Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
defere
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2014, 18:04

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door defere »

Hoe zit dit nu concreet ?
12 gerechtelijke arrondissementen (1 per provincie, 1 extra voor Namen en 1 extra voor Brussel)

Gedeconcentreerde gerechtelijke directies (+Dirjud) 14 (1 per provincie = 10 +...??)
Gedeconcentreerde bestuurlijke directies (+Dirco) 13 (1 per provincie = 10 +...??)

Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven aub ?

Groeten!
defere
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2014, 18:04

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door defere »

Kan je ook ergens terugvinden welke coordinatie- en steundirecties er te vinden zijn in elke provincie? En welke federale diensten zoals wegpolitie, spoorwegpolitie,...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

Wat je vraag over de dirco's en dirjuds betreft: 'k heb me suf gezocht naar een kaart van rond mei 2014 waarop de nieuwe directeurs werden aangeduid, maar die is (nog) niet terug te vinden. De contactgegevens van de CSD's zijn blijkbaar ook al een tijdje niet meer raadpleegbaar op de site van de federale politie, misschien uit veiligheidsoverwegingen. Mocht ik iets vinden laat ik het weten.

Wat betreft de eenheden van de DGA die je daar noemt: surf eens naar de site van de federale politie en kijk dan eens op de pagina's van de algemene directie van de bestuurlijke politie (DGA dus), daarop kan je normaal wel zien welke divisies er waar zijn. Er was denk ik ook wel ergens een kaart van, maar 'k zou niet weten waar dat te vinden valt (en het wel publiek van aard is). De wegpolitie (DAH) is bv. provinciaal georganiseerd (Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant vallen echter wel onder de divisie "Brabant"), de SPC bevindt zich ook in elke provincie, maar zit telkens enkel in het station van de provinciehoofdstad (maar er wordt wel in gans de provincie geïntervenieerd), DAS en DAP zitten zo goed als volledig geconcentreerd in Brussel,...
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door nielsvl »

Wat betreft de kaarten met dirco's en dirjuds zoals voorgesteld in april 2014 (dus onder voorbehoud van...):

http://www.joellemilquet.be/wp-content/ ... DirJud.pdf

http://www.joellemilquet.be/wp-content/ ... _Dirco.pdf
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

Ah, bedankt Niels, en ik had ze nu ook net teruggevonden :-)
Nu ik het toch opgeslagen heb, hierbij meteen de afbeeldingen (tegen dat die links niet meer werken).
fedpol_kaart dirco 2014_klein.jpg
fedpol_kaart dirjuds 2014_klein.jpg
defere
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2014, 18:04

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door defere »

Ontbreekt er op de kaart van de dirco's niet 1 ? Op de site van de federale politie staan er in het organigram 13 vermeld.

Kunnen jullie dan ook nog even zeggen of het volgende correct is ?
De taak van de dirjud's houdt in het organiseren en coordineren van alle gerechtelijke operaties binnen hun arrondissement.
De taak van de dirco's is dezelfde, alleen op bestuurlijk vlak, en als tussenpersoon tussen lokaal en federaal.

Zijn de coordinatie- en steundiensten dan ook wegpolitie etc.? Of is het de bedoeling dat men hier enkel 'gewone inspecteurs' heeft om naar zones te sturen die extra hulp nodig hebben?
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door nielsvl »

Volgens mij is André Desenfants Dirco van zowel Luik als Eupen, vandaar dat het lijkt alsof er één te weinig op die kaart staat.

Meer info over de optimalisatie kan je vinden in het persbericht; http://www.acvpolitie.be/doc/20140601_optimalisatie.pdf
defere
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2014, 18:04

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door defere »

Bedankt! Ik zal het bestand morgen eens deftig doornemen.


Iemand die nog een antwoord kan geven op de rest van mijn vorige post ?

Alvast bedankt!
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

Defere, dat van de dirjuds zal wel kloppen, al is dat wel ruim geformuleerd. Op de site van de fedpol zal je dat misschien iets gedetailleerder vinden.

Dat van de dirco's is volgens mij nog iets te beperkt bekeken, maar je zit wel juist. Eigenlijk is de dirco een van dé absolute sleutelfiguren binnen de federale politie en eigenlijk de geïntegreerde politie op zich. Hij of zij is namelijk min of meer het aanspreekpunt van de federale politie voor de lokale politiekorpsen en de federale politie-eenheden van dat arrondissement, maar ook voor diverse overheden (provinciaal commando defensie, gouverneur, burgemeesters, etc.). Hij of zij ondersteunt de lokale korpsen op diverse vlakken: aanpak van fenomenen, beleids- en managementmatige ondersteuning (bv. opmaak ZVP), personele en materiële ondersteuning (bv. Interventiekorps, sproeiwagen, politie te paard), beheer van gebeurtenissen zoals manifestaties of noodsituaties, etc. Als de lokale politie ondersteuning van de federale nodig heeft (maar bv. onmiddellijke bijstand van bv. een DAH-ploeg op het terrein buiten beschouwing gelaten), dan passeert die in feite steeds via de dirco en zijn CSD die dat dan verder regelt. Het Interventiekorps, met ook per provincie een divisie (meestal ongeveer een peloton van grootte), valt dus onder de bevoegdheid van de dirco's. De coördinatie- en steundirecties (CSD) bestaat denk ik meestal uit een drietal diensten: operationele coördinatie en steun (OCS), beleidsondersteuning (BO) en wat sinds de optimalisatie "PLIF" wordt genoemd (maar of dat nu 1 dienst "PLIF" is of een dienst Personeel, dienst Logistiek, etc. is weet ik niet). OCS zal wellicht instaan voor alles in verband met steunaanvragen, het inzetten van de leden van het CIK, het coördineren van gebeurtenissen en operaties, etc. BO houdt zich dan weer bezig met die beleidsmatige ondersteuning.

Eenheden van de DGA zoals de spoorwegpolitie, wegpolitie, scheepvaartpolitie vallen NIET onder de dirco en zijn CSD. De dirco/CSD vallen rechtstreeks onder het commissariaat-generaal en kun je beschouwen als de vertegenwoordigers ervan op gedeconcentreerd niveau (= arrondissementen) die daar de werking van de fedpol regelen. Het is dus echt een verbindingsfiguur. De wegpolitie en dergelijke vallen zoals gezegd onder de DGA, wat dus een algemene directie is en niet het commissariaat-generaal; die hebben hun eigen chefs en aan de top zit daar nog een baas (directeur-generaal) vooraleer je de CG hebt. Die federale eenheden kunnen dus wél bij de dirco/CSD terecht voor allerlei ondersteuning, coördinatie en zo.

Je kan de dirco dus wel wat als bestuurlijke tegenhanger van de dirjud zien, al is denk ik de functie van de dirco nog breder en voor de organisatie op zich nog iets 'belangrijker' (niet negatief bedoeld t.a.v. de dirjud).
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

De dirco is trouwens ook de baas van de communicatie- en informatiedienst van het arrondissement (CIDA), dat bestaat uit het arrondissementeel informatiekruispunt (AIK) en het communicatie- en informatiecentrum (CIC).
defere
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2014, 18:04

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door defere »

Super, dit gedeelte is weer wat duidelijker voor mij!


In het bestand i.v.m. de optimalisatie van acvpolitie dat je hier postte staat jammer genoeg niet in welke provincie's een extra dirco/dirjud krijgt.

Ook heb ik hier op het forum al zien verschijnen dat men als vraag kreeg bij de commissie welke federale diensten er zich in jouw provincie bevinden.
Voor de provincie Antwerpen gaat dit dus sowieso al een gedeconcentreerde coördinatie- en steundienst zijn, alsook een gedeconcentreerde gerechtelijke dienst maar waar deze te vinden zijn en welke er nog zijn, kan ik nergens terug vinden.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

Je kan toch op de bovenstaande kaarten zien waar er meerdere directeurs in een provincie zijn (zoals 2 in Vlaams-Brabant; een aparte dirjud voor Luik en Eupen, terwijl de dirco van Luik ook dirco is van Eupen,...)?

Let trouwens op je terminologie: er is een wezenlijk verschil tussen een 'dienst' (of 'eenheid'), een 'directie', een 'algemene directie'. Over het algemeen geldt het principe dat een algemene directie bestaat uit meerdere directies, die op zich bestaan uit verschillende diensten of eenheden.
Dus spreek steeds van een coördinatie- en steundirectie, etc. :wink: Zou namelijk kunnen dat de commissie daarop let (misschien ook niet eh) en ook voor jezelf en naar anderen toe voorkomt dat eventuele verwarring.

In het arrondissement Antwerpen zal je naast de CSD, de FGP, de CIDA en het CIK ook nog de SPC, SPN, DAH en de LPA hebben. Je ziet dat we bij de politie graag en veel afkortingen gebruiken eh :mrgreen: . De CSD en FGP zitten in principe 'centraal' ergens op de Noordersingel, maar in de voormalige arrondissementen Mechelen en Turnhout zijn er (momenteel nog) afdelingen van die directies en het CIK geloof ik. De optimalisatie is nog in volle gang, dus dat kan en zal wel wijzigen naar de toekomst toe (= mogelijks/wellicht bijna alles centraal in stad Antwerpen).
eralardz
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2014, 17:51

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door eralardz »

VRS, bedankt voor de complete uitleg hier!
Toch nog een vraagje, wie staat er nu aan het hoofd van de twee operationele directies en de nieuwe directie van middelenbeheer en informatie?
Ik kan aan enkele namen komen mits wat zoekwerk, maar er blijven toch nog een paar gaatjes.

DGA: HCP Olivier Libois
DGJ: HCP François Farcy (?)
DGR: ??
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe structuur federale politie vanaf 1 oktober

Bericht door VRS »

eralardz schreefCOLONVRS, bedankt voor de complete uitleg hier!
Toch nog een vraagje, wie staat er nu aan het hoofd van de twee operationele directies en de nieuwe directie van middelenbeheer en informatie?
Ik kan aan enkele namen komen mits wat zoekwerk, maar er blijven toch nog een paar gaatjes.

DGA: HCP Olivier Libois
DGJ: HCP François Farcy (?)
DGR: ??
DGA is inderdaad nog steeds HCP Olivier Libois
DGJ is HCP Claude Fontaine
DGR is momenteel ad interim HCP Jean-Claude Gunst

Gunst, die de in oktober plots overleden HCP Jean-Marie Van Branteghem vervangt, was voorheen de nieuwe DirCo van het arrondissement Antwerpen, geen idee wie hem daar is opgevolgd.
BUTTON_POST_REPLY