Verschil GIP - PIVO

Forumregels
Afbeelding
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door vdv »

Staat al elders vermeld maar kom: als je afstudeert en geen vaste plaats in een lokale zone hebt gevraagd en gekregen, ga je DAR bis waar je kan kiezen om gedetacheerd worden in een lokale zone die met personeelstekort zit. Zo een detachering kan voor 3 maanden of voor lange periode zijn, dat kiest die zone.
De eerste van de klas mag eerst kiezen, dan de tweede, enzoverder
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Ja inderdaad. En ik wou in Brussel m'n opleiding gaan volgen, en dan op die manier (gedetacheerd) in de zone waar ik woon (in Vlaams-Brabant) aangenomen te worden. Maar dat zou blijkbaar niet gaan. Wie in Brussel studeert kan enkel gedetacheerd worden in een Brusselse gemeente. Wil ik dus dat traject volgen moet ik naar Pivo... Kan iemand dit bevestigen?
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door L0k1- »

Nee, je kan sowieso overal gedetacheerd worden, je bent niet beperkt tot de Brusselse gemeentes als gedetacheerde indien je de opleiding gaat volgen aan het GIP. Ben dit net gaan vragen bij iemand die bij jobpol werkt. Nu de zones moeten natuurlijk ook gedetacheerden willen :)

En dat is dus wat ik bedoel dat fabeltje van "je bent verplicht om sowieso X aantal tijd in een Brusselse gemeente te gaan werken".....
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Oh super! Da's goed nieuws:) Ja, ik weet dat de zone hier gedetacheerden aanneemt, want de wijkagent vertelde me dat er hier zo veel Limburgers aan de slag zijn. Omdat we dicht bij Brussel liggen gaat iedereen daar werken omwille van de premie's en kampt de zone met een tekort.
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Net gebeld naar GIP zelf (het algemeen infonummer van jobpol werkt al de hele dag niet) en de persoon aan de telefoon zei dan weer iets helemaal anders. DAR bis is volgens hem alleen voor grote steden, niet voor de zone waarin ik woon. Kleinere zones werken dus niet met gedetacheerden. Maar nochtans zijn hier wel Limburgers aan de slag op die manier. Op den duur snap ik er niets meer van...
Dojo
Politie
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 12:54

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Dojo »

Op het einde van de opleiding ga je naar DSP/GRG (de gedetacheerden vallen niet meer onder DAR tegenwoordig), dit alleen indien je nog geen mobiliteit gemaakt hebt tijdens de laatste maanden van je opleiding. Bij de mobiliteit kan je zowel plaatsen aanvragen binnen Brussel als in Vlaanderen. Maar indien je dus niet mee doet aan de mobiliteit of je krijgt geen plaats vast tijdens je opleiding moet je dus naar DSP/GRG.

Zij krijgen aanvragen van zones die gedetacheerden nodig hebben om hun tekorten op te vullen en maken dan zelf een lijst op met een aantal plaatsen dat gelijk is aan het aantal gedetacheerden. Dan mag degene met de hoogste punten eerst kiezen, dan die met de 2 de beste punten, ... , en die met de laatste punten heeft dus niet te kiezen. Of die plaatsen binnen of buiten Brussel zullen zijn is niet te voorspellen, je krijgt de lijst pas op het moment dat je moet kiezen. En bij ons (PIVO) was er geen enkele Brusselse zone bij en alle keuzes lagen in de rand van Brussel. Hoe dit voor de mensen van het GIP was weet ik niet maar het zou mij niet verwonderen moesten ze allemaal naar Brusselse zones moeten. De provinciale politiek speelt mee gezien zij de scholen mee financieren.

Verder misschien interessant om te weten dat je een jaar moet wachten voor je een herdetachering mag aanvragen. Je kan dus enkel weg binnen die termijn als je mobiliteit maakt of als de korpschef je buitenkegelt.
PZ 5344
Vang
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2011, 10:05

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Vang »

Amai, een hele boterham aan informatie, maar wel bijzonder nuttig allemaal :-)
Waarschijnlijk is dit de reden waarom ik volgens de wijkinspecteur niet gedetacheerd in onze zone zou kunnen beginnen indien ik in Brussel m'n opleiding volg.
Bedankt iedereen voor de antwoorden!
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door Neo »

Ik heb op het GIP gezeten en ben via de DAR gedetacheerd geweest naar Sint Truiden. Collega's zijn daar die dag ook nog gedetacheerd geworden naar het CIK Turnhout en naar de PZ Tongeren.
Alles is mogelijk maar het gaat volgens de woonplaats.
Al wie voorbij de grenslijn Antwerpen/Leuven ligt wordt gedetacheerd naar de provincie Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant net voorbij Leuven.

Woon je langs de andere kant van die lijn dan ga je naar Brussel of rond Brussel en Vlaanderen.
Zo was het toch bij ons.

Nu het verschil tussen GIP en PIVO zit hem misschien in de manier van les geven. In het GIP is het redelijk soepel en ligt de nadruk vooral op fysiek. In het PIVO zal het eerder op vlak van theorie beter zijn.

In het GIP dien je ook geen portfolio op te stellen, in het PIVO misschien nog wel; dat weet ik niet.
Inspecteur Interventie
baller
Politie
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2009, 13:32

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door baller »

Vang schreefCOLONDe vraag was of ik als federaal politielid in een Vlaamse zone kan gaan werken (dus bij de lokale politie, maar dan zonder te tekenen voor 5 jaar), zodat ik alsnog kan solliciteren voor een functie bij de federale politie (bv. wanneer er een plaats vrijkomt bij de cavalerie).
Dat kan maar als afgestudeerde federale inspecteur zal je afgedeeld worden in een zone met een groot tekort. En zover ik weet zijn dat meestal de deficitaire zones (Brusselse zones en enkele kleine zones rond de Brusselse ring). Zo was de situatie alleszins 2 jaar geleden. Ik zat toen in zone Brussel-Zuid en daar konden ook Limburgers uit het Plot beginnen.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Verschil GIP - PIVO

Bericht door L0k1- »

laatste groep gedetacheerden van de Brusselse politieschool zijn allemaal naar Brussel-West gevlogen, op één persoon na. Die zit nu in Tervuren.

Nu wellicht zal dit ook veranderen eind 2012, aangezien er dan 50 inspecteurs afstuderen die via prioritaire opleiding rechtstreeks naar Brussel-West gaan. Het hangt beetje van moment tot moment af waar je zal belanden als gedetacheerde. Heeft niet direct iets te maken met de locatie van de school of je woonplaats.
BUTTON_POST_REPLY