Verschil GIP - PIVO

Forumregels
Afbeelding
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Hey iedereen,

ik sta al een eindje verder in de selectieprocedure, en het begint allemaal wat concreter te worden.
Voor mij maakt het niet veel uit of ik naar Brussel of naar Asse zou moeten (al zou Brussel sneller te bereiken zijn met de auto). Kan er iemand mij in in grote lijnen de verschillen tussen de 2 scholen geven? Is de ene school 'beter' dan de andere?
Ik weet wel al dat je bij PIVO stage moet lopen bij de lokale politie waar je woont, en bij GIP pushen ze je richting Brussel.
En is er verder ook een verschil in lesuren? Kan er iemand eens de lesuren geven van beide scholen?

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door vdv »

GIP = BRUSSEL, PIVO = Vlaams-Brabant. Vanzelfsprekend is er een zekere invloed. Niet dat dit gevolgen zal hebben voor je toekomst. INP is INP.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Bedankt voor het antwoord, maar zover was ik al wel...
Ik woon tussenin, zowel Brussel als Asse liggen vlakbij. Ik moet mijn keuze ergens op baseren, vandaar mijn vraag.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Hm als ik m'n antwoord opnieuw lees komt het wat aanvallend over, wat helemaal niet de bedoeling was :-)
Maar ik heb wel degelijk gehoord dat er verschillen zijn, dus waar beter de vraag stellen dan op dit forum :wink:
Iets dat ik al gehoord heb (van een inspecteur!) is dat het er bv. 'strenger' (=gestructureerder) aan toegaat op PIVO dan op GIP, en dat de klassen in PIVO ook veel groter zijn. Zo'n zaken dus.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door vdv »

Ik heb stagiairs gehad van GIP, PIVO en PLOT. Eigenlijk nooit een verschil gemerkt in professionele kennis. Dat men strenger is in PIVO dan in het GIP heb ik ook gehoord, maar 'streng' is relatief. Ik zou voor PIVO kiezen, maar dat is puur persoonlijk.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Ok, bedankt! 't Is natuurlijk zo dat mensen op GIP niet kunnen vergelijken met PIVO en omgekeerd :-) Ik zal mijn buikgevoel moeten volgen waarschijnlijk.
Wat ik wel graag nog zou weten zijn de exacte lesuren van beide scholen (kwestie van al eens de routes te testen op de juiste uren). Is dit op beide scholen van 08u.15 tot 16u.15?
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door L0k1- »

Vang schreefCOLONHey iedereen,

ik sta al een eindje verder in de selectieprocedure, en het begint allemaal wat concreter te worden.
Voor mij maakt het niet veel uit of ik naar Brussel of naar Asse zou moeten (al zou Brussel sneller te bereiken zijn met de auto). Kan er iemand mij in in grote lijnen de verschillen tussen de 2 scholen geven? Is de ene school 'beter' dan de andere?
Ik weet wel al dat je bij PIVO stage moet lopen bij de lokale politie waar je woont, en bij GIP pushen ze je richting Brussel.
En is er verder ook een verschil in lesuren? Kan er iemand eens de lesuren geven van beide scholen?

Alvast bedankt!
Is dus onzin, elke aspirant heeft zijn eigen stageplaats mogen opgeven, of dat nu Blankenberge of Bilzen was :) Nu het is wel zo dat bij ons de eerste week alle Brusselse politiezones zich kwamen voorstellen en natuurlijk deelden er een paar een papiertje uit waar je kon tekenen voor hun zone, maar dat was dan ook niet van de school, maar van de zone zelf.

En 'beter', elke school heeft zijn voor- en nadelen, maar algemeen blijven ze toch hetzelfde en dat van streng zijn, alles hangt af van de opleider. Je hebt opleiders die zo tam zijn als iets en je hebt er waar alle regels moeten nageleefd worden en dat beperkt zich niet tot één school.

Lesuren van GIP zijn 08:20 tot 16:00, maar naargelang de docent of het vak kan je soms al vroeger naar huis zijn.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door vdv »

Vang schreefCOLON 't Is natuurlijk zo dat mensen op GIP niet kunnen vergelijken met PIVO en omgekeerd
Er zijn er, maar van die zou ik niet teveel aannemen (lees: iemand die zijn opleiding opnieuw moest doen in een andere school).
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Heel erg bedankt! De antwoorden hier zijn erg nuttig:) Mijn conclusie is dus eigenlijk dat ik niet zomaar mag aannemen wat er verteld wordt, en dat beide scholen een goede opleiding bieden :) Stiekem hoop ik dat ik nog toegelaten word voor de opleiding die binnekort op GIP start, maar begin ervoor te vrezen.
Kent er misschien nog iemand dan de lesuren van PIVO? Die van GIP zijn in elk geval interessant:)
bartie
Politie
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2006, 13:36

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door bartie »

In het Pivo was er appel om 08.20 uur. Lessen vangen aan om 08.30 tot 12.00 uur en dan van ongeveer 12.45 uur tot 16.15 uur met nadien nog een avondappel. Deze gegevens zijn een paar jaar oud maar grote veranderingen zijn er niet doorgevoerd ondertussen.

Wat betreft de studies zou ik eerder Pivo kiezen kwestie daar er meer opvolging, begeleiding en bijscholing is dan op het Gip. Ook de theorie lijkt mij op basis van de cursussen die ik kunnen vergelijken heb iets gedetailleerder en/of beter uitgewerkt op het Pivo.
If you f*ck with the beast, the beast will f*ck with you!!!
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Hey allemaal,

de wijkagent wist me vorige week te vertellen dat ik, als ik onder de federale politie in een Vlaamse zone tewerkgesteld wil worden (dus zonder te tekenen voor 5 jaar), dat ik dan sowieso naar een school in Vlaanderen moet. Klopt dit?
Ik wil namelijk na mijn opleiding gaan werken in de zone waar ik woon (er is een tekort aan inspecteurs, dus ik ben er zeker van dat ik mag starten), maar wanneer er een plaatsje bij de cavalerie vrijkomt zou ik hiervoor willen solliciteren.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door L0k1- »

Vlaams is ook de Brusselse politie school GIP hé, zitten mensen van over heel Vlaanderen :-)

En met alle respect naar de wijkagent, als mensen al wat jaren dienst hebben dan baseren ze zich meestal op feiten uit hun verleden die niet meer gelden in deze tijd :-)

Hoeveel keer ik vroeger niet van mensen bij de Lokale Politie niet hoorden dat je VERPLICHT in Brussel moest werken als je aan de Brusselse politieschool ging starten.... Was misschien 10 jaar geleden, maar nu al lang niet meer :roll:
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Ja, maar hij heeft z'n opleiding ook nog niet zo lang geleden gedaan. 'T is gewoon niet makkelijk om over zo'n zaken zekerheid te hebben, ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord :-) En omdat België niet altijd even logisch in elkaar steekt, en Brussel wel een speciaal gevalleke is kan het wel waar zijn wat hij zei :wink:
Hij zei: als lid van de federale politie in een lokale zone gaan werken kan (ik veronderstel bij de algemene reserve). Maar als je in Brussel gestudeerd hebt kan dit enkel in een Brusselse zone. Om op die manier in de Vlaamse zone waar ik woon aan de slag te kunnen zou ik m'n opleiding dus niet in Brussel mogen doen.
Ik heb al proberen bellen naar de infodienst van de politie, maar er neemt niemand op. Morgen probeer ik opnieuw, maar misschien kan iemand op het forum me al helpen.
bartie
Politie
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2006, 13:36

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door bartie »

Mijn huidige stagiair volgt les op het GIP en gaat na zijn opleiding in Antwerpen aan de slag. Nergens een verplichting gehad om in Brussel te werken.
If you f*ck with the beast, the beast will f*ck with you!!!
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Neeneen dat heb ik ook nooit beweerd. De vraag was of ik als federaal politielid in een Vlaamse zone kan gaan werken (dus bij de lokale politie, maar dan zonder te tekenen voor 5 jaar), zodat ik alsnog kan solliciteren voor een functie bij de federale politie (bv. wanneer er een plaats vrijkomt bij de cavalerie).
BUTTON_POST_REPLY