Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Dimitri »

Onlangs een collega gehad die door een dom incident bijna 5u verhoord is door comité P. En ja, hij was onschuldig. Tot nog toe geen enkele crimineel gezien die 5u verhoord werd want dat is volgens de advocaten te lang/mensonwaardig/etc.

Comité P is dus zeker niet mals voor ons. Allesbehalve. Maar ja, de burger zal het inderdaad beter weten. :roll:
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

Omdat het hier onlangs over het falende tuchtbeleid ging: Hoofdlesgever politieschool leert collega’s boetes verwijderen....
Kasper
Politie
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 11:53

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Kasper »

Eric schreefCOLONOmdat het hier onlangs over het falende tuchtbeleid ging: Hoofdlesgever politieschool leert collega’s boetes verwijderen....
Rotte appels zijn in elke organisatie te vinden, privé of publiek. Het is nu eenmaal interessanter voor de media om te berichten over gesjoemel bij de politie dan over enkele werknemers van eender welk privébedrijf die systematisch prutsen met hun overuren bijvoorbeeld. Ergens is dat ook niet slecht, het geeft een externe druk en de politie heeft tenslotte een voorbeeldfunctie. Maar het schept ook vaak een fout en eenzijdig beeld, iets waar veel mensen geen rekening mee houden.

Uit hetzelfde artikel: "Een collega merkte echter op dat het pv waar de betrokken agent zo over geklaagd had, plots ontbrak. Hij ging dat melden". Mocht dit niet gebeuren, dan zou ik pas spreken over een faling en gebrek aan tucht bij de politie. En er zullen veel meer voorbeelden zijn van uitgesproken tuchtmaatregelen die hun beoogde effect halen maar niet in de media komen. Op basis van twee artikels besluiten dat het tuchtbeleid faalt is misschien wat kort door de bocht. Zeker op basis van dit artikel, waar het onderzoek (bij mijn weten) nog loopt en het Comité P strafrechtelijke vervolging eist.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140823_01229590
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door vdv »

eerste bericht hier en "boenk erop".

Welkom Kasper.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Lone Ranger »

Trouwens, de betrokken collega's zouden hiervoor al een tuchtstraf gekregen hebben.
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

Kasper schreefCOLONRotte appels zijn in elke organisatie te vinden, privé of publiek. Het is nu eenmaal interessanter voor de media om te berichten over gesjoemel bij de politie dan over enkele werknemers van eender welk privébedrijf die systematisch prutsen met hun overuren bijvoorbeeld. Ergens is dat ook niet slecht, het geeft een externe druk en de politie heeft tenslotte een voorbeeldfunctie. Maar het schept ook vaak een fout en eenzijdig beeld, iets waar veel mensen geen rekening mee houden.
Je mist mijn punt. Rotte appels heb je overal, daar kunnen die vele goede politiemensen ook niet aan doen. Het gaat er hier echter over dat er weer maar eens een totaal belachelijke tuchtstraf wordt uitgesproken voor totaal verwerpelijke feiten. Zoiets vind ik veel alarmerender omdat het duidt op een falend systeem. Dat willen veel politiemensen echter maar niet begrijpen, ze blijven tappen uit hetzelfde vaatje: de irrelevante idee dat ook privé-werknemers fouten maken.

Het volstaat om de opeenvolgende jaarverslagen van de Algemene Inspectie van de afgelopen 15 jaar te lezen om vast te stellen dat het steeds opnieuw op een sof uitdraait en nooit beter wordt. Ook expert en oud-lesgever Georges Peijl heeft enkele jaren terug enkele malen de vinger op de wonde gelegd maar het mag allemaal niet baten. Men blijft rotte appels met belachelijke straffen à la inhouding van 10% van het loon terug de straat opsturen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Dimitri »

Lone Ranger schreefCOLONTrouwens, de betrokken collega's zouden hiervoor al een tuchtstraf gekregen hebben.
Niet zouden, hebben.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLON
Kasper schreefCOLONRotte appels zijn in elke organisatie te vinden, privé of publiek. Het is nu eenmaal interessanter voor de media om te berichten over gesjoemel bij de politie dan over enkele werknemers van eender welk privébedrijf die systematisch prutsen met hun overuren bijvoorbeeld. Ergens is dat ook niet slecht, het geeft een externe druk en de politie heeft tenslotte een voorbeeldfunctie. Maar het schept ook vaak een fout en eenzijdig beeld, iets waar veel mensen geen rekening mee houden.
Je mist mijn punt. Rotte appels heb je overal, daar kunnen die vele goede politiemensen ook niet aan doen. Het gaat er hier echter over dat er weer maar eens een totaal belachelijke tuchtstraf wordt uitgesproken voor totaal verwerpelijke feiten. Zoiets vind ik veel alarmerender omdat het duidt op een falend systeem. Dat willen veel politiemensen echter maar niet begrijpen, ze blijven tappen uit hetzelfde vaatje: de irrelevante idee dat ook privé-werknemers fouten maken.

Het volstaat om de opeenvolgende jaarverslagen van de Algemene Inspectie van de afgelopen 15 jaar te lezen om vast te stellen dat het steeds opnieuw op een sof uitdraait en nooit beter wordt. Ook expert en oud-lesgever Georges Peijl heeft enkele jaren terug enkele malen de vinger op de wonde gelegd maar het mag allemaal niet baten. Men blijft rotte appels met belachelijke straffen à la inhouding van 10% van het loon terug de straat opsturen.
Eric, het is de wetgever die dergelijke straffen voorziet in de tuchtwet van 13/05/1999. In het kader van het inhouden van een gedeelte van de wedde is 10% het maximum dat men kan opleggen. In dat kader moet die straf gezien worden als een hoge/zware straf. Of het passende straffen zijn die men krijgt opgelegd, daar spreek ik me niet over uit. Ik ken de zaak niet en ken ook de tuchtmaatregel niet die de collega blijkbaar reeds heeft gekregen.
De volgende stap is de schorsing met bijkomend weddeverlies.
Vergeet niet dat er nu ook een opsporingsonderzoek zal opgestart worden bij het parket en dat de betrokken persoon strafrechtelijk ook nog eens een straf kan krijgen.

Ik hoop dat je met "het falend systeem" niet alleen doelt op de politiediensten. De tuchtoverheden passen enkel de tuchtwet en haar uitvoeringsbesluit toe.
Mocht het jouw of anderen interesseren, hierbij de links naar de tuchtwet en haar uitvoeringsbesluit:
- http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
- http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

En waarom geen schorsing in afwachting van de uitkomst van het opsporingsonderzoek? Of waarom geen doorzending naar de hogere tuchtoverheid?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Dimitri »

Omdat die ook van die aard moeten zijn dat dit een schorsing rechtvaardigt. Bovendien zijn er maar heel weinig details over deze zaak gekend/gelekt in de media en verdraait de media dan ook nog eens de verkregen informatie.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLONEn waarom geen schorsing in afwachting van de uitkomst van het opsporingsonderzoek? Of waarom geen doorzending naar de hogere tuchtoverheid?
Voor zover ik gelezen heb in de aangehaalde posts en artikels is nergens expliciet gezegd welke tuchtstraf de collega opgelegd heeft gekregen. Men kan dus niet weten welke tuchtoverheid belast is met het tuchtonderzoek.

Wel, ik denk dat men eerst het onderzoek zal afwachten om daarna een gepaste tuchtmaatregel op te leggen.
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

Nu kan ik je niet meer volgen hoor, Jens. Je schreef zelf dat de geciteerde tuchtstraf de maximumstraf was die kon worden opgelegd. Dat klopt, als het dossier niet wordt doorgeschoven naar de hogere tuchtoverheid. Ik kan mij inbeelden dat dit voor de aangehaalde feiten misschien wel zeer relevant kan zijn.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLONNu kan ik je niet meer volgen hoor, Jens. Je schreef zelf dat de geciteerde tuchtstraf de maximumstraf was die kon worden opgelegd. Dat klopt, als het dossier niet wordt doorgeschoven naar de hogere tuchtoverheid. Ik kan mij inbeelden dat dit voor de aangehaalde feiten misschien wel zeer relevant kan zijn.
De inhouding van wedde, die 10 % bedraagt van de bruto maandwedde, is de zwaarste straf in de categorie "inhouding van wedde". Wanneer men zwaarder wil straffen moet men naar de schorsing bij tuchtmaatregel overgaan (in combinatie met 25 % weddeverlies).
Dan zijn er nog de terugzetting in weddeschaal, ontslag van ambtswege en de afzetting.
Alle eerder genoemde straffen zijn zware tuchtstraffen. Enkel de hogere tuchtoverheid is bevoegd om dergelijke straffen op te leggen. Zij kan ook de lichte tuchtstraffen opleggen (= waarschuwing en blaam).

Zoals ik eerder schreef, ken ik de zaak ten gronde niet en weet ik dus niet welke tuchtsanctie de collega heeft gekregen.

Omdat jij eerder aanhaalde dat men " belachelijke straffen à la inhouding van 10% van het loon" uitsprak, wilde ik er enkel op wijzen dat dit in de categorie van de inhouding van wedde de zwaarst mogelijke straf is.
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

Jens schreefCOLONOmdat jij eerder aanhaalde dat men " belachelijke straffen à la inhouding van 10% van het loon" uitsprak, wilde ik er enkel op wijzen dat dit in de categorie van de inhouding van wedde de zwaarst mogelijke straf is.
Ja, nu zijn we er. In de categorie van de inhouding van wedde door de lagere tuchtoverheid opgelegd, is dit inderdaad het maximum. Maar dat wil geenszins zeggen dat men niet via de hogere tuchtoverheid een minder belachelijke straf (lees: zwaarder) had kunnen opleggen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Dimitri »

Tja, voor zover ik weet, weet jij evenmin welke straf die collega heeft gekregen noch wat zijn aandeel er effectief in is. Naar gelang zijn aandeel kan, indien hij daadwerkelijk 10% inhouding heeft gekregen, dit een zware sanctie zijn of niet.

Persoonlijk heb ik in de privé soms vaak zwaardere stoten meegemaakt op de arbeidsvloer en zelden leidde 1 stoot tot onmiddellijk ontslag. Integendeel. Vaak kwam er dan een hartig woordje en was het dan "opgelost" met wat dreigingen.

Ik weet niet hoeveel jij verdient, maar 10% inhouding op mijn wedde zou ik eigenlijk al niet zo belachelijk vinden. Maar misschien verdien jij dan ook een pak meer dan ik.

Maar zoals ik al zei, weet ik niet wat de precieze maatregel is, hoe groot zijn aandeel effectief is, wat hij al op zijn conto staan heeft en hoe die genomen maatregel gemotiveerd is.
BUTTON_POST_REPLY