Hoe bereid ik me voor op het politieinterview?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Ilyasse1995
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2016, 20:05

Hoe bereid ik me voor op het politieinterview?

Bericht door Ilyasse1995 »

Goeiedag allemaal! Ik ben I(ndia) M(ike), ben 20 jaar en mijn droom is eigenlijk om bij de politie te starten.

Ik kreeg zonet telefoon dat mijn laatste proef (gesprek-commissie) zal plaatsvinden op 11 juli 2016. Ik zou me hier graag zeer grondig op willen voorbereiden.

Kan iemand mij helpen met tips & tricks, Do's & Don'ts?

Dank jullie wel! :greenb:
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Hoe bereid ik me voor op het politieinterview?

Bericht door vdv »

Ik denk dat op dit forum al heel veel geschreven is over het gesprek met de commissie, wat ze zoal vragen en hoe je je kan voorbereiden. Heb je dat al eens gelezen?

In 't kort dan: Ze hebben al een profiel van u opgesteld dankzij de vorige proeven. Nu gaan ze testen of dat klopt en u mogelijks aanpakken op de vlakken waar je minder scoorde.

karaktereigenschappen: je moet jezelf gaan 'verkopen'. Ken je positieve maar ook negatieve eigenschappen. En het trucje van de-negatieve-eigenschap-die-eigenlijk-een-positieve-is kennen ze al. Te perfectionistisch blablabla. Nee, écht negatieve zaken willen ze horen. Belangrijk daarbij is wel dat je iets zegt dat te verbeteren valt. Koppigheid is dat bijvoorbeeld niet, want koppige mensen gaan dat niet verbeteren: die zien het probleem immers niet.
Zorg ervoor dat je een goed gemotiveerd antwoord weet op de vraag waarom je bij de politie wil komen. Zeggen dat het je droom is is niet genoeg. Weet ook wat je wil doen nadat je geslaagd bent in de opleiding maar wees daar realistisch in. Moorden onderzoeken, speciale eenheden, hondengeleider, ... ze horen het constant en dat mag, maar ben je daar NU klaar voor?

Kennis: zorg ervoor dat je de organisatie en werking van de politie kent. Ze gaan daar vragen over stellen om te zien of je echt geïnteresseerd bent.

Stresstest: de kans is groot dat ze u gaan 'vast' zetten met vragen. Doorvragen op iets waarvan ze merken dat je weinig weet. Dat is om uw reactie te testen. Niet om de pot draaien, niets ter plaatse uitvinden en bij twijfel vooral niet van gedacht veranderen (tenzij je beseft dat je écht wel fout zat).

Het is een jobinterview en geen verhoor. Ga er met een positieve ingesteldheid heen en niet als een dier naar het slachthuis. Het klinkt logisch maar je moet er sommigen eens zien: bang voor wat er op hun af gaat komen en klaar om te incasseren, dat is niet de bedoeling. Probeer zélf het gesprek te sturen, al is dat niet gemakkelijk.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY