Info GIP & "populariteit"

Forumregels
Afbeelding
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Info GIP & "populariteit"

Bericht door laagvlieger »

Beste allemaal,

Ik heb nog 1 proef te gaan alvorens ik weet of ik aan de opleiding kan beginnen, maar indien ik slaag zou ik me graag inschrijven aan het GIP. Het cosmopolitische karakter van Brussel ligt me wel en de verplaatsing van bij mij thuis tot aan het GIP of naar VESTA komt min of meer overeen qua reistijd. Een opleiding volgen in het tweetalige GIP middenin onze grootstad spreekt me dan ook meer aan dan een jaar op de schoolbanken doorbrengen in de "kazerne" van het VESTA in the middle of nowhere.

Maar... ik vind het een beetje vreemd dat er zo weinig animo is rond het GIP in dit subforum t.o.v. OPAC of VESTA. Is het GIP zo weinig geliefd? Zijn er zo weinig mensen die ervoor kiezen om hun opleiding aan het GIP te volgen en/of in Brussel te werken na hun opleiding?

Ben zelf een Antwerpenaar, maar ken Brussel vrij goed. De stad heeft haar problemen, maar ook haar charmes. En als je - eens in functie - als inspecteur in Brussel aan de slag gaat en moet werken in de "moeilijkere" wijken lijkt het me ook dat je, meer dan elders, op elkaar moet kunnen rekenen en dat dat enkel ten goede kan komen van de collegialiteit.

Argumenten pro/contra?
nicky01
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2011, 21:05

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door nicky01 »

Tgoh..

Vandaag is mn eerste dag int GIP en ik kijk er wel naar uit :)
Enige nadeel voor mij ist vervoer (ik kom uit limburg) en kmoet vrij vroeg
Opstaan maar dat hebk er wel voor over :) de grootste "overtuiging" om voor gip te gaan is toch de tweetaligheid daar en dat het NET iets beter bereikbaar is dan het pivo welke mijn eerste keuze was..

Achja we zien wel hoe het gaat eh ^^ its to late to turn back now :)
Nele
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 19:05

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Nele »

Hoi Nicky,

Dan zit ik bij jou in de klas 8) en ook uit Limburg... :-D
Jhona
__________________________
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2011, 14:42

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Jhona »

En mannen, (en vrouwen)

Hoe was de eerste dag op de GIP?
Precies een kleine groep, heeft ook wel voordelen natuurlijk.

En nu direct weekend, chanceke :-p
Tt volgende week , als ge iets moet weten , wij zitten iets verder in de gang...

Grtz
INP PZ Brussel-West (Interventie)
Nele
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 19:05

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Nele »

Ja we zijn met 11 8)
De kleinste klas ooit naar het schijnt...
Maar we zijn een leuke groep, het gaat een tof (zwaar) jaar worden.

Tot maandag :wink:
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Neo »

De kleinste klas ooit was 6 aspiranten.

Toch veel succes gewenst.

Het verschil tussen het GIP en de andere scholen is dat het GIP iets lager scoort op vlak van theoretische kennis na het afstuderen in tegenstelling tot andere scholen. Misschien een foute manier van les geven, bepaalde mindere aandacht voor specifieke materie, wie zal het zeggen. Maar al bij al geen slechte school hoor. De scholen naast het GIP is wat anders :wink:

Werken in Brussel, kijk eens in de media, zoals vandaag. Ga jij een jaar naar school om dan uw neus te laten breken of uw tanden te laten uitkloppen? Geef mij maar een gemiddelde randzone rond Brussel. Daar heb je ook je dosis actie maar leef je langer :-D
Inspecteur Interventie
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door laagvlieger »

Neo schreefCOLONWerken in Brussel, kijk eens in de media, zoals vandaag. Ga jij een jaar naar school om dan uw neus te laten breken of uw tanden te laten uitkloppen? Geef mij maar een gemiddelde randzone rond Brussel. Daar heb je ook je dosis actie maar leef je langer :-D
Mja, dat zal ik nog zelf moeten ondervinden zeker? Ben nogal een stevige jongen en ben opgegroeid in een "zware" buurt in Antwerpen, dus ben wel 't 1 en het ander gewend en ben vooral niet snel geïntimideerd. Maar dat betekent nog niet dat ik die situaties ga opzoeken voor m'n plezier of vrijwillig als boksbal ingezet wil worden. De opleiding en stage zullen me een realistisch beeld geven van wat ik mag verwachten vermoed ik.
samn
__________________________
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2012, 09:36

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door samn »

Neo schreefCOLONWerken in Brussel, kijk eens in de media, zoals vandaag. Ga jij een jaar naar school om dan uw neus te laten breken of uw tanden te laten uitkloppen? Geef mij maar een gemiddelde randzone rond Brussel.
Akkoord, maar gelukkig redeneert niet iedereen zo.

Worden politiemensen van allochtone origine vlugger gepusht om in een dergelijke zone (met veel allochtonen) geplaatst te worden?
Maurizio23
Aspirant
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2011, 14:32

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Maurizio23 »

Na reeds 6 maanden in het GIP kan ik vaststellen dat er bij de vlaamse promoties meer volk zit met een uiterlijk dat beantwoord aan de verwachtingen van iemand die in België geboren is. In de waalse promoties is veel meer volk op te merken die duidelijk over een andere origine beschikken. Hoe komt dit is een vraag die wordt gesteld door velen, ook leerkrachten.

Over de kwaliteit van de opleiding zijn velen het eens dat de theorie iets makkelijker is dan in sommige andere scholen. Maar de kwaliteit van de praktijk lessen ligt zeer hoog. Vooral de lessen PITIP ( PolitieInterventieTechnieken ) is van zeer goede kwaliteit.

Moest ik opnieuw kunnen kiezen voor een school zou ik opnieuw voor het GIP kiezen.
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Neo »

samn schreefCOLON
Neo schreefCOLONWerken in Brussel, kijk eens in de media, zoals vandaag. Ga jij een jaar naar school om dan uw neus te laten breken of uw tanden te laten uitkloppen? Geef mij maar een gemiddelde randzone rond Brussel.
Akkoord, maar gelukkig redeneert niet iedereen zo.

Worden politiemensen van allochtone origine vlugger gepusht om in een dergelijke zone (met veel allochtonen) geplaatst te worden?
Da's juist, je werkt nog steeds waar je zelf graag wil werken. Dat moet ieder voor zich uitmaken. Als je nog jong bent denk ik dat je meer geneigd zal zijn om in het Brusselse te werken.

Er is keuze genoeg voor iedereen, dus daar moet je niet van wakker liggen. :-)
Inspecteur Interventie
nicky01
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2011, 21:05

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door nicky01 »

voor mij zal het eerst toch wel 'n paar jaar werken in Brussel (geen idee welke zone precies) in 'n interventiedienst :) zo leer ik alles wel héél goed denk ik, vooraleer ik naar 'n "rustigere" zone dichter bij huis ga...

en we moeten ook ni zeveren, het loon dat ge krijgt is ook ni van de poes als ge wat weekends/feestdagen/nachten doet in brussel.. als ge dan ook nog 2talig zijt enz dan begint het al op te lopen :)
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Neo »

nicky01 schreefCOLONvoor mij zal het eerst toch wel 'n paar jaar werken in Brussel (geen idee welke zone precies) in 'n interventiedienst :) zo leer ik alles wel héél goed denk ik, vooraleer ik naar 'n "rustigere" zone dichter bij huis ga...

en we moeten ook ni zeveren, het loon dat ge krijgt is ook ni van de poes als ge wat weekends/feestdagen/nachten doet in brussel.. als ge dan ook nog 2talig zijt enz dan begint het al op te lopen :)
Voor de tweetaligheid moet je dan wel je selor examen afleggen. Dan wordt je ook geacht je verhoren en pv's in het frans te schrijven. De vergoedingen voor weekend, nachten en feestdagen zijn overal gelijk, Brussel heeft enkel bijkomende premies afhankelijk van wat je doet en waar je zit. Ken er ook niet alle details van, best eens de loonsimulator downloaden van de website van de federale politie. Dat kan je al een idee geven.

Bijkomend leer je in Brussel niet zo veel administratie heb ik vernomen, waardoor dat juist een struikelpunt zal zijn in de rustiger zone's en zeker in de zone's waar je alles zelf moet doen ipv een OGP die de meest courante zaken reeds voor jou doet. Maar als je van aanpakken weet en snel bijleert zal dat wel allemaal geen probleem zijn :-D
Inspecteur Interventie
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door L0k1- »

Neo schreefCOLONDe kleinste klas ooit was 6 aspiranten.

Toch veel succes gewenst.

Het verschil tussen het GIP en de andere scholen is dat het GIP iets lager scoort op vlak van theoretische kennis na het afstuderen in tegenstelling tot andere scholen. Misschien een foute manier van les geven, bepaalde mindere aandacht voor specifieke materie, wie zal het zeggen. Maar al bij al geen slechte school hoor. De scholen naast het GIP is wat anders :wink:

Werken in Brussel, kijk eens in de media, zoals vandaag. Ga jij een jaar naar school om dan uw neus te laten breken of uw tanden te laten uitkloppen? Geef mij maar een gemiddelde randzone rond Brussel. Daar heb je ook je dosis actie maar leef je langer :-D
Bah Neo, ik zelf ben van het GIP en werk nu in Brussel-Zuid, moet zeggen dat ik vrij tevreden ben van daar te werken :-) Heb collega's en een chef waar ik op kan rekenen en die snel tonen wie er de baas is als een situatie uit de hand loopt.

Plus een voordeel is door de hoge bevolkingsdichtheid, we een hoog aantal patrouilles hebben op een kleine oppervlakte, we hebben gemiddeld 8-10 patrouilles in de nacht en stuk of 10-13 voor interventie overdag. Liever dat dan 1 of 2 patrouilles in een zone rond Brussel met een oppervlakte die 3 keer zo groot is als de onze :-)

En sorry over uw vergelijking van zone tot langer leven... Herinner je u Kitty niet? omgekomen tijdens een controle van een woninginbraak in een simpel dorp genaamd Lot in de rand van Brussel. Geef mij maar liever een zone waar je altijd wat op uw hoede moet zijn, in plaats van één waar je na een tijd nonchalant wordt en fouten maakt omdat je denkt dat u toch niets zal overkomen....

In verband met het incident van de gebroken neus, kan overal gebeuren natuurlijk, maar het is justitie die hun werk moet doen, wat ze zoals verwacht niet gedaan hebben.... Hetzelfde vorige maand in Limburg(?), toen 2 inspecteurs genoodzaakt waren om hun vuurwapen te gebruiken tegen een zot met een kettingzaag, ze werden ocharme eerst nog zelf van hun vrijheid beroofd door justitie omdat ze hun werk deden :roll:
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door Neo »

Je hebt gelijk, het kan overal gebeuren en je moet inderdaad altijd opletten.
Maar zoals ik al zei, ieder doet wat hij wil en waar hij wil.

En dat justitie niet werkt zoals het hoort, daar praat ik al niet meer over want dat begint stilaan een gewoonte te worden, denk dat het wel overal zo is en niet alleen in Brussel.
Inspecteur Interventie
laagvlieger
__________________________
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 21:38

Re: Info GIP & "populariteit"

Bericht door laagvlieger »

Kleine klassen dus en minder uitgebreide theorie?
En hoe is de sfeer op school?

En aan de dienders die in Brussel-centrum werken: zouden jullie er opnieuw voor kiezen of niet? Zijn er ook niet-ketjes die bij de Brusselse Politie werken? Aangename collega's & goede sfeer in het korps?
Alle info is zeer welkom :-)
BUTTON_POST_REPLY