Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Berre
Politie
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012, 18:30

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Berre »

Ik heb mijn zomerpak (doorwaaipak) in juni gekregen, en dat is blauw (Damen).
Ik ben mijn lederen pakken (een zomer- en een winterpak) gaan passen, en dat blijft ook blauw.
Dat geel zien ze bij ons op de zone niet zitten.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Steven'84 schreefCOLONIk heb vorige week nog een splinternieuwe blauwe uitrusting gekregen. (WPR)
En voor zover ik hoor wordt het inderdaad geen geel voor ons.

Uniformiteit is er niet meer. Iedere motard was blauw, en plots veranderen bepaalde lokale zones naar geel?
Of het nu beter is of niet, iedereen doet precies maar op. Hetzelfde geldt voor het wagenpark met de kleur van de bumpers;
wat een kakofonie hebben ze daar van gemaakt? Triestig.

Afwachten wat de toekomst brengt...

Greetz,
Toevallig een idee waarom DAH precies fluorood verkiest en waarom er niet mee op de kar van PZ Antwerpen gesprongen wordt, gezien dat inderdaad toch al volledig uitgewerkt werd? Ik heb hier eerder al mijn voorkeur uitgesproken voor de rode kleur, maar persoonlijk vraag ik me ook wel af of het misschien niet efficiënter (en ook uniformer) zou zijn mocht de Wegpolitie meegaan in het fluogele verhaal?
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Jens »

Ongetwijfeld is er niet over één nacht ijs gegaan bij de aanpassing van bepaalde kledij, maar ik vraag me af of de wijzigingen die zijn aangebracht aan het uniform, juridisch correct zijn. Volgens de resultaten die ik heb gevonden, is in geen enkele wetgevende akte sprake van een geel uniformstuk. De motorrijderskledij maakt deel uit van een apart KB en MB. Daarin staan de toegelaten kleuren in opgelijst, met een voorbeeld van het uniformstuk (zie onder).

Koninklijk besluit van 22 juni 2006 houdende de regeling van de specifieke functie-uitrustingen van het uniform van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 14_1_2.pdf

Ministerieel besluit 27 juni 2006 betreffende de motorrijderskledij van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 14_1_5.pdf
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

@Steven'84: je weet het misschien niet, maar alles is gestart met een brief van de FOD WASO (http://www.werk.belgie.be/home.aspx) waarin stond dat de kledij van de motards van de politie niet voldeden aan de Europese norm 471 en dat daar ASAP een aanpassing aan moest gebeuren of dat er anders dwangsommen gingen opgelegd worden.
Antwerpen is dan naar de kledijcommissie gestapt met de vraag naar een oplossing.
Gezien de kledijcommissie op apengapen lag en Antwerpen een grote aankoopdienst heeft (met aankopers en bestekschrijvers), werd voorgesteld dat Antwerpen alles ging opstarten met een open raamcontract waar dan iedere zone op zou kunnen inschrijven.
De gele kleur werd toegelaten (op dat moment was er nog geen juiste fluo oranje vezel voorhanden) op voorwaarde dat het bestek een opening liet naar andere kleuren als de markt veranderde.
Dat is dus de reden waarom wij in 't geel rijden. Niet zozeer een mentale kronkel van de lokale politiek.

Maw: iedereen die rondrijdt met een blauwe vest is NIET in orde met de Europese norm 471 en zou een erkende fluo overgooier moeten dragen!
De werkgever is VERPLICHT om zijn werknemers correcte beschermingskledij te geven. Zoniet kan hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval.

'k Stel voor dat je dit eens voorlegt aan je korpschef via een lokale afgevaardigde.
Eens zien hoe warm hij het krijgt.
GS-Walter
Politie
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2014, 19:07

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GS-Walter »

Om de chaos dan kompleet te maken zijn blijkbaar de lokale politiezones op de hoogte gebracht dat het gele fluo niet weerhouden is als de toekomstige kleur voor de pakken van de motorrijders.

Een collega die volgende week met de opleiding motorrijder start mag een nieuw pak laten aanmeten (hetgeen begrijpelijker wijze pas besteld wordt wanneer hij geslaagd is eind oktober), maar bij onze logistieke dienst vraagt men zich nu af of het alsnog een blauw, dan wel een geel fluo of het toekomstige rood fluo pak moet zijn. Zowel blauw als geel fluo worden momenteel (nog steeds) aangeboden. Van het rode fluo zijn nog geen passets of voorbeelden.

Hopelijk is alles officieel eind oktober, zodat ineens het pak met de juiste kleur kan besteld worden.

Nu gaat het pas echt een kleurboek worden: zwart met blauwe en rode schouderstukken (ja echt, er zijn er nog die zo rond rijden), blauw, geel fluo en rood fluo. En dan zijn er nog zones die een oranje fluo hesje over het blauwe pak laten dragen om toch in orde te zijn met de Europese richtlijnen. Een dikke pluim waard, nietwaar?


GrTz ;-)
Steven'84
Politie
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2013, 19:20

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Steven'84 »

Robby schreefCOLON@Steven'84: je weet het misschien niet, maar alles is gestart met een brief van de FOD WASO (http://www.werk.belgie.be/home.aspx) waarin stond dat de kledij van de motards van de politie niet voldeden aan de Europese norm 471 en dat daar ASAP een aanpassing aan moest gebeuren of dat er anders dwangsommen gingen opgelegd worden.
Antwerpen is dan naar de kledijcommissie gestapt met de vraag naar een oplossing.
Gezien de kledijcommissie op apengapen lag en Antwerpen een grote aankoopdienst heeft (met aankopers en bestekschrijvers), werd voorgesteld dat Antwerpen alles ging opstarten met een open raamcontract waar dan iedere zone op zou kunnen inschrijven.
De gele kleur werd toegelaten (op dat moment was er nog geen juiste fluo oranje vezel voorhanden) op voorwaarde dat het bestek een opening liet naar andere kleuren als de markt veranderde.
Dat is dus de reden waarom wij in 't geel rijden. Niet zozeer een mentale kronkel van de lokale politiek.

Maw: iedereen die rondrijdt met een blauwe vest is NIET in orde met de Europese norm 471 en zou een erkende fluo overgooier moeten dragen!
De werkgever is VERPLICHT om zijn werknemers correcte beschermingskledij te geven. Zoniet kan hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval.

'k Stel voor dat je dit eens voorlegt aan je korpschef via een lokale afgevaardigde.
Eens zien hoe warm hij het krijgt.
Dat wist ik inderdaad niet.

Bedankt collega! 8)
WPR Brabant
Steven'84
Politie
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2013, 19:20

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Steven'84 »

VRS schreefCOLONToevallig een idee waarom DAH precies fluorood verkiest en waarom er niet mee op de kar van PZ Antwerpen gesprongen wordt, gezien dat inderdaad toch al volledig uitgewerkt werd? Ik heb hier eerder al mijn voorkeur uitgesproken voor de rode kleur, maar persoonlijk vraag ik me ook wel af of het misschien niet efficiënter (en ook uniformer) zou zijn mocht de Wegpolitie meegaan in het fluogele verhaal?
Daar heb ik helaas geen idee van... :eek:

Maar voor mij ook een lichte voorkeur voor de rode kleur, zolang het wettelijk maar in orde is. 8)
WPR Brabant
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

En die voorkeur, is die echt niet ingegeven door sentiment?
Heel Europa rijdt rond in 't geel en wij gaan wat in 't oranje rondrijden. Komaan.
Nu ben ik echt eens benieuwd wat Antwerpen gaat doen.
Daar gaat ALLES naar geel hé.
De kogelwerende vesten, de hesjes, de kledij van 't fietsteam, ... ALLES
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door vdv »

In mijn lokale zone heeft iedereen (niet motorrijder) de oranje verkeersjassen gekregen. Als je denkt dat je in de toekomst rode federale- en gele lokale motorrijders gaat zien in het straatbeeld, ben je fout. De meeste lokale zones volgen de richtlijnen van de federale kledijcommissie.

Moest iedereen dat doen, was er uniformiteit... Antwerpen is als eerste begonnen met babyblauwe bumpers als antwoord op de rode bumpers van de federale. Met zichtbaarheid had dat niets te maken. Nu gebruiken ze geel ipv oranje voor de motorrijders... Dan moet je niet klagen over het feit dat er geen uniformiteit meer is. Misschien was het beter de kledijcommissie te overtuigen met studies ipv ervan af te wijken.

Pas op, ik ga akkoord: geel is beter zichtbaar dan oranje en internationaal beter herkenbaar als politiedienst. Maar de keuze voor oranje/rood heeft volgens mij niets te maken met sentiment naar een opgedoekt korps maar is communautair getint zoals in het verhaal waar heel Europa koos voor zwart/geel voor nummerplaten en straatinfrastructuur behalve België (omdat het "Vlaamse" kleuren zijn).
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GDR »

In onze zone hebben we ook allemaal de nieuwe oranje jasjes gekregen. De oude "hesjes" hebben we moeten inleveren en zijn verboden (behalve bij Hycap-opdrachten)

Antwerpen doet zoals gewoonlijk zijn eigen zin.. maar ze zijn niet alleen.

PZ Midlim begint met gele bumpers op de voertuigen, terwijl ze goed genoeg weten dat buurzone Hazodi zeer recent pas rode bumpers heeft laten plaatsen..
Afbeelding

Bij een ordedienst onlangs zag je voertuigen met rode, babyblauwe en donkerblauwe bumpers... echt een zicht !!! :roll: Nu dus ook nog geel... Men moet daar eens een eind aan maken.. Ik blijf voorstander van enkel rode bumpers..

Waar zijn ze toch mee bezig? Ben zo stilletjes aan beschaamd aan het geraken. Misschien toch terug naar de fedpol want daar is tenminste nog uniformiteit..
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door vdv »

Wij hebben zwarte bumpers op de combi's (omdat dat de goedkoopste versie is :wink: )
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Ongelooflijk... En kandidaten en aspiranten maar leren hoe 'geïntegreerd' de politie is, tha :roll:
15 jaar na de hervorming en 't is blijkbaar weer op eilandjes werken...
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Jens »

In een recente post zag ik hoe iemand een antwoord gaf op een vraag wat het verschil is tussen de lokale en de federale. Die persoon schreef dat er 192 pz's zijn. Misschien kan men in de toekomst schrijven dat er 192 eilanden zijn waar ieder z'n goesting doet ...
Inspecteur van politie
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GDR »

Hoog tijd dat men federaal opnieuw bepaalt wat mag en niet mag zonder afwijkingen toe te staan. .overal hetzelfde ! Dat ze het voertuigenpark maar in Brussel beheren .. gedaan met plaatselijke ideetjes..
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Jens schreefCOLONIn een recente post zag ik hoe iemand een antwoord gaf op een vraag wat het verschil is tussen de lokale en de federale. Die persoon schreef dat er 192 pz's zijn. Misschien kan men in de toekomst schrijven dat er 192 eilanden zijn waar ieder z'n goesting doet ...
Was ik, zal ik misschien doen in de toekomst :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY