Na de opleiding?

Geslaagd in alle selectieproeven en je weet al een datum wanneer je mag starten aan de opleiding ? Laat het hier weten !
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
supermario
__________________________
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2011, 20:36

Na de opleiding?

Bericht door supermario »

Wat is eigenlijk de procedure na de opleiding (als je geslaagd bent uiteraard)? Ik hoor hierover verschillende berichten: je kan tekenen voor een zone waar je dan 5 jaar vastzit? Iemand die net zijn opleiding heeft voltooid vertelde mij dat alle kandidaten die, na de opleiding, nog nergens getekend hadden, de keuze kregen uit verschillende zones. (In zijn geval: evergem, gent, lokeren of aalst). Wie eerst mocht kiezen, werd bepaald door de schoolresultaten. Degene met de beste resultaten mocht dan uiteraard eerst zijn keuze maken.
Als je bvb je opleiding in West-Vlaanderen gevolgd hebt, krijg je dan alleen maar mogelijkheden uit die provincie aangeboden? Ik woon namelijk in Oost-Vlaanderen maar de politieschool in Brugge is voor mij echter dichter dan die in Gent. Ik zou na de opleiding graag terechtkomen in een lokale zone in mijn regio (Aalter), maar voor mij zou dit dus zowel een politiezone in West- als in Oost-Vlaanderen kunnen zijn. Kan ik die keuze krijgen?
Sportproef/cognitief: 16/03/2011 geslaagd
Persoonlijkheidsproef: 03/08/2011 geslaagd
Medisch: 31/08/2011 geslaagd
Selectiecommissie: 08/02/2012 geslaagd
Start opleiding: oktober 2012
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Na de opleiding?

Bericht door vdv »

voor alle duidelijkheid: dat zijn geen VASTE plaatsen. Als je nog geen vaste plaats bemachtigd hebt via mobiliteit, wordt je federaal. Dan volgt hetgeen jij zegt: kiezen uit verschillende zones, degenen met de beste schoolresultaten eerst. Wij noemen dat een 'afdeling' of 'detachering'.
Maar je kan niet zomaar kiezen uit alle zones:
1. de zone moet zelf vragende partij zijn.
2. de plaats in die zone is niet definitief. Je bent een soort van interim: je vervangt een langdurige zieke of neemt tijdelijk een vacante plaats in.
3. Vanzodra die plaats opgevuld raakt door de gewone mobiliteit stopt de detachering.

Om een vaste plaats te bemachtigen moet je meedoen met de 'mobiliteit'. Je stelt je kandidaat voor een vacante plaats in een of meerdere zones. Dan volgt een soort van sollicitatie: de zone kiest uit alle kandidaten degene die zij het meest geschikt vinden.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
TekinC
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2014, 21:48

Re: Na de opleiding?

Bericht door TekinC »

Heeft er iemand ervaring met werken en wonen in dezelfde politiezone? Eventueel de voor en nadelen hiervan vermelden.
dartel
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 18:14

Re: Na de opleiding?

Bericht door dartel »

@TekinC, hier kan ik je op antwoorden. M'n vriend werkt in onze woonplaats. Ik kan hier enkel mijn mening geven natuurlijk.

Voordelen:
- de afstand naar het werk is zeer klein
- je kan altijd bij je thuis voorbijrijden, en ook bij familie/vrienden (wat handig is als je de nacht werkt, om te checken of alles oké is)
- je kan familie/vrienden snel helpen indien er iets is (indien je dienst hebt natuurlijk en in de mogelijkheid bent)
- je kent de buurt zoals je broekzak. Indien je er ook bent opgegroeid ken je het cliënteel al van horen zeggen/zien.

Nadelen:
- diezelfde familie/vrienden denken vaak dat je álles kan oplossen en verwachten een voorkeursbehandeling (soms ook wonderen) en dit kan best frustrerend worden op den duur. Soms moeten procedures nu eenmaal gevolgd worden en dit kan niet sneller als men dat verwacht..
- het cliënteel kent jou ook, dus als je op café gaat, of in de winkel (alles openbaar in je eigen stad) dan kom je deze mensen tegen en herkennen ze jou. Meestal is dit een vriendelijke goedendag, maar soms begint men ook over lopende onderzoeken, opgestelde pv's,...kortom hun persoonlijke situatie helemaal uit de doeken doen. Hiervoor is zeker niet altijd ruimte (en zin) om dit in je vrije tijd te doen. Afblokken is niet áltijd zo simpel, er zitten delicate situaties tussen..

Hopelijk helpt dit een beetje :-)
TekinC
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2014, 21:48

Re: Na de opleiding?

Bericht door TekinC »

@Dartel
Dit heeft me zeker geholpen bedankt voor de snelle reactie :)
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Na de opleiding?

Bericht door vdv »

Of als de overburen in een vechtscheiding zitten en ze 's avonds aanbellen en willen dat je partij kiest, een familielid dat geflitst werd en belt "gij kunt dat toch wel regelen voor mij he" een vaste klant die naast jou aan de schoolpoort wacht op zijn kind...
Vroeger werkte ik in een zone op 30km van thuis. Toen was de grens privé / werk veel duidelijker: niemand kende me.
Maar langs de andere kant: ik werk nu op 4 km van thuis. Files ken ik niet meer. Iets vergeten, uniform vuil door een interventie: snel thuis passeren.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
101OVL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 29 Okt 2015, 03:02

Re: Na de opleiding?

Bericht door 101OVL »

Dag iedereen.

Ik woon in West-Vlaanderen, maar zou de opleiding willen aanvangen Oost-Vlaanderen.
Wat als ik na de opleiding via mobiliteit geen plaats vind. Mijn vraag luidt nu: naar waar kan ik afgedeeld worden? Is dit op basis van de woonplaats of op basis van de provincie waar de opleiding voltooid werd.

Mvg
Proef 1 ( Cognitief en fysiek ) : GESLAAGD
Proef 2 ( Persoonlijkheidsonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 3 ( Antecedentenonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 4 ( Selectiecommissie ) : GESLAAGD
Proef 5 ( Medisch geschiktheidsnderzoek ) : GESLAAGD
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Na de opleiding?

Bericht door VRS »

101OVL schreefCOLONDag iedereen.

Ik woon in West-Vlaanderen, maar zou de opleiding willen aanvangen Oost-Vlaanderen.
Wat als ik na de opleiding via mobiliteit geen plaats vind. Mijn vraag luidt nu: naar waar kan ik afgedeeld worden? Is dit op basis van de woonplaats of op basis van de provincie waar de opleiding voltooid werd.

Mvg
Dat is absoluut niet te voorspellen en hangt af van welke tijdelijke tekorten men heeft in welke eenheden. In ons geval waren er op het einde van onze opleiding bv. 100 afdelingsplaatsen die openstonden in PZ Antwerpen (wat dus echt veel is), voor de rest nog een paar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en een handvol plaatsen in enkele politiezones in de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen, Oost-Vlaanderen. Er waren er (zo goed als) geen in West-Vlaanderen of Limburg. Voor de federale politie stond toen ook weinig open. In jou geval zou dat dus helemaal anders kunnen zijn. Ik geloof dat het principe wel is om zoveel mogelijk binnen de provincie van je politieschool te detacheren en anders zoveel mogelijk richting Brussel. Maar pin je daar niet op vast.

Uiteindelijk zijn er velen onder ons effectief naar PZ Antwerpen gevlogen om daar in de Mobiele Eenheid zich te moeten bezig houden met overbrengingen van gedetineerden, paleisdienst, statische bewakingsopdrachten, etc. Vele collega's waren alles behalve blij daarmee vanwege het ellendige verkeer, de afstand (de meesten afkomstig van Oost- en West-Vlaanderen) en de jobinhoud (de ME is net zoals het CIK niet bepaald ideaal om als kersverse inspecteur de brede basis van het politiewerk te leren, want je stelt zelden PV's op, doet geen interventiewerk,...). Die eenheden op zich hebben natuurlijk hun nut en toffe kanten.
Ikzelf had dan weer het geluk dat de PZ waar ik naartoe wou (maar geen plaatsen in mobiliteit had openstaan) net op het einde van mijn opleiding een plaats in detachering openstelde voor 1 planton-inspecteur. Ik heb ook ingestemd met afdeling naar daar. Was dus vrij vlug geregeld. Maar dan moet je het wel zien zitten om een tijdje constant aan het onthaal te werken; wat bij vele collega's niet zo is.

Dus zoals je ziet is gedetacheerd worden vooral weinig zekerheid die voor sommigen positief en voor anderen negatief uitdraait. De keuzes die je opgeeft kunnen en zullen in de praktijk weinig gerespecteerd worden door de GRG. Hoewel sommige collega's erop vloeken, heb ik al anderen geweten die net graag gedetacheerd werden omdat ze zo in veel verschillende eenheden konden werken (= variatie genoeg + je kan eens ondervinden waar je eventueel vast wil werken). En je kant het geluk hebben dat er net een plaats open komt waar jij dat wil...

Onze klasverantwoordelijke gaf ons de tip om niet teveel in te zitten over je toekomstige werkplaats. Het is veel beter af te wachten en te zien, dan snel-snel een plaats te kiezen in mobiliteit en dan te ontdekken dat je daar geen 5 jaar wil werken. Dus beter je laten afdelen via de GRG als je nog niet zeker bent; het is maar iets tijdelijks.
101OVL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 29 Okt 2015, 03:02

Re: Na de opleiding?

Bericht door 101OVL »

Dus je kan afgedeeld worden naar overal binnen België?
Er is echt geen grens?

Toch bedankt voor de nuttige info! Dit wordt geapprecieerd!
Proef 1 ( Cognitief en fysiek ) : GESLAAGD
Proef 2 ( Persoonlijkheidsonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 3 ( Antecedentenonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 4 ( Selectiecommissie ) : GESLAAGD
Proef 5 ( Medisch geschiktheidsnderzoek ) : GESLAAGD
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Na de opleiding?

Bericht door VRS »

101OVL schreefCOLONDus je kan afgedeeld worden naar overal binnen België?
Er is echt geen grens?

Toch bedankt voor de nuttige info! Dit wordt geapprecieerd!
Ze zullen je ook niet naar Luxemburg of zo zenden hoor :wink: Hou er gewoon rekening mee dat je wellicht niet dicht bij huis zal werken (als je dat zou willen). De GRG zal normaal eerder de voorkeur geven aan een INP die dichtbij woont dan een INP die van twee provincies verder moet komen mochten er bv. 2 kandidaten voor 1 plek zijn.

Tenzij je al een eenheid voor ogen hebt waar je naartoe wilt en je die ook kan krijgen als werkplaats, zou ik aanraden om de kansen te grijpen die er zijn om in verschillende eenheden te werken. Nu bestaat er wel geen stage meer en is het werkplekleren (wat blijkbaar binnen de provincie van de politieschool moet zijn, toch in Oost-Vlaanderen), dus ik weet niet hoe gemakkelijk dat kan.
slisse
Aspirant
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2013, 21:27

Re: Na de opleiding?

Bericht door slisse »

In onze zone en in de andere Brusselse randgemeentes zijn er recent toch redelijk wat INP's uit het West-Vlaamse afgedeeld. Dit is toch een serieuze afstand als je deze dagelijks mag afleggen.
davym
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2015, 12:49

Re: Na de opleiding?

Bericht door davym »

Los van de afstand vind ik persoonlijk dat daar wel de meeste werkervaring kan opgedaan worden.
Als je variatie en ervaring belangrijk vindt, denk ik dat je beter in het Brusselse gestationeerd wordt dan in een gemeente van enkele duizenden inwoners...

Attest van slagen (16-02-16)
Start opleiding (02-05-16)
PAULO PROM 115
BUTTON_POST_REPLY