Sportexamens

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Turon
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2012, 18:02

Sportexamens

Bericht door Turon »

Ik heb het nieuws ontvangen dat ik geslaagd ben om als aspirant inspecteur te beginnen en nu wil ik mij dus fysiek gaan voorbereiden op de opleiding.

1.Kan iemand mij zeggen wat het reddend zwemmen precies inhoudt?
Klopt het dat je onder andere moet duiken met je kleding aan en een lengte onder water moet zwemmen zonder zwembril? Als iemand de precieze details kent van de hele zwemproef... Ik zou daar zeer blij mee zijn aangezien ik geen goede zwemmer ben.

2.Er is een onderdeel verspringen vanuit stilstand. Hoe ver moet je springen om de helft van de score te halen?
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Sportexamens

Bericht door Jens »

Turon schreefCOLONIk heb het nieuws ontvangen dat ik geslaagd ben om als aspirant inspecteur te beginnen en nu wil ik mij dus fysiek gaan voorbereiden op de opleiding.

1.Kan iemand mij zeggen wat het reddend zwemmen precies inhoudt?
Klopt het dat je onder andere moet duiken met je kleding aan en een lengte onder water moet zwemmen zonder zwembril? Als iemand de precieze details kent van de hele zwemproef... Ik zou daar zeer blij mee zijn aangezien ik geen goede zwemmer ben.

2.Er is een onderdeel verspringen vanuit stilstand. Hoe ver moet je springen om de helft van de score te halen?
Ik heb destijds een mailtje gestuurd naar OPAC om de juiste tijden en vereiste scores te weten te komen. Helaas heb ik dat mailtje met dat document niet meer. Misschien kan dat een oplossing zijn voor je probleem.

Succes
Inspecteur van politie
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Sportexamens

Bericht door Bart V »

Het examen zwemmen (luik inspecteur - dus gans op het einde van de opleiding) bestaat uit verschillende onderdelen. Ik dacht:
- 100m vrije slag met het hoofd boven water, binnen 2.30min, te laat = 0/10)
- 50m rugslag binnen 1.30min, te laat = 0/10)
- 25m onder water met politieoverall aan (per 2,5m krijg je 1 punt op 10), je mag duiken van de startblok of vanuit het water starten.

En een luik reddend zwemmen bestaande uit:
- een persoon redden die op +-15m van de kant ligt, dus de volledige oefening bestaat uit in het water gaan, er naartoe zwemmen, redden, reageren op de handelingen van de persoon en er terug mee naar de kant zwemmen.
- een pop van de bodem halen (3m diep dacht ik), ook de volledige oefening zoals hierboven.

Op OPAC mochten alle oefeningen gebeuren met zwembril. Ik draag zelf lenzen en vond het toch praktisch om dan een zwembril te mogen gebruiken.

De rest van de sporttesten kan je volledig oefenen:
- 40 pushup's
- 36 sit-up's
- shuttlerun (plat op de buik, rechtspringen, 10m lopen, balletjes oprapen, 10m terug naar de startlijn en deze aantikken, terug 10m lopen naar het volgende balletje en dit opnieuw naar de startlijn brengen
- vertesprong vanuit stilstand
- coopertest - 12min
Je doet deze test bij het begin van de opleiding en ook op het einde van het luik agent.

Ik heb mijn papieren nog eens bovengehaald en mijn resultaten van zowel de eerste als de tweede test erbij gezet. Zo kan je ook het verschil zien wat bvb een seconde sneller je oplevert qua punten.

Sit-up's: 36 keer (10/10) - 36 keer (10/10)
Push-ups: 36 keer (8/10) - 41 keer (10/10)
Shuttlerun: 11.1sec (7/10) - 10.6sec (8/10)
Vertesprong: 230cm (7/10) - 249cm (9/10)
Coopertest: 2705m (44/60) - 2850m (48/60)
PZ Gent
BUTTON_POST_REPLY