Hét forum voor politiegerelateerde zaken! Politie, selectieproeven politie, opleiding politie, vragen over politiewerking, recrutering of de job op zich.
De twee agenten van de federale wegpolitie die zondag na een ongeval werden aangereden op het verkeersknooppunt van de E19 met de R0 (Brusselse binnenring), ter hoogte van Machelen, zijn ondertussen buiten levensgevaar.
Het ongeval gebeurde omstreeks 13.35 uur op het knooppunt in de richting van Zaventem. Een ploeg van de federale wegpolitie Brabant (verkeerspost Reyers) was op de locatie gestopt om de vaststellingen te doen.
Toen de takelwagen op de locatie arriveerde om een geslipte auto te verslepen, stapten de twee politiemensen uit hun wagen naar de takeldienst toe. Net op dat moment ging er opnieuw een wagen uit de bocht.
De twee agenten - een man en een vrouw - werden opgeschept door de wagen. Ze liepen beiden meerdere breuken op. Eén van beide slachtoffers werd in kritieke toestand overgebracht naar het UZ Gasthuisberg in Leuven. Haar collega werd door een ziekenwagen naar het UZ Saint-Luc in Sint-Lambrechts-Woluwe gebracht.
In de loop van de namiddag kreeg de politie vanuit het ziekenhuis het bericht dat beide collega's ondanks de ernstige verwondingen buiten levensgevaar waren.
De bestuurder die het ongeval veroorzaakte bleef ongedeerd. Door het ongeval was de autosnelweg in de richting van Zaventem versperd tot 16.15 uur.
Vandaag komt de vakbond op televisie protocollen dat er uit besparingen maar één voertuig ter plaatse kan komen i.p.v. twee en dat er dus te weinig zwaailichten en signalisatie zijn...
(deze discussie doet niets af van het feit dat het een verschrikkelijk ongeluk is dat niet had moeten gebeuren)
Deze ochtend op de ring rond Brussel tijdens het uitvoeren van mijn werk voor mijn huidige werkgever (buschauffeur De Lijn) betrokken geweest (meer getuige) bij een ongeval. Auto uit de bocht gegaan in de verkeerswisselaar R0 Ring (Binnenring) met de A201 Bsl > Zaventem ter hoogte van Diegem richting luchthaven. Tijdens het slippen van de auto heb ik moeten remmen en hem moeten ontwijken.
De auto stond in de binnenkant van de bocht tegen de middenberm, vrijwel niet zichtbaar als je uit de bocht komt. Zeer gevaarlijke situatie dus. De bestuurder en ik zijn 100m verder gaan staan achter de berm, en deden de mensen teken om te vertragen en uit te wijken. In het begin hebben we dit even niet gedaan omdat ik met mijn dispatching bezig was en de bestuurder was aan het bellen. In die korte tijd: een auto die in de achterkant van zijn voorligger is gereden omdat hij niet op tijd kon remmen ! Gelukkig niet aan een hoge snelheid, beide partijen gewoon papieren ingevuld iets verder op een parking.
Dan is de wegpolitie aangekomen voor de auto tegen de berm . Wegpolitie is aangekomen met … twee auto's ;). Een voor de bocht, de andere bij ons. Dit is de manier waarop het moet he !
De komende twee maanden zal er bij een ongeval een signalisatieploeg worden meegestuurd met de politie. Na twee maanden wordt het proefproject geëvalueerd. Volgens de politievakbond VSOA heeft het overleg met de politiediensten echter geen doorbraak opgeleverd. Ze dreigen nog steeds met een staking.
Naast de directie van de wegpolitie en de vertegenwoordigers van Binnenlandse Zaken en Justitie zaten de vier politievakbonden (VSOA, NSPV, ACV en ACOD) woensdag rond de tafel.
Afgelopen zondag raakten twee politieagenten zwaar gewond bij een ongeval op de E119 in Machelen. De twee agenten van de federale wegpolitie Brabant werden aangereden toen ze uitstapten, om de vaststellingen te doen, en een passerende wagen aan het slippen ging.
Het proefproject met de signalisatieploeg komt toe aan de verzuchtingen van de bonden, maar de politievakbond VSOA dreigt nog altijd met een staking bij de wegpolitie. ‘Qua middelen wordt niets extra ingezet, wat voor ons niet aanvaardbaar is. Er zullen zeker acties komen. Die moeten nog gepland worden’, zo zegt Vincent Houssin, nationaal ondervoorzitter van VSOA Politie, na afloop van de vergadering aan Belga.
'Het ultieme voorstel was het meesturen van een tweede interventieploeg, waardoor men hun aantal in twee snijdt, of het sturen van een signalisatievoertuig van de takeldienst. Zij komen echter altijd toe als de ploeg reeds aanwezig is. Voor de veiligheid is het belangrijk dat de signalisatieploeg samen met de interventieploeg toekomt, leert de risico-analyse’, aldus Houssin.
De federale wegpolitie telt tussen 800 en 1.000 operationele leden. In 2012 waren er al acties bij de wegpolitie met 24-urenstakingen in Brabant en Antwerpen. De stakingsaanzegging loopt van 1 september tot 5 januari.
Blijkbaar zal men in Brabant gewoon een andere interventieploeg wegtrekken uit de eigen 'zone' om in bijstand te gaan in een naburige 'zone'. Niet alleen zal dit voor een lange aanrijtijd zorgen voor die tweede ploeg, wat als die tweede ploeg zelf bezig is met de vaststellingen van een VKO op haar grondgebied? Zal men dan alsnog die eerste ploeg al TP sturen? Of zullen de wachttijden voor de burgers nóg langer worden?