Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Amedee »

KU LEUVEN ONDERZOCHT VOORBEREIDING JONGE POLITIEMENSEN
Politieschool levert geen integere inspecteurs af
24 SEPTEMBER 2014 | Nikolas Vanhecke
Politierekruten leren nauwelijks hoe ze best reageren wanneer ze voor een moreel dilemma staan. Onder meer daardoor zijn sommigen bereid wangedrag van collega’s te verzwijgen, leert een doctoraat van de KU Leuven.
Zeker als het over het gebruik van geweld gaat, staan politiemensen vaak voor een moreel dilemma.

Elk jaar studeren meer dan duizend jonge inspecteurs af aan de provinciale politiescholen. Ondanks die opleiding van een jaar zijn ze onvoldoende voorbereid op morele dilemma’s waar ze in het veld mee worden geconfronteerd. De afweging maken tussen de bescherming van een collega die buiten de lijntjes kleurt en integer te werk gaan, kan daardoor uitdraaien op de eerste optie.

Een voorbeeld: twee politiemannen zijn samen op patrouille met hun combi. Omdat een auto voor hen vreemde bewegingen maakt, houden ze die tegen en laten ze de twee inzittenden uitstappen. Als de bestuurder de koffer opendoet, zien ze dat er wapens in liggen. Maar dan zetten de twee verdachten het op een lopen. Een van de twee kunnen ze vatten. Voor ze met hem naar het politiekantoor rijden, geeft een politieman hem schoppen in de maag en vraagt hij de naam van de verdachte die is gaan lopen. Uiteindelijk biecht de kompaan die naam op, waardoor ze alletwee kunnen worden ingerekend.

‘In theorie moet de politieman die getuige was van het geweld dat melden. Maar omdat het om een collega gaat, is dat niet evident, en komt de inspecteur voor een moreel dilemma te staan’, zegt Annelies De Schrijver, die als criminologe aan de KU Leuven onderzocht hoe integriteit bij jonge politie-inspecteurs zich ontwikkelt. Daarvoor ondervroeg ze ruim vierhonderd rekruten (verspreid over zes scholen) op verschillende momenten tijdens hun opleiding en stage. Een aantal onder hen werd ook apart geïnterviewd.

Mensenrechten

Uit haar doctoraat blijkt dat tijdens de opleiding tot inspecteur de aandacht voor integriteit beperkt is. Elke school heeft het vak deontologie, maar daarmee houdt het vaak op. Het maakt slechts een zeer klein deel uit van het opleidingsjaar: tussen de acht en de veertien uren in totaal. De invulling van het vak verschilt ook zeer sterk. Er zijn docenten die weinig meer overbrengen dan een theoretische opsomming van de tientallen punten uit de deontologische code van de politie, zoals respect hebben voor de mensenrechten of geen ongepast geweld gebruiken.

‘Tijdens de opleiding neemt de kennis van de regels over integriteit uiteraard toe’, zegt De Schrijver. ‘Maar de vaardigheden die gepaard gaan met reageren op morele dilemma’s veranderen nauwelijks nog bij de rekruten. Dat komt doordat er tijdens de opleiding weinig aandacht voor is. Er was bij de zes onderzochte scholen slechts één die een praktisch gerichte training rond dilemma’s had. Zelfs die sprong er niet bovenuit.’

Alcohol- of drugsgebruik

Onder meer door die gebrekkige voorbereiding is een aantal jonge politie-inspecteurs bereid om fout gedrag van collega’s te verzwijgen, bijvoorbeeld over alcohol- of drugsgebruik.

‘Er spelen daarnaast wel nog andere factoren een rol’, zegt De Schrijver. ‘Tijdens de opleiding krijgen de aspirant-politiemensen met van alles te maken. De boodschap die ze in de lessen deontologie hebben gekregen, maakt daar slechts een klein deel van uit.’

‘Politiemensen zijn vaak per twee op pad, hebben de ruimte om zelf beslissingen te nemen en werken soms op privéplaatsen. Ze zijn voor hun morele beslissingen sterk van zichzelf afhankelijk. Daarom moet de opleiding deontologie beter.’
Bron: De Standaard, 24/09/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20140923_01284438


Iemand die bepaalde positieve of negatieve ervaringen wil delen (i.v.m. opleiding)?
Inspecteur van Politie
Berre
Politie
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012, 18:30

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Berre »

Dat van die 8 tot 14 uren klopt niet... wij hadden vééééééél meer uren deontologie...

En als zo'n eenvoudig te controleren zaken in een artikel al niet juist zijn, dan heeft dat artikel voor de rest voor mij ook geen waarde meer.
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Barry »

Op campus vesta lijkt die 8 tot 14 uur wel te kloppen hoor, erg veel tijd besteden ze er niet aan.
INP
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Eric »

Berre schreefCOLONDat van die 8 tot 14 uren klopt niet... wij hadden vééééééél meer uren deontologie...
In welk jaar was dat en in welke school?
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Kevin_Fox »

Kunnen we alsjeblieft HLN media vermijden? Nogal sensatie gericht vind 'k... De kop alleen al zeg ... :roll:
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Amedee »

Kevin_Fox schreefCOLONKunnen we alsjeblieft HLN media vermijden? Nogal sensatie gericht vind 'k... De kop alleen al zeg ... :roll:
Goed, niet ieder doctoraat is even goed, maar het 'HLN-media' noemen op basis van de titel is wel heel kort door de bocht. Overigens komt dit artikel van De Standaard en stond het ook op Deredactie vermeld (denk ik). Krantenkoppen zijn trouwens meestal 'eye catchers', zeker als het over negatieve zaken gaat bij de politie. Jammer genoeg natuurlijk: positief nieuws wordt meestal overgeslagen. :roll:

Overigens kan ik er inkomen dat er (te) weinig aandacht wordt besteed aan deontologie in de praktijk, de reactie(s) hierboven tonen al aan dat er een verschil is per school.
Inspecteur van Politie
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door VRS »

Een krantenartikel over de politie is nog iets heel anders dan een krantenartikel over een doctoraat die over de politie handelt. Een doctoraat is niet zomaar een opstelletje dat met de natte vinger wordt opgemaakt, dus ik heb persoonlijk alvast al redelijk wat vertrouwen in de betrouwbaarheid van de inhoud.

Wat ik hier lees verbaast me eigenlijk niet. Zoals in het artikel staat: er wordt zoveel geleerd aan aspiranten in slecht een jaar tijd (al zijn de politieopleiding in diverse landen ook wel korter) dat je niet altijd overal even diep op in kan gaan. Wel spijtig en lichtjes verbazend dat men soms niet meer blijkt te doen dan wat artikelen opsommen in plaats van aan echte dilemmatraining te doen.
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Kevin_Fox »

.
Laatst gewijzigd door 1 op Kevin_Fox, in totaal 28 keer gewijzigd.
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
HES
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2014, 22:11

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door HES »

Kevin_Fox schreefCOLON

Ik weet niet of jij weet wie de gemiddelde HLN lezer is maar 't zijn niet de intellectuelen, neen het is de massa.
En die kun je dus letterlijk ALLES wijsmaken, dat is ondertussen bewezen.
Off Topic:

Euhm... is dat diezelfde massa waarvoor je later onrechtstreeks gaat werken?
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Eric »

Kevin_Fox schreefCOLON Ik had het niet op "het doctoraat"...
HLN is een roddel gazet die nog in staat zou zijn haat jegens politie te vergroten met dit soort krantenkoppen.
Ik weet niet of jij weet wie de gemiddelde HLN lezer is maar 't zijn niet de intellectuelen, neen het is de massa.
En die kun je dus letterlijk ALLES wijsmaken, dat is ondertussen bewezen.
Terechte opmerking, het artikel stond ook in De standaard en op deredactie, vermeld er dan wel bij dat 1) de krantenkop niet dezelfde was en het artikel genuanceerder was wil je?
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat je probleem is. De hier geciteerde krantenkoppen lijken toch van De Standaard te komen? Zie de link die de topicstarter onderaan zijn artikel heeft geplaatst.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Amedee »

Kevin_Fox schreefCOLONIk had het niet op "het doctoraat"...
HLN is een roddel gazet die nog in staat zou zijn haat jegens politie te vergroten met dit soort krantenkoppen.
Ik weet niet of jij weet wie de gemiddelde HLN lezer is maar 't zijn niet de intellectuelen, neen het is de massa.
En die kun je dus letterlijk ALLES wijsmaken, dat is ondertussen bewezen.
Terechte opmerking, het artikel stond ook in De standaard en op deredactie, vermeld er dan wel bij dat 1) de krantenkop niet dezelfde was en het artikel genuanceerder was wil je?
Vreemde opmerkingen toch... Ten eerste weet ik niet waar jij HLN vandaan haalt, ik heb die bron nergens aangehaald. Het artikel komt wel degelijk van de site van De Standaard en ik heb ook de titel niet gewijzigd. Ten tweede: de correcte bron staat erbij, doe dan de moeite om ze op z'n minst grondig te checken als je een dergelijk probleem zou hebben. Ik zou niet weten waarom ik me zou bezig houden met valse bronvermelding. Vervolgens: ik moet er volgens jou bijzetten dat "het artikel genuanceerder was"; genuanceerder dan wat? Wie ben ik om de nuance te maken? Ik plaats een artikel en vraag naar mogelijke ervaringen. Dat is alles. En voor ik verder on-topic blijf: ik hoop dat je houding t.o.v. de door jou genoemde "massa" verandert voor je aan de selectieproeven begint. Dat HLN z'n eigen lezerspubliek heeft dat weet iedereen, maar je kunt op z'n zachtst gezegd soms zelf ook wat 'nuance' gebruiken.

Als je in de toekomst nog mensen op iets wil wijzen (hier of buiten het forum), of je eigen info wil toevoegen, dan kun je dat ook op een aangenamer toontje doen.

On-topic dan: Op zich al 'jammer' dat de uren per vak zoveel zouden kunnen verschillen per school. Hoe dan ook zijn er dan verschillen in de vorming van diegene die in het werkveld komen te staan.
Barry schreefCOLONOp campus vesta lijkt die 8 tot 14 uur wel te kloppen hoor, erg veel tijd besteden ze er niet aan.
Voelen jullie zelf een 'nood' aan een grotere focus op deontologie als je een opleiding bezig bent/afrondt, of is dat te veel gezegd?
Laatst gewijzigd door 1 op Amedee, in totaal 26 keer gewijzigd.
Inspecteur van Politie
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Barry »

Matthijs schreefCOLON
Barry schreefCOLONOp campus vesta lijkt die 8 tot 14 uur wel te kloppen hoor, erg veel tijd besteden ze er niet aan.
Voelen jullie zelf een 'nood' aan een grotere focus op deontologie als je een opleiding bezig bent/afrondt, of is dat te veel gezegd?
Nee, ik denk niet dat daar nood aan is. Als je dingen doet die niet door de beugel kunnen, dan ligt dat aan je karakter/persoonlijkheid. Daar zal een cursusje deontologie niet echt veel aan veranderen. Het lijkt mij dan eerder dat je niet op je plaats bent bij de politie.

Die cursus is goed om te sensibiliseren, verder moet je je gezond verstand gebruiken.
INP
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Dimitri »

Barry schreefCOLON
Matthijs schreefCOLON
Barry schreefCOLONOp campus vesta lijkt die 8 tot 14 uur wel te kloppen hoor, erg veel tijd besteden ze er niet aan.
Voelen jullie zelf een 'nood' aan een grotere focus op deontologie als je een opleiding bezig bent/afrondt, of is dat te veel gezegd?
Nee, ik denk niet dat daar nood aan is. Als je dingen doet die niet door de beugel kunnen, dan ligt dat aan je karakter/persoonlijkheid. Daar zal een cursusje deontologie niet echt veel aan veranderen. Het lijkt mij dan eerder dat je niet op je plaats bent bij de politie.

Die cursus is goed om te sensibiliseren, verder moet je je gezond verstand gebruiken.
+1

Integer zijn is iets dat volgens mij grotendeels in je karakter ligt en niet opgelost wordt met een spoedcursus deontologie. Als je zelf al niet kunt beslissen wat wel of niet door de beugel kan, zit je misschien niet op je plaats.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door Amedee »

Dimitri schreefCOLON
Barry schreefCOLON
Matthijs schreefCOLON
Voelen jullie zelf een 'nood' aan een grotere focus op deontologie als je een opleiding bezig bent/afrondt, of is dat te veel gezegd?
Nee, ik denk niet dat daar nood aan is. Als je dingen doet die niet door de beugel kunnen, dan ligt dat aan je karakter/persoonlijkheid. Daar zal een cursusje deontologie niet echt veel aan veranderen. Het lijkt mij dan eerder dat je niet op je plaats bent bij de politie.

Die cursus is goed om te sensibiliseren, verder moet je je gezond verstand gebruiken.
+1

Integer zijn is iets dat volgens mij grotendeels in je karakter ligt en niet opgelost wordt met een spoedcursus deontologie. Als je zelf al niet kunt beslissen wat wel of niet door de beugel kan, zit je misschien niet op je plaats.
Dat denk ik ook. Al vraag ik me dan af: als de selectieproeven niet in staat zijn om (al) diegene met een zwakke integriteit/weinig respect voor deontologie eruit te filteren voor ze aan een opleiding starten (wegens te weinig mogelijkheden om dat te checken, het feit dat de proeven slechts een momentopname zijn...), zou het dan niet net belangrijker zijn om net meer aandacht aan deontologie te besteden, eventueel/liefst met een praktijkbeoordeling in de stageperiode? Met harde gevolgen indien nodig. Uiteindelijk heeft men na 1,5 jaar toch een redelijk zicht op je karakter, denk ik dan. Het blijft natuurlijk moeilijk om de integriteit van iemand in opleiding (buiten het werkveld) te controleren ... Misschien kan dilemmatraining een mooie aanvulling zijn op het 'theoretische' deel van deontologie, voor zover dat nog niet gebeurt.
In andere/huidige omstandigheden zie ik niet echt een mogelijkheid om naast reactief ook preventief op te treden, maar dan is het al te laat.
Inspecteur van Politie
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politieschool levert geen integere inspecteurs af

Bericht door VRS »

Hoewel integriteit inderdaad hoofdzakelijk aanwezig moet zijn in de politiemensen zelf, ben ik er ook wel van overtuigd dat hoe meer nadruk gelegd wordt hierop, hoe meer je een cultuur en omgeving creëert waarin iedereen de verwachting om steeds integer te handelen aanvoelt. Logisch ook. Met andere woorden: men hangt dan niet alleen van de eigen ingesteldheid af, maar er is ook een soort 'omgevingscontrole' aanwezig. Dat kan m.i. wel een verbetering zijn. En zo'n cultuur/omgeving trekt op zich vermoedelijk ook het soort kandidaten aan die zich daarin kunnen vinden (bijgevolg dus minder kandidaten met een 'andere' ingesteldheid).

Natuurlijk dat het droogweg opsommen van artikelen over deontologie niets concreet bijdraagt, maar iets realistisch zoals dilemmatraining en het gebruiken van integriteit/deontologie als rode draad doorheen alle vakken en opleidingen in plaats van als apart vakje, lijken me (momenteel als buitenstaander) wel echt nuttig. Zeker deontologische vraagstukken i.v.m. collega's lijken me heikele punten waarbij een deftige integriteitstraining duidelijkheid kan scheppen over hoe dat best aangepakt wordt.

Plus, zoals Matthijs zegt: een doorlopende opvolging van kandidaat over aspirant tot en met operationele is ook beter dan momentopnames bij de selectie en een paar uurtjes deontologie tijdens de opleiding. Ik hoop dan ook dat men streeft naar een systeem waarin men die longitudinale opvolging toepast, want enkele selectieproeven alleen zijn niet voldoende.
BUTTON_POST_REPLY