Radiocommunicatie

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
ghostrecon
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011, 20:01

Re: Radiocommunicatie

Bericht door ghostrecon »

Vegeet niet dat er wel eens radio's "verloren" gaan. Hierdoor kunnen bepaalde mensen onopgemerkt meeluisteren.

Het kan wel een tijdje duren eer een zone opmerkt dat een radio weg is (zeker als er honderden radio's in omloop zijn).
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Robby »

Mja, bij ons wordt dat toch zeer snel opgemerkt hoor.
Elke radio wordt uit en terug ingeschreven.
De ploegverantwoordelijke dient steeds te checken of alles is binnengebracht.
Heb je je radio niet binnengebracht, mag je een telefoon verwachten en kun je uitleggen waar die is.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Boba »

Robby schreefCOLONMja, bij ons wordt dat toch zeer snel opgemerkt hoor.
Elke radio wordt uit en terug ingeschreven.
De ploegverantwoordelijke dient steeds te checken of alles is binnengebracht.
Heb je je radio niet binnengebracht, mag je een telefoon verwachten en kun je uitleggen waar die is.
Idd, dat wordt bijzonder nauwgezet opgevolgd na elke dienst.
"If you run, you'll only go to jail tired."
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Radiocommunicatie

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ik denk dat de kans groter is dat er iets verdwijnt op FN Herstal dan dat er radio's verdwijnen op den bureau.

En niets is onfeilbaar, gelijk welke encryptie ook maar om zoiets te doen moet je inderdaad de radio's zelf hebben of gigantisch veel investeren in apparatuur en tijd (en als ge die tijd dan al hebt moete dringend een lief gaan zoeken)

Om het op zen Basta's uit te drukken...

Alles is een samenzwering geregeld door de Amerikanen door idioten gelijk Hitler opgestookt en het is allemaal de schuld van de Walen :mrgreen:
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Re: Radiocommunicatie

Bericht door laagvlieger »

Gunther schreefCOLONGeloof er ook niks van dat Astrid afluisterbaar is... correctie, het zal wel afluisterbaar zijn, maar dat zal zoveel geld kosten aan tijd, apparatuur dat het sop de kolen niet waard is...

tot ik het persoonlijk zelf meemaak zeg ik neen...
Inderdaad Gunther, je zal het persoonlijk niet snel meemaken. Er wordt hier veel geblazen door Eric, maar hij onderbouwt geen enkele van z'n stellingen. Enkele nuances zijn dus zeker op z'n plaats.

Ten eerste wat TETRA betreft. Kan het gekraakt worden? Nog niet eenvoudig, maar onversleutelde TETRA-communicatie kan momenteel in sommige gevallen gekraakt worden, ja, zij het vooralsnog bij opgenomen sessies. Het Osmocom TETRA project maakt op dat vlak vrij snel vorderingen, en het valt te verwachten dat binnen enkele weken ~ maanden software beschikbaar zal zijn die efficiënt genoeg is om realtime onversleutelde TETRA-communicatie te volgen.

Ten tweede wat betreft encryptie. Als TETRA-communicatie geëncrypteerd wordt, dan wordt het bijna onmogelijk om ze nog te onderscheppen. Het gebruikte encryptie-algoritme is natuurlijk een belangrijke factor, maar zelfs in het geval van een zwak algoritme in combinatie met communicatie via de TETRA-specificatie is het erg onwaarschijnlijk dat deze communicatie kwetsbaar is. De encryptiesleutels worden bij TETRA nooit mee in plain text verzonden, dus zijn ze ook niet te onderscheppen. Een connectie "hijacken" (man-in-the-middle attack) is ook niet mogelijk vanwege de Air Interface Encryption (AIE) die behalve de communicatie an sich ook de signalisatie en ACK-packets, identificatie van ontvangers enz... versleutelt. Dat noemt men "over the air rekeying" (OTAR). In theorie kan je de juiste sleutel bekomen d.m.v. een "brute-force attack", waarbij je alle mogelijke sleutels uitprobeert. Maar bij de meeste TETRA-implementaties wordt er minstens 1 sleutel per dag gegenereerd die de ontvangers gebruiken om zich te registreren op het netwerk, dus heb je in theorie maximaal 24 uur om de sleutel via brute force te vinden. Voor een 128-bits-sleutel die gebruikt wordt bij TETRA-communicatie heb je 2^128 mogelijke sleutels, en met een gemiddelde computer betekent dat dat je ongeveer 149.745.258.842,898 jaar nodig hebt om al die sleutels te genereren. Je moet ze dan ook nog uittesten tegen het systeem, en daarbij moet je de vertragende factor in rekening brengen die het kost om een communicatie tot stand te brengen in dewelke je de gegenereerde sleutel kan testen.

M.a.w.: it's not going to happen anytime soon...
Ook niet als je Big Blue inschakelt. Of het laatste speeltje van de NASA of het CERN.
De meest geschikte hardware voor dit soort applicaties is de CELL-processor van de PS3, en de CUDA-chips die op professionele rendering-kaarten van o.a. NVIDIA zit. Dus misschien, héél misschien... als je alle eigenaars van een PS3 én alle CAD/CAM-tekenaars ter wereld laat samenwerken bij een brute-force attack, én je hebt het geluk dat de actuele sleutel zich ergens in de eerste 2^60ste resultaten ofzo bevindt, ben je in staat om die dag (of minder) dat éne TETRA-netwerk af te luisteren. En als de sleutel verlopen is kan je gewoon weer van 0 beginnen...

Toogpraat van Eric dus.
Bij deze :-D
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

laagvlieger schreefCOLONToogpraat van Eric dus.
Bij deze :-D
Het leven moet toch gemakkelijk zijn als je denkt zelf alle wijsheid in pacht te hebben, hé.

Enfin, voor de geïnteresseerden: de zaak is weer in gang geschoten:
De Standaard schreefCOLON
Het Brusselse parket wil acht personen, bij wie een drietal journalisten, voor de correctionele rechtbank brengen omdat ze in het bezit zouden geweest zijn van materiaal om het Astrid-communicatiesysteem van de politie en hulpdiensten af te luisteren. Dat meldt de krant La Dernière Heure en wordt bevestigd door het Brusselse parket. De raadkamer zal zich op 13 december over de zaak buigen.

In de zomer van 2011 vielen speurders van de Brusselse federale gerechtelijke politie binnen bij een drietal journalisten en op een redactie omdat ze vermoedden dat die over zogenaamse Astrid-scanners beschikten. Bij één van de journalisten werd zelfs het vals plafond uitgebroken. Er werd ook een huiszoeking gehouden bij de man die de scanners zou gemaakt of geleverd hebben en op zowat alle adressen namen de speurders niet alleen het afluistermateriaal maar ook computers, laptops, gsm’s en smartphones in beslag.

De Vlaamse Vereniging van Journalisten protesteerde tegen de gerechtelijke acties maar de Brusselse kamer van inbeschuldigingstelling oordeelde dat de huiszoekingen en inbeslagnames volledig wettelijk gebeurden. Het gerechtelijk onderzoek, dat gevoerd werd door onderzoeksrechter De Coster, is intussen afgesloten en het Brusselse parket heeft besloten acht personen voor de raadkamer te dagvaarden. Die raadkamer moet dan beslissen of de acht ook voor de correctionele rechtbank zullen moeten verschijnen.
Bron
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Dimitri »

En toch geloof ik nog steeds niet dat het afluisterbaar is. Als je even doorzoekt op internet blijf je er op uitkomen dat, mits de nodige middelen, ongeëncrypteerde TETRA netwerken afluisterbaar zijn. Maar zodra er gebruikt wordt gemaakt van encryptie, dit (nog) niet gaat. Misschien nu al wel maar de feiten dateren uit 2011.

Nu, als ik erover nadenk moet ik wel toegeven dat encryptie nog niet zo heel lang gebruikt wordt in het Belgische TETRA netwerk dus zou het wel mogelijk zijn dat ze op het moment van de feiten wel nog in staat waren om het af te luisteren. Maar dan nog is het zeer beperkt door de manier waarop het TETRA netwerk werkt.

EDIT:

nog een kleine toevoeging. Het is wel mogelijk om een feed op te slaan en deze dan te decrypten. Maar hiervoor heb je al zeer krachtige computers voor nodig en heel veel tijd. Live coverage van een geëncrypteerde feed waarbij je niet aangemeld bent bij het systeem is (nog) niet mogelijk. Er *zou* een mogelijkheid zijn om in DMO mode een broadcast te doen.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Black Dog »

Wat voor een gewone leek onmogelijk lijkt is voor iemand met verstand van zaken dan gemakkelijk. En met het juiste materiaal...

Zeg nooit nooit...
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONNu, als ik erover nadenk moet ik wel toegeven dat encryptie nog niet zo heel lang gebruikt wordt in het Belgische TETRA netwerk dus zou het wel mogelijk zijn dat ze op het moment van de feiten wel nog in staat waren om het af te luisteren.
Dat heb ik hier vroeger al verschillende malen geschreven: het TETRA-netwerk van ASTRID is jarenlang (van bij de start tot medio 2011) ongeëncrypteerd in de lucht geweest, niettegenstaande zowel het Comité P als de Vaste Commissie van de Lokale Politie al die tijd anders hebben geloofd. Doe er dan nog een hoop betweterige amateur-ICT'ers bovenop en iedereen wordt op het verkeerde been gezet, met een totaal vals gevoel van veiligheid tot gevolg. De spraak mag dan trouwens inmiddels grotendeels geëncrypteerd zijn, volgens mij is het nog altijd mogelijk om relatief eenvoudig te screenen welke ISSI (dus radio) zich aanmeldt op een bepaalde mast en dus grofweg de locatie van bepaalde politie-eenheden te bepalen (aan de hand van het ISSI-nummerplan). Die 'technische' data van het netwerk wordt immers nog altijd niet geëncrypteerd. Ik heb echter geen zin om mij aan zo een zaken te verbranden.
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Re: Radiocommunicatie

Bericht door laagvlieger »

Beste Eric,

In respons op je bericht aan mij:
Eric schreefCOLON
laagvlieger schreefCOLONToogpraat van Eric dus.
Bij deze :-D
Bij deze nog wat "toogpraat" van het Brusselse parket. Eigenwijze laagvlieger zal het weer allemaal beter weten, zeker :?:

Link
En je reactie hierboven:
Eric schreefCOLON
laagvlieger schreefCOLONToogpraat van Eric dus.
Bij deze :-D
Het leven moet toch gemakkelijk zijn als je denkt zelf alle wijsheid in pacht te hebben, hé.
Nog 1 reactie van eigenwijze laagvlieger:
Ik begrijp je reactie. Mijn woordkeuze was ongelukkig en niet verstandig, dus ik neem het je niet kwalijk dat je "kort" reageert. Je haalt in je reacties echter geen enkel tegenargument aan dat mijn stellingen zou tegenspreken...
Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONNu, als ik erover nadenk moet ik wel toegeven dat encryptie nog niet zo heel lang gebruikt wordt in het Belgische TETRA netwerk dus zou het wel mogelijk zijn dat ze op het moment van de feiten wel nog in staat waren om het af te luisteren.
Dat heb ik hier vroeger al verschillende malen geschreven: het TETRA-netwerk van ASTRID is jarenlang (van bij de start tot medio 2011) ongeëncrypteerd in de lucht geweest, niettegenstaande zowel het Comité P als de Vaste Commissie van de Lokale Politie al die tijd anders hebben geloofd.
En wat schreef ik hierboven?
laagvlieger schreefCOLON Kan het gekraakt worden? Nog niet eenvoudig, maar onversleutelde TETRA-communicatie kan momenteel in sommige gevallen gekraakt worden, ja, zij het vooralsnog bij opgenomen sessies.
Eric schreefCOLONDoe er dan nog een hoop betweterige amateur-ICT'ers bovenop en iedereen wordt op het verkeerde been gezet, met een totaal vals gevoel van veiligheid tot gevolg.
Doel je hiermee op mij? Grappig :D
Eric schreefCOLONDe spraak mag dan trouwens inmiddels grotendeels geëncrypteerd zijn, volgens mij is het nog altijd mogelijk om relatief eenvoudig te screenen welke ISSI (dus radio) zich aanmeldt op een bepaalde mast en dus grofweg de locatie van bepaalde politie-eenheden te bepalen (aan de hand van het ISSI-nummerplan). Die 'technische' data van het netwerk wordt immers nog altijd niet geëncrypteerd. Ik heb echter geen zin om mij aan zo een zaken te verbranden.
Volgens de Kerk was de Aarde ook "plat" tot in de 19de eeuw, en vele geniale mensen zijn op de brandstapel of nog gruwelijker gesneuveld omdat ze (dachten te) weten dat het niet zo was.
Volgens mij is, helaas, geen geldig argument in een discussie, en evenmin een solide basis voor een stellingname. Wat ik hierboven heb geschreven klopt voor 100%, of jij dat nu wil toegeven of niet, en blijft ook overeind na jouw verdere berichten.

Als je mij wil afschilderen als een "amateur ICT'er": voel je vrij :) Ik ga graag publiek met je in discussie op dit forum en kijk ernaar uit mijn kennis te verrijken met jouw inzichten!
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

laagvlieger schreefCOLONEn wat schreef ik hierboven?
laagvlieger schreefCOLON Kan het gekraakt worden? Nog niet eenvoudig, maar onversleutelde TETRA-communicatie kan momenteel in sommige gevallen gekraakt worden, ja, zij het vooralsnog bij opgenomen sessies.
Dat is dus nog altijd onjuist. Het was destijds al (en is nu nog altijd uiteraard) perfect mogelijk om een clear TETRA-netwerk (dus onversleuteld) in realtime mee te beluisteren en dus niet enkel opgenomen sessies. Net omdat er door een gebrek aan encryptie absoluut geen zware berekeningen nodig zijn die het opnemen en vervolgens langdurig bewerken van zo een opname vereisen. Ook andere digitale netwerken zonder versleuteling kunnen in realtime worden beluisterd (MOTOTRBO en NEXEDGE, bijvoorbeeld). De benodigde kennis is trouwens niet geheim, het TETRA-protocol is een open standaard.

Het Osmocom-TETRA-project is inmiddels een huis-tuin-keuken-applicatie geworden voor zo een initiatieven. Het is iets relatief nieuw, enkele jaren geleden bestond het nog niet. Verschillende bronnen hebben mij bevestigd dat het destijds volstond om een aangepaste scanner met extra printplaat (om het audiosignaal eerst naar beneden te samplen) in huis te halen die vervolgens het signaal via de audio ingang naar een simpele pc met een stukje software van enkele megabytes stuurt. Die software stuurt de scanner aan om mee te springen wanneer een spraakkanaal en tijdsleuf wordt toegekend.
laagvlieger schreefCOLONVolgens de Kerk was de Aarde ook "plat" tot in de 19de eeuw, en vele geniale mensen zijn op de brandstapel of nog gruwelijker gesneuveld omdat ze (dachten te) weten dat het niet zo was.
Volgens mij is, helaas, geen geldig argument in een discussie, en evenmin een solide basis voor een stellingname. Wat ik hierboven heb geschreven klopt voor 100%, of jij dat nu wil toegeven of niet, en blijft ook overeind na jouw verdere berichten.

Als je mij wil afschilderen als een "amateur ICT'er": voel je vrij :) Ik ga graag publiek met je in discussie op dit forum en kijk ernaar uit mijn kennis te verrijken met jouw inzichten!
Doe toch eens gewoon de moeite om met een expert van het BIPT te spreken of artikels zoals deze te lezen en je kennis te updaten.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Dimitri »

het osmocom-tetra's blog is sedert 2011 niet meer geupdatet en de broncode is 8 maanden geleden nog eens aangepaast door de beheerder van het project, die trouwens nog een van de weinigen is die er moeite insteekt. Het osmocom project op zijn geheel, die veel meer dan TETRA doet, houdt zich bezig met dingen die veel interessanter zijn en ook doenbaar. Had je trouwens ook eens de moeite gedaan om die site te lezen, dan zou je ook gelezen hebben dat zelfs op ongeëncrypteerde TETRA netwerken er nog niet echt veel kan. Je geeft trouwens ook zelf aan dat sedert 2011 het netwerk geëncrypteerd is en het moet niet zijn "sommige" want het is alles of niks. Alles dus.

Om locatiebepaling te doen is er overigens ook een module nodig en de juiste radio's. Veel collega's hebben deze module trouwens niet zitten, enkel maar in de combi...
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Re: Radiocommunicatie

Bericht door laagvlieger »

Beste Eric,

Voor alle duidelijkheid: ik zoek hier geen oorlog met jou uit te vechten omtrent een bepaald onderwerp. Ik las een bericht van jou waarin ik zaken las die pertinent onjuist (of laat ons zeggen, op z'n minst ongenuanceerd) waren, en daar heb ik een reactie op geplaatst.

We blijven het oneens wat onze stellingen betreft. Ik begrijp uit jouw reacties dat je eveneens een intelligent persoon bent, of een gepassioneerd iemand, of beide. En als jij iemand bent die zich op een zeker niveau bezig houdt met zaken als dit, dan kennen we elkaar waarschijnlijk al, of anders moet het een schijntje zijn om een idee te krijgen van wie ik ben. Voor de beheerders van deze website is het geen kunst om te achterhalen wie ik ben, want ik heb me op dit forum geregistreerd met een emailadres dat mijn identiteit verraadt omdat ik écht de intentie had om een ambt binnen de Politie op te nemen. Helaas heeft de selectieprocedure zodanig lang geduurd in mijn geval dat ik op het moment dat ik mijn attest van slagen ontving een zaak had uitgebouwd die een dergelijk ambt niet meer toeliet als geldige optie.

Niet denigrerend bedoeld, écht, maar... je manier van schrijven zegt me dat we elkaar waarschijnlijk niet kennen. "Experten" op het vlak van hacking bevinden zich in België niet bij het BIPT ([pretentieuze assumptie]). Als jij een expert bent op dat gebied, dan weet je me dus wel te vinden.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONHet osmocom project op zijn geheel, die veel meer dan TETRA doet, houdt zich bezig met dingen die veel interessanter zijn en ook doenbaar.
Het hangt van iemand zijn interesses af wat hij of zij de moeite waard vindt. Jij kan gerust andere zaken interessanter vinden maar ik zou ze alleszins geen eten willen geven, al die 'radioamateurs' die vurig hopen om ooit eens in een handomdraai TETRA (en dus de hulpdiensten) te kunnen beluisteren.
Dimitri schreefCOLONHad je trouwens ook eens de moeite gedaan om die site te lezen, dan zou je ook gelezen hebben dat zelfs op ongeëncrypteerde TETRA netwerken er nog niet echt veel kan. Je geeft trouwens ook zelf aan dat sedert 2011 het netwerk geëncrypteerd is en het moet niet zijn "sommige" want het is alles of niks. Alles dus.
Alle informatie over dat project is vrij beschikbaar. Er zijn een hoop enthousiastelingen die het in eigen beheer verder hebben ontwikkeld en hierover hun ervaringen online hebben gedeeld. Dan moet je natuurlijk wel "eens de moeite doen om die sites te lezen". Er bestaan trouwens wel meer TETRA-netwerken (in privé-beheer dan) en vaak zijn die onversleuteld.

Het is trouwens ook niet juist om te stellen dat het altijd alles of niks is. De meeste hulpdiensten hebben jarenlang een onversleuteld netwerk gekregen om op te werken, terwijl bepaalde diensten van de federale politie maar ook de Staatsveiligheid wel onmiddellijk met encryptie op het ASTRID-netwerk zijn kunnen beginnen communiceren.
Dimitri schreefCOLONOm locatiebepaling te doen is er overigens ook een module nodig en de juiste radio's. Veel collega's hebben deze module trouwens niet zitten, enkel maar in de combi...
Ik heb toch nooit anders beweerd?
Ik heb wél gezegd dat de technische data (welke ISSI meldt zich op welke mast aan, welke ISSI houdt zijn PTT-toets ingedrukt,...) onversleuteld is. Dat was trouwens het uitgangspunt van dat Osmo-TETRA-project, die data tevoorschijn toveren. Dat heb je dan toch wél gelezen?
Het zijn nu ook die paljassen van dat Target Blue Eye-detectiesysteem die beweren dat ze die data tot in je wagen kunnen brengen. Of dat dàt specifiek deel nu waarheidsgetrouw is, weet ik niet.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

[knip]
laagvlieger schreefCOLONNiet denigrerend bedoeld, écht, maar... je manier van schrijven zegt me dat we elkaar waarschijnlijk niet kennen.
Met alle respect maar ik zou niet weten wat er denigrerend is aan elkaar niet te kennen :?:
Geen probleem dus wat mij betreft. Ik heb absoluut geen negatieve gevoelens naar jou toe :-)

Ik heb ook helemaal geen contact met Belgische hackers en ik houd mij niet bezig met al die illegale praktijken, ik weet wél dat er Duitse hackers in geslaagd zijn om cleare TETRA-netwerken in realtime te laten meeluisteren en de spraak te laten opnemen volgens zeer gebruiksvriendelijke parameters. En ik weet ook dat die praktijk in België (en zeker in het journalistenwereldje) goed gekend was. Ik weet daarenboven ook dat de doorsnee-journalist zeker geen begenadigde hacker is dus het moet zeker allemaal niet zooo ingewikkeld zijn geweest. Toch? En ik weet ook dat het feit dat een OR na 2 jaar onderzoek 8 mensen in beschuldiging stelt voor die praktijken betekent dat het veel méér dan "toogpraat" moet zijn. Voor toogpraat word je niet naar een raadkamer gestuurd. Of ben ik nu weer aan het raaskallen? :-)
laagvlieger schreefCOLON"Experten" op het vlak van hacking bevinden zich in België niet bij het BIPT ([pretentieuze assumptie]). Als jij een expert bent op dat gebied, dan weet je me dus wel te vinden.
O maar ik ben absoluut geen hackingexpert en ik heb mij daar ook nooit voor uitgegeven. Ik houd mij echter wél bezig met (legale) radiocommunicatie, het ASTRID-netwerk en bepaalde juridische dossiers. En het is wel degelijk het BIPT dat onderzoek voert naar scanners en hardware om TETRA-netwerken af te luisteren.
BUTTON_POST_REPLY