Sport en Praktijk Op De Politieschool

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
WouterDeHerdt
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010, 13:38

Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door WouterDeHerdt »

Misschien kan er hier iemand een lijstje plaatsen van alle Sport en- Praktijkvakken die tijdens de opleiding aan bod komen?

Grtz
Laatst gewijzigd door 1 op WouterDeHerdt, in totaal 23 keer gewijzigd.
Campus Vesta Promotie 29 Quebec
stuyk
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2011, 10:02

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door stuyk »

Goed initiatief, daar ben ik ook wel benieuwd naar :-D
01/02/2012 AAVP Campus Vesta
Promotie 31 Charlie.
Brynn
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011, 19:39

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door Brynn »

Ben ik zelf ook zeer benieuwd naar! :-D
Start opleiding te Vesta - 3 Oktober 2011
YannickS
Aspirant
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010, 12:08

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door YannickS »

Sport :

bestaande uit:

lopen
fitness
balsporten
circuit training
hindernissen parcours ( indoor )
Dojo (ik reken dit als sport ,maar is vak apart )

Zwemmen

rollenspelen

Schieten



(Dojo kan je ook geweldbeheersing noemen)
Ook zijn sommige vakken praktisch uitgewerkt. Zo hebben wij radio gehad direct in de praktijk. Situaties nagebootst en dan moest dit deftig worden doorgegeven aan een hoofdpost op de campus.

Ik ben nog maar 3 maanden binnen dus dat is wat ik kan bedenken.
INP/interventie PZ Antwerpen
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door Robby »

Verkeersregeling is ook praktijk.
Gaan regelen op de Leien in Antwerpen tijdens de spits zit er tussen ;-)
Elena
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011, 13:13

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door Elena »

Kan er iemand zeggen wat de basisconditie is die je best hebt als je start met de opleiding?
Is dat 5 km lopen?
Ik start in juni en zou graag conditioneel een goede start maken! :)
Start opleiding: 1 juni, Campus Vesta
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door NickVE »

't Zou tof zijn als ge op de coopertest (12 minuten) al minstens 2200 meter haalt, anders krijgt ge een apart loopschema met hartslagmeter gedurende deel 1. Op het einde van deel 1 hebt ge ook examen coopertest. Op het einde van de opleiding, voor de stage, examens, etc, hebt ge tenslotte ook examen 5km lopen onder de 28 minuten. Maar daar wordt wel naar getraind tijdens het jaar.

Dat loopschema is niet erg, integendeel, het bouwt de conditie goed op, maar als ge dat niveau al haalt vanaf dag 1, des te beter.
INP PZ Antwerpen
Elena
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011, 13:13

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door Elena »

Oke danku! Nu weet ik al iets meer.
Start opleiding: 1 juni, Campus Vesta
montoya
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2015, 17:53

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door montoya »

qua sport lees ik vooral
fitness
balsporten
circuit training
hindernissen parcours ( indoor )
Dojo (ik reken dit als sport ,maar is vak apart )
Zwemmen
rollenspelen
Schieten
Maar over zelfverdediging lees ik niet zoveel, al lijkt mij dit wel heeeeeel belangrijk bij een politie functie.
Ben wel benieuwd welk soort van krijgskunst de politie krijgt bij de opleiding en loopt dat door na de opleiding ?
Hoeveel uur krijgen jullie dan per week qua zelfverdediging ?

Groetjes...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door VRS »

montoya schreefCOLONqua sport lees ik vooral
fitness
balsporten
circuit training
hindernissen parcours ( indoor )
Dojo (ik reken dit als sport ,maar is vak apart )
Zwemmen
rollenspelen
Schieten
Maar over zelfverdediging lees ik niet zoveel, al lijkt mij dit wel heeeeeel belangrijk bij een politie functie.
Ben wel benieuwd welk soort van krijgskunst de politie krijgt bij de opleiding en loopt dat door na de opleiding ?
Hoeveel uur krijgen jullie dan per week qua zelfverdediging ?

Groetjes...
Het zal wel afhangen van politieschool tot politieschool hoe alles ingevuld wordt (de nadrukken liggen anders).

Ik kom van de PAULO - politieopleiding (Gent).
Krachttraining (fitness) kregen we enkele zeldzame keren (misschien 5x) en dan nog heel erg verspreid over de opleiding; bijgevolg eigenlijk totaal onnuttig, tenzij je het als een afwisseling ziet tegenover de vele keren lopen. Lopen deden we dus zeer frequent (bijna elke week gemiddeld) en dat hielp ons wel om daarin te verbeteren. Balsporten deden we enkele keren over de ganse opleiding, 't is te zeggen: er waren sporturen waarbij je kon kiezen tussen bv. voetbal en badminton of zo... Functioneel parcours hebben we ook vrij veel gedaan (om de zoveel weken, wat op zich genoeg is omdat je het toch vrij vlug kent en je niet eindeloos rondjes kan lopen op zo'n parcours). Zwemmen hadden we ook vrij veel, maar dat is nu blijkbaar sterk teruggeschroefd, wat maar logisch is ook.

Daarnaast hadden we een sportdag die door onze sportverantwoordelijken (AINP's) georganiseerd werd en heel plezant was (niet zeker of dit nu nog zo is in de nieuwe opleiding). Kan je ook zien als een teambuilding eigenlijk; net als bepaalde sportevenementen waaraan je met je promotie of peloton vrijblijvend kan deelnemen (wij deden mee aan The Decathlon Great Escape in Gent, wat een superervaring was). Zou ik zeker aanraden om de groepsgeest te versterken.

Dojo = zaal met matten waarin je geweldbeheersing krijgt: zelfverdedigingstechnieken zoals trappen en stoten, arrestatietechnieken, klemtechnieken, wapenstoktechnieken, ... Wat je leert is niet exact de ene of andere 'krijgskunst', maar een selectie van de meest nuttig geachte technieken en handelingen (afkomstig uit diverse verdedigingssystemen en -sporten). Die technieken kunnen ook veranderen over de jaren heen. Na de opleiding heb je jaarlijks enkele trainingen (bepaald door de ministeriële omzendbrief GPI 48, doorgaans ook de benaming voor die trainingen) die je moet volgen om je vaardigheden op peil te houden (maar de vakbonden klagen niet voor niets om de zoveel tijd over het geringe aantal uren dat daaraan besteed wordt...).

Onderhoud en leer het tijdens jullie opleiding, dat is de beste periode daarvoor.
montoya
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2015, 17:53

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door montoya »

Hallo VRS,

thx om deze info. Als ik het goed begrijp is het in elke opleiding anders qua verdedigingstechnieken. Het is wel jammer dat ze niet 1 krijgskunst kiezen ( het doeltreffends ) Voor bij de politie.
Dan heb je ook nog het verschil in kracht mannen vrouwen. Als het om brute kracht gaat is het al heel moeilijk voor een vrouw om haar mannetje te staan. Mijn dochter heeft in haar jeugdjaren ju-jitsu moeten volgen (jaja verplichte sport van de papa) natuurlijk als ze ging puberen was het moeilijk om haar nog te overtuigen om verder te doen. Maar al bij al wat ze daar heeft gehad zal ze wel meenemen (als ze slaagt) naar de opleiding.
Misschien moeten ze daar eens over brainstormen onder de instructeurs van de verschillende opleidingen om niet 1 doeltreffende krijgskunst te beoefenen waar ook het vrouwelijke iets aan heeft. krav maga, Ving Tsun. zeer doeltreffend voor vrouwen. Graag jullie mening hier over.

Groetjes...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door vdv »

Montoya, de toegepaste verdedigingstechnieken zijn nationaal bepaald. In principe zijn ze dus overal hetzelfde al zijn er kleine verschillen per school of zelfs per instructeur. Dat hangt af waar zij de nadruk op leggen.

Er wordt niet één gevechtssport gegeven omdat er dan veel tijd moet besteed worden aan -voor politiedoeleinden- nutteloze zaken én nuttige technieken uit een andere gevechtssport niet aan bod zouden komen. Wij moeten ons kunnen verdedigen én met de blote hand én met een wapen(stok) én tegen een opponent met wapen, enzoverder.
Het is dus zoals VRS zei een combinatie geworden waarbij men uit elke gevechtssport de voor ons bruikbare technieken heeft gehaald.

Men heeft m.a.w. al gebrainstormd met als uitgangspunt de bruikbaarheid op het terrein.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Sport en Praktijk Op De Politieschool

Bericht door VRS »

Voila, en dat is completer en verstandiger dan maar één zelfverdedigingstak te kiezen. Ook omdat de meeste aspiranten nog geen ervaring in zelfverdediging hebben en dit dus op korte termijn moeten aangeleerd krijgen in hun basisopleiding. In de vrije tijd kan iedereen over jaren heen zich een sport eigen maken, in onze basisopleiding hebben we die luxe van tijd niet. Daarom gebeurt dit zoals het tegenwoordig gebeurt.
BUTTON_POST_REPLY