functioneel parcours

Forumregels
Afbeelding
sofia
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2015, 20:42

functioneel parcours

Bericht door sofia »

Is het functioneel parcours vandaag écht zo zwaar? Ik doe 1x per week aan indoor cycling, verder niets. Ik vermoed dat ik er niet aan moet beginnen zonder intensievere training?
Bedankt voor een reactie
Ocelot
__________________________
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2014, 14:50

Re: functioneel parcours

Bericht door Ocelot »

sofia schreefCOLONIs het functioneel parcours vandaag écht zo zwaar? Ik doe 1x per week aan indoor cycling, verder niets. Ik vermoed dat ik er niet aan moet beginnen zonder intensievere training?
Bedankt voor een reactie
Probeer je voor elke proef van de selectieprocedure degelijk voor te bereiden.
Voor deze proef zou ik zeggen: behoud de indoor cycling en ga daarnaast een 2 tot 3 keer per week buiten joggen. Nu de zomer eraan komt is dat ideaal.
Het kan ook geen kwaad om de verschillende parcoursonderdelen al eens te proberen.

Succes
Laureaat selectieproeven
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: functioneel parcours

Bericht door VRS »

Als je kan, bouw in een of andere sporthal het parcours zo goed mogelijk na en oefen het. De fysieke inspanning op zo'n parcours zijn anders dan als je gewoon gaat lopen, fietsen, zwemmen. Daarom is het wel nuttig om dat parcours toch een paar keer te oefenen.
jeroend
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2015, 08:12

Re: functioneel parcours

Bericht door jeroend »

Ik liep tevoren 1 keer per week een kleine 8km , uithouding was dus geen probleem.
De totale afstand van het parcours is 369m, dat is dus niet ver, het moeilijke is dat je steeds uit stilstand moet vertrekken (na de trap, tunnel, balk, ..) en dat heb ik wel geoefend de laatste weken

Dat wil zeggen
13m lopen - stoppen
20m lopen - stoppen
24m lopen - stoppen
20...
13...
20...
13...

Dan heb je 1 toer (van de drie) gedaan.
Ik deed dit 3 keer met de chrono erbij, zo kan je inschatten hoe snel je de dag zelf moet lopen om binnen de tijd te blijven. (reken nog een 20 tal seconden extra om de hindernissen effectief te nemen)
Sta even stil voor je de balk oprent en concentreer je, het risico om eraf te vallen is dan veel kleiner (zeker de 2de en 3e ronde)
Doe zeker een lange broek aan om door de tunnel te glijden...

succes!
Ocelot
__________________________
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2014, 14:50

Re: functioneel parcours

Bericht door Ocelot »

VRS schreefCOLONAls je kan, bouw in een of andere sporthal het parcours zo goed mogelijk na en oefen het. De fysieke inspanning op zo'n parcours zijn anders dan als je gewoon gaat lopen, fietsen, zwemmen. Daarom is het wel nuttig om dat parcours toch een paar keer te oefenen.

VRS, nu klinkt het alsof conditietraining overbodig is. Enkele keren het parcours oefenen is genoeg...

Volgens mij is de basis eerst de conditie fatsoenlijk te trainen en daarna het parcours wat te oefenen. Het parcours test twee inspanningszones: de aerobe zone (de gewone loopactie) en de anaerobe zone (de versnellingen, de sprongen, het kruipen door de tunnel, het trapje).
Door cardiotraining kan je perfect binnen de twee zones trainen, door bijvoorbeeld te gaan joggen met interval.
Laureaat selectieproeven
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: functioneel parcours

Bericht door VRS »

Ocelot schreefCOLON
VRS schreefCOLONAls je kan, bouw in een of andere sporthal het parcours zo goed mogelijk na en oefen het. De fysieke inspanning op zo'n parcours zijn anders dan als je gewoon gaat lopen, fietsen, zwemmen. Daarom is het wel nuttig om dat parcours toch een paar keer te oefenen.

VRS, nu klinkt het alsof conditietraining overbodig is. Enkele keren het parcours oefenen is genoeg...

Volgens mij is de basis eerst de conditie fatsoenlijk te trainen en daarna het parcours wat te oefenen. Het parcours test twee inspanningszones: de aerobe zone (de gewone loopactie) en de anaerobe zone (de versnellingen, de sprongen, het kruipen door de tunnel, het trapje).
Door cardiotraining kan je perfect binnen de twee zones trainen, door bijvoorbeeld te gaan joggen met interval.
Ik bedoelde niet dat je enkel maar het parcours moet oefenen zonder anders conditietraining of andere sport te doen, integendeel (mezelf wellicht niet goed genoeg verduidelijkt). Ik wil wel zeggen: doe daarnaast ook eens een paar keer het parcours om eraan te wennen. Door het voldoende te kennen kan je ook leren hoe en waar je precies je tijd kan verbeteren (zeker nuttig als een of ander onderdeel je niet echt ligt). Ik vrees dat sommige kandidaten namelijk heel veel focussen op bv. lopen, maar dan 'plots' het parcours moeten doen en het lastig hebben door het niet goed geoefend te hebben (maar ik merk dat jij alvast wel let op zowel het lopen als de andere inspanningen). Een degelijke conditie opbouwen blijft uiteraard ontegensprekelijk de basis.
Chrikke
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2015, 11:07

Re: functioneel parcours

Bericht door Chrikke »

Hoi Iedereen,
Ik ben vrij nieuw op dit forum. Ik heb enorm veel nuttige informatie gevonden over de selectieproeven! knap initiatief!

Wat de goede basisconditie betreft, kan ik enkel maar akkoord gaan met wat er hier al gezegd is. Of de test zwaar is, heeft te maken met je voorbereiding. Als we vroeger ons huiswerk niet deden waren we ook niet geslaagd op de toetsen. Voor deze testen geld dezelfde succesregel. Als je niet voorbereid bent is het niet enkel fysiek zwaar, maar ook mentaal omdat je niet weet wat je mag verwachten.
Op 10/7 doe ik de fysieke proeven, cognitieve kan ik overslaan omdat ik deze reeds eerder afgelegd had in 2002.
Zijn er hier nog mensen die de 10de zich mogen gaan bewijzen?
grtz
Proef 1 INP: cognitief/ vrijgesteld - fysiek / geslaagd (10/07/2015)
Proef 2 INP: in afwachting van uitnodiging
marij
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2015, 17:04

Re: functioneel parcours

Bericht door marij »

Op 10/7 mag ik me ook bewijzen. In Brussel... Ik ben benieuwd :-)
Chrikke
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2015, 11:07

Re: functioneel parcours

Bericht door Chrikke »

Hey Marij,

Veel succes en tot den 10de in Brussel!
Proef 1 INP: cognitief/ vrijgesteld - fysiek / geslaagd (10/07/2015)
Proef 2 INP: in afwachting van uitnodiging
sofia
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2015, 20:42

Re: functioneel parcours

Bericht door sofia »

Hey allemaal bedankt voor de reacties! Ik heb jaren geleden mijn proeven gaan meedoen en was niet snel genoeg met de suttle run :(
Ik ben helemaal niet sportief, dus indoor cycling is het enige dat ik doe, maar wil ervoor gaan. Ik ben ook vrijgesteld van de cognitieve proef dus als ik nu inschrijf is het onmiddellijk voor de sportproef, maar durf niet... :(
Erg hé! Is er nog iemand zo onzeker over deze proef?
LeenM
__________________________
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2011, 08:37

Re: functioneel parcours

Bericht door LeenM »

sofia schreefCOLONHey allemaal bedankt voor de reacties! Ik heb jaren geleden mijn proeven gaan meedoen en was niet snel genoeg met de suttle run :(
Ik ben helemaal niet sportief, dus indoor cycling is het enige dat ik doe, maar wil ervoor gaan. Ik ben ook vrijgesteld van de cognitieve proef dus als ik nu inschrijf is het onmiddellijk voor de sportproef, maar durf niet... :(
Erg hé! Is er nog iemand zo onzeker over deze proef?
Beste Sofia,

Van mij is het persoonlijk al drie jaar geleden dat ik het functioneel parcours deed, maar ik kan je wel zeggen dat ik hier verdomd vaak van wakker gelegen heb. Een week voor ik de effectieve test diende te doen, heb ik de gelegenheid gehad om het volledige parcours te oefenen. Ik legde mezelf daarbij enorm veel druk op om te willen slagen, maar in deze ‘training’ slaagde ik er maar niet in om het functioneel parcours te lopen binnen de maximumtijd… met serieus wat gevloek naar mezelf toe tot gevolg. De dag na deze oefensessie heb ik voor mezelf de knop omgedraaid en ben ik bijna de hele week gaan touwtje springen ‘om mijn spieren langer te maken’. Met mijn verstand op nul is het me uiteindelijk de week nadien toch gelukt om het parcours binnen de maximumtijd af te leggen. Wat ik je hiermee wil meegeven is dat vertrouwen hebben in je eigen kunnen een eerste belangrijke stap is tot het succesvol afleggen van het parcours. Dit in combinatie met de nodige adrenaline kan je versteld doen staan van jouw eigen prestaties. Uit eigen ervaring: leg jezelf geen onnodige druk op bij deze proef, dat slorpt de energie uit je lijf… Als ik nog een gouden tip mag meegeven, dan raad ik je aan om vooral op die sprongkracht te oefenen door met interval te lopen, door touwtje te springen, … Have faith!

Vriendelijke groet,

Leen
Attest van slagen volledige selectieprocedure: 02/12/2013
Start opleiding: 01/10/2015 - OPAC
sofia
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2015, 20:42

Re: functioneel parcours

Bericht door sofia »

dankjewel Leen! mij baart het zorgen dat sinds 2014 de tijd nog verkort is met 40 sec :(
ik wil het inderdaad zo graag, maar mijn benen willen dikwijls niet mee in snelheid en laten het ook snel afweten. het parcours 3x!!!!! doen lijkt me zo onhaalbaar :(
ik werk momenteel bij de politie als calog, dus denk wel dat er een mogelijkheid is het parcours eens te gaan bekijken en eventueel af te lopen, maar ik durf gewoon niet, zielig hé :(
ik denk dat ik maar eens ga beginnen met start to run en zien hoe het met mijn uithouding staat :)

alle ervaringen zijn welkom, het kan me maar motiveren :)
grtjs
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: functioneel parcours

Bericht door Sw@tLorD »

Niets is onhaalbaar, zet gewoon door. Het is nog geen kilometer in afstand. De hindernissen maken het wel zwaar en je uithoudingsvermogen wordt op de proef gesteld. Ik zou voor deze proef vooral cardio oefenen en loopoefeningen doen.
Zelf heb ik het parcours puur op karakter gelopen. Mijn conditie was toen niet goed en ik liep amper 900m aan een stuk voordat ik moest rusten.
Belangrijk is dat je niet te snel start. Als je bij de eerste ronde aan 1 minuut zit (wordt telkens afgeroepen), dan weet je dat je een tandje moet bijsteken.
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
sofia
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2015, 20:42

Re: functioneel parcours

Bericht door sofia »

OMG dat wordt afgeroepen, ik krijg al stress.... ;)
Chrikke
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2015, 11:07

Re: functioneel parcours

Bericht door Chrikke »

@ Sofia: gisteren de fysieke proef afgelegd. zwaar maar zeker haalbaar! Laatste ronde is een killer, maar als je het verstand even op nul zet en je voorbereid de proef doet, mag dit geen probleem zijn.
Als voorbereiding voor diegene die niet slaagde gisteren kregen zij het advies minstens 2 keer per week te lopen en iedere keer als je gaat lopen zorg je ervoor dat er trappen in je tour zijn. Deze waren voor iedereen echt een zure appel voor de benen. En het afroepen van de tijd na elke ronde was super gemakkelijk! zo wist je na elke ronde of je een tandje moest bijsteken of dat je jezelf even ademruimte kon gunnen. De kar en de pop is geen probleem. Je zit zo vol adrenaline en euforie van het lopen van je drie rondjes dat je de kar en de pop er gewoon bijdoet alsof het niets betekent! (zo was het toch voor mij en zag ook niet onmiddellijk problemen bij de andere kandidaten op dit gedeelte) Mijn tijd was ook geen topprestatie, maar wel voldoende voor de volgende ronde! (2.46') & (30") Als je dit echt wil, zou ik niet twijfelen en er gewoon voor gaan! Veel succes!
Proef 1 INP: cognitief/ vrijgesteld - fysiek / geslaagd (10/07/2015)
Proef 2 INP: in afwachting van uitnodiging
BUTTON_POST_REPLY