Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLON
Jens schreefCOLONOmdat jij eerder aanhaalde dat men " belachelijke straffen à la inhouding van 10% van het loon" uitsprak, wilde ik er enkel op wijzen dat dit in de categorie van de inhouding van wedde de zwaarst mogelijke straf is.
Ja, nu zijn we er. In de categorie van de inhouding van wedde door de lagere tuchtoverheid opgelegd, is dit inderdaad het maximum. Maar dat wil geenszins zeggen dat men niet via de hogere tuchtoverheid een minder belachelijke straf (lees: zwaarder) had kunnen opleggen.
Voor zover ik in de wet heb gelezen kan de lagere tuchtoverheid niet overgaan tot het opleggen van zware tuchtstraffen. Tenzij ik erover heb gekeken?
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie en cafégangers op de vuist in Antwerpen

Bericht door Eric »

Jens schreefCOLONVoor zover ik in de wet heb gelezen kan de lagere tuchtoverheid niet overgaan tot het opleggen van zware tuchtstraffen. Tenzij ik erover heb gekeken?
Dat is heel juist maar de hogere tuchtoverheid kan wél zwaarder straffen

Art. 32. De gewone tuchtoverheid die feiten die mogelijk een tuchtvergrijp uitmaken, vaststelt of er kennis van krijgt, stelt een inleidend verslag op na eventueel een onderzoek te hebben bevolen.
Oordeelt de gewone tuchtoverheid dat de feiten niet moeten leiden tot een tuchtstraf, dan stelt zij dat vast. Die beslissing wordt formeel gemotiveerd en wordt ter kennis gebracht van de betrokkene door betekening tegen ontvangstbewijs of bij een ter post aangetekende brief.
Oordeelt de gewone tuchtoverheid dat de feiten in aanmerking kunnen komen voor een lichte tuchtstraf, dan leidt zij een tuchtprocedure in.
Oordeelt de gewone tuchtoverheid dat de feiten in aanmerking komen voor een zware tuchtstraf, dan verzendt zij het inleidend verslag met alle stukken van het dossier naar de hogere tuchtoverheid. Tegelijkertijd deelt ze haar de redenen mee waarom zij meent dat de feiten van aard zijn om te worden gestraft met een zware tuchtsanctie.


Zelfs de hogere overheid kan dan nog - op basis van artikel 38 - zich mild opstellen en handelen alsof ze een lagere tuchtoverheid is als daar redenen toe zijn. Zijn die redenen er niet, kan zij desgewenst veel zwaarder straffen: bijvoorbeeld art.17 + 5 + 12.
BUTTON_POST_REPLY