Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

http://www.politieantwerpen.be/news/pre ... -nieuw-pak

Afbeelding
Motards van de verkeerspolitie steken in nieuw pak

Vanaf deze morgen hebben de zestig motards van de verkeersafdeling van Lokale Politie Antwerpen hun blauwe motorvesten ingeruild voor splinternieuwe fluogele exemplaren.


De blauwe vesten waren hoognodig aan vervanging toe. En omdat de Europese norm voorschrijft dat de gele kleur het best zichtbaar is werd er beslist om voor de nieuwe vesten die kleur te nemen.

Maar niet alleen de kleur is veranderd, er werd ook voor een nieuwe snit gekozen. De nieuwe vesten zijn korter dan de vorige waardoor de wapengordel niet meer op de vest maar op de broek wordt gedragen. Zo wordt die gordel niet meer mee omhoog getrokken wanneer de motard het verkeer regelt. Ook bij zomerse temperaturen hoeven deze collega's niet eerst de gordel los te maken om hun vest te kunnen uittrekken.

Alle motards kregen inmiddels de winterversie van de nieuwe vesten en de bijhorende zwarte broeken. De zomerkledij en noodzakelijke regenpakken worden eind april geleverd. Op de bijpassende gele motorhelmen met ingebouwde communicatieapparatuur is het nog wat langer wachten. Die zullen in het najaar van 2014 worden geleverd.
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door DerDritteMann »

Sorry voor sommige collega's die het misschien niet graag gaan horen. Ik ijver al jaren - heb daarvoor reeds de minister aangeschreven, tot op heden zonder gevolg - voor een strikte scheiding van de kleuren geel en oranje van de fluovestjes die tegenwoordig door Jan en alleman gedragen worden, al dan niet met een bepaalde verkeersbevoegdheid. Men kan in het verkeer amper nog iemand van ver herkennen en uitmaken of het iemand met een bepaalde bevoegdheid is of gewoon een burger die zich veilig wilt voelen of misschien wel clown Gust die onnozel wilt doen (heb het al meegemaakt). Iemand die het verkeer regelt zie je meestal frontaal terwijl het op de achterzijde is dat je pas kan zien over wie het nu eigenlijk gaat. Aan een hoofddeksel zou je ook al een en ander kunnen zien, maar dat wordt niet steeds gedragen. Dit leidt tot verwarring en kan alzo misverstanden veroorzaken. Het is dan ook veiliger om geel voor te behouden voor burgers en alle functies op straat die geen enkele bevoegdheid inzake verkeer hebben en oranje voor personen (politie, douane, militaire politie, brandweer, ...) die wel een bevoegdheid in het verkeer hebben. Het gaat bij de bestuurder een automatische reactie van alertheid geven vanaf ze de kleur oranje zien.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Op de rug heeft men alvast niet het juiste lettertype voor "Politie" gebruikt, wat de kledij - die op zich al zo anders is t.o.v. de rest van de politie-uniformen - minder uniform maakt, spijtig. Heeft men op de borst en de rechtermouw wel het politielogo gezet of wat staat er daar?

Ben ook wel benieuwd naar foto's van de voorkant (o.a. om te zien of de graad- en naamplaatjes op dezelfde plaats hangen), zijn er daar van?

Ten andere: toch niet echt correct dat men in het artikel zegt dat de Europese norm fluogeel voorschrijft. Blijkt blijkbaar een hardnekkige opvatting te zijn die niet klopt als je die norm bekijkt: fluogeel is 1 van de 3 toegelaten kleuren, de andere zijn fluo-oranje en fluorood en ze zijn dus allen evenwaardig.

Dat men gaat voor meer zichtbaarheid voor politiemensen die het kunnen gebruiken juich ik toe, maar dat de uniformiteit er niet helemaal is en het kleur zelf (echt geen liefhebber van :mrgreen: ) vind ik wel belangrijke minpunten. Oranje is en blijft volgens mij hét kleur voor politie- en hulpverleningsdiensten (wordt doorgaans ook zo aanzien me dunkt) en dat moet eigenlijk ook zo behouden worden.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GDR »

Jezus, inderdaad, men mag wel stilaan ingrijpen om enige uniformiteit te handhaven. Waar gaan we eindigen? Binnenkort zijn we allemaal "Rainbowcops"... :snif:
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

Deze kledij is gepasseerd op de kledijcommissie in Brussel en werd daar goedgekeurd.
Het klopt dat ofwel geel, ofwel oranje, ofwel rood kan.
Geel is echter het beste zichtbaar.
Daarnaast was er geen oranje vezel voorhanden die voldeed aan de veiligheidsnorm voor motorjassen.
Maw: er konden geen jassen in 't oranje gemaakt worden. Dat viel dus al af.

Het klopt ook dat je geen geel MOET nemen, maar wat men eigenlijk bedoelt, is dat Europees gezien de politiekorpsen allemaal voor geel kiezen als herkenbare opvallende kleur.

Nog belangrijk om weten misschien: we hebben een clausule die bepaalt dat we kunnen over gaan naar de andere 2 kleuren (oranje of rood) indien men federaal zou beslissen om toch voor die kleuren te gaan.
Bij vervanging van 't pak, na 2 jaar, kan dan naar die kleur overgeschakeld worden.
2 jaar, dat is geen probleem, aangezien de federale toch de neiging hebben om alles zéér traag uit te voeren ...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONDeze kledij is gepasseerd op de kledijcommissie in Brussel en werd daar goedgekeurd.
Het klopt dat ofwel geel, ofwel oranje, ofwel rood kan.
Geel is echter het beste zichtbaar.
Daarnaast was er geen oranje vezel voorhanden die voldeed aan de veiligheidsnorm voor motorjassen.
Maw: er konden geen jassen in 't oranje gemaakt worden. Dat viel dus al af.

Het klopt ook dat je geen geel MOET nemen, maar wat men eigenlijk bedoelt, is dat Europees gezien de politiekorpsen allemaal voor geel kiezen als herkenbare opvallende kleur.

Nog belangrijk om weten misschien: we hebben een clausule die bepaalt dat we kunnen over gaan naar de andere 2 kleuren (oranje of rood) indien men federaal zou beslissen om toch voor die kleuren te gaan.
Bij vervanging van 't pak, na 2 jaar, kan dan naar die kleur overgeschakeld worden.
2 jaar, dat is geen probleem, aangezien de federale toch de neiging hebben om alles zéér traag uit te voeren ...
Bedankt voor de toelichting. Goed dat men zo te werk is gegaan hiervoor.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

GDR schreefCOLONJezus, inderdaad, men mag wel stilaan ingrijpen om enige uniformiteit te handhaven. Waar gaan we eindigen? Binnenkort zijn we allemaal "Rainbowcops"... :snif:
"Rainbow cops" zullen zich echt wel goed voelen als er zo'n reactie komt... nogal een denigrerende vergelijking.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Jens »

Als het de zichtbaarheid van collega-motards bevordert (wat ik zeker niet ga betwisten) kan ik dit alleen maar toejuichen dat men inzet op hun veiligheid en die van anderen. Maar daar stopt voor mij het enthousiast zijn over de gele kleur. Ik vind het niet zo geslaagd. Ik vond de blauwe vesten mooier qua uitzicht, los van de kwaliteit daarvan. Ik ben geen motard en kan daar dus niets over zeggen. Ik ga enkel af op hetgeen ik zie in de krantenknipsels.
Het wordt inderdaad een kakafonie van kleuren op den duur. De blauwe-witte moto's, de gele vesten, de oranje stickers achteraan bij de federale op de zijboxen van de moto's ...

Het wordt inderdaad tijd om alles eens opnieuw te ordenen. Als je alle verschillende uniformstukken naast mekaar ligt die nu in omloop zijn is het niet verwonderlijk dat de burger op den duur niet meer gelooft dat een "echte" politieambtenaar aan hun voordeur staat.
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

Blijkbaar is Brasschaat ook al mee op de kar gesprongen!
Geen idee of zij ook voor Richa zijn gegaan, maar de vest lijkt alleszins goed op de onze.
Nieuwe uitrusting voor Brasschaats mototeam

do 06/02/2014 - 15:07


uniform motorrijders
Vanaf februari 2014 schakelen de motorrijders van de PZ Brasschaat systematisch over naar het dragen van een motoruitrusting volgens de Europese normen.

De fluo gele jas valt duidelijker op in het verkeer wat meer veiligheid biedt.


Er staat ook een foto bij:
Afbeelding
http://www.lokalepolitie.be/sites/5352/ ... ijders.jpg
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GDR »

Hielcom schreefCOLON
GDR schreefCOLONJezus, inderdaad, men mag wel stilaan ingrijpen om enige uniformiteit te handhaven. Waar gaan we eindigen? Binnenkort zijn we allemaal "Rainbowcops"... :snif:
"Rainbow cops" zullen zich echt wel goed voelen als er zo'n reactie komt... nogal een denigrerende vergelijking.
In Gods naam... U maakt die vergelijking, niet ik.. Als het voor u niet duidelijk moest zijn: ik doel op de kleurenkakafonie, en zeker niet op de geaardheid van collega's.

En als u zichzelf aangesproken voelt: SORRY bij deze :!:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

GDR schreefCOLON
Hielcom schreefCOLON
GDR schreefCOLONJezus, inderdaad, men mag wel stilaan ingrijpen om enige uniformiteit te handhaven. Waar gaan we eindigen? Binnenkort zijn we allemaal "Rainbowcops"... :snif:
"Rainbow cops" zullen zich echt wel goed voelen als er zo'n reactie komt... nogal een denigrerende vergelijking.
In Gods naam... U maakt die vergelijking, niet ik.. Als het voor u niet duidelijk moest zijn: ik doel op de kleurenkakafonie, en zeker niet op de geaardheid van collega's.

En als u zichzelf aangesproken voelt: SORRY bij deze :!:
Zoals je het formuleerde kwam het over als zo'n vergelijking, vrees ik (en ik heb nochtans niet de behoefte om naar zulke vergelijkingen te gaan 'zoeken'). Maar ik ben blij dat ik het verkeerd begrepen heb! Zoveels te beter. :wink:
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door DerDritteMann »

Heb vandaag de vest gezien. Het woord "politie" is m.i. vooral bedoeld om 's nachts op te vallen als er licht op schijnt, maar overdag kan je het amper lezen. Goe bezig...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Een bedrukking in het blauwe politiekleur had dan wellicht beter geweest. Mochten er ooit oranje vesten komen dan zouden die witte letters wel beter contrasteren daarop.
Nuja, wetende dat er geen oranje stof daarvoor voorhanden is momenteel én dat de kledij moet voldoen aan de Europese norm om zichtbaarder te zijn, is dit gele eigenlijk de beste keuze op dit moment.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GDR »

En binnenkort ook gele bumpers op de voertuigen?
BUTTON_POST_REPLY