Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door VRS »

Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen: 'Geweldloze aanpak was niet genoeg'

Een vechtpartij op de hoek van de Dambruggestraat met de Van Kerckhovenstraat in Antwerpen is zaterdagnacht geëscaleerd tot een gevecht met de politie. Eén agent raakte daarbij gewond. Drie verdachten werden opgepakt.
Een tiental personen kreeg het rond middernacht met elkaar aan de stok. Op camerabeelden was te zien dat er heel veel volk op straat stond en er werd onmiddellijk een patrouille ter plaatse gestuurd. Daar troffen de agenten een 40-jarige man aan die volledig onder het bloed zat.


Even later dook de 20-jarige zoon van deze man op. Hij had een houten balk bij waarop een scherpe pin was vastgemaakt. Beide mannen waren vastberaden hun belagers onder handen te nemen, die zich intussen hadden verschanst in café Neco66 in de Van Kerckhovenstraat. De inspecteurs ter plaatse probeerden te voorkomen dat ze het café binnen gingen, maar na wat duw- en trekwerk slaagden de twee toch in hun opzet.

De vader, die intussen de balk van de zoon had overgenomen, begon hiermee wild in het rond te slaan. Hij wilde zoveel mogelijk aanwezigen in het café raken. Omdat de situatie uit de hand dreigde te lopen, riepen de inspecteurs versterking in. Verschillende ploegen kwamen ter plaatse. Uiteindelijk werden drie verdachten opgepakt. Eén inspecteur raakte bij de arrestatie gewond aan zijn hand. Hij werd verzorgd in het ziekenhuis.

Op een amateurvideo die op het internet circuleert is te zien dat het er hard aan toe ging tussen de vechtersbazen en de opgetrommelde agenten. (Opgelet: de beelden zijn niet voor gevoelige kijkers)

'Maar de beelden zijn slechts een fractie van een verhaal dat al eerder op de nacht was begonnen', stelt de politie. 'De man met houten balk met pin had zoveel mogelijk mensen willen verwonden. Het was duidelijk dat een geweldloze aanpak niet genoeg was om de situatie te neutraliseren'. Ook korpschef Serge Muyters bekeek het filmpje zondag al, maar vindt niet dat zijn manschappen in de fout zijn gegaan. 'Als het nodig blijkt, komt er een onderzoek. In het belang van de maatschappij, en ook van onze mensen. Maar voorlopig is dat dus niet het geval'.
BRON: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140803_01202986

slisse
Aspirant
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2013, 21:27

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door slisse »

Antwerpse korpsleiding verdedigt hardhandige aanpak

Een filmpje dat gisteravond opdook op YouTube, zorgt voor controverse. Zes inspecteurs van de lokale politie die zaterdagnacht waren opgeroepen voor een vechtpartij in Antwerpen-Noord, gebruiken daarin fors geweld om drie mannen in te rekenen. Maar volgens de Antwerpse korpsleiding was die aanpak gerechtvaardigd. Dat staat te lezen in de Gazet van Antwerpen, het Belang van Limburg, De Standaard en Het Nieuwsblad.
De zes politie-inspecteurs in het filmpje slaan en schoppen enkele mannen die niet gewapend zijn en, althans op de beelden, niet bedreigend overkomen. "Maar de beelden zijn slechts een fractie van een verhaal dat al eerder op de nacht was begonnen", stelt de politie. "Een man had met een houten balk met daarin een metalen pin staan zwaaien in het café en had zoveel mogelijk mensen willen verwonden. Het was duidelijk dat een geweldloze aanpak niet genoeg was om de situatie te neutraliseren".

Ook korpschef Serge Muyters bekeek het filmpje al, maar vindt niet dat zijn manschappen in de fout zijn gegaan. "Als het nodig blijkt, komt er een onderzoek. In het belang van de maatschappij, en ook van onze mensen. Maar voorlopig is dat dus niet het geval".
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... npak.dhtml
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Yous »

met een groep op een paar man slaan ? Konden ze die niet gewoon vastklemmen met een greep en boeien ? :|
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door PieterGC »

Yous schreefCOLONmet een groep op een paar man slaan ? Konden ze die niet gewoon vastklemmen met een greep en boeien ? :|

:roll: ... :lol: ... :cry:
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Boba »

Yous schreefCOLONmet een groep op een paar man slaan ? Konden ze die niet gewoon vastklemmen met een greep en boeien ? :|
Goeike! :lol:
"If you run, you'll only go to jail tired."
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door VRS »

VTM Nieuws brengt het verhaal toch ook weer anders dan bovenstaand krantenartikel viel me zojuist op. Daar klinkt het bijna alsof de politie zelf besloten had een potje te vechten. In het nieuws zei men wel dat een aantal van die politiemensen op Facebook zouden 'gestoeft' hebben over het voorval... als dat zo is getuigt dat toch wel van wat dwaasheid (één zou zelfs gezegd hebben als dat hij het jammer vond dat hij er niet bij was om mee te doen).
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Black Dog »

Als ze zouden commentaar geven dat de politiemensen hun werk deden dat was het "geen nieuws". Media is tegenwoordig niet meer objectief. Alles komt eerst op de sociale media en pas in de pers... en die volgt de commentaren van de grootste hoop.

Dat is journalistiek van tegenwoordig.
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door DerDritteMann »

Yous schreefCOLONmet een groep op een paar man slaan ? Konden ze die niet gewoon vastklemmen met een greep en boeien ? :|
We zijn weer vertrokken...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door VRS »

Black Dog schreefCOLONAls ze zouden commentaar geven dat de politiemensen hun werk deden dat was het "geen nieuws". Media is tegenwoordig niet meer objectief. Alles komt eerst op de sociale media en pas in de pers... en die volgt de commentaren van de grootste hoop.

Dat is journalistiek van tegenwoordig.
Het valt ook mij de laatste tijd (jaren) op dat er echt wat schort aan de journalistiek tegenwoordig. Weer een geval van teveel te moeten produceren dat zoveel mogelijk publiek moet trekken, waardoor ze maar zaken van persagentschappen klakkeloos overnemen (verklaart waarom je op de verschillende websites krak dezelfde artikels leest), hun verhaal niet deftig controleren en ze vaak opvallend eenzijdig/subjectief verslag geven. De slordigheden en taalfouten die je zoal kan zien :roll:

Een positieve noot is misschien dat deze keer de commentaren bij het DS-online artikel eens positief waren t.a.v. de politie (maar dan wel vaak de racistische toer opgingen)...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door vdv »

Bij betogingen staat ook vaak "de manifestanten en politie raakten met elkaar slaags " :cry: .

Ik herinner me een krantenartikel van enkele jaren geleden omdat het het ideaal voorbeeld is van 'journalistiek': "politiejeep ramt bromfietser". Klinkt voor de anti's als muziek in de oren maar als je het artikel las, bleken de feiten ietsjes anders te zijn: een bromfietser haalde zijn voorligger langs links in en reed frontaal in op de naderende tegenligger, toevallig een politievoertuig (type terreinwagen)...

Probleem is dat veel mensen enkel de titel van een artikel lezen en dan voluit (aan den toog) mee klagen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door DerDritteMann »

Hielcom schreefCOLONHet valt ook mij de laatste tijd (jaren) op dat er echt wat schort aan de journalistiek tegenwoordig.
Schrijf maar aandeelhouders en bestuur, onder druk van dalende oplages. Een journalist moet met zijn kopij niet (meer) bij de hoofdredacteur aandraven als het sensatiegehalte niet hoog genoeg is. Dus wat doe je dan als journalist bij je volgende artikel? Waar men dan niet wenst bij stil te staan is dat je ongeloofwaardigheid creëert die je oplages nog verder doen dalen. Het is een vicieuze cirkel...

Ik herinner me in 1989 nog de allereerste VTM-nieuwsuitzending die ging over de prijs van de tomaten...

Een paar maanden geleden sprak een straatverkoper me nog aan om een krantenabonnement te nemen. Ik zei hem: "Kijk, jongen, géén gazet lezen betekent niet geïnformeerd zijn. Wél een gazet lezen betekent slecht geïnformeerd zijn. Raad jij me eens aan wat ik zou doen?". Het bleef stil bij die arme verkoper 8)
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Yous »

HOOFDSTUK 3. - UITOEFENING VAN HET POLITIEAMBT

D. GEBRUIK VAN DWANG OF GEWELD

Elk gebruik van geweld moet redelijk zijn en in
verhouding tot het nagestreefde doel (44)

Wanneer de leden van het operationeel kader
geconfronteerd worden met fysiek geweld of met een reÎle
dreiging van fysiek geweld tegen henzelf of tegen derden,
hebben zij het recht maar ook de plicht om - binnen de
grenzen van de wettelijke voorschriften - op de meest
doeltreffende en kordate manier op te treden ten einde het
geweld te beÎindigen of te voorkomen.(50)

http://www.poldoc.be/data/Data/Active/N ... %2012).pdf
Likes
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011, 13:56

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Likes »

De WPA komt uitgebreid aan bod tijdens de opleiding hoor Yous :wink: .

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_01204573 net dit artikel gelezen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van bodycam maar ik heb wel al heel veel positieve ervaringen gelezen van collega's in het buitenland
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door PieterGC »

Yous schreefCOLONHOOFDSTUK 3. - UITOEFENING VAN HET POLITIEAMBT

D. GEBRUIK VAN DWANG OF GEWELD

Elk gebruik van geweld moet redelijk zijn en in
verhouding tot het nagestreefde doel (44)

Wanneer de leden van het operationeel kader
geconfronteerd worden met fysiek geweld of met een reÎle
dreiging van fysiek geweld tegen henzelf of tegen derden,
hebben zij het recht maar ook de plicht om - binnen de
grenzen van de wettelijke voorschriften - op de meest
doeltreffende en kordate manier op te treden ten einde het
geweld te beÎindigen of te voorkomen.(50)

http://www.poldoc.be/data/Data/Active/N ... %2012).pdf
Ook wel Artikel 37 van de Wet op het politieambt genoemd. Ik denk dat elke politieambtenaar het betreffende artikel kent en zo goed als mogelijk naleeft.

Als je ambitie hebt om bij de firma te komen werken is er nog wat werk aan de winkel. Je hebt waarschijnlijk geen ervaring met situaties als die van het gemaakte filmpje, ook betwijfel ik of je erbij was. Je zou beter moeten weten dat de collega's niet voor hun plezier zo reageren. Je reactie getuigt van naïviteit die me persoonlijk erg stoort, en die bovendien erg onrespectvol is tegenover mensen die je graag ooit als collega zou zien.
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Jens »

Met die filmpjes is het steeds hetzelfde ritueel...
De politie wordt ter plaatse gevraagd naar aanleiding van een bepaald feit. Wanneer de combi('s) toekomt(en) heeft het merendeel van de omstaanders de smartphones al in de aanslag, de vinger klaar op de 'rec'-toets. Het vingertje raakt de knop aan van zodra de politietussenkomst aanvangt en filmt het enkel optreden van de collega's.
Wat er echter nooit te zien is op dergelijke beelden is waarom de politie moet ingrijpen en vooral wat die personen gedaan hebben naar collega's toe. Daar wordt met geen beeld over gerept.

@Yous: ALS je bij de firma geraakt, zal je beseffen dat dergelijke opmerking niet de slimste zet was die je kon maken dit forum...
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY