Radiocommunicatie

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Black Dog »

Ik zou zeggen... "let's agree to disagree" ... want anders blijft dit een discussie tussen 2 personen waar niemand anders op dit forum iets aan heeft. :roll:

My 2 cents.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Je hebt gelijk. Dit kan best worden afgesloten.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Radiocommunicatie

Bericht door sledge »

eigenlijk niet, ik ben astrid verantwoordelijke voor mijn zone, voor de abonnementen en het materiaal, maar al wat hier wordt besproken daar had ik geen weet van, dus bijzonder leerzaam
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Radiocommunicatie

Bericht door DerDritteMann »

Bwa, ik vind dat eigenlijk ook. Tot zolang men de andere partij niet gaat vermoorden, waarom zou een discussie niet mogen? Ik ken er zelf niets van, maar laat ieder z'n standpunt maar gerust schrijven. Ik lees wel...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLONHet hangt van iemand zijn interesses af wat hij of zij de moeite waard vindt. Jij kan gerust andere zaken interessanter vinden maar ik zou ze alleszins geen eten willen geven, al die 'radioamateurs' die vurig hopen om ooit eens in een handomdraai TETRA (en dus de hulpdiensten) te kunnen beluisteren.
ok, das waar.
Eric schreefCOLON Alle informatie over dat project is vrij beschikbaar. Er zijn een hoop enthousiastelingen die het in eigen beheer verder hebben ontwikkeld en hierover hun ervaringen online hebben gedeeld. Dan moet je natuurlijk wel "eens de moeite doen om die sites te lezen". Er bestaan trouwens wel meer TETRA-netwerken (in privé-beheer dan) en vaak zijn die onversleuteld.
Niet van toepassing. Het gaat hier nog steeds over het communicatienetwerk die wij gebruiken bij de politie dus als er andere bedrijven zijn die een eigen netwerk hebben opgezet en dit niet versleutelen, is dit geen onderwerp om hier over te discussiëren.
Eric schreefCOLON Het is trouwens ook niet juist om te stellen dat het altijd alles of niks is. De meeste hulpdiensten hebben jarenlang een onversleuteld netwerk gekregen om op te werken, terwijl bepaalde diensten van de federale politie maar ook de Staatsveiligheid wel onmiddellijk met encryptie op het ASTRID-netwerk zijn kunnen beginnen communiceren.
Alle hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) zijn tesamen een contract aangegaan met ASTRID. En ze waren allemaal onversleuteld. Tot ergens in 2011 omdat er dan naar encryptie is overgegaan. Het feit of er wel of niet encryptie aan te pas kwam, was geen keuze van de lokale beheerder want dit was ook niet hun keuze. (verbeter me als ik verkeerd ben Sledge). Het is niet ieder deeltje van de politie die dit beslist om wel of niet te doen en het is niet een instellingetje in de radio die je zomaar even aan of af kan zetten. Dat er bepaalde diensten wel op een geëncrypteerd netwerk zouden werken is dan ook hoogst onwaarschijnlijk.
Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONOm locatiebepaling te doen is er overigens ook een module nodig en de juiste radio's. Veel collega's hebben deze module trouwens niet zitten, enkel maar in de combi...
Ik heb toch nooit anders beweerd?
Ik heb wél gezegd dat de technische data (welke ISSI meldt zich op welke mast aan, welke ISSI houdt zijn PTT-toets ingedrukt,...) onversleuteld is. Dat was trouwens het uitgangspunt van dat Osmo-TETRA-project, die data tevoorschijn toveren. Dat heb je dan toch wél gelezen?
Het zijn nu ook die paljassen van dat Target Blue Eye-detectiesysteem die beweren dat ze die data tot in je wagen kunnen brengen. Of dat dàt specifiek deel nu waarheidsgetrouw is, weet ik niet.
[/quote]

Mij leek het wel alsof je dit bedoelde. Over het feit dat die bepaalde info niet versleuteld is, kan ik niet ontkennen noch bevestigen. Die techniek van Target Bleu Eye heb ik nog gelezen en zou ik eigenlijk graag eens testen. Het is sowieso wel verboden te gebruiken in België.

Verder zou ik graag enkele links willen naar sites waar er nog meer info over staat. Ik vind, buiten Osmocom, eigenlijk bitter weinig echt concrete info waar men werkt met geëncrypteerde netwerken.

En over die juridische dossiers wens ik alsnog te zeggen dat dit feiten zijn van VOOR de tijd dat het netwerk niet-geëncrypteerd was en daar heb ik toch al lang van gezegd dat dit inderdaad af te luisteren was. Mij gaat het dus nog steeds over het feit dat er bij mijn weten nog steeds geen mogelijkheid is om realtime mee te luisteren met de hulpdiensten. Al de rest over de privé-netwerken zoals in luchthavens in België e.d. doet voor mij dus niet ter zake.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

sledge schreefCOLONeigenlijk niet, ik ben astrid verantwoordelijke voor mijn zone, voor de abonnementen en het materiaal, maar al wat hier wordt besproken daar had ik geen weet van, dus bijzonder leerzaam
OK, dan sluiten we het niet af :wink:

Er is destijds - bij het bekend raken van dit nieuws - vanuit de VCLP kritiek geuit op ASTRID. Men had het gevoel jarenlang fors betaald te hebben voor een veiligheid die eigenlijk helemaal geen werkelijkheid was. De VCLP zou toen via de VVSG (Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten) met ASTRID één en ander gaan heronderhandelen. Weet jij wat het resultaat hiervan geworden is?

Trouwens, één van die gasten die zich zal moeten verantwoorden, is iemand die aan jouw kanten daar regelmatig was terug te vinden.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONAlle hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) zijn tesamen een contract aangegaan met ASTRID. En ze waren allemaal onversleuteld. Tot ergens in 2011 omdat er dan naar encryptie is overgegaan. Het feit of er wel of niet encryptie aan te pas kwam, was geen keuze van de lokale beheerder want dit was ook niet hun keuze. (verbeter me als ik verkeerd ben Sledge). Het is niet ieder deeltje van de politie die dit beslist om wel of niet te doen en het is niet een instellingetje in de radio die je zomaar even aan of af kan zetten. Dat er bepaalde diensten wel op een geëncrypteerd netwerk zouden werken is dan ook hoogst onwaarschijnlijk.
Ik vraag mij - tussen haakjes - af hoeveel "lokale beheerders" eigenlijk wel weten waarover het gaat. Maar dit terzijde.

Het is nochtans wel degelijk zo dat bepaalde diensten zich niet zo gemakkelijk hebben laten afschepen en terecht hebben geëist om een voldoende mate van bescherming te kunnen genieten. Dat begint in eerste instantie natuurlijk met de aanschaf van radio's die TEA2-ready zijn (wat lang een probleem is geweest bij veel gebruikers van het ASTRID-netwerk). Buiten de Staatsveiligheid en de sociale dienst van de federale politie zijn er bij mijn weten geen diensten geweest die al tot medio 2011 versleuteld hebben kunnen werken. Men heeft bij de NV ASTRID tegenover mij altijd beweerd dat deze situatie er is gekomen omdat men veel moeite heeft gehad om de "copycats" onder de radio's bij de brandweerkorpsen van de lijst met ingeschreven radio's te smijten. Ik vind dat maar een vreemde uitleg.
Dimitri schreefCOLONVerder zou ik graag enkele links willen naar sites waar er nog meer info over staat. Ik vind, buiten Osmocom, eigenlijk bitter weinig echt concrete info waar men werkt met geëncrypteerde netwerken.
Bij mijn weten is het ook helemaal niet mogelijk om die software te gebruiken bij geëncrypteerde netwerken.
Dimitri schreefCOLONEn over die juridische dossiers wens ik alsnog te zeggen dat dit feiten zijn van VOOR de tijd dat het netwerk niet-geëncrypteerd was en daar heb ik toch al lang van gezegd dat dit inderdaad af te luisteren was. Mij gaat het dus nog steeds over het feit dat er bij mijn weten nog steeds geen mogelijkheid is om realtime mee te luisteren met de hulpdiensten. Al de rest over de privé-netwerken zoals in luchthavens in België e.d. doet voor mij dus niet ter zake.
Ik neem aan dat je bedoelt: "van voor de tijd dat het netwerk geëncrypteerd was"? De periode voor de niet-encryptie was gewoon het analoge tijdperk :wink:

Ik geloof wel oprecht dat het vandaag niet meer mogelijk is om mee te luisteren, dankzij de TEA2-versleuteling. Ik heb het dus altijd gehad over de cleare TETRA-netwerken. Als jij geloof dat een clear TETRA-netwerk (dus ASTRID tot medio 2011) wél kon worden afgeluisterd in realtime, zijn we met twee om toogpraat te verkopen. Das al het dubbele van één.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Radiocommunicatie

Bericht door sledge »

Bij mijn weten is er altijd gezegd dat het netwerk veilig was en niet af te luisteren. Toen er toch duidelijk werd dat er blijkbaar iets te horen viel werd er geopperd dat dit kwam doordat er nog diensten analoog werkten en er een back tot back was geïnstalleerd die praten met collega's die reeds astrid hadden mogelijk moest maken (moeilijke zin, ik weet het).

Dan werd er weer gezegd dat de 'sms' berichten over astrid met een simpele computer met een extra module konden onderschept worden, waarvan er online wel bewijzen van terug te vinden zijn.

Er werden dus altijd excuses gevonden over het 'hoe'. Nu bijna iedereen op astrid zit, vraag ik mij af welk excuus ze nu hebben, alleen werd ik nog niet geconfronteerd met afluisterpraktijken. En van enige communicatie naar ons toe is geen sprake, ook niet op de halfjaarlijkse provinciale vergaderingen over het astrid netwerk (dit over afluisteren - onderscheppen - encryptie wel te verstaan).

Maar indien meer info, laat gerust komen, want binnen enkele weken zit ik weer aan tafel op deze vergadering.
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLON Ik geloof wel oprecht dat het vandaag niet meer mogelijk is om mee te luisteren, dankzij de TEA2-versleuteling. Ik heb het dus altijd gehad over de cleare TETRA-netwerken. Als jij geloof dat een clear TETRA-netwerk (dus ASTRID tot medio 2011) wél kon worden afgeluisterd in realtime, zijn we met twee om toogpraat te verkopen. Das al het dubbele van één.
:shock:

Dus na al dat gezever over vele pagina's begin je nu plots te zeggen dat het netwerk nu, sedert 2011, niet meer af te luisteren is. Hetgene ik dus al van post 1 zit te zeggen.

Pardon my French maar: WHAT THE FUCK??!!!

Voor mij is dit hier het einde hoor. 3 pagina's discussie's om dan uiteindelijk toch te zeggen dat het (momenteel) niet afluisterbaar is. Jongens toch. Zeveraar. :roll:
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

sledge schreefCOLONBij mijn weten is er altijd gezegd dat het netwerk veilig was en niet af te luisteren.
Nochtans is het al jaren bekend dat afluisteren relatief gemakkelijk was. Datanews wijdde er in 2011 nog een artikel aan: Link en volgens hen werd dit dus ook binnen de federale politie zonder veel poespas bevestigd, in tegenstelling tot wat sommigen graag (ook hier) laten uitschijnen...
sledge schreefCOLONDan werd er weer gezegd dat de 'sms' berichten over astrid met een simpele computer met een extra module konden onderschept worden, waarvan er online wel bewijzen van terug te vinden zijn.
Dat is inderdaad kinderspel. Het betreft de "semafoondienst" van ASTRID die volgens relatief oude technologie en totaal onbeveiligd op een nationale VHF-frequentie voornamelijk alarmberichten voor de vrijwillige brandweerkorpsen de lucht instuurt. Ook de federale overheid weet van de manke beveiliging maar het is aan de gebruikers (vooral brandweerkorpsen) om niet te veel info in die lekkende berichten te steken. Onder andere journalist en voormalig radiotechnicus Erik Verbeeck schrijft hier regelmatig over in het blad Morsum Magnificat.
sledge schreefCOLONalleen werd ik nog niet geconfronteerd met afluisterpraktijken.
Ze zullen het ook niet komen zeggen :-)
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONZeveraar. :roll:
Ik zou u er aan willen herinneren dat het niet de bedoeling is om mensen op dit forum uit te schelden.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook het probleem niet. Ik heb hier altijd geschreven dat cleare (dus ongeëncrypteerde) TETRA-netwerken relatief eenvoudig af te luisteren waren en nog altijd af te luisteren zijn, net zoals ik heb geschreven dat ASTRID dus tot medio 2011 relatief eenvoudig was af te luisteren.

Dat u niet begrijpend kan lezen, is in uw functie alarmerend maar niet mijn fout.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Black Dog »

Dan heb ik ook één vraagje...

In het topic las k dat je enorm wat cash moet hebben om afluisteren mogelijk te maken.

Over welk bedrag spreken we dan, ruw geschat?

Puur uit nieuwsgierigheid.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

De prijzen vanuit Duitsland gevraagd voor een set (scanner en software) bedroegen toen 4000 euro.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Black Dog »

LOLZ...Dat is idd een pak geld. Maar dat zal wel de "commerce" prijs zijn. Waarschijnlijk kan het dan stukken goedkoper. Neem dat de "fabrikanten" van de set er 50% op winnen kan iemand met technische kennis ze maken voor de helft.

2000€... ik ken mensen die meer uitgeven voor hun hobby op 1jaar tijd. Dus zo gek lijkt me dat niet om het realiseerbaar te maken.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLONIk geloof wel oprecht dat het vandaag niet meer mogelijk is om mee te luisteren, dankzij de TEA2-versleuteling. Ik heb het dus altijd gehad over de cleare TETRA-netwerken. Als jij geloof dat een clear TETRA-netwerk (dus ASTRID tot medio 2011) wél kon worden afgeluisterd in realtime, zijn we met twee om toogpraat te verkopen. Das al het dubbele van één.
Eric schreefCOLON Het was destijds al (en is nu nog altijd uiteraard) perfect mogelijk om een clear TETRA-netwerk (dus onversleuteld) in realtime mee te beluisteren en dus niet enkel opgenomen sessies. Net omdat er door een gebrek aan encryptie absoluut geen zware berekeningen nodig zijn die het opnemen en vervolgens langdurig bewerken van zo een opname vereisen.
Maar soit. Ik zal weer niet-begrijpend lezen. Het is trouwens moeilijk om een heel topic door te lezen wanneer de TS door een of andere reden bijna de helft van zijn posts verwijderd heeft...

Conclusie van heel dit topic:
1. Onversleutelde TETRA netwerken zijn te beluisteren.
2. versleutelde niet.
3. Na wat opzoekingen deze nacht op amateurradiofora over die target blu eyes blijkt dit gewoon te scannen ergens in de range van 385-395 MHz (niet 100% zeker meer over de range)
en dit is de range waarop de hulpdiensten zitten. Als dit toestel een signaal opvangt in deze range, piept het dus. Ik weet niet waarom de fabrikant er zoveel geld voor vraagt want via wat googlen vind je in het amateru milieu eigenlijk tetra sniffers die nog geen tiende kosten van dit product en exact hetzelfde doen.

Voor de rest onthoud ik me verder in dit topic.
BUTTON_POST_REPLY