Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door DerDritteMann »

Een geluidsman van de Amerikaanse realitytelevisiereeks Cops is tijdens een roofoverval in de stad Omaha (Nebraska) per ongeluk door een politiekogel gedood. Dat meldt de politie woensdag.

Het camerateam volgde politiemensen op weg naar een roofoverval op een fastfoodrestaurant. Op de plaats van de overval opende de politie het vuur en werden de dader en de 38-jarige geluidsman gedood. Het is de eerste keer in het 25-jarige bestaan van het programma dat een medewerker om het leven komt.

De gemaskerde overvaller was slechts gewapend met een luchtdrukgeweer, een replica van een echt geweer. Daarmee schoot hij op de agenten, die terugvuurden met echte kogels.

De geluidsman droeg een kogelvrije vest, maar een kogel raakte hem op een onbeschermde plaats onder zijn arm.
Bron: Het Belang van Limburg dd.28/08/2014
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door vdv »

Tja het is maar een vest en geen harnas he.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door GDR »

En hoe dikwijls heeft een vest wel al iemands leven gered... titel is een beetje kort door de bocht nietwaar?
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door DerDritteMann »

GDR schreefCOLONEn hoe dikwijls heeft een vest wel al iemands leven gered... titel is een beetje kort door de bocht nietwaar?
Vertel dat aan de nabestaanden...

Ik vermoed dat hij zijn handen in de lucht had (de microfoon dus) en dat daarom de onbeschermde oppervlakte groter werd.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door GDR »

DerDritteMann schreefCOLON
GDR schreefCOLONEn hoe dikwijls heeft een vest wel al iemands leven gered... titel is een beetje kort door de bocht nietwaar?
Vertel dat aan de nabestaanden...

Ik vermoed dat hij zijn handen in de lucht had (de microfoon dus) en dat daarom de onbeschermde oppervlakte groter werd.
Tja, had hij een kogel in het hoofd gekregen dan was het wellicht ook fataal geweest... maar dat doet toch niets af aan het nut om een vest te dragen?
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door DerDritteMann »

Misschien... misschien ook niet. Als je ziet dat er bij nogal wat vesten een (te groot) deel van de onderbuik en (zoals dit geval) een deel aan de bovenarmen onbeschermd zijn, dan vraag ik me af hoe groot de kans is dat je geraakt wordt in een dodelijk gedeelte. 't Is gewoon maar een bemerking die ik voor mezelf heb. Je kan er inderdaad geen harnas van maken, maar sommige vesten zijn toch wel echt te klein gemaakt. Het zou toch een intriest verhaal zijn dat je een ganse carrière mag zweten in dat ding om dan een kogel ernaast te mogen incasseren.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door vdv »

Zoals een vertegenwoordiger van een Belgische fabrikant tegen me zei: "De bescherming van een vest is omgekeerd evenredig met zijn comfort. Je moet een compromis maken".

Een vest kan uw onderbuik beschermen en smallere openingen voor de armen hebben, maar vergeet het om (in een auto) te zitten.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Tot zo ver het nut van kogelwerende vesten...

Bericht door Dimitri »

In vergelijking met de oude vesten die de collega's dragen, ben ik vrij tevreden over het overlappen van de gebieden van mijn vest. Die werd 2 jaar geleden aangemeten en zit strak rond het lichaam. De armopening is redelijk klein maar groot genoeg om niet nog voldoende te kunnen bewegen. Dus net tot aan de oksel. De onderkant is net boven de navel. Zo werd dit uitgemeten en uitgelegd door de persoon die kwam meten. Het valt me tevens ook op dat mijn vest bijna dubbele dikte is van diegene die mijn collega's dragen. Daar stel ik me wel vragen over.
BUTTON_POST_REPLY