Functieuitrusting HO politietroepen één grote chaos

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Functieuitrusting HO politietroepen één grote chaos

Bericht door VRS »

Uitrusting politietroepen één grote chaos

23-10-15, 05.47u - Bron: Belga


Als Belgische politietroepen de orde moeten handhaven bij betogingen of andere conflicten is hun uitrusting problematisch. Het is een chaos van uiteenlopende kledingstukken, schilden, wapenstokken en maskers, waardoor de bescherming tekortschiet. Dat blijkt uit een rapport van het Comité P, dat werd ingekeken door De Tijd.

In het rapport besluit het Comité P dat de ordehandhavingskledij over heel het land een zootje is. "Zelfs bepaalde grote politiekorpsen die geregeld risicovolle gebeurtenissen moeten beheren, hebben onvoldoende beschermingsstukken van elk type om het politiepersoneel mee uit te rusten", is de conclusie. Het is vaak pas wanneer de troepen al op het strijdtoneel staan, dat ze de tekortkomingen merken.

De concrete wantoestanden die het comité vaststelde tijdens zijn onderzoek, spreken boekdelen. Gasmaskers en antitraangasbrillen zijn amper beschikbaar. En als er al maskers zijn, dan zijn het er van verschillende types, wat dan weer problematisch is als agenten hun maskers moeten uitwisselen.

Sommige politiezones weigeren ook ronduit om hun personeel uit te rusten met schilden, stelt het Comité P nog vast. Anderzijds hebben nogal wat korpsen dan weer te veel lange wapenstokken aangekocht, waardoor ze geen korte, onbuigzame wapenstokken hebben, hoewel ook die nodig zijn. Om nog te zwijgen over de wirwar van gewone kledingstukken, die het Comité P evenzeer heeft vastgesteld.

"De politiezones kopen eigenlijk een beetje wat ze willen of wat budgettair haalbaar is", luidt het.
BRON: http://www.demorgen.be/binnenland/uitru ... -b1ab8b21/

De Tijd zelf zegt ook:
Hoe minder vaak een politiezone te maken krijgt met problemen van openbare orde, hoe lakser ze omspringt met de uitrusting van haar troepen. [...] De korpsen mogen autonoom aankopen doen. Dat was een politieke keuze. Ze kunnen wel bestellen bij firma’s die de federale politie heeft goedgekeurd, maar die centrale bestellingen slepen vaak te lang aan. Daarom kopen ze maar bij een eigen leverancier. Controles zijn er amper. ‘In feite gaat niemand na of de aangekochte kledij wel voldoet aan de normen.’ De Kamerleden die het rapport deze week achter gesloten deuren besproken hebben, willen dat de chaos stopt.
BRON: http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... ht=politie

En ook over het dragen van de wapengordel/wapens bovenop de HO-kledij is een pijnpunt (advies is om het eronder te dragen zegt De Tijd)...
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Functieuitrusting HO politietroepen één grote chaos

Bericht door Jens »

Nu is de vraag: wat gaat men eraan doen om alles (zowel HO als gewone kledij) terug uniform te maken?

De wapengordel onder de HO-vest? Dan draag ik geen gordel meer. Kan het nog oncomfortabeler? En wat is de meerwaarde van de gordel als alle middelen zijn verstopt onder een jas?
Inspecteur van politie
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Functieuitrusting HO politietroepen één grote chaos

Bericht door L0k1- »

Aan de andere kant snap ik wel het probleem van een wapengordel bovenop de kledij. Als je kijkt naar de massa betoging van de vakbonden in 2014 en je ziet hoe het uit de hand liep voor de collega's aan de frontlinie, dan ben ik blij dat hun wapen toen niet erboven zat.... Zeker als je geen handen vrij hebt met uw schild en wapenstok reeds in uw handen.

Ik zelf heb gewoon een gordel met een burgerholster en houder van mijn wapenstok openbare orde. gaat perfect onder mijn HO vest en bereikbaar op elk moment, maar tegelijkertijd afgeschermd van ongewensten.
BUTTON_POST_REPLY