Parkeren van aanhangwagen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Willy26
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2012, 06:17

Parkeren van aanhangwagen

Bericht door Willy26 »

Art 27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

En wat als die aanhangwagen aan het voertuig bevestigd is en dat voertuig is rijvaardig.
Blijft van vrijdagavond tot maandagmorgen op dezelfde plaats staan zonder bewegen.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door Robby »

Dat is eigenlijk wel een moeilijke vraag.
Een trekkend voertuig en een aanhangwagen worden als sleep beschouwd.
In mijn opinie is dit ook één geheel en vervalt het verbod voor de aanhangwagen te parkeren.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

Willy26 schreefCOLON 03 Okt 2016, 16:21 Art 27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

En wat als die aanhangwagen aan het voertuig bevestigd is en dat voertuig is rijvaardig.
Blijft van vrijdagavond tot maandagmorgen op dezelfde plaats staan zonder bewegen.
Dat mag , let wel dat je met "alles" in orde bent, rijvaardig is niet voldoende,
Er zijn vele adders als het over aanhangwagens gaat,
keuring trekhaak voor fietsenrek of sleep ?
Vermelding van sleep op verzekeringsdocument ? Zoniet is het een niet verzekerd voertuig op de openbare weg.
Parkeer je in een vak dan moeten wagen en sleep helemaal in het vak staan, staat de aanhangwagen
in een ander vak dan ben je wederom in overtreding, gekoppeld of niet .
En een reproplaat heeft geen enkele waarde, is louter informatief over de gebruiker.
Er mag ook geen reclame opstaan want dan heb je maar 3 uur parkeertijd.
Etc ....
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

Ik kreeg onlangs telefoon van de blauwe lijn van Antwerpen .
Mijn caravan ,met Q plaat , moest uit het straatbeeld verdwijnen wegens klachten van omwonenden.
Volgens de agente aan de lijn betrof het een " niet gemotoriseerd voertuig " en kon derhalve niet langer dan 24u
op dezelfde plaats staan . En verzetten mocht niet want dat zou arrogant zijn van mijnentwege.
De caravan moest verdwijnen of hij werd getakeld .
Over dat " niet gemotoriseerd voertuig" vind ik nergens iets terug in de codex.
En gezien het voertuig een Q plaat heeft is het ingeschreven, gekeurd en apart verzekerd.
Naar mijn mening dus geen tijdsbeperking qua parkeren .
Graag hier een geargumenteerde mening over het wettelijk kader .( niet over parkeerproblemen in de stad aub )
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door SHERIFF »

Artikel 27.5.1 KB 01.12.1975: Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

Dit artikel is ook van toepassing op caravans.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

SHERIFF schreefCOLON 12 Nov 2018, 21:47 Artikel 27.5.1 KB 01.12.1975: Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

Dit artikel is ook van toepassing op caravans.
Beste ,
Dank voor uw respons, en ik verwachtte dat copytje uit de codex, maar daar staat niets over "niet gemotoriseerde voertuigen".
De vraag gaat over een caravan met Q plaat. Dus ingeschreven, verzekerd en gekeurd voertuig.
Want als dat ook geld voor voertuigen met een Q plaat dan staan er in mijn buurt alle dagen
een massa opliggers, aanhangers, caravans, boottrailers , ladderliften en wat nog meer fout geparkeerd.
Er zijn er bij die er al maanden ongemoeid staan ,
De parkeerwachters hebben zelfs de opdracht om vrachtwagens en opliggers te negeren, ook al mag +3.5ton niet parkeren in mijn zone.
Ergens klopt hier iets niet met de stelling van de blauwe lijn en ik had graag geweten wat.
En waar staat dat van de niet gemotoriseerde voertuigen ? ( ook een citaat van de blauwe lijn)
Ik heb de indruk dat enkel maar "mijn" caravan weg moest en dan nog met een leugen en bovendien dreiging met takelen, zonder grond van reden.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

En plots werd het heel stil bij de politie, fouten van collega's word geen commentaar op gegeven ?
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door SHERIFF »

- ik geef u het artikel dat van toepassing is, meer niet. Ik ken de plaatselijke gebruiken niet en steek mij er ook niet tussen. Mogelijk is er zelfs een plaatselijk reglement van toepassing.
- "niet gemotoriseerde voertuigen" is een term die niet in de wegcode staat
- Parkeerwachters zijn geen politiemensen.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door vdv »

prinspascal schreefCOLON 16 Nov 2018, 20:37 En plots werd het heel stil bij de politie, fouten van collega's word geen commentaar op gegeven ?
DE politie is hier niet aanwezig, dit is een officieus forum en antwoorden hebben geen enkele juridische waarde. Dus hier antwoorden zoeken is nutteloos. Naast de wegcode is er ook een gemeentelijk reglement waar niemand hier kennis van heeft, uw lokale politie wel.

De geciteerde reactie doet mij dan ook vermoeden dat u hier geen antwoorden zoekt maar een bevestiging van uw eigen gelijk. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening, niet meer.

Strijdt uw strijd met uw lokale politie en als u inderdaad gelijk heeft wint u dat zonder twijfel.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

Daar ben ik dus niets mee. Ik vroeg hoe het zat met het wettelijk kader.
Gewoon de verkeerswet.
Kan toch niet moeilijk zijn voor opgeleide .ervaren. agenten.
Maar dan ga je collegas in diskrediet brengen en dat kan hier niet blijkbaar.
Dankuwel voor het dienstbetoon.
prinspascal
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 22:41

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door prinspascal »

SHERIFF schreefCOLON 17 Nov 2018, 15:47 - ik geef u het artikel dat van toepassing is, meer niet. Ik ken de plaatselijke gebruiken niet en steek mij er ook niet tussen. Mogelijk is er zelfs een plaatselijk reglement van toepassing.
- "niet gemotoriseerde voertuigen" is een term die niet in de wegcode staat
- Parkeerwachters zijn geen politiemensen.
Beste,
Dat artikel is niet van toepassing op voertuigen met een Q plaat, daar gaat het net om.
Maar hoe zit het dan wel ?? Mag ik nu onbeperkt parkeren of niet ??
En parkeerwachters zijn geen agenten maar hebben de taak om wanbetalers te sanctioneren,
echter geldt dat blijkbaar niet voor vrachtwagens, die "moeten" ze ongemoeid laten. Ook al nemen die 8 parkeerplaatsen in .
En agenten doen net hetzelfde, 4 overtredingen per vrachtwagen en toch niet mogen optreden.
Maar dat caravannetje van 5m moet verdwijnen wegens overlast ??
Ori
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2019, 16:09

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door Ori »

Nu vraag ik mij af, wat als ik mijn wagen voor een trailer zonder trekker parkeer, is mijn voertuig dan in fout als hij niet meer kan aanpikken? Deze vraag komt omdat er een chauffeur met twee trailers nota bene altijd voor men huis staat waardoor van oprit rijden een levensgevaarlijke onderneming is geworden 😅
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Parkeren van aanhangwagen

Bericht door vdv »

Zelfde antwoord: daar kunnen we niets over zeggen want we kennen de plaatsgesteldheid niet.
Een burenruzie kan je zo wel krijgen... misschien eens praten met de chauffeur? Pas als dat niet helpt kan je de situatie eens bespreken met uw wijkinspecteur.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY