Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Hallo allemaal!

Ik ben een 24 lentes jonge vrouw ;-) en ik zou graag politieagente worden!

Ik schrik niet zo terug voor de eerste en tweede proef, dat moet me wel lukken denk ik (ik heb hier al vanalles meegelezen en weet inmiddels wel beter hoe ik me kan voorbereiden --> Dankzij Kev1n! Fantastisch gedaan!), het is echter de derde proef waar ik een beetje bang voor ben.

Eerst en vooral ben ik niet zo heel groot (1m60) en ik vraag mij af of dit een reden zou zijn om mij niet toe te laten.
Ik draag ook een bril als ik bvb in de auto zit of tv kijk (verziend dus) maar mijn glazen zijn niet supersterk (-1.25 en -1.50 dacht ik), kan dit ook een belemmering zijn?

Verder heb ik nooit echt een intensieve sport gedaan. Ik doe wel alles graag: fietsen, zwemmen, lopen, ... maar ik maakte er nooit echt tijd voor en al helemaal niet in de winter :oops:
Ik ben wel al begonnen met start to run (nog maar 2 weekjes) en dat gaat wel goed. Ik heb een doel en ik ben supergemotiveerd! :-)
Verder doe ik ook zumba wat ook wel redelijk intensief is als je je voluit geeft.

Mijn derde vraagje gaat dan ook over conditie: ik wil me graag inschrijven voor de selectierondes en ik weet dat opleidingen enkel in november starten. Ik heb hier al wat meegelezen en het traject (van eerste selectieproef tot opleiding) verschilt van persoon tot persoon. Begin je bvb pas in augustus met je eerste proef, dan is de kans enorm klein om nog dat jaar in oktober te starten met de opleiding, toch?
Wel we zijn pas begin februari en het lijkt me dat ik dan toch dit jaar zou kunnen beginnen met de opleiding (op voorwaarde dat ik door de proeven geraak uiteraard :wink: ).

Ik wil er alleen zeker van zijn dat ik goed voorbereid ben op die derde proef en dat ik voldoende fit ben om er van de eerste keer door te geraken.
Ik weet dat niemand de vraag "echt" kan beantwoorden en dat verwacht ik ook niet, maar hoe lang duurt het in het algemeen voordat iemand fit genoeg is om te kunnen slagen op de proef?
Ik ga zo'n 3x/week lopen, doe 1 à 2x zumba per week en ik ga wellicht ook een kijkje nemen bij een fitnesszaak om aan krachttraining te doen.

Ik ben namelijk bang dat als ik me nu al ga inschrijven dat ik dan al redelijk snel aan mijn derde proef toe ben zonder dat ik daar voldoende op ben voorbereid!
Anderzijds ben ik ook bang dat als ik te lang wacht, ik dit jaar niet meer zal kunnen starten met de opleiding.

Dus vandaar mijn 3de vraag: op hoeveel tijd kun je voldoende fit zijn (en misschien ook: is het realistisch te denken dat ik dit jaar aan de opleiding zou kunnen starten als ik me bvb binnen een maand of 2 inschrijf?)

Ps: ik weet wel dat er nog een lange weg af te leggen is van nu tot opleiding en dat ik daar misschien helemaal niet geraak, maar ik wil hier positief tegenaan kijken! Ik wil hier echt voor gaan! :-)

Superenthousiaste groetjes! ;-)
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Domi
__________________________
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010, 21:24

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Domi »

Dag Ties,

Hier al een paar antwoorden
- Minimumlengte is 152m
- Ik denk dat jij het oude selectieparcours nog in gedachten hebt. Je moet het functioneel parcours niet tijdens je derde proef afleggen maar tijdens je eerste proef. Vroeger viel de fysieke test inderdaad samen met de medische proef.
- Qua conditie: ik denk niet dat iemand dit voor jou kan inschatten. Ik had mij niet voorbereid, deed op dat moment niks van sport, en ik was erdoor. Dus dit hangt echt van persoon tot persoon af. Tis gewoon 3.30 min afzien en gaan. Je kan altijd proberen en als het niet leuk kan je na twee maanden herkansen. Ben je er dan nog niet door, dan moet je pas een jaar wachten voor je opnieuw kan meedoen. Dus ik zou nu zeker uw papieren opsturen anders ga je oktober sowieso niet meer halen. Lukt het niet, dan weet je tenminste hoe het parcours in elkaar steekt/hoeveel werk je nog hebt, én je kan herkansen, dus er is niks verloren, alleen te winnen moest je er toch van de eerste keer door zijn 
- Wat je ogen betreft, je moet met correctie min 8/10 kunnen halen en zonder correctie 1/10, dus ik denk dat dat voor jou geen probleem zal zijn, anders zal je een laseroperatie of lensimplantaat moeten overwegen, maar zoals ik al zei normaal moet dit wel lukken, dit kan je bij de oogarts of een opticien laten meten
- De overige medische selectiecriteria vind je hier: http://www.jobpol.be/tinymce_latest/jsc ... iteria.pdf

Hoop dat je hier al een beetje mee geholpen ben.
Veel succes ermee!
Groetjes
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Hoi Domi


Ik ben inderdaad al geholpen door je uitleg! :-)
Gelukkig zullen mijn lengte en ogen (normaal gezien) geen probleem vormen. Oef! Want daar kan ik weinig aan doen. Nuja mijn ogen eventueel wel, maar ik kan me toch maar moeilijk laten rekken hé ;-)

Ik ben wel even in de war met hetgeen je zegt over de fysieke proef. Je zegt dat ik deze al moet afleggen tijdens mijn eerste proef...

Maar als ik op de website ga kijken (jobpol.be) dan vind ik dit:
De selectieproeven zijn als volgt georganiseerd:

1ste proef: cognitieve vaardigheidsproef;
2de proef: persoonlijkheidsproef;
3de proef: medische en fysische geschiktheidsproef;
4de proef: gesprek met een selectiecommissie.
Misschien interpreteer ik deze info verkeerd. Ik veronderstelde dat er per proef een aparte datum was. Dus bvb in januari doe je proef 1, een maand of 2 later doe je proef 2 en nog een maand of 2 later (als ze je doorlaten op de eerste 2 proeven) doe je de 3de proef. Nog dáárna doe heb je het gesprek met de selectiecommissie.


Maar zo is het dus niet? Vinden dan proeven 1 + 2 + 3 op dezelfde dag plaats?
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Rolmops1 »

Dat is oude info die je van de site hebt gehaald. Het zijn inderdaad 4 aparte dagen. Maar de fysieke proef valt nu samen met de cognitieve proef (op dag 1 dus).

Het functioneel parcours staat ook ergens op dit forum mooi uitgelegd. Persoonlijk vind ik dat het echt makkelijk haalbaar is met wat basisconditie. (Het functioneel parcours is de enigste proef waar je hetzelfde jaar nog mag op herkansen).

Als je in oktober wilt aanvangen zou ik maken dat je brief is opgestuurd. Dan moet je uiteraard wel fysiek in orde zijn binnen pakweg een maand.
.Jonas
__________________________
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2010, 17:50

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door .Jonas »

Als ik lees dat je 3x in de week gaat lopen + zumba en fitness, dan mag die test zeker geen probleem vormen. En van het medisch onderzoek hoef je zeker geen schrik te hebben, wordt erg overroepen! ;-) Maar ik raad je aan om een maand voor je medisch onderzoek (als je uw brief van slagen krijgt van 2e proef) eens bij je huisarts te gaan en hem al een onderzoek laten doen. Als je denkt dat ze aan iets zullen twijfelen, zeker een attest vragen aan je huisarts/oogarts/... En omdat je zegt dat je een vrouw bent, zou ik u zeker aanraden om uw urine te laten controleren op bloed. Want er zijn vele vrouwen die tijdelijk ongeschikt bevonden worden doordat ze bloed in hun urine hebben (ook al zijn het u regels, ze gaan u tijdelijk ongeschikt vinden), gewoon attestje aanvragen en je vermijd maanden vertraging! ;-)
1 INP: 13/10/'10: Geslaagd!! sport: 2:30 en 30sec
2 INP: 19/11/'10: Geslaagd!!
INP: 12/07/'12: Geslaagd!!
3 INP: 23/12/'10: geschikt.
Antecedentenonderzoek: 30/03/2011.
4 INP: 9/05/'11 GIP:Niet geslaagd...
INP: 6/09/'12
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Rolmops1 schreefCOLON Het functioneel parcours staat ook ergens op dit forum mooi uitgelegd. Persoonlijk vind ik dat het echt makkelijk haalbaar is met wat basisconditie. (Het functioneel parcours is de enigste proef waar je hetzelfde jaar nog mag op herkansen).
Ja ik zag dit handig topic: viewtopic.php?f=41&t=3939

Dit is toch het parcours dat je nu nog steeds moet afleggen hé? Of is het ondertussen weer veranderd?

Ik heb al eens in het sportboekje van mijn gemeente gekeken en als particulier kun je de sporthal hier ook afhuren. Iets van een € 12/uur, dus dat ga ik zeker eens doen!

Zowel jij als Jonas denk dat het wel moet lukken maar daar moet ik toch eerst eens het parcours voor nabouwen en uittesten voordat ik daar zelf ook zeker van ben :whoeha:

@ Jonas: nou ja ik ga 3x/week lopen, maar ik ben er wel nog maar 2-3 weekjes mee bezig ;-) Dus daar moet wel een kanttekening bij geplaatst worden.
Zumba doe ik wel al meer dan een jaar.

Ik wordt echt telkens nog enthousiaster als ik hier zulke dingen lees! Echt leuk dat iedereen je hier goeie moed ingeeft :whoeha:
Thx voor de tips iedereen!
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Rolmops1 »

Ties schreefCOLON
Rolmops1 schreefCOLON Het functioneel parcours staat ook ergens op dit forum mooi uitgelegd. Persoonlijk vind ik dat het echt makkelijk haalbaar is met wat basisconditie. (Het functioneel parcours is de enigste proef waar je hetzelfde jaar nog mag op herkansen).
Ja ik zag dit handig topic: viewtopic.php?f=41&t=3939

Dit is toch het parcours dat je nu nog steeds moet afleggen hé? Of is het ondertussen weer veranderd?

Ik heb al eens in het sportboekje van mijn gemeente gekeken en als particulier kun je de sporthal hier ook afhuren. Iets van een € 12/uur, dus dat ga ik zeker eens doen!

Zowel jij als Jonas denk dat het wel moet lukken maar daar moet ik toch eerst eens het parcours voor nabouwen en uittesten voordat ik daar zelf ook zeker van ben :whoeha:

@ Jonas: nou ja ik ga 3x/week lopen, maar ik ben er wel nog maar 2-3 weekjes mee bezig ;-) Dus daar moet wel een kanttekening bij geplaatst worden.
Zumba doe ik wel al meer dan een jaar.

Ik wordt echt telkens nog enthousiaster als ik hier zulke dingen lees! Echt leuk dat iedereen je hier goeie moed ingeeft :whoeha:
Thx voor de tips iedereen!
Ja, dat is het parcours.
Zelf heb ik het ook min of meer nagemaakt (heel primitief) gewoon in het plaatselijk sportdomein op gras. Voor de balk deed ik dan maar wat alsof (plank op grond en iets trager), voor de trap tien keer door je knieën buigen. Wel met de juiste afstanden. Zo kun je met een beetje creativiteit ongeveer een beeld krijgen van je tijd.
Ik zou zeggen blijven trainen, bouw het zo snel mogelijk eens na maar verstuur ondertussen gewoon je papieren. Oktober wordt een waterkansje om te mogen starten. Je hebt nog 8 maanden voor de selectieprocedure te overbruggen... en das niet veel!
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Jens »

Wat je ogen betreft: ik draag zelf ook een bril en beide glazen zijn -1.25. Geen enkel probleem ondervonden tijdens de medische proef met de correctie. Zonder correctie was wel iets anders. Ik zag er niet te veel van :whoeha:

En ik zou inderdaard ook niet te lang meer talmen om je inschrijvingsdossier aan de bevoegde diensten over te maken.
Inspecteur van politie
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Jens schreefCOLONWat je ogen betreft: ik draag zelf ook een bril en beide glazen zijn -1.25. Geen enkel probleem ondervonden tijdens de medische proef met de correctie. Zonder correctie was wel iets anders. Ik zag er niet te veel van :whoeha:

En ik zou inderdaard ook niet te lang meer talmen om je inschrijvingsdossier aan de bevoegde diensten over te maken.
Nuja zonder bril zie ik wel "goed" in de zin dat ik niet zo'n wazige blubber zie zoals sommige mensen die ik ken. Ik kan nog duidelijk onderscheiden wat wat is, het zijn alleen de details die ineens heel wat minder zichtbaar zijn. Mijn fysieke proeven zal ik dan ook zeker zonder bril doen.

Ik maak dit weekend werk van mijn papieren :-)

Als ik hier iedereen zijn/haar traject zo lees, dan staan mij precies nog zenuwslopende momenten en weken/maanden te wachten :P
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Jens »

Ties schreefCOLON
Jens schreefCOLONWat je ogen betreft: ik draag zelf ook een bril en beide glazen zijn -1.25. Geen enkel probleem ondervonden tijdens de medische proef met de correctie. Zonder correctie was wel iets anders. Ik zag er niet te veel van :whoeha:

En ik zou inderdaard ook niet te lang meer talmen om je inschrijvingsdossier aan de bevoegde diensten over te maken.
Nuja zonder bril zie ik wel "goed" in de zin dat ik niet zo'n wazige blubber zie zoals sommige mensen die ik ken. Ik kan nog duidelijk onderscheiden wat wat is, het zijn alleen de details die ineens heel wat minder zichtbaar zijn. Mijn fysieke proeven zal ik dan ook zeker zonder bril doen.

Ik maak dit weekend werk van mijn papieren :-)

Als ik hier iedereen zijn/haar traject zo lees, dan staan mij precies nog zenuwslopende momenten en weken/maanden te wachten :P
Vooral momenten waarop je wou dat de postbode 5x/dag langskomt :whoeha:
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Zmarre
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011, 23:31

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Zmarre »

Tijdens mijn medische proef waren we met een man/vrouw of 20, en daarvan heeft er één iemand het niet gehaald. Op één seconde na, moest ze geen paaltje gemist hebben had ze het wel gehaald. Ik denk echt niet dat ge schrik moet hebben hiervoor, 3.30 is echt ruim hoor. (Ikzelf heb het onlangs nog eens gedaan en op 2.04 ge-eindigd, één iemand bij ons deed het zelfs op 1.95)

Ivm lengte: er zitten er twee bij ons, een jongen en een vrouw, van beide 1,60m. En ik heb lenzen van -3. So go for it!
AINP28
vanaf 01/10/2011 in Bruxelles-Midi
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Zmarre schreefCOLONTijdens mijn medische proef waren we met een man/vrouw of 20, en daarvan heeft er één iemand het niet gehaald. Op één seconde na, moest ze geen paaltje gemist hebben had ze het wel gehaald. Ik denk echt niet dat ge schrik moet hebben hiervoor, 3.30 is echt ruim hoor. (Ikzelf heb het onlangs nog eens gedaan en op 2.04 ge-eindigd, één iemand bij ons deed het zelfs op 1.95)

Ivm lengte: er zitten er twee bij ons, een jongen en een vrouw, van beide 1,60m. En ik heb lenzen van -3. So go for it!
:-D

Fantastisch vind ik dat: iedereen die zo positief is! :-) Bedankt Zmarre!
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Ties »

Hier ben ik weer maar eens

Mijn brief is ondertussen opgestoken! Was nog een gedoe geweest om mijn attest van GG&Z te pakken te krijgen! Eerst bij mijn oude gemeente geweest maar daar hadden ze het niet meer (we zij nog niet zo lang geleden verhuisd), toen bij mijn nieuwe gemeente geweest maar daar hadden ze het nog niet ontvangen (?!?)
Uiteindelijk toch verkregen bij mijn nieuwe gemeente.

Ondertussen ben ik nog steeds aan het trainen en het loopt wel lekker heb ik de indruk.
Ik vraag me alleen af of ik hard genoeg loop... Vermits ik niet enkel start to run doe maar ook ga fitnessen, doe ik mijne start to run op de loopband. Ik stel daar eigenlijk een vrij rustig tempo in: 8km/uur. Als ik 9km/uur loop, dan hou ik het amper vol en dan krijg ik mijn minuten ook niet uitgelopen :oops:

Maar tja wat is nu 8km/uur? Is dat een voldoende hoog tempo om het parcours af te leggen of kun je beter wat harder rennen om alles binnen de tijd te doen?

Verder nog gewoon een mededeling (mag ook eens ;-) ): zaterdag was ik naar de recruteringsdag in Genk geweest en daar had ik toch met enkele inspecteurs gesproken, waaronder ook met een vrouw die in mijn gemeente werkt. Ze zei dat ik vóór mijn persoonlijkheidsproef en voor mijn proef bij de selectiecommissie zeker moest langsgaan en dat ze mij daar zouden helpen om me voor te bereiden. Dat stelt mij des te meer gerust!
Ook had men mij gerust gesteld en gezegd dat er - als ik mij nu, in februari had ingeschreven - toch nog 90 à 95% kans was dat ik dit jaar nog aan de opleiding zou kunnen beginnen (nuja, als ik van de eerste keer slaag voor alle proeven uiteraard, maar daar gaan we toch vanuit hé :wink: ).
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Bart V »

Da's moeilijk te zeggen hoe snel je moet lopen. Het zijn allemaal kleine sprintjes die je trekt tussen de hindernissen door. Het volledige parcours is uiteindelijk maar iets van een 375m dacht ik. Het is dus echt niet nodig voor die sportproef afstanden van 5-6km te gaan trainen.

Ik zou eerst een lichte basis opbouwen op de loopband, pakweg 2-3km lopen zonder stoppen. En dan buiten verder trainen, bvb 500m loslopen, 20m sprinten, 5 keer heel diep hurken , 20m sprinten, 10 keer op en neer springen, 20m sprinten, 5 keer pompen, 20m sprinten enz. Je kan ook 5m op de boord van trottoir stappen.

Het belangrijkste is dat je iedere keer afwisselt met iets wat je uit je ritme brengt, want da's het moeilijkste. Lopen en onmiddellijk die oefening doen en meteen opnieuw kunnen verder lopen zonder rusten. Vooral die evenwichtsbalk zorgde bij sommige voor moeilijkheden, je staat daar met hoge hartslag en moet daar rustig overstappen.

Zorg dat je zo ongeveer 15 keer 20m gesprint hebt. Daarna nog 500m loslopen of uitwandelen.
PZ Gent
Xo0
__________________________
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2011, 08:11

Re: Verschillende vraagjes over de medische/fysieke proef

Bericht door Xo0 »

Waar staan die data van recruteringsdagen? Dat heb ik blijkbaar gemist (ben van Hasselt).

Ties, ik moet mijn parcours afleggen op 4 maart. Ik heb hier al redelijk wat onderzoek over gedaan en het is zo dat joggen weinig helpt bij deze proef (zoals eerder aangehaald).
Ik kon al lopen tegen een tempo van 11 km/u, maar dit verbleekt tegen mijn interval training die ik nu aan het doen ben.

Bij interval train je op iets anders dan je uithoudingsvermogen. Wat mijn interval training inhoud is een sprint van 30 seconden en dan een rust van 30 seconden (x 10). Het lijkt niets, maar de eerste keer toen ik dit deed voelde ik mij misselijk van de inspanningen.. En dit terwijl ik toch een aantal km loop aan een goed tempo.. Ik heb ook het gevoel dat deze interval training mij veel meer gaat helpen bij het parcours omdat het inderdaad kleine sprintjes zijn. En ook zoals hier iemand al aanhaalde zou het parcours maar een 300 à 400 meter zijn..

Succes!
BUTTON_POST_REPLY