Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesprek

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Redeve
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012, 18:16

Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesprek

Bericht door Redeve »

Allen,

Ik heb deze ochtend meegedaan aan de selectiecommissie voor inspecteur en zal hieronder, nu het nog vers in mijn geheugen zit, kort toelichten wat er allemaal gevraagd/gezegd werd gedurende dit gesprek. Bij neerschrijving van dit bericht let ik voornamelijk op objectiviteit.

Het team tegenover mij bestond uit 1 psychologie en 2 (H)INPs/Commissarisen? (vergeten).

De psychologe zei dat ze eerst hunzelf gingen voorstellen waarop het dan aan mij zou zijn om mezelf voor te stellen. Iedereen stelde zich kort voor waarna er een stilte volgde (waarin ik mij dus moest voorstellen).

Uit gewoonte heb ik dit in chronologische volgorde gedaan. Wat belangrijk is aan de zaak - en wat ik waarschijnlijk niet genoeg heb meegegeven - is om aan te duiden WAAROM je bepaalde keuzes gemaakt hebt. Aan de hand van deze keuzes kan men achterhalen of je een goede INP zou worden. Ik heb eerder puur naar inhoud toe mijn verleden opgesomd, met gefaal en succes, maar merkte dat ik te weinig het waarom aangaf(uit hun verveelde reacties - noot, kan subjectief zijn).

Nadien vroeg de inspecteur naar mijn motivatie. Ik gaf aan dat ik graag variatie in de job wil, dat het onderwerp misdaad mij wel interesseert en dat ik merk aan mijn huidige job dat constant bureauwerk wel kan tegensteken. Dit leek mij opzich niet slecht, en vervolgens ging men over naar inhoudelijke vragen.

Startvraag: Vertel iets over de lokale politie?
Men vroeg door tot ik het niet meer wist. In plaats van te zeggen dat ik iets niet wist giste ik dan naar een correct antwoord. (bijvoorbeeld belangrijkste taken van Dirco wist ik niet, dus ik gokte iets en toen zei de psychologe : fout , Ik heb niet graag dat je maar wat in het wilde weg praat. Verkeerde informatie meegeven komt zeker verkeerd over.
Ik heb dit vaak gedaan, tot ergernis van de psychologe. Bijvoorbeeld vroeg ze ook naar aantal politiezones, waarop ik 195 antwoordde. Hierop zei ze "Wederom fout, federale pz is eigenlijk ook een pz, dus het zijn er 196". Waarop haar collega toevoegde "Je valt eigenlijk constant net uit de boot. Je hebt je wel voorbereid maar net niet genoeg".

De inhoudelijke vragen (waren er wel veel naar mijn mening) gingen verder , enkele vb:
- Wat zijn de hierarchien in de politie.
- Waar komt een aspirant terecht in de boom van de politie (is blijkbaar onder DGS, ik giste DGA)
- Wat weet je over federale politie?
- Wat betekent GGPZ ( ik zei : euhmm gemeenschapsgerichte politie zone - was ietwat door de nervositeit- en toen zei men : wederom fout, zorg ipv zone. )
- Wat zou je doen Als Catherine de Bolle zou zeggen dat je morgen om 9u naar haar bureau moet komen? Ik zei dat ik dit zou doen daar zij aan het hoofd staat. Toen vroeg haar collega mij, ja maar, heeft De Bolle wel zeggingschap over de lokale politie? Is het niet enkel over de federale? Toen zei ik dat dat kon maar dat ik dat niet wist.

Gedurende deze resum aan inhoudelijke vragen vroeg men ook tussendoor:
- "Ben je nerveus?" Ik zei : ja. Zij vroegen "Omdat je al heel de tijd met een grijns op je gezicht zit. Heeft men jou dat al verteld?". Ik zei dat ik mij daar niet van bewust was en dat men mij dit nog nooit had gezegd. Ze zei dat het wel opviel.


Ook vroeg men, 10 min later :
"Nu iets heel anders : spel eens voor mij : "Oma breit onmiddellijk de pull".
Ik spelde correct behalve onmiddeLijk, waaorp men zei : Een werkpunt bij jou is ook wel je nederlandse taal. Voor een universitair is dit behoorlijk laag, als bleek uit jouw proeven.

Vervolgens gaf men mij nog mee dat uit mijn pers heids proef bleek dat ik enorm oneerlijk was en vroeg men mij om dit toe te lichten. Ik schrok hier wel van en gaf mee dat ik mezelf eerder eerlijk vindt. Ook gaf ik aan dat ik zeker niet schijnheilig ofzo ben.
Hierop zei men dat er een verschil tussen schijnheilig en oneerlijk en dat ik niet meer rond de post moest vragen.

Ook vroeg men of ik wist wat integer betekende. Ik zei dat ik definitie formeel niet kende maar dacht (/wist) dat dit betekende dat je bent wie je bent en dat je je ook aan je eigen zelf houdt (dat je dus niet wijzigt voor personen of andere of dat je je plots niet gans anders gedraagt). Toen vroeg men of Hitler integer was. Ik zei ja. Hij voldeed niet aan maatsch normen maar volgde wel zijn standpunten en er is een rode draad te trekken door zijn acties. Toen zei ze me dat dit fout was, dat hitler niet integer was en dat integer betekent voldoen aan normen en waarden van maatschappij. Ik zei "ah dat wist ik niet".

Toen vroeg men ook of ik al in contact kwam met wetsovertredingen. Ik heb hier natuurlijk de waarheid gesproken en gezegd dat :
Ik regelmatig te hard rijd
2x van een joint had getrokken
2x gevochten had (één keer op middelbaar, één keer aan 21jarige leeftijd, een klap gegeven aan een zatlap die mij een klap gaf).

Ze vroeg of ik nog steeds te snel reed. Ik zei ja. Men vroeg of dit dan een voorbeeldfunctie is als INSP. Ik zei dat ik nog geen INP was en dat in mijn huidige job (consultant) soms noodzakelijk is om te snel te rijden. Toen zei men dat te snel rijden nooit noodzakelijk was. Ik zei dat dit klopte , maar dat ik soms wel iets rapper wil rijden, mits het risico 50 euro aan mijn been te hebben. Toen voegde ik daaraan toe dat ik dit zou stoppen eenmaal ik in INP was.

Al bij al heb ik er geen goed gevoel bij. Ik merk wel enkele gaten in mijn gesprek na het herlezen van alles wat ik hier neergepend heb.

Ik laat iets weten zodra ik resultaat heb en vraag feedback aan.

Hopelijk hadden jullie iets aan deze samenvatting!

Groetjes,

Redeve
deswaef1987
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2012, 07:30

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door deswaef1987 »

het was dus zweten amai :p
Kristoffelson
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2011, 19:56

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Kristoffelson »

Miljaar ze hebben u serieus op de rooster gelegd precies... Sterkte!
Exitus acta probat
-------------------------------------------------------------------
Proef 1 INP: Geslaagd op 13 januari
Proef 2 INP: Geslaagd
Proef 3 INP: Geslaagd
Proef 4 INP: Geslaagd
adegeling
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2012, 10:35

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door adegeling »

facccck! :D
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Ties »

Amai... oei oei ik moet zeggen dat het precies niet zo goed klinkt :s

Ik duim toch nog voor je, maar als ik dat zo lees ben ik toch een beetje bang..
Dapper dat je dat zo allemaal neerschrijft hier! :D

Van dat spellen denk ik ook niet dat ik het zo vanbuiten juist zou doen. Ik ben zeer visueel ingesteld dus ik zou het misschien al eerst moeten opschrijven. Gelukkig moet je tot op heden nog geen PV's spellen ;-)

Gissen is nooit goed hé, en tja als ze mij iets vragen dat ik niet weet dan zeg ik dat gewoon.
Dan heb ik meer tijd om vragen te beantwoorden die ik wél kan i.p.v. tijd te verliezen doordat ze doorvragen over iets waarbij je toch maar gist.

Ik denk trouwens dat ze liever iemand hebben met niet zo heel veel kennis over het bedrijf maar die ze wél qua persoonlijkheid vinden passen bij de politie, dan iemand die bvb alles van buiten kent maar die een "boefje" is om het zo maar te zeggen.
Theoretische kennis kun je ten alle tijden bijschaven, levenskennis en je persoonlijkheid daarentegen verander je niet zomaar op 1-2-3.

Nu maar afwachten op je uitslag zeker?
Hou je ons op de hoogte?
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
David_2
Aspirant
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011, 15:03

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door David_2 »

sterk verhaal
behoorlijk herkenbaar wel! :wink:
Bij mij was het gelijkaardig (alé, toch qua attitude van de commissie). Dat heeft daar 1u20 minuten geduurd! :roll: Bij jou ook zo iets? Soit, buitengekomen met een rot gevoel, maar nu toch geslaagd. (Dus er is hoop...?)

Persoonlijk vind ik wel sommige van jouw antwoorden bedenkelijk. Bijvoorbeeld die i.v.m. het rijden en het respecteren van de maximumsnelheid. Wist jij dat te snel rijden niet enkel het risico van een boete krijgen inhoudt? Stof tot nadenken, niet? :wink:

Soit, maar ik ben uiteraard de commissie niet! We duimen voor het resultaat! Succes.
AINP GIP/ERIP PROM 38
Redeve
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012, 18:16

Bericht door Redeve »

Dank voor de reacties allemaal :). Van zodra ik feedback krijg laat ik jullie dit weten en hopelijk zijn toekomstige INP's hier iets mee. Het was inderdaad geen aangename sfeer maar ik denk dat kalm blijven en niet uit uw kot komen zeer belangrijk is.

Het heeft 1 uur geduurd bij mij. Een uitstekend gevoel heb ik er niet bij, maar ik wacht inderdaad de feedback af zonder assumpties te maken.

Omtrent het te snel rijden denk ik inderdaad dat het geen goede zet was om dit aan te kaarten. Toch ben ik wel 100% eerlijk geweest gedurende alle selectieproeven dus als er feedback komt (positief of negatief) dan weet ik dat die sowieso op mijn ganse persoonlijkheid slaan. Indien negatief: Waar kan aan gewerkt worden kan dan aan gewerkt worden. Soit, we wachten af...
Jasper
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2012, 14:31

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Jasper »

Wat heb je dan rond deze periode gekregen van actualiteitsvragen ?
Redeve
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012, 18:16

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Redeve »

Jasper,

Gesprek rond actualiteit ging als volgt:

"Daar je dagelijks enige tijd in de auto doorbrengt met je werk veronderstellen dat je op de hoogte bent van politie in de actualiteit. Vertel eens iets"

Ik : "Helaas niet echt op de hoogte. Ik ben constant bezig met mijn werk en als ik in de auto zit luister ik naar muziek om te ontspannen. Als het nieuws komt verzet ik zelf de radio. Ik volg het gaan en gebeuren van de IT wereld wel op, maar actualiteit op zich niet echt"

Zij : "Er moet toch wel iets zijn wat je weet. We hebben nog maar weinig mensen gehad die niets weten van de actualiteit. Deze ochtend, heb je dan niets opgevangen"

Ik : Ik ben wel van enkele algemene incidenten op de hoogte zoals de vrijlating van Michel Martin & (nog iets wat gebeurde opd at moment, een buitenlands conflict, weet neit meer wat), maar voor de rest springt het mij nu niet in het hoofd.

Zij: De K3 van de politie, zegt jou dat dan NIETS?

Ik : neen

Vervolgens vroeg men mij om na te denken over wat de K3 van de politie zou kunnen zijn. Ik had hier geen idee over maar giste naar Turtelboom en Milquet als 2 van de 3.

Toen ging men over op iets anders.
rasta
Politie
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2011, 12:52

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door rasta »

En, ben je geslaagd?
Ik moet overmorgen, voor de 2de keer, naar de commissie...vorig jaar hebben de zenuwen me de das omgedaan, hopelijk ben ik nu veel kalmer :wink:
Dme
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2009, 10:05

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Dme »

@ Rasta:
Veel succes!
Mijn eerste maal, waren het ook de zenuwen die me de das hebben omgedaan!
Houd ons zeker op de hoogte !
Proef 1 AINP: Geslaagd
Proef 2 AINP: Geslaagd
Proef 3 AINP: Geslaagd
Proef 4 AINP: Niet geslaagd
jedisparkle
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013, 18:08

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door jedisparkle »

was hij nu geslaagd??
Proef 1 INP 22/04/'13:
Functioneel parcours: geslaagd
Cognitieve: vrijgesteld
Proef 2 INP: 15/07/2013 - geslaagd (brief 17/07/2013)
Proef 3 INP: 04/09/2013
Proef 4 INP: In afwachting van uitnodiging.
Lanier
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2013, 17:55

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesp

Bericht door Lanier »

Amai!
Van stressbestendigheid gesproken..veel succes!
Was dit in West-Vlaanderen?
Proef 1 INP: Cognitieve vaardigheidsproef + Functioneel parcours: GESLAAGD
Proef 2 INP : Persoonlijkheidsproef: 13/11/2014
Proef 3 INP : Selectiecommissie:
Proef 4 INP : Medische proef:
Gebruikers-avatar
EricLemmens
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2017, 18:23

Re: Selectiecommissie voor INP : Uiteenzetting van mijn gesprek

Bericht door EricLemmens »

Was je nu geslaagd ? Bij mij was het heel gelijkaardig en heeft het bijna 1u40 minuten geduurd! :| :| :|
BUTTON_POST_REPLY