: legaal of illegaal

Bericht door Black Dog »

Co2 bb guns zijn legaal zolang ze onder de kinetische kracht van 7.5 joule zitten.

Om mee te spelen zijn ze bij onze organisatoren verboden. Je moet rekenen dat de max. fps (feet per second) met een 0.20gr bb bij ons op 360 fps staat voor handguns, rifles en assault wapens en dat single bolt snipers tot 500fps mogen. Die limieten hebben we ingeburgerd om veiligheidsredenen. Om maar een ID te geven... 360 fps is meer dan 650km/uur. Zelf al weegt dat bolletje slechts 0.20gr. ... zoets komt aan, zeker @ close range or even point blank. (been there). Je moet weten dat een CO2 gun tot zelfs +700fps kan halen. Ik kan je zelfs niet garanderen dat een veiligheidsril op korte afstand je ogen zal beschermen. Ik raad je aan om nooit voor de lol met een CO2 naar iemand te schieten. Ik raad je zelf eerst aan om eens zelf in je eigen bil te schieten...zodat je een ID hebt hoe het eventueel zou voelen moest je zo 1 in het gezicht krijgen. :twisted:

:mrgreen:


btw...leuke anectode. Toen iemand die "in den tijd" nog bij POSA zat en instond voor de aankoop en testen van materialen voor de eenheden en bij ons eens "incognito" kwam knallen, vroeg ik hem waarom ze bij hen nog niet zijn overgestapt naar ballistisch moduleerbare modellen zoals Eagle Ciras vesten ed... Nu 2 jaar later heeft CGSU eindelijk de overstap gedaan. Grappige is dat die nu met excact dezelfde modellen van vesten rondlopen zoals ik en nog vele andere airsofters :mrgreen: Dat vinden "wij" allerminst grappig. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door 2 op Black Dog, in totaal 28 keer gewijzigd.
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

Black Dog schreefCOLONCo2 bb guns zijn legaal zolang ze onder de kinetische kracht van 7.5 joule zitten.

Om mee te spelen zijn ze bij onze organisatoren verboden. Je moet rekenen dat de max. fps (feet per second) met een 0.20gr bb bij ons op 360 fps staat voor handguns, rifles en assault wapens en dat single bolt snipers tot 500fps mogen. Die limieten hebben we ingeburgerd om veiligheidsredenen. Om maar een ID te geven... 360 fps is meer dan 650km/uur. Zelf al weegt dat bolletje slechts 0.20gr. ... zoets komt aan, zeker @ close range or even point blank. (been there). Je moet weten dat een CO2 gun tot zelfs +700fps kan halen. Ik kan je zelfs niet garanderen dat een veiligheidsril op korte afstand je ogen zal beschermen. Ik raad je aan om nooit voor de lol met een CO2 naar iemand te schieten. Ik raad je zelf eerst aan om eens zelf in je eigen bil te schieten...zodat je een ID hebt hoe het eventueel zou voelen moest je zo 1 in het gezicht krijgen. :twisted:

:mrgreen:
maar ik ga toch van behoorlijke afstanden schieten maar weet je winkels in belgie waar ze deze wapens verkopen
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: legaal of illegaal

Bericht door Black Dog »

CO2's ga je niet direct in een lokale airsoftwinkel vinden. Je zal eerder naar echte wapenhandelaren moeten stappen die het eventueel in hun gamma liggen hebben.
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

Black Dog schreefCOLONCO2's ga je niet direct in een lokale airsoftwinkel vinden. Je zal eerder naar echte wapenhandelaren moeten stappen die het eventueel in hun gamma liggen hebben.
en weet je er zo een zijn
bennnekke
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 20:28

Re: legaal of illegaal

Bericht door bennnekke »

bennnekke schreefCOLON
Black Dog schreefCOLONCO2's ga je niet direct in een lokale airsoftwinkel vinden. Je zal eerder naar echte wapenhandelaren moeten stappen die het eventueel in hun gamma liggen hebben.
en weet je er zo een zijn
?
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: legaal of illegaal

Bericht door Black Dog »

Nee.

En nog zo van die vragen stel je best via PM want het ik zie het nut niet in van zulke vragen "in the open" te stellen gezien ze niks bijdragen over het wettelijke kader van het onderwerp.
BUTTON_POST_REPLY