Dat zijn nou politiemensen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Eric »

Bart V schreefCOLON
Eric schreefCOLONVdv, en wat verwacht dispatcher dan dat jullie daar gaan doen? Zeker als er al hulpdiensten voor de deur staan.
Om nog maar te zwijgen van het standaardzinnetje 'de brandweer heeft daar een deur opengebroken om binnen te raken, rijden jullie eens voor de vaststellingen van die schade?'... En ja, dat is op uitdrukkelijke vraag van de brandweer dat we dan mogen opdraven. Het paraplusysteem weet je wel? Om een voorbeeld te schetsen, oude dame valt en breekt heup, na een nachtje op een koude vloer horen de buren hulpgeroep. Medische diensten en brandweer gaan ter plaatse, een kwartier later worden wij gestuurd, voor bovenstaande vaststellingen. Terwijl de hele molen nog bezig is staan wij daar inderdaad te 'lummelen' zoals u het omschrijft, soms stellen we ons zelf de vraag wat onze meerwaarde is bij dergelijke interventies. Maar eens het medisch gedeelte afgerond is en de brandweer vertrokken is, komt het vervolg van de zaak toch weer bij de politie terecht... Want ik en mijn collega staan daar dan in een appartement met ingeslagen ruit. Uiteindelijk hebben we daar (bij gebrek aan familie van het slachtoffer) zelf nog het raam afgeplakt met tape en plastic, dit om schade door regen te voorkomen. Sleutel in bewaring op het politiekantoor voor verderzetting door een sociale dienst enz... Onze taak? Ik denk dat er andere zaken prioriteit verdienen maar op zo'n moment is het slachtoffer ons dankbaar dat er zich toch iemand bekommerde om haar woning/inboedel, want geen van de twee andere diensten die ter plaatse waren trekt er zich iets van aan.
Dat is juist, Bart maar dan gaat het om een brandweertechnische oproep en daarvoor wordt de politie altijd verwittigd omdat men er (terecht) van uitgaat dat de openbare veiligheid in gevaar is. Soms is die dat ook door de loutere aanwezigheid van die mannen. In de provincie Antwerpen stuurt men zelfs gewoon enkel de politie voor het openen van een deur. PZ Antwerpen heeft daarvoor zelfs een technische eenheid. Het verschilt overal wat.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door SHERIFF »

er is maar 1 perfecte mens op de hele wereld en dat is Eric. Het is een tijdje stil geweest, maar hij is terug !
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Eric »

SHERIFF schreefCOLONer is maar 1 perfecte mens op de hele wereld en dat is Eric.
Duidelijk iemand met kennis van profiling!
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLON Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Zo zou je lukraak elke privé-woning kunnen binnen stappen "om zeker te zijn dat er daar niets politioneels gebeurt dat jullie aanbelangt". En anders trekken we de deur wel terug achter ons dicht. Men vergeet hierbij echter dat de meeste slachtoffers en hun directe omgeving helemaal niet gediend zijn met die plotse inbreuk op hun privé-leven, op een ogenblik wanneer het met hen bijzonder slecht gaat. De sociale omwalling wordt doorbroken, ze moeten al noodgedwongen vreemden van de medische diensten binnen laten en dan komen daar nog eens politiemensen aanzetten die medisch niet het verschil gaan maken (tenzij ze opeens wél als eerste ter plaatse zouden zijn). Dat is heus niet fijn. En waarom zou het ook moeten? Het overgrote deel van de medische interventies is puur medisch en zoniet, kan er nog altijd worden gebeld naar de politie. Trouwens, als de arts niet wil meewerken, ga je toch niet veel kunnen in gang steken.
Eric, het lijkt eigenlijk niets uit te maken hoezeer we hier uitleggen wat we om welke redenen doen; jij blijft blijkbaar altijd negatief over de politie denken. Nu ja, elk zijn mening zeker.

Kwestie dat andere mensen mijn reactie niet verkeerd zouden interpreteren...
Ik zei niet dat we sowieso gaan naar elke medische interventie in elke woning (een woning is per definitie privé; overbodig dat zo te benadrukken) 'om toch maar eens te kijken of er niets te doen is voor ons als politiemensen'. Alsof we ons daarmee (willen) bezighouden zeg. Eric, je wil het precies doen lijken alsof we er een verdorven plezier in scheppen om andere hulpverleners lastig te vallen en slachtoffers nog meer miserie te bezorgen. :roll: Ons commissariaat is vlakbij een brandweerkazerne; nog nooit meegemaakt dat we de brandweerwagens en ambulance die uitrukken zelf rap narijden om ergens de nutteloze ramptoerist te spelen. Dat de aanwezigheid van hulp- en veiligheidsdiensten misschien wat indrukwekkend is kan ik in sommige gevallen goed begrijpen. We zijn er ons ook van bewust. Maar 't is wel omdat er redenen zijn voor die aanwezigheid. Je zou zo haast de brandweer 'machtsvertoon' kunnen verwijten als ze met veel mensen en gerief ter plaatse komen voor een (potentiële) brand.

Zoals collega's het eerder al uitgelegd hebben: dikwijls komen oproepen op onduidelijke wijze binnen en/of is er een reële kans dat er zelfs bij 'duidelijke' oproepen meer aan de hand is. Dan wordt beslist (meestal door dispatchers van de brandweer en/of politie) dat wij best ook eens poolshoogte nemen. Misschien dat het uitzonderlijk voorvalt dat we de brandweer- of medische diensten ergens aan het werk zien tijdens onze patrouille en eventueel besluiten om te kijken of we kunnen helpen/nodig zijn.
Soms blijkt het een (groot) geluk dat we meteen ter plaatse gegaan zijn, soms blijkt het uiteindelijk overbodig te zijn geweest en dan is dat maar zo. We hebben dan tenminste onze menselijke/professionele plicht gedaan. We doen dat niet gratuit, maar met goeie redenen: mensen helpen (soms dus zelfs niet het slachtoffer, maar de andere hulpverleners) en ons werk doen. Mogelijks is het ergens al voorgevallen dat we echt overbodig ter plaatse waren. Jammer, maar kan gebeuren (ik zei alleszins niet dat wij perfect zijn).

Ook ikzelf heb trouwens al meegemaakt dat we opgeroepen werden voor wat een puur medische interventie bleek te zijn: oude dame die na een val lange tijd thuis op de vloer lag. En toch werd van ons verwacht om nog tot op het einde ter plaatse te blijven, nadat mevrouw al vertrokken was met de ambulance. Dit omdat de deur geopend/geforceerd was geweest en wij ervoor moesten zorgen dat het huis veilig afgesloten achtergelaten werd en mevrouw later terug binnen kon met de sleutels. Ziedaar: een puur medische interventie en toch zijn we er blijkbaar nodig. Wat hier al 'gelummel' genoemd werd blijkt dus een vorm van dienstverlening te zijn. Of de politie hier echt voor nodig is kan men zich misschien eens afvragen... Maar hoe dan ook hebben we dat (graag) gedaan. :wink: Zo zijn er nog voorbeelden.

Gelet op het voorgaande en alle uitleg van andere collega's, is het onderstaande volgens mij onterecht en een overbodige herhaling van wat je eerder zei.
Eric schreefCOLON en dan komen daar nog eens politiemensen aanzetten die medisch niet het verschil gaan maken (tenzij ze opeens wél als eerste ter plaatse zouden zijn). Dat is heus niet fijn. En waarom zou het ook moeten? Het overgrote deel van de medische interventies is puur medisch en zoniet, kan er nog altijd worden gebeld naar de politie. Trouwens, als de arts niet wil meewerken, ga je toch niet veel kunnen in gang steken.

'k Heb ook de indruk dat het hier meer gaat om een persoonlijke afkeer van Eric tegenover de politie, dan om echte problemen. Hoe dan ook, moesten we als leden van hulp- en veiligheidsdiensten ons elk altijd zo strikt beperken tot wat ondubbelzinnig onze eigen taak is, dan zouden we allen meer miserie ondervinden in onze job en zouden er vooral meer burgers letterlijk of figuurlijk in de kou blijven staan.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door GDR »

Zoals ik al heb gezegd, in onze eenheid (en in feite het hele arro) worden wij zéér dikwijls meegestuurd met de medische hulpverlening, ook al lijkt de "call" op zich puur een medische zaak.
Dit wordt door de ambulanciers, MUG-artsen , brandweerlieden.. enkel geapprecieerd.

Het lijkt er dan ook op dat "Eric" zijn persoonlijke frustratie hier aan het uiten is.
Voornoemd persoon is goed in bakken kritiek uiten op de politie. Ondanks zijn betweterigheid heeft hij er geen van benul wat politiewerk inhoudt.

En Eric, wij mogen op basis van hulpgeroep de woning betreden. Of je dat nu leuk vindt of niet...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door VRS »

Er zijn trouwens ook een aantal gevallen die gelijkgesteld worden met 'hulpgeroep'... Voor de discussie hier ontstaat over het feit dat we enkel maar binnen zouden mogen als iemand letterlijk "help" staat te roepen. De term mag dus enigszins breder geïnterpreteerd worden (in het belang van de mensen hun veiligheid en gezondheid).
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Eric »

VRS schreefCOLONIk zei niet dat we sowieso gaan naar elke medische interventie in elke woning (een woning is per definitie privé; overbodig dat zo te benadrukken) 'om toch maar eens te kijken of er niets te doen is voor ons als politiemensen'. Alsof we ons daarmee (willen) bezighouden zeg. Eric, je wil het precies doen lijken alsof we er een verdorven plezier in scheppen om andere hulpverleners lastig te vallen en slachtoffers nog meer miserie te bezorgen. :roll:
In praktijk zal het daar wel op neerkomen. Wat ga jij doen als politieman wanneer je in een woning staat en je ziet daar 10 wietplanten staan? Of XTC op de salontafel liggen?
VRS schreefCOLONJe zou zo haast de brandweer 'machtsvertoon' kunnen verwijten als ze met veel mensen en gerief ter plaatse komen voor een (potentiële) brand.
Dat is vaak zo, ja.
VRS schreefCOLONZoals collega's het eerder al uitgelegd hebben: dikwijls komen oproepen op onduidelijke wijze binnen en/of is er een reële kans dat er zelfs bij 'duidelijke' oproepen meer aan de hand is. Dan wordt beslist (meestal door dispatchers van de brandweer en/of politie) dat wij best ook eens poolshoogte nemen.
Het is eerder zo dat wanneer een duidelijke medische oproep bij de 'neutrale' calltaker van de 101 binnen komt, er nog altijd een fiche voor discipline 3 wordt aangemaakt en er op wordt gedispatched. Dààr zit een groot probleem en dat heeft niets te maken met onduidelijke oproepen of de brandweer die vraagt poolshoogte te nemen.
VRS schreefCOLON'k Heb ook de indruk dat het hier meer gaat om een persoonlijke afkeer van Eric tegenover de politie, dan om echte problemen. Hoe dan ook, moesten we als leden van hulp- en veiligheidsdiensten ons elk altijd zo strikt beperken tot wat ondubbelzinnig onze eigen taak is, dan zouden we allen meer miserie ondervinden in onze job en zouden er vooral meer burgers letterlijk of figuurlijk in de kou blijven staan.
Als je niet 100% de politionele kaart trekt, heb je een 'afkeer'. Dat is deel van het slachtoffercomplex bij veel politiemensen.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Eric »

GDR schreefCOLONZoals ik al heb gezegd, in onze eenheid (en in feite het hele arro) worden wij zéér dikwijls meegestuurd met de medische hulpverlening, ook al lijkt de "call" op zich puur een medische zaak.
Wat is "zéér dikwijls"? Kan je daar bij benadering een percentage van alle medische oproepen op plakken? En in hoeveel gevallen heeft jullie aanwezigheid een verschil gemaakt omdat er sprake was van een gevaarlijke situatie?
GDR schreefCOLONEn Eric, wij mogen op basis van hulpgeroep de woning betreden. Of je dat nu leuk vindt of niet...
Ja en wat is de relevantie daarvan in deze discussie?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door VRS »

Van mijn part moet je alleszins niet 100% de kaart van de politie trekken, Eric. Da's wat jij ervan maakt. Ik spreek van "afkeer" omdat je ondanks alle uitleg en verantwoording hier met dezelfde kritiek in herhaling blijft vallen alsof je die uitleg negeert, alsook er duidelijk van uit blijft gaan dat het meeste dat we doen met (negatieve) bijbedoelingen is. Op dit forum doe je anders ook niet veel anders dan op allerlei manieren kritiek spuien. Aangezien je blijkbaar altijd, ongeacht de andere argumenten, overtuigd blijft van je eigen gelijk en je zo goed als niets positiefs weet te zeggen vind ik het terecht om te spreken van een "afkeer".

Als je niet 100% de kaart van Eric trekt heb je een 'slachtoffercomplex'...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Robby »

Euh, ja ... hetgeen je hier boven schrijft ivm een openstaande deur mag wettelijk ...
'k Vraag mij wel af waar je het haalt dat politiemensen zomaar binnen komen stappen als ze ergens een ambulance zien staan.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Lex
__________________________
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2016, 21:27

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Lex »

Eric schreefCOLONHet gaat er mij om dat dergelijke, lyrische pro-politiepamfletten vaak overdreven zijn, net zoals die dwaze anti-politiepraat dat is (waartoe ik mijzelf trouwens niet reken). Ik weet goed genoeg dat politiefunctionaris zijn een niet te onderschatten job is én dat een goede verdienste zeker terecht is maar kunnen we de tranen uit uitroering achterwege laten? En dat ook niet anders verwachten van de burger? Ik ken trouwens geen enkele andere beroepsgroep die zich steevast zo onbegrepen voelt als de politie. En dat lijkt mij op het einde van de rekening onterecht en volgens mij ook met graagte zelf aangepraat.
Hier wou ik toch even op reageren..

http://www.youtube.com/watch?v=Vu1vrb-cvwU
I got my brain on hype
Tonight`ll be your night
I got this long-assed knife,
and your neck looks just right
My adrenaline`s pumpin`
I got my stereo bumpin`
I`m `bout to kill me somethin`
A pig stopped me for nuthin
I know your family's grievin'
FUCK 'EM
But tonight we get even
En dat is heus niet het enige nummer dat ik, zeker als liefhebber van alternatieve muziek, zo kan bedenken.

Het feit dat die nummers best wijdverspreid zijn, en in sommige gevallen behoorlijk populair, spreekt naar mijn mening boekdelen. Ik denk diep na, maar vind over andere beroepen niks. Niets à la "Fuck het verpleegteam", "Death to Firefighters" of "Burn the Gardener". Dat de politie zich vaak onbegrepen voelt door een zéér groot deel van de bevolking, is denk ik allesbehalve "met graagte zelf aangepraat."
Start opleiding: 01/12/2016 te Campus Vesta
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Jens »

Waarschijnlijk draag ik met deze informatie water naar de zee, maar ik wil toch nog kort reageren.
In praktijk zal het daar wel op neerkomen. Wat ga jij doen als politieman wanneer je in een woning staat en je ziet daar 10 wietplanten staan? Of XTC op de salontafel liggen?
De praktijk is dat ik nog niet heb geweten dat mensen er een probleem van maken dat wij ook aanwezig zijn bij een interventie van brandweer en/of ambulance. Meestal wordt het in dank afgenomen dat ook wij ons licht opsteken.
En wanneer we ergens ter plaatse komen en we treffen de substanties aan die jij aanhaalt, dan zal ik - en mijns inzien iedere politieambtenaar - mijn vaststellingen verrichten in overeenstemming met de vigerende richtlijnen en wetgeving. Dat is trouwens waar we voor opgeleid zijn, niet?
VRS
Je zou zo haast de brandweer 'machtsvertoon' kunnen verwijten als ze met veel mensen en gerief ter plaatse komen voor een (potentiële) brand.
Eric: Dat is vaak zo, ja.
Zeer vreemde gedachtegang. Maar goed, gedachten en meningen zijn nog steeds vrij in dit land. Op de commerciële zender VTM loopt een reeks over de Gentse brandweer. Misschien hebt u al eens een aflevering gezien, misschien ook niet (in welk geval ik u graag doorverwijs naar de website van VTM). Daarin zie je wat de taken zijn van de brandweer. Weet dat eens woningbrand opgemerkt wordt, de brandweer meestal binnen de 10 minuten ter plaatse is. Als je weet dat een verspreiding van een brand in een gemiddelde huiskamer ongeveer 6 à 7 minuten duurt (zie bv https://www.youtube.com/watch?v=4RL2eQXAUIM), dan lijkt het mij logisch dat er voldoende personeel wordt ingezet om de bluswerkzaamheden te starten en eventueel nog binnen te dringen in het pand met het oog op het uitvoeren van een zoeking in het gebouw naar mogelijke slachtoffers. Dit kun je niet doen met 5 of 6 man aan personeel (aantal mensen in een gemiddelde autopomp). Elke brandweerman die ter plaatse komt heeft een taak. De bevelvoerder geeft leiding, de chauffeur legt de lijn van de hydrant naar zijn voertuig en bedient daarna de pomp, de 4 anderen leggen de aanvalslijnen, ...
De brandweermannen hebben heus niet de intentie om als 1 grote macht op te treden. Dat is echt het allerlaatste waar zij aan denken wanneer ze uitrukken, geloof me.
Inspecteur van politie
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Dat zijn nou politiemensen

Bericht door Kevin_Fox »

Toch wel bijzonder hoe de politie soms felle, agressieve situaties in seconden onder controle kan krijgen!:
https://www.youtube.com/watch?v=F9ViCu8GrE0

Het is natuurlijk maar een fragment uiteraard :)
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
BUTTON_POST_REPLY