Terry Cooper Model

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Malisja
Politie
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2009, 11:41

Terry Cooper Model

Bericht door Malisja »

Kan er mij iemand het Terry Cooper Model uitleggen aub? (de verschillende stappen en eventueel adhv een voorbeeld)

Ik heb vernomen dat dit een vraag was bij het mobiliteitsgesprek in de zone waar ik aan de slag wil (en volgende week zelf op gesprek moet). Blijkbaar is dit ook een felbegeerd model op de politiescholen en op OPAC was dit zelfs een examenvraag. Ik ben zelf nog maar een jaar afgestudeerd en heb er nog nooit van gehoord. Dus ofwel heb ik totaal niet opgelet ofwel is het iets nieuws (ik denk dat laatste :p).

Zou vriendelijk zijn moest iemand me dit kunnen uitleggen :lol:

Ik weet dat het met dilemmatraining te maken heeft en de deontoligische code..
Dries
__________________________
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2009, 02:10

Re: Terry Cooper Model

Bericht door Dries »

Model?
Is dat niet gewoon een ethicus waar VRHFSTDT nogal mee dweepte?
Gebruikers-avatar
BlueDragon
Politie
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2004, 01:09

Re: Terry Cooper Model

Bericht door BlueDragon »

Ik heb je een diavoorstelling gestuurd met PM.

Het gaat er eigenlijk om dat men als ambtenaar soms met situaties wordt geconfronteerd waarvoor de bestaande deontologie niet direct een antwoord op geeft, en dat men een antwoord moet vinden rekening houdend met de ethiek, etc. Concreet voorbeeld: iemand die jij serieus geholpen hebt bedankt je met een geschenk van 50 euro. Je hebt een goede band met die persoon en je weet dat het niet aanvaarden van het geschenk, beledigend zal overkomen naar die persoon toe en dat hij zal denken dat jij veronderstelt dat hij je wou omkopen. Wat doe je dan? Hoe ga je om met zulke situaties.

Volgens het Terry Cooper Model doorloop je enkele stappen om tot een ethisch verantwoorde oplossing te komen.

Greetz
Are you prepared to be the best ?
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Terry Cooper Model

Bericht door Lone Ranger »

man, man, man ... waar zijn ze daar IGN mee bezig op de scholen ??
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
BigV
Aspirant
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:40

Re: Terry Cooper Model

Bericht door BigV »

Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. En heb daar precies ook geen behoefte aan :lol:
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Terry Cooper Model

Bericht door sledge »

ik wel, stuur mij ook eens door aub
Afbeelding
Gebruikers-avatar
BlueDragon
Politie
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2004, 01:09

Re: Terry Cooper Model

Bericht door BlueDragon »

@BigV: het wordt niet zozeer als een apart vak gegeven maar zit verweven in de opleiding. Het wordt meer gebruikt dan je zelf zou denken. Zal het in een aparte topic uitleggen op welke wijze.

@Sledge: ik stuur het je ook door. Is iets dat ik zelf via wat zoekwerk had gevonden op internet en redelijk goed uitgelegd.

Greetz
Are you prepared to be the best ?
BigV
Aspirant
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:40

Re: Terry Cooper Model

Bericht door BigV »

@ BlueDragon. Stuur het dan toch ook maar eens naar mij
Gebruikers-avatar
Malisja
Politie
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2009, 11:41

Re: Terry Cooper Model

Bericht door Malisja »

Bedankt voor de info!
Printer is aan het werk :mrgreen:
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Terry Cooper Model

Bericht door Lone Ranger »

Ik vraag mij af waar tegenwoordig het gezond verstand gebleven is ?
Tegenwoordig moet je precies, om een beslissing te nemen, allerhande modellekes en regeltjes gaan overlopen ... Was dat dan 15 jaar geleden zo'n probleem ? :roll:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Dries
__________________________
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2009, 02:10

Re: Terry Cooper Model

Bericht door Dries »

Lone Ranger schreefCOLONIk vraag mij af waar tegenwoordig het gezond verstand gebleven is ?
Tegenwoordig moet je precies, om een beslissing te nemen, allerhande modellekes en regeltjes gaan overlopen ... Was dat dan 15 jaar geleden zo'n probleem ? :roll:
Macht van de politiek vergroot op die manier...
Zoals alle beslissingen omtrent de politie de laatste decenia.
PsychoFox
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2018, 09:53

Re: Terry Cooper Model

Bericht door PsychoFox »

Het is misschien al lang geleden maar zou iemand mij dit voorbeeld nog eens kunnen doorsturen?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Terry Cooper Model

Bericht door vdv »

Ondanks 25 jaar dienst, ondertussen Hinp en diensthoofd geworden, heb ik hier nog nooit van gehoord én ervaar ik dat niet als een gemis.
Deontologie is vooral gezond verstand gebruiken.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
PsychoFox
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2018, 09:53

Re: Terry Cooper Model

Bericht door PsychoFox »

Tenzij je natuurlijk een taak omtrent het Terry Cooper model moet afwerken en niet helemaal begrijpt hoe je dit moet doen ;)
BUTTON_POST_REPLY